Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala"— Esityksen transkriptio:

1 Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala 14.3.2013
VIPINÄÄ VERKKOON! Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

2 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Kuka? Ulla Maria Hoikkala Tiedottaja,Kaakkois-Suomen viestintähanke Kaakkois-Suomen Leader-toimintaryhmien työrukkanen Toimittaja, valokuvaaja Viestintäalan yrittäjänä yli 20 vuotta Viestinnän ja viestinnän välineiden kouluttajana Haaga-Helia Ammattikorkeakoulussa Helsingissä Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

3 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
MITÄ ON VIESTINTÄ? Viestintä ei ole sitä, mitä luulet sanovasi. Viestintä on sitä, mitä ihmiset ottavat sinulta vastaan ja ymmärtävät. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

4 Viestintää vai tiedottamista?
Mitä? Viestintää vai tiedottamista? Hyvin suunniteltua, tekevän tahon ja vastaanottajan välistä kommunikointia Kohdennettua ja oikea-aikaista Vuorovaikutteista => kaksisuuntainen katu Selkeää Positiivista ja johdonmukaista Painottaa sisältöä, ei välineitä Tukee tavoitteiden saavuttamista Yksisuuntaista Passiivista Tekevän tahon määrittämää Molempia tarvitaan – sisältö ratkaisee. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

5 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Mitä? VIESTINNÄN MUUTTUVAT VÄLINEET ! Ennen paperi • kynä • kirjoituskone • lankapuhelin Nyt mm. Kännykkä • Sähköposti • Facebook • LinkedIn Wikipedia • YouTube • Twitter Blogger • Messenger • Skype Yahoo • Google ja välineitä tulee koko ajan lisää… Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

6 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
MUUTOS VIESTINTÄILMAPIIRISSÄ! Ennen Hidas elämänmeno. Puskaradio kulki kylän raittia. Sosiaalisuus oli pehmeitä arvoja. Istuttiin nokakkain ja juotiin kahvit. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

7 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
MUUTOS VIESTINTÄILMAPIIRISSÄ! Nyt Kiire ja valtava tietoähky. Sosiaalisuus on virtuaalista. Puskaradio on siirtynyt nettiin. Jos kaipaat tietoa – Googleta! Hae Wikipediasta! NÄILLÄ PELIMERKEILLÄ SIIS PELATAAN! Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

8 Mitä? VIESTINTÄ VERKOSSA Toimijoiden on oltava siellä, missä ihmiset ovat – VERKOSSA. Ihmiset on saatava asian puolelle ja valjastettava sanansaattajiksi. Verkossa toimiminen on vuorovaikutteista – anna jotain, niin saat jotain. On hyväksyttävä myös kritiikki - se on useimmiten rakentavaa. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

9 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
MITÄ ON VIESTINTÄ VERKOSSA? • tiedonhakua • julkaisua • nopeaa vaikuttamista • ilmaisua kuvin ja tekstein  vuorovaikutteisuutta Hienot kotisivut eivät enää riitä. Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

10 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
VIESTINTÄ VERKOSSA Houkuttelet : • ajattelemaan, hankkimaan tietoa eri lähteistä, keskustelemaan • toimimaan - myyt, kauppaat, lupaat, opetat • kyseenalaistamaan - blogit, keskustelupalstat . Mitä? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

11 Kenelle? Miksi? VIESTI VERKOSSA Ihmiset, yritykset ja yhteisöt mukana yhä useammissa yhteisöissä. Esitteet, esitykset verkossa. Myynti, kauppa verkossa. On luotava sisältöä, joka tavoittaa kohderyhmän. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

12 MIKSI? KENELLE? MITÄ? => millaisin seurauksin?
Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

13 KALISTELLAAN SANOJEN SÄILÄÄ
Miten? KALISTELLAAN SANOJEN SÄILÄÄ 4-vuotias lapsi hallitsee sanaa. Aikuinen hallitsee – sanaa. Koulutettu käyttää jopa sanan varastoa. Nykysuomen sanakirjan yksinkertaistettu versio sisältää noin sanaa. Kaikkine vivahteineen suomen kielessä on noin miljoona sanaa. KIRJOITTAMINEN ON SANOJEN VALITSEMISTA! Jokaisella oma todellisuutensa. Sitä määrittävät infoähky, jatkuva kiire,arjen pirstaloituminen. Mielikuva – meillä on kaikilla oma tyylimme – ”imagomme”, Sen, jonka haluamme välittää muille. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

14 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Koukuta lukija! Miten? Silmäiltävyys = koukutus Luettavuus = lukijaystävällisyys Käytettävyys = opaskartta Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

15 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Mistä ideat! Miten? Kylän historiasta, persoonista, nähtävyyksistä, kylähulluista, nuorista Kylän tapahtumista Kerro tarinoita Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

16 Verkkotekstin rakenne
Miten? Paperiteksti lineaarinen – alku ja loppu Verkkoteksti epälineaarinen – voidaan hyppiä osiosta toiseen ==> hyvän rakenteen merkitys korostuu Sisältö silmäillään nopeasti Sisältö ei sidottu järjestykseen Lukija etsii, valitsee ja kokoaa haluamansa Jokainen sivu itsenäinen kokonaisuus Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

17 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
HERKUTELLAAN VIESTINNÄLLÄ! Otsikoi kiinnostavasti. Luo koukuttavaa sisältöä. Käytä kuvia luovasti. Käytä kiinnostavaa kieltä, mutta vältä ylilyöntejä. Miten? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

18 SUUNNITTELUN MERKITYS  Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Miten? ? SUUNNITTELUN MERKITYS  Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. ? ? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

19 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Miten? OLE LUOVA! OLE AVOIN! Mitä haluat sanoa? Kenelle sen kohdennat? Mitkä ovat viestinnän tavoitteesi? Kaiva itsestäsi luovuus ja mieti asia uusiksi. Pura sanottavasi osiksi ja rakenna paloista uusi kokonaisuus. Tee asiat eri tavalla kuin ennen – pudota puolet pois. Ajattele sanottavasti aina vastaanottajan, älä itsesi näkökulmasta – karsi siis vielä 1/3 tekstistä. Vain sinä ymmärrät itsestäänselvyydet. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

20 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
VARO! Miten? Yksityisyyttä Loukkaamasta ketään Jakamasta liikaa tietoa Kuvien vääränlaista käyttöä Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

21 Kohderyhmäkohtaista viestintää
Kenelle? Sisäinen viestintä eli omat joukot: Epävirallinen viestintätyyli - nokat vastakkain, sähköposteja, tekstiviestejä, kylän raitilla tapaamisia, some – facebook yms. Rahoittajat: Virallinen viestintätyyli – ohjausryhmät, pöytäkirjat, muistiot, raportit Suuri yleisö, yhteistyökumppanit: Media kehiin - lehtijutut, tiedotteet, seminaarit, työpajat, messutapahtumat, verkkosivut, some Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

22 VIESTINTÄSUUNNITELMA
Miten? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

23 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
NUORET MUKAAN Kenelle? Selvitä, mitä kieltä nuoret puhuvat? Some-kieltä! Missä he viettävät aikaansa? Somessa! Mistä he ovat kiinnostuneita? Somesta! Käytä samoja keinoja. Mene sinne, missä hekin ovat. SOMEEN! Tietotekniikka Anna heille vastuuta – he ovat syntyneet känny kädessä ja näppäimistö suussa. He ovat oivallisia yhteistyökumppaneita. Anna heidän suunnitella, mitä voisivat tehdä. Anna heidän kokeilla – mutta pidä huoli rajoista. Vastuu kasvattaa vastuuta. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

24 TARVITAAN NUORIA – TARJOTAAN KOKEMUSTA
Miten? TARVITAAN NUORIA – TARJOTAAN KOKEMUSTA Nuoria tarvitaan mukaan toimintaan. Nuoret tarvitsevat kokemusta ja vastuuta. Tarjotaan sitä heille! Houkuttele hyvällä lisällä ansioluetteloon! Se kertoo yhteistyökyvystä työnantajalle ja opiskelupaikalle. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

25 KOOTUT SELITYKSET eli kun homma ei luista
Miten? KOOTUT SELITYKSET eli kun homma ei luista Kyllähän kaikki tän tietää. Ei kai me rahaa tähän laiteta? No pannaan seurapalstalle pieni mainos. Mie kirjotan käsin, tekstaan nätisti. Minul on kopiokone kotona. Otetaan sillä. Viedään kaupan seinälle ilmoitus. Jokaisella oma todellisuutensa. Sitä määrittävät infoähky, jatkuva kiire,arjen pirstaloituminen. Mielikuva – meillä on kaikilla oma tyylimme – ”imagomme”, Sen, jonka haluamme välittää muille. Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

26 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
Miten? KUN HOMMA EI LUISTA! Asenteet, arvomaailma ja yksilölliset tarpeet vaikuttavat viestin tulkintaan Naamakerroin Kitkaa muualla Vikaan menneet projektit Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

27 PIELEEN MENI, MUTTA MENKÖÖN!
Miten? PIELEEN MENI, MUTTA MENKÖÖN! Puhumme epäselvästi. Kuuntelemme huonosti. Kirjoitamme sekavasti. Luemme huolimattomasti. Osoitamme ilmeillämme muuta kuin sanoillamme. Ymmärrämme väärin. Ja sitten vielä ihmettelemme, kun homma ei luista! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

28 LUISTELLAANKO YHDESSÄ SOMEEN?
Kiitos! Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh

29 Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh
SUOSITELTAVAA LUKEMISTA Alasilta, Anja: Verkkoajan viestintä. Kauppakaari Alasilta, Anja: Verkkokirjoittajan käsikirja. Inforviestintä Alasilta, Anja: Näin kirjoitat tietoverkkoon. Inforviestintä Oy Aula, Pekka, Matikainen, Janne, Villi, Mikko (toim.): Verkkoviestintäkirja. 2.p. Gaudeamus, Palmenia-sarja Iisa, Katariina – Kankaanpää, Salli – Piehl, Aino: Tekstintekijän käsikirja. Yrityskirjat Oy Kauhanen-Simanainen, Anne: Sisältöä verkkoon - mitä sisällöntuottajan pitää hallita. IHR konsultointi Kauppinen, Anneli - Nummi, Jyrki - Savola, Tea - Hänninen, Marja: Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Edita Luukkonen, Marsa: Tekstiä tekemään! Kirjoittajan opas. WSOY Pohjanoksa, Kuokkanen, Raaska: Viesti verkossa - Digitaalisen viestinnän käsikirja. Infor Tietotekniikan termitalkoot. Suomenkieliset suositukset tietotekniikan termeihin. . Miten? Kaakkois-Suomen viestintähanke / umh


Lataa ppt "Verkkoviestintä Kuvallinen viestintä Anjala"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google