Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KPK ICT:stä tulee XXX Mikä nimeksi kuntien omistamalle ICT osaamisverkostolle ?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KPK ICT:stä tulee XXX Mikä nimeksi kuntien omistamalle ICT osaamisverkostolle ?"— Esityksen transkriptio:

1 KPK ICT:stä tulee XXX Mikä nimeksi kuntien omistamalle ICT osaamisverkostolle ?

2 © Sitra 2010 Uuden yhtiön tavoitteet ja toimintamalli 2 Yhtiön tavoitteina on tehostaa nykyisten ICT-ratkaisujen käyttöä ja kehittää uusia yhteisiä ICT ratkaisuja omistaja-asiakkaidensa (kunnat ja kuntatoimijat) tarpeisiin. Se tarjoaa myös ICT-asiantuntija-palveluita asiakkaidensa tietohallinnon erilaisten osa-alueiden kehittämiseksi. Yhtiö tulee toimimaan verkosto-organisaationa, jossa henkilöstö toimii fyysisesti eri puolilla Suomea. Yhtiön johto ja henkilöstö käyttää päivittäin hyväkseen ICT teknologian mahdollistamia kommunikaatio- ja osaamisen jakamisen välineitä. Yhtiöön rekrytoidaan henkilöstöä kuntien nykyisistä ICT osaajista ja ulkopuolisista asiantuntijoista.

3 © Sitra 2010 3 KPK ICT:n tavoitetilan pääosaamisalueita Teknologia-arkkitehtuurit Tiedolla johtaminen Tietoturva Tietoturva Muutos- ja projektijohtaminen Yhteistyökumppanien ja ulkoisten palveluiden hallinta Sähköisen asiakaspalvelu Sosiaali- ja terveyspalvelut Opetus ja kulttuuripalvelut Asumis- ja ympäristöpalvelut Hallintopalvelut Teknologioiden ja työmenetelmien osaamisalueet Toimialojen prosessien ja järjestelmien osaamisalueet Palvelujen hallinnan prosessit ja menetelmät

4 © Sitra 2010 KPK ICT:n kriittiset menestystekijät, kehityskohteet ja mittarit Kriittiset menestys- tekijät Verkostoitumisympäristö Toimivat asiakkuuden- hoitoprosessit, myynti Hankesalkku Tarkistuslistat, työkalut ja koulutus Asiakasodotusten määrittely ja seuranta Tehokas markkinointi Selkeä palvelutarjonta Brändi, palveluvaukset, extranet Projektimenetelmät, laadunvarmistus Palvelutasosopimukset ja -suunnitelmat Johtamisjärjestelmä, arvot, kulttuuri Palvelujen määrittely ja paketointi Roolit ja osaamisprofiilit Osaamisyhteisöt ja parhaat käytännöt Henkilöstöpolitiikka Motivoitunut henkilöstö Muutosten ja projektien läpivientikyky Osaamisen johtaminen ja verkostoituminen Kommunikaatiojärjestelmä, intranet Uusien asiakkaiden lkm Liikevaihdon kasvu Myynnin työkalut ja koulutus Liikevaihdon kasvu Asiakastyytyväisyys Palvelupenetraatio Projektien laatumittarit Osaamistasomittarit Henkilöstötyytyväisyys Työtarjoushyväksyntä % Hakemusten lkm Laskutusaste % Ongelmanratkaisu % Asiakastyytyväisyys 4 Parhaat käytännöt lkm

5 © Sitra 2010 10/1/095 Osaamisverkoston johtamis- ja toimintamalli Perinteisessä organisaatiossaOsaamisverkostossa Ihmisten sijaintiKaikki samassa paikassaMaantieteellisesti hajautettu Osaamisen kehittäminenAd hoc – kun on aikaaSystemaattisesti suunniteltu OsaamisprofiilitEi käytössä, salaisia tai vanhentuneitaLäpinäkyviä, aktiivisesti käytössä Osaamisen jakaminenOsaamista pantataanOsaamista jaetaan aktiivisesti Parhaat käytännötIhmisten päässäDokumentoitu verkossa KokemustietoKävelee ulos työsuhteen päättyessäTalletettu organisaation muistiin KokouksetKokoushuoneessaMyös virtuaalisesti verkossa TiimityöKokoushuoneessa, lippu lappujaMyös virtuaalisesti verkossa JohtamistapaKäskyttävä tai puuttuu kokonaanTavoiteohjattu ja itseohjautuva Yhteisölliset välineetIrrallisia, kokeiluluontoisiaIntegroitu työprosesseihin

6 © Sitra 2010 10/1/096 Asiakkaan näkökulmia osaamisverkostossa Perinteisessä organisaatiossaOsaamisverkostossa PalvelusuunnitelmaHarvoin dokumentoitu tai käytössäKäytetään systemaattisesti TarvemäärityksetToimittajat kartoittavat ylimalkaisestiAsiakasvastaavat koordinoivat VolyymihyödytEivät ole merkittäviäSuuret, verkoston voiman vuoksi Huippuosaamisen käyttöKyllä, jos löytyy omasta yksiköstäMyös verkoston kautta käytettävissä Apua ongelmissaOmasta yksiköstä tai toimittajaltaSaatavissa koko osaamisverkostosta Parhaat ratkaisutKehitetään itseMonistetaan myös muilta Palvelumittarit ja seurantaHarvoin käytössäKäytetään systemaattisesti Integraatio työprosesseihinUsein jää miettimättäKiinteä osa ratkaisukonsepteja LaadunvarmistusSatunnaista tai ei ollenkaanSystemaattista ja asiantuntijoita Kokemusten jakaminenSatunnaista tai ei ollenkaanSystemaattista

7 © Sitra 2010 10/1/097 Asiantuntijan työn muutos osaamisverkostossa Perinteisessä organisaatiossaOsaamisverkostossa Uuden oppiminenPerinteisillä kursseillaMyös verkossa, kollegoilta, työn ohessa Menetelmien käyttöSatunnaista, omavalintaistaSystemaattista, yhteistä Neuvojen kysyminenSaman toimiston kavereiltaMyös virtuaalisesti, osaamisyhteisössä LaadunvarmistusItseOsaamisalueen huippuasiantuntijat Työmäärien arviointiPerustuu omaan kokemukseenPerustuu organisaation kokemukseen Työn suorittaminenOmalla konttorillaMyös ajasta ja paikasta riippumaton IdeointiKokouksissaMyös virtuaalisesti verkossa PalkitseminenPerustuu työvuosiinPerustuu myös osaamiseen Tekemisen motiivitTehdään mitä on ennenkin tehtyYhteisten tavoitteiden pohjalta Parhaat käytännötHenkilökohtaisiaOrganisaation yhteiset osaamiskirjastot

8 © Sitra 2010 Mutta – mikä nimeksi yhtiölle ? 8


Lataa ppt "KPK ICT:stä tulee XXX Mikä nimeksi kuntien omistamalle ICT osaamisverkostolle ?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google