Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalialan tietoteknologian käyttöönotto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalialan tietoteknologian käyttöönotto"— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalialan tietoteknologian käyttöönotto
RH eSOSTIETO Sosiaalialan tietoteknologian käyttöönotto Loppuseminaari

2 eSOSTIETO –hanke Tavoitteet
Sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen sähköisen arkistoinnin ja tiedonsiirron kehittäminen Toimeentulotuen hakemisen, isyyden tunnustamisen ja lapsen huollosta sopimisen sähköisten prosessien kehittäminen Sähköisen asioinnin käyttöönottoon liittyvä koulutus ja tuki sosiaalialan ammattilaisille ja sosiaalihuollon palvelujen käyttäjille Sosiaalihuollon sähköisen asioinnin maakunnallinen kehittäminen yhteistyökumppaneiden kanssa

3 Hallinnoija Toteutusaika Rahoittajat kuntayhtymä (PKSSK)
Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä (PKSSK) Toteutusaika Rahoittajat Sosiaali- ja terveysministeriö 75% PKSSK, sosiaalipalvelut Pohjois-Karjalan kunnat (13/16): Joensuun seutu: Eno, Ilomantsi, Joensuu, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu ja Pyhäselkä Pielisen Karjala: Lieksa, Nurmes ja Valtimo Keski-Karjala: Kitee, Kesälahti ja Rääkkylä

4 Muut yhteistyökumppanit
Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Pohjois-Karjalan tietotekniikkakeskus Oy KuntaIT Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry Pohjois-Karjalan sosiaaliturvayhdistys ry Kainuun maakunta-kuntayhtymä Pohjois-Karjalan maistraatti Valtakunnallinen maistraattien kehittämisyksikkö Oikeusministeriö Avain Technologies Oy (X-Archive) Logica Suomi Oy (eLomake ja Pro Consona) Affecto Oy (Maisa)

5 Tavoiteltavia hyötyjä
Asiakkaalle Tiedonsaannin helpottuminen Sosiaalipalvelujen saatavuuden parantuminen Hakupalvelujen käytön helpottuminen Virka-aika- ja paikkasidonnaisuuden väheneminen Tasavertaisuuden toteutuminen Lisää sosiaalitoimen työntekijän aikaa kasvokkaiseen neuvontaan Kustannussäästöt

6 Tavoiteltavia hyötyjä
Työntekijälle ja organisaatiolle Palveluprosessien sujuvuuden kehittyminen Saumattomien palveluketjujen toteutuminen Tiedonjakelun ja -saannin tehostuminen Työprosessien selkeytyminen ja nopeutuminen Työn hajauttaminen ja keskittäminen Rajallisen työajan joustava ja vaikuttava kohdentaminen Organisaatioiden ja hallinnon alojen välisen asiakastietojen tiedonsiirron kehittyminen Kustannussäästöt

7 Tiedonsiirron määrittelyt syksyllä 2007
RH Sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen sähköisen arkistoinnin ja tiedonsiirron kehittäminen Tiedonsiirron määrittelyt syksyllä 2007 Toimeentulotuki Isyyden tunnustaminen ja lapsen huollosta sopiminen  käytetty Tikesos-hankkeen tuottamia määrityksiä Sähköinen työpöytä Testaus ja pilotointi loka - joulukuussa 2008 Tulosten arviointi ja dokumentointi

8 Toimeentulotuen hakeminen
NYKYTILA 2 eLomake 1 Virkailija hakemus 5 3 4 päätös Asiakas Pro Consona Arkisto JNS/JVAI RH

9 Toimeentulotuen hakeminen
TAVOITETILA 2 X-Archive 3 4 päätös eLomake Pro Consona 1 hakemus päätös Virkailija Asiakas RH

10 Isyyden tunnustaminen
VRK 1 6 NYKYTILA ilmoitus synty- neestä lapsesta huoltotiedot Kunta 2 ilmoitus synty- neestä lapsesta Maistraatti 3 Isyyden selvitys pöytäkirja lastenvalvoja henkikirjoittaja 4 vahvistus 5 huoltotiedot Pro Consona Arkisto Maisa RH

11 Isyyden tunnustaminen
TAVOITETILA Maistraatti Kunta VRK 2 4 Isyyden selvitys- pöytäkirja Huolto- tiedot lastenvalvoja henkikirjoittaja 1 ilmoitus syntyneestä lapsesta vahvistus 3 Pro Consona Maisa 5 Huolto- sopimus X-Archive RH

12 Toimeentulotuen hakemisen, isyyden tunnustamisen sähköisten prosessien
kehittäminen ja levittäminen Käyttöönotto- suunnitelmat Sähköisen asioinnin pisteet ohjeistus laitteisto Kehittämis- ryhmät Sähköisen hakemisen testaus Maakunnallisten ja seudullisten toimintamallien ideointi TTT ISYYS SOSP. EH Nykytilan ja tavoitetilan prosessi- kuvaukset Lomakkeen täyttö ja skannaus onnistuu kotikoneelta luotettavasti Julkaisujen suunnittelu

13 Sähköisen asioinnin käyttöönottoon liittyvä
koulutus ja tuki sosiaalialan ammattilaisille ja sosiaalihuollon palvelujen käyttäjille Työntekijöille Seminaarit koulutukset seudulliset tiedotustilaisuudet sosiaalitoimen johdolle ja henkilöstölle Sähköisen hakemisen koulutus Joensuun sosiaalitoimen henkilöstölle Pilotointiin liittyvä koulutus Asiakkaille Ohjeistuksen ja opastuksen suunnittelu ja toteutus ohjeistukset esitteet video tiedotustilaisuudet kouluilla ja kansalaistalolla Sähköisen asioinnin koulutus järjestöille (vertaistukihenkilöt)

14 Sosiaalihuollon sähköisen asioinnin kehittäminen
yhteistyökumppaneiden kanssa Pohjois- Karjalan tietohallinto- strategia Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämislinjaukset saumattoman palveluketjuajattelun mukaisen maakunnal- lisen sekä muihin alueellisiin ja kansallisiin järjestel- miin Integroidun tietojärjestelmämallin toteuttaminen Sosiaali- johtajien kokous sosiaalialan tietohallinnon kehittämis- foorumi SOTTA- Ryhmä Valmistelee asioita käsittelyyn Toimenkuva eSOSTIETO- hanke toiminut valmistelijana, koollekutsujana ja työrukkasena POHJOIS-KARJALAN TIETOTEKNIIKKAKESKUS OY

15 Muu kehittämistoiminta
Arviointi- yhteistyö Kehittämis- yhteistyö ISO-alue, Kainuun ja Kuopion aluehankkeet Valtakunnalliset verkostot Yhteistyökokoukset STTT -työkokoukset Hanke- suunnittelu- yhteistyö Tiedotus Tiedotuskirje Seminaarit Koulutukset Näyttelyt Lehdistö, radio KV-tiedottaminen Hanke- yhteistyö Kirjaamisen kehittä- minen kotihoidossa Hyvinvointiasema SOPPA Oppilaitos- yhteistyö P-K amk Joensuun yliopisto työpajat 2007 ja 2008 opinnäytetyöt harjoittelujaksot eAsiointi Kainuussa, Saspa, Carelink, Tikesos + aluehankket

16 Summa summarum Lainsäädännön valmistuminen suuntaa kehittämistä Maakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintostrategia linjaa ja jäntevöittää kehittämistä Laaja yhteistyöverkosto Valtakunnallisten määritysten pilotointi ja testaus vauhdittaa toimivien ja levitettävien ratkaisujen kehittämistä Yhtenäiset järjestelmät helpottavat käyttöönottoa ? Mutta … Tietotekniikan kehittämisen hitaus – järjestelmätoimittajien aikataulujen viivästyminen hidastaa merkittävästi hankkeen etenemistä ja tulosten saavuttamista Sopimusten tekoon menee paljon aikaa Resurssipula hidastaa teknisten ratkaisujen toteuttamista Hallinnoijan rooli – kuntien sosiaalitoimen palvelut ja niiden kehittäminen eivät kuulu PKSSK:n tehtäviin Ohjaussuhteet

17 KIITOKSET MIELENKIINNOSTANNE !
Projektipäällikkö Riitta Hassinen Projektisuunnittelija Hilkka Uuranne PKSSK, eSOSTIETO-hanke Rantakatu 26 B, 2. krs, JOENSUU


Lataa ppt "Sosiaalialan tietoteknologian käyttöönotto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google