Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettaja ja tunteet.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettaja ja tunteet."— Esityksen transkriptio:

1 Opettaja ja tunteet

2 Tunteiden tehtävät Tutkijoiden mukaan tunteilla on kolme tärkeää tehtävää: lajinsäilyminen, toiminnan motivointi ja sosiaalinen toiminta Pelkoa pidetään tunteista vahvimpana Tunteet ovat oppimisen perusedellytys Tunteiden ilmaisu on voimakkaasti sidoksissa sukupuoleen, kieleen ja kulttuuriin Tunnetila on tarttuva Tunteet tulevat spontaanisti, ”ne eivät kysy lupaa”

3 Perustunteet Kohtaamme joka päivä erilaisia tunteita ja tuntemuksia
Ilo: toiminta sujuu hyvin Suru: toiminta on tuloksetonta Pelko: vaara tai epäonnistuminen Viha: etujen puolustaminen Inho: asian tai toiminnan välttäminen Hämmästys: yllättävä tapahtuma

4 Tunnevastakohdat 1/2 Tunteita voidaan tarkastella vastakohtapareina, vaikka niiden nimeäminen ei suinkaan ole kiistatonta Vastakohtapareja pohdiskelemalla voidaan kuitenkin selkiinnyttää tunteen kokemuksellisuutta yleisesti.

5 Tunnevastakohdat 2/2 Mielipaha – mielihyvä Pelko – rohkeus Suru – ilo Viha – rakkaus Tuska – onni Levottomuus – levollisuus

6 Hyvä opettaja? Rauhallinen ja aina hyvällä tuulella
Asenteeton ja ennakkoluuloton, kohtelee kaikkia tasapuolisesti Osaa herättää kiinnostuksen opittavaan aiheeseen Ei erehdy eikä unohda Tietää paljon enemmän kuin oppilaat On objektiivinen opetuksessa

7 Millainen ihminen opettaja saa olla?
Pohtikaa pienissä ryhmissä edellisen listan realistisuutta suhteessa videoon ja omiin kokemuksiinne. Missä määrin opettaja saa koulussa ilmaista persoonaansa ja tunteitaan?

8 Tunnetaidot Tunnetaidot ovat tasapainoisen tunne- elämän ja sen tarkoituksenmukaisen toiminnan ilmentymä. Näkyvät mm. Tunteiden tunnistamisena Tunteiden nimeämisenä Tunteiden ilmaisemisena Tunteiden säätelynä

9 Tukahdutetut tunteet Tukahdetut tunteet voivat johtaa väkivaltaisiin purkauksiin tai niiden jatkuva kontrolli voi aiheuttaa pysyvän oppimista tai muistia häiritsevän stressitilan. Oppilaat aistivat herkästi opettajan todelliset tunteet ja lukevat sanattomia viestejä Ristiriitaiset viestit hämmentävät oppilaita ja estävät aidon kohtaamisen.

10 ”Kun muistelen elämääni opiskelijana muistan elävästi kaikkien niiden opettajien kasvot, eleet ja olemisen tavat, jotka kasvattivat ja ohjasivat minua. Niiden jotka tarjosivat minulle mahdollisuuden kokea oppimisen iloa, jotka antoivat opetuksessaan tilaa kriittiselle ajattelulle, jotka saivat tiedon ja ajatusten vaihdon tuntumaan hurmiolta." - bell hooks -

11 Lähteet http://www.edu.fi/tunteesta_tunteeseen/tunteet_mita_ne_ovat
Emootiot ja kasvatustiede (Ullastiina Hankala, Mervi Rasinen, Kaisa Aaltonen ja Hanna Suomela) Video: Maija-Liisa Linnilä _0408 Marjatta Jakobson & Eira Wiegand: Muutosvoima minussa Thomas Gordon: Viisas opettaja

12 Pohdintatehtäviä Millaisia kokemuksia sinulla on opettajien tunteiden ilmaisusta? Miten tunteet vaikuttivat opetustilanteeseen? Millaisia ongelmia opettajan liian läheinen emotionaalinen suhde oppilaisiin voi aiheuttaa?


Lataa ppt "Opettaja ja tunteet."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google