Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten voimme ojata oppilaita käyttämään Internetiä turvallisemmin?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten voimme ojata oppilaita käyttämään Internetiä turvallisemmin?"— Esityksen transkriptio:

1 Miten voimme ojata oppilaita käyttämään Internetiä turvallisemmin?

2 1.Internetin etuja 2.Haittoja ja riskejä 3.Mahdollisia ratkaisuja 4.Valvontavälineet 5.Turvallisuusvihjeitä Sisällys

3 1. INTERNETIN ETUJA Internetistä voi saada monenlaista tietoa, ja siellä voi vaihtaa mielipiteitä erilaisten ihmisten kanssa. Verkon avulla voi olla yhteydessä eri kulttuureista oleviin ihmisiin. Ajan ja paikan rajoitukset eivät estä tiedonsaantia eivätkä yhteydenpitoa.

4 Internet tarjoaa myös monia uusia mahdollisuuksia: 1.Koulutus : verkkokurssille ilmoittautuminen, apua kotitehtäviin... 2.Vapaa-aika : pelien pelaaminen, harrastukset... 3.Kulttuuri : omaan ja muihin kulttuureihin tutustuminen… 4.Talous : ostosten tekeminen verkossa, krijojen, äänitteiden ja matkalippujen tilaaminen, verkkohuutokauppoihin osallistuminen… 5.Seuraelämä : uusien ystävien löytäminen, samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa seurusteleminen… 6.Yhteydenpito viranomaisiin

5 2. HAITTOJA JA RISKEJÄ a) Sisältöihin liittyviä riskejä b) Kontakteihin liittyviä riskejä c) Verkkokaupan riskejä

6 a) Sisältöihin liittyviä riskejä Laiton aineisto (lapsiporno, rasismi, petokset, huumeet, terrorismin tukeminen...) Haitallinen aineisto (väkivalta, lapsille sopimaton kielenkäyttö, aseidenkäytön edistäminen, ääriryhmät, kultit...) Muut sisältöön liittyvät riskit (harhaanjohtava tai väärä tieto)

7 b) Kontakteihin liittyviä riskejä Internet mahdollistaa yhteydet tuntemattomiin. Verkkomaailmassakin on luotettavia ja epäluotettavia ihmisiä. Internetissä on mahdollista toimia anonyymisti, joten henkilöiden oikeita nimiä, sukupuolta tai ikää ei voida tietää. Internet on ihanteellinen paikka pedofiileille ja muille ”saalistajille”, koska siellä voi toimia nimettömänä.

8 c) Verkkokaupan riskejä piilomainonta, joka vetoaa erityisesti lapsiin pettävät tarjoukset harhaanjohtava mainonta ja moniselitteiset ilmaukset henkilötietojen vuotaminen kolmansille osapuolille yksityisyyden menettäminen henkilötietoja annettaessa kuluttajansuojan ongelmat lasten ilman vanhempien lupaa tekemät ostokset

9 Internetissä voi olla vaarallista... paljastaa henkilötietoja; solmia verkkosuhteita; suostua tapaamaan joku henkilökohtaisesti; tai sekaantua kiistoihin

10 Muista myös: Lapset eivät välttämättä ole vain mahdollisia uhreja. Lapset voivat myös itse 1.olla epäkohteliaita ja röyhkeitä, käyttäytyä hävyttömästi, loukata ja pommittaa ihmisiä mainossähköpostilla 2.vahingoittaa tahallaan muita ihmisia esimerkiksi paljastamalla heidän henkilötietonsa tai esiintymällä heidän nimellään tai 3.tehdä laittomia tekoja tahallaan, kuten levittää viruksia.

11 3. MAHDOLLISIA RATKAISUJA oppilaiden tietoisuuden lisääminen kasvatuksen ja koulutuksen avulla valvontavälineet suljetut verkot sisällön luokitteleminen hotline-palvelut, jotka ottavat vastaan ilmoituksia verkon lainvastaisesta käytöstä ja sisällöistä lainsäädäntö ikärajat

12 4. VALVONTAVÄLINEET Tekniset ratkaisut, esim. suodatinohjelmat, eivät ole sata- prosenttisen varmoja. Valvontavälineitä käyttäessään on otettava huomioon myös sananvapauden toteutuminen.

13 SUODATTIMET rajoittavat pääsyä sivustoille, joilla on lainvastaisia ja vahingollisia sisältöjä voidaan käynnistää eri paikoist: a) käyttäjän tietokoneelta tai b) Internet-tarjoajan palvelimelta. ¤ eivät ole sataprosenttisen varmoja ¤

14 Miten suodatin toimii? Adaptation from Paul Resnick, University of Michigan

15 Valvontavälineiden avulla voi 1.valvoa lasten verkossakäynnin ajankohtaa ja pituutta sekä rajoittaa kestoa etukäteen, 2.valvoa, millä verkkosivuilla lapset käyvät, 3.estää pääsyn tiettyihin sivustoihin ja palveluihin, sekä 4.estää haitallisen tiedon vastaanottamisen ja muokkaamisen.

16 Turvallisuus- vihjeitä I Tutustu •koulusi Internetin käyttösääntöihin. Puhu oppilaidesi kanssa •Internetin hyväksyttävän ja vastuullisen käytön säännöistä, sekä •sääntöjen tahallisen rikkomisen seurauksista.

17 Kun ongelmia ilmenee, toimi välittömästi: Puhu oppilaan kanssa. Ota yhteys tarvittaessa koulusi verkkoturvallisuudesta huolehtivaan henkilökuntaan. Ilmoita lapsipornosta viranomaisille. Estä ongelmien toistuminen. Turvallisuus- vihjeitä II

18 Opeta oppilaasi käyttämään Internetiä vastuuntuntoisesti. Oppilaiden on hyvä tietää, miten voi erottaa toisistaan hyväksyttävä ja vahingollinen sisältö, käyttää tietokonetta vahingoittamatta muita, sekä toimia riskien välttämiseksi. Turvallisuus- vihjeitä III

19 Anna oppilaillesi esimerkiksi seuraavia turvallisuusohjeita: Älä paljasta henkilötietojasi internetissä. Alä täytä verkkosivujen rekisteröitymislomakkeita ilman vanhempiesi lupaa. Kerro uusista verkkoystävistäsi ja esittele heidät vanhemmillesi. Lähde keskusteluryhmästä heti, kun tunnet olosi epämukavaksi. Kerro epämiellyttävistä kokemuksista heti opettajalle tai vanhemmillesi. Älä avaa tuntemattomilta saapuvia viestejä. Turvallisuus- vihjeitä IV


Lataa ppt "Miten voimme ojata oppilaita käyttämään Internetiä turvallisemmin?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google