Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntalain kokonaisuudistus Demokratia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntalain kokonaisuudistus Demokratia"— Esityksen transkriptio:

1 Kuntalain kokonaisuudistus Demokratia
Paikallisdemokratian viikko Tiedotustilaisuus Kuntatalossa Riitta Myllymäki Johtava lakimies, demokratiajaoston sihteeri

2 Kuntalain kokonaisuudistuksen organisointi
Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä HALKE johtaa Poliittista valmistelua varten myös Kuntauudistuksen ohjausryhmä: jäseninä valtiosihteerit Parlamentaarinen seurantaryhmä valmistelun tukena pj. hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen Työvaliokunta vastaa valmistelusta ja koordinoi jaostojen työtä pj. ylijohtaja Päivi Laajala, VM jäseninä valmistelujaostojen puheenjohtajat Valmistelujaostot Toimielimet ja johtaminen –jaosto, pj. Auli Valli-Lintu, VM Kunnan poliittinen ja ammatillinen johtaminen, toimielimet, kuntakonserni, yhteistoiminta Demokratiajaosto, pj. Inga Nyholm, VM Edustuksellinen demokratia sekä asukkaiden vaikuttamismahdollisuudet Talousjaosto, pj. Arto Sulonen, Kuntaliitto Kunnan talouden ohjaus, yhteistoiminnan talouden ja kuntakonsernin ohjaus, talouden tasapainotus sekä hallinnon ja talouden tarkastus Kunnat ja markkinat –jaosto, pj. Elise Pekkala, TEM Säännökset, joilla selkeytetään EU-kilpailuoikeuden vaikutuksia kuntien toimintaan, erityisesti kuntien yhteistoimintaan sekä kunnan mahdollisuudet tukea yritystoimintaa

3 Kuntalain kokonaisuudistus aikataulu
Uusi kuntalaki voimaan Eduskunta syksy 2014 Jaostojen toimikausi päättyy Asettamispäätös

4

5 Valtuuston toimikauden (ja kunnallisvaalien) aikaistaminen
Perusteet kunnan taloudesta päättämisessä Valtuuston toimikauden alkamista on mahdollista aientaa: aientamalla kunnallisvaaleja. säätämällä toimikausi alkamaan heti vaalien jälkeen. Valtuuston toimikauden tulisi alkaa viimeistään lokakuun alussa, jotta seuraavan vuoden talouteen pystyisi vaikuttamaan. vaalit syyskuun puoliväliin, jolloin vaalikampanjointi alkaisi elokuun puolella ja ehdokkaiden hankkiminen tapahtuisi kesällä Talousarvion valmistelu alkaa kunnissa jo keväällä, joten vaihtoehtona on vaalien siirtäminen keväälle  eduskuntavaalien ja kunnallisvaalien yhdistäminen, jolloin toimikausi voisi alkaa jo kesäkuussa. Ongelmana ennenaikaiset eduskuntavaalit. Tarvitaan sääntelyä siitä, miten eri tilanteissa palataan yhtenäiseen vaalirytmiin. HALKE: jatkovalmistelu puoluesihteeritoimikunnassa

6 Luottamushenkilöiden vaalikelpoisuus
Eniten muutospaineita kunnanhallituksen jäsenten vaalikelpoisuudessa Ongelmana kunnan ja kuntakonsernin henkilöstön osallistuminen kunnanhallitustyöskentelyyn. Sääntelyn vaihtoehtoja: ”Enemmistö muita” -rajoitusta tiukennettaisiin esimerkiksi niin, että kahden kolmasosan kunnanhallituksen jäsenistä tulisi olla muita kuin kunnan tai kuntakonsernin palveluksessa olevia. Hallituksen puheenjohtajistoon ei voitaisi valita kunnan tai kuntakonsernin palveluksessa olevia.

