Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TAIDEKARNEVAALI Espoon TPO tempaus 18.3.2008. Kaiju Haanpää Paula Jordan L:ranta TPO-seminaari 10.10.2008.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TAIDEKARNEVAALI Espoon TPO tempaus 18.3.2008. Kaiju Haanpää Paula Jordan L:ranta TPO-seminaari 10.10.2008."— Esityksen transkriptio:

1 TAIDEKARNEVAALI Espoon TPO tempaus 18.3.2008. Kaiju Haanpää Paula Jordan L:ranta TPO-seminaari 10.10.2008

2 ESPOON TPO-OPPILAITOKSET Espoossa 8 kaupungin vuosiperusteista avustusta saavaa TPO-oppilaitosta:  Espoon kuvataidekoulu (laaja opm)  Espoon esittävän taiteen koulu (laaja opm)  Espoon tanssiopisto (laaja opm)  Espoon musiikkiopisto, Musiikkiopisto Juvenalia ja Musikinstitutet Kungsvägen (laaja opm)  Musiikkiopisto Avonia ja Pohjois-Espoon musiikkikoulu (yleinen opm)

3

4 TAIDEKARNEVAALIN TAUSTAA  TPO-yhteistyöryhmä (rehtorit) vuodesta 2005  tempaus-ajatuksen ’äiti’ rehtori Kjerstin Sikström (Musikinstitutet Kungsvägen)  tavoite: lisätä TPO:n näkyvyyttä ja tunnettavuutta suuren yleisön / median / päättäjien keskuudessa  tavoite: tuoda esille Espoossa annettavan taiteen perusopetuksen laatu ja moninaisuus  tavoite: korostaa lapsia ja nuoria kulttuuritoimijoina ja kulttuurin tarvitsijoina  TPO osaksi Espoo 550-juhlavuotta - taiteen perusopetus näkyväksi

5

6 case ESPOO - TAIDEKARNEVAALI  18.3.2008 klo 9-20 Espoon kulttuurikeskuksessa  päivän aikana  53 työpajaa  13 esitystä/konserttia kahdessa salissa (Tapiola- ja Louhisalit)  2 näyttelyä  kutsuvierastilaisuus  TPO-messut  ’HAAHUT’  Taidekarnevaalista muodostui päivän mittainen mutta viikon kokoinen festivaali.  Kohderyhminä koululaiset (1.-4. lk) ja kulttuuri- päättäjät klo 9-15 sekä perheet klo 16-20.  Yksittäiset esitykset alle kouluikäisille sekä ikäihmisille.

7

8

9

10

11 TAIDEKARNEVAALIN SUUNNITTELU  syksy 2006: TPO-ryhmän päätös järