Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEmma Mikkola Muutettu yli 10 vuotta sitten
1
Flash Media Server 2 © Reiska, 2008
2
Flash Media Server 2 Macromedia Flash Media Server 2 on ehkä yleisimmin käytetty kaupallinen virtauspalvelin (Streaming Server). Palvelinalusta rikkaita Flash multimediasovelluksia varten. Mm. Googlen YouTube, ja Suomessa MTV3, monet sanomalehdet jne. käyttävät FMS2 palvelinta. Käyttää hyvin tehokasta FLV-formaattia (On2 V6 MPEG-4 pakkaustoteutus). Soittimeksi riittää tavallinen Flash Player soitin (99%:ssa tietokoneita sellainen valmiiksi asennettuna). Virtauspalvelinta käytetään lähinnä videoiden ja äänen taltiointiin ja lähetykseen Flash 8 Professional tekijäjärjestelmän avulla jopa Live videolähetykset ovat mahdollisia.
3
Mihin voitaisiin käyttää? Videoleikkeet, videoblogit, vuorovaikutteinen video, chatit. Kokoukset. Videoneuvottelut. Online yhteisöt. Asiakastuki. Myynnin tuki. Koulutus. Perehdytys, Training. Live data streaming Internetissä. Sovellukset: Tietokannat, hakemistojärjestel- mät, läsnäolopalvelut…
4
Flash Media Server 2 alusta Flash Media Server 2 (FMS2) alusta koostuu ainakin kahdesta osapuolesta: Asiakasta edustaa SWF-tiedosto, joka ajetaan Flash Playerilla asiakaskoneessa. Se osaa rtmp -protokollan ja rakentaa tarvittaessa käyttöliittymän. Virtauspalvelinta edustaa sovelluskansio FMS2 palvelimella. Kansiossa voi olla FLV, ASC jne. resurssitiedostoja, joista palvelu koostuu. FMS2 osaa rtmp -protokollan ja kommunikoinnin asiakkaan kanssa. Sovelluspalvelin. Valinnainen.
5
Sisällöt (MP3, FLV) sijaitsevat Flash Media Server 2 palvelimilla. SWF- ja HTML-tiedostot voivat sijaita millä tahansa palvelimilla (WWW, FTP, SMTP). Asiakkaat hakevat ne halumallaan protokollalla, yleensä HTTP. Flash Player asiakkaat soittavat SWF-ohjelmia, jotka hakevat sisällön RTMP protokollalla. 1 3 2
6
Alkuperäisestä (Origin) palvelimesta voidaan ripotella Internetin reunoille eri puolille kopio(Edge) palvelimia.
7
Flash Media Server 2 Flash Media Server 2 ja Flash Player muodostavat erinomaisen alustan yhdistää FLV-video- ja MP3-äänimateriaalia verkossa toimiviin Flash-SWF- sovelluksiin. Flash Media Server 2 ohjelmisto mahdollistaa sekä etukäteen tallennettujen FLV tiedostojen että suoran (live) videomuotoisen lähetyksen ja näyttämisen Flash SWF-sovelluksissa (HTTP, RTMP). Flash Media Server 2 ohjelmistosta on tarjolla ilmaiseksi Developer-versio. Sen käyttö on rajoitettu 10 yhtäaikaiseen yhteyteen. Seuraavaksi: Asennus. Käynnistys ja pysäytys. Management. Arkkitehtuuri. Sovelluskehitys step-by-step. FLV-tiedostojen streamaus. Valmiiden FLV-tiedostojen streamaus SMIL-tiedoston avulla. Suoran (live) videon lähettäminen ja vastaanottaminen.
8
Asennusohjelma Hyväksy lisenssi Asennus
9
Virustutka havaitsee asennuksen
10
Pääkäyttäjän tunnus ja salasana admin, ******** Portit Asennushakemisto
11
Yhteenveto
12
Asennettu
13
Pysäytys ja käynnistys
14
Management Console Management Console Flash asiakassovellusta (SWF) voi ajaa missä tahansa työasemassa. Tietoturvasyistä Flash- asiakassovelluksilla (SWF) on työasemassa oma ”hiekkalaatikko”, joka pitää ohittaa. Muuten sovellus voi käyttää vain sen domainin resursseja, josta se on ladattu.
15
Käynnistä > Macromedia > Flash Media Server 2 > Management Console
16
Arkkitehtuuri Arkkitehtuurissa on kolme osapuolta, asiakas ja kaksi palvelinta (sovelluspalvelin ja mediapalvelin). Asiakas saa Web/sovellus-palvelimelta SWF- tiedoston. Protokolla on HTTP (tai mikä muu protokolla tahansa). SWF-tiedosto on Flash sovellus, joka osaa keskustella Flash Media Serverin kanssa RTMP protokollalla. Asiakas saa virtausdataa (MP3, FLV) Flash Media Server - palvelimelta. Asiakas voi myös lähettää virtausdataa (streamejä) Flash Media Server - palvelimelle. Live.
17
Tiedostot Sovelluspalvelin Mediapalvelin
18
Flash kehitys step-by-step Kehitysalustan pystytys (Setting up) Flash Media Server 8 palvelin. Valinnainen sovelluspalvelin. Flash 8 Professional tekijäjärjestelmä. Saatavissa vain Windows- tai Mac ympäristössä. Flash Player 9 soitin. Sovellusten koodaaminen ja asentaminen palvelimelle, Server-Side (deployment) Sijoita FLV-tiedostosi FMS2 palvelimen hakemistoon, esim. applications/my_video/streams /_definst_ tai nimi Asiakkaan koodaaminen, Client-Side. Kaikki koodaus kannattaa tehdä Flash 8 Professional tekijäjärjestelmällä. Käytä maksimaalisesti valmiita komponentteja (FLVPlayback …). Testaus (debugging, testing). Muista testatessa avata oikeudet hiekkalaatikolle.
19
Asiakas: FLVPlayback versio 1. Avaa uusi tyhjä Flash dokumentti: File> New>Flash Document 2. Avaa Window>Components paneeli ja tässä paneelissa FLVPlayback – Player 8 hakemisto. 3. Vedä FLVPlayback komponentti työalueelle eli näyttämölle (Stage). 4. Anna komponentille Properties- paneelissa nimi, esim. myVideo.
20
Palvelin: FLVPlayback versio 1. Avaa Window>Component Inspector paneeli ja tässä paneelissa Properties välilehti. 2. Kirjoita contentPath kohdalle streaming video palvelimen osoite ja FLV videotiedoston nimi. 3. HUOM! Saman tiedon voi syöttää myös Properties - paneelin Parameters välilehdelle.
21
Asiakas on FLV Playback komponentti Palvelin on rtmp protokollaa käyttävä Streaming palvelin Flash Media Server 2.
22
Asiakas Offline virtausmedian (valmiiden FLV-tiedostojen) jakaminen on helppoa. Protokolla on rtmp (Real Time Management Protocol), jota sekä asiakas että palvelin osaavat. Tässä ei tarvita ActionScript koodausta! Palvelin. Virtaustiedostot streams/_definst_ kansiossa
23
Asiakas 2: ActionScript-versio Asiakkaan voi tehdä myös koodaamalla ActionScriptillä. 1) Luo videoinstanssi videoObj työtilaan ja 2) kirjoita sille skripti Frame1:n Actions-ikkunaan: nc = new NetConnection(); nc.onStatus = function(info) { trace("NetConnection info: "+info.code); if (info.code == "NetConnection.Connect.Success") { // Create a netstream video_ns = new NetStream(nc); video_ns.setBufferTime(5); // Attach the Netstream to a video object called videoObj on stage videoObj.attachVideo(video_ns); video_ns.play("indeprop", 0); // The parameter 0 will tell the server // to play a recorded stream } nc.connect ("rtmp://localhost:1935/my_video"); stop();
24
Tehdään videosymboli ja -objekti Symbolista vedetään instanssi näyttämölle ja annetaan sille nimi videoObj. Venytetään se sopivan kokoiseksi Seuraavaksi tehdään videosymbolille ActionScript, joka liittää (Attach) videovirran palvelimelta instanssiin. Se tehdään aikajanan Frame 1:een. Window>Library paneelin oikeasta yläkulmasta aukeavasta alasvetovalikosta New Video. 1 3 2
25
Videovirran voi liittää video- objektiin ActionScript illä: videoObj 4 5
26
5 Control> Test Movie
27
Streamaus SMIL-tiedoston avulla Kun käytetään FLVPlayback- komponenttia ja RTMP-muotoista streaming-yhteyttä, voidaan tiedonsiirtonopeus tutkia automaattisesti käyttämällä Flash Media Serverillä olevaa ActionScript- ohjelmointia (SSAS, Server-Side ActionScript). FLVPlayback -komponentin yhteydessä (Client) voidaan käyttää SMIL-tiedostoa (Synchronized Multimedia Integration Language), jossa voidaan määritellä käytössä olevat eri laatuiset FLV-tiedostot. Tästä konkreettinen esimerkki seuraavaksi.
28
Text tool: Dynamic Text meta_txt cfp:FLVPlayback
29
Client-Side ActionScript
30
Client-Side SMIL P.S. Sijoita videot _definst_ (default instances) hakemiston sijasta omaan video-hakemistoosi.
32
1 2 3
35
Useampi asiakas Virtauspalvelimella voi olla useita samanaikaisia Flash Player asiakkaita. Asiakkaat voivat olla myös saman sovelluksen asiakkaita, jolloin sovellus toimii yhteisenä kommunikointikanavana asiakkaiden välillä (Live). P.S: Kommunikointikanavassa voidaan käyttää myös turvallista RTMPS protokollaa.
36
Suora (live) video Flash Media Server pystyy ottamaan vastaan suoraa videomuotoista lähetettä Flash-sovelluksesta sekä lähettämään sen edelleen palvelimeen yhteydessä oleville Flash-sovelluksille. WWW-sivuille voidaan näppästi toteuttaa vaikka oma live- muotoinen videolähetys! Opetus. Kokoukset. Chatit … Flash-sovellusten asiakasohjelmoinnin lisäksi tulee hallita myös Flash Media Serverillä olevaa palvelinpuolen ActionScript-ohjelmointia. Serverillä olevia ohjelmistoja hallitaan erillisen Flash Media Server 2 – konsolin kautta. Tästä on erikseen konkreettinen esimerkki toisaalla.
37
Transaktiot ja interaktiot Tavallisessa asiakas-palvelin sovelluksessa palvelin suorittaa jonkin transaktion: asiakas tekee pyynnön ja palvelin tekee tarvittavat tietokanta- tai vastaavat toimet ja vastaa asiakkaalle. Ja transaktio päättyy. Yhteys on yhteydetön (connetionless). Flash Media Serverillä voidaan tehdä samanlaisia transaktioita, mutta tärkein käyttö on interaktioissa – koordinoida useampien yhteydellisten (connected) asiakkaiden toimia ja lähettää jatkuvasti reaaliajassa palvelinpuolen dataa. Flash Media Server tukee kahta kommunikointimallia, jotka helpottavat interaktioita: Streamit ja jaetut objektit.
38
Streamit Streamit ovat synkronoitua ääni-, video- ja datavirtaa palvelimelta asiakkaalle tai asiakkaalta palvelimelle. Streamit käyttävät julkaise ( publish ) ja tilaa ( subscribe ) mallia, joka yksinkertaistaa sovellusten suunnittelua. Julkaistu streami voidaan soittaa reaaliajassa (esim. video chat sovellus), tai tallentaa ja soittaa off-line myöhemmin. Tallenteet ovat FLV tiedostoja. Tallenteet voivat sisältää dataa ja videota. FLV tiedostoja voi tehdä ääni- ja videotiedostoista (Flash Export, On2 tai Sorenson Squeeze).
39
FLV tiedostoon talletetun streamin soittaminen Reaaliaikaisen live streamin soittaminen Talletettu Live Videokamera Mikrofoni
40
Jaetut objektit Jaettuja objekteja on kahta tyyppiä: lokaaleja- ja etäobjekteja. Jaettu lokaali objekti tallettaa dataa asiakaskoneelle off-line käyttöä varten. Se on Flash Playerin piirre eikä käytä Flash Media Serveriä Flash Media Server ylläpitää jaettua etäobjektia (tiedostoa) ja tuottaa sille viestinvälitys-, datan synkronointi- ja datan talletuspalvelut. Flash asiakkaat liittävät (connect) eli tilaavat (subscribe) etäobjektin ja saavat siitä aina päivityksen, kun se muuttuu. Tilaavia asiakkaita voi olla useita. Tilaajille voidaan lähettää myös viestejä. Etäobjektit voivat olla persistentejä, eli säilyä sovellussessioiden yli, tai ne voivat olla tilapäisiä.
41
Liitännät ulkoisiin datalähteisiin Ulkoinen datalähde voi tuottaa esim. nimiä ja numeroita, jotka laitetaan Media Serverillä jaettuun objektiin. Loppukäyttäjät näkevät jaetut objektit yhtä aikaa.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.