7 Sidonnaisuuksista ilmoittaminen
Perusteita lainsäädännön kehittämiselle: Päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen. Merkitystä ennen muuta esteellisyyden ja vaalikelpoisuuden arvioinnissa. Nykyisin ei yleistä velvollisuutta julkistaa sidonnaisuuksia. Vaihtoehtoja: Laissa säädetään sidonnaisuusrekisteri pakolliseksi. Lakiin perussäännökset sidonnaisuusrekisterin perustamisesta, mutta sen käyttöön ottaminen edellyttäisi kunnan (= valtuuston) päätöstä. Lisäsääntely ei ole tarpeen. HALKE: laissa määritellään ilmoitusvelvollisuuden minimitaso kaikissa kunnissa

8 Kunnallinen puoluerahoitus
Perusteita lainsäädännön kehittämiselle: Yhteiskunnan puoluetoiminnalle maksaman tuen tulee olla läpinäkyvää ja perustua laissa säädetyille periaatteille. Luottamushenkilömaksu (= puoluevero) kehittynyt puoluetoiminnan tukimuodoksi mm. sen vuoksi, että kunnan harjoittamaan puoluetoiminnan rahoitukseen suhtauduttiin oikeuskäytännössä torjuvasti. Luottamushenkilömaksu on vuodesta 2006 lukien ollut verovähennyskelpoinen. Kunta huolehtii perinnästä ja välittämisestä puolueelle. Kuntalain valtuustoryhmien toiminnan tukemista koskeva säännös (15 b §) selvensi tilannetta toimialan kannalta. Uuden sääntelyn vaihtoehtoja: Lähtökohtana nykyisen luottamushenkilömaksun turvaama tulopohja. Verovähennyskelpoisuus poistettaisiin eikä kunta osallistuisi maksun perintään. Valtuustossa edustettuina oleville puolueille ja muille ryhmille maksettaisiin suoraa tukea, joka voisi olla laissa säädetty/kunnan päättämä euromäärä valtuutettua tai kunnallisvaaleissa saatua ääntä kohden. Näin muissa Pohjoismaissa. HALKE: jatkovalmistelu puoluesihteeritoimikunnassa

9 Demokratiajaoston asiakokonaisuudet
Asukkaiden vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuudet Tiedottaminen Kuulemis-, palaute- ja vuorovaikutuskäytännöt Kansanäänestys Aloiteoikeus Sähköiset osallistumis- ja vaikuttamismuodot Muut suoran/osallistuvan/käyttäjädemokratian uudet muodot (mm. erilaiset raadit, foorumit, osallistuva budjetointi ym.) Edustuksellinen demokratia Luottamushenkilöiden toimintaedellytykset ja luottamushenkilötyön tukeminen (palkkiot, ajankäyttö, muu tuki) Alueelliset ja muut toimielimet, tehtävät ja asema Kunnanosahallinto (ja sisäiset vaalipiirit)

10 Vuorovaikutus ja suora osallistuminen/ Lainsäädännön kehittämistarpeet
Kuntalain tulisi edistää monipuolisten osallistumistapojen ja –keinojen käyttöönottoa Laissa ei tulisi velvoittaa kuntaa ottamaan käyttöön tiettyjä osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja tai rakenteita – kunnilla oltava mahdollisuus arvioida asiaa paikallisten olosuhteiden perusteella Uuteen kuntalakiin nykyistä 27 §:ää vastaava säännös, johon esimerkkiluettelo päivitettynä ja täydennettynä erilaisilla osallistumisen tavoilla Käyttäjälähtöisyys ja sen edistäminen selkeämmin esiin Konserninäkökulma HALKE : Valmistellaan lakiin mahdollistava säännös erilaisista kuntalaisten vuorovaikutus- ja osallistumiskeinoista sekä käyttäjädemokratiasta.

11 Sähköiset toimintatavat
Sähköinen päätöksenteko Ajasta ja paikasta riippumaton päätöksenteko sähköisessä päätöksentekojärjestelmässä Päätösten nähtävillä pitäminen verkossa ja julkisten kuulutusten julkaiseminen verkossa Kuntien tiedottamiskäytännöistä kuntalakiin voitaisiin ottaa kunnan verkkosivujen vähimmäissisältöä koskevaa sääntelyä. Verkkoon esim. hallintosäännöt ja johtosäännöt sähköinen julkisten kuulutusten ilmoitustaulu toimielinten esityslistat (pl. salassa pidettävät asiat) toimielinten asialistat talousarvio ja -suunnitelma sekä tilinpäätös kunnan strategia luettelo sähköisistä asiointipalveluista sekä niiden yhteystiedoista luottamushenkilöiden yhteystiedot HALKE: Valmistellaan sähköiseen viestintään velvoittavia säännöksiä, mm. kunnan verkkosivusto

12 Alueellisen vaikuttamisen vahvistaminen/ Vaihtoehtoiset osahallintomallit
Kunnan sisäiset vaalipiirit Vaaleilla valittava kunnanosahallinto Alueelliset toimielimet Vuorovaikutus- ja tiedonvaihtofoorumeina Suunnittelukumppaneina Palvelukumppaneina Velvoittava sääntely/mahdollistava sääntely Alueellisen toimielimen selvitysvelvollisuus tiettyjen kriteerien täyttyessä HALKE Valmistellaan lähidemokratian vahvistamista alueellisten toimielinten mallin pohjalta ja luonteeltaan mahdollistavalla lainsäädännöllä. Selvitetään kuntien halukkuus ottaa käyttöön vaaleilla valittuja toimielimiä kunnanosatasolla sekä ryhdytään tarvittaessa jatkovalmisteluun.

13 Luottamushenkilötyö ja ajankäyttö
Luottamushenkilötyö on monipuolistunut ja siihen käytetty aika on kasvanut merkittävästi 2000-luvulla Miten kuntalailla voitaisiin parantaa luottamushenkilöiden toimintaedellytyksiä ja työn houkuttelevuutta? Tärkeätä, että jatkossakin luottamushenkilöiksi hakeutuu eri ikäisiä, erilaisessa elämäntilanteessa olevia ja erilaisen työnantajataustan omaavia henkilöitä V valtuutetuista oli 82,2 % oli työelämässä 46 % yksityisen sektorin 23 % kuntasektorin (13 % kyseisen kunnan) 8 % valtion 5 % yhdistyksen, järjestön tai kirkon palveluksessa V valtuutetuista 80,3 % työelämässä, 13,2 % eläkeläisiä, ,8 % työttömiä, 2,4 % opiskelijoita, 1,3 % muita

14 Oikeus saada vapaata työstä luottamustoimen hoitamista varten
Osallistuminen toimielimen kokoukseen Oikeutta saada vapaata ehdotetaan laajennettavaksi nykyisestä Ehdoton oikeus saada vapaata työstä, kunhan kokousten ajankohdat/tarvittava vapaa on ilmoitettu työnantajalle laissa mainitussa määräajassa Jos työnantaja saa tiedon tarvittavasta vapaasta määräajan jälkeen, työnantaja voisi kieltäytyä myöntämästä vapaata jos hänellä on kieltäytymiselleen työhön liittyvä painava syy Muut luottamustoimen hoitamiseen kuuluvat tehtävät Säännökseen ehdotetaan lisättäväksi valtuustoryhmän kokoukset Vapaasta sovittava työnantajan kanssa, työnantaja ei tarvitse kieltäytymiselleen työstä johtuvaa painavaa syytä

15 Kunnanhallituksen puheenjohtaja
Kunnanhallituksen puheenjohtajan aseman vahvistaminen, kun pormestarimalli ei nykyisessä muodossa näytä kiinnostavan Kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtävistä, toimivallasta ja asemasta säädetään täsmällisemmin Säädetään koko-/puolipäivätoimiselle kunnanhallituksen puheenjohtajalle oikeus saada virka-/työvapaata kunnanhallituksen toimikauden ajaksi jos tehtävä päättyy kesken toimikauden, oikeus keskeyttää virka-/työvapaa puheenjohtajan tehtävän päättymisestä lukien palkkaa ja korvauksia koskeva sääntely – voiko kunta päättää harkintansa mukaan? oikeus vuosilomaan, sairauslomaan ja perhevapaisiin Sääntelyn ulottaminen koko-/osapäivätoimiseen valtuuston puheenjohtajaan? lautakunnan puheenjohtajaan?

16 Kuntaliiton edustajat Kuntalain kokonaisuudistuksen valmistelujaostoissa
Toimielimet ja johtaminen Heikki Harjula, jäsen Sini Sallinen, sihteeri Demokratia Kaija Majoinen, jäsen Kristina Wikberg, jäsen Marianne Pekola-Sjöblom, pysyvä asiantuntija Riitta Myllymäki, sihteeri Talous Arto Sulonen, puheenjohtaja Kirsi Mononen, jäsen Sari Korento, pysyvä asiantuntija Anneli Heinonen, sihteeri Kunnat ja markkinat Pirkka-Petri Lebedeff, jäsen Tarja Myllärinen, jäsen Katariina Huikko, sihteeri


Lataa ppt "Kuntalain kokonaisuudistus Demokratia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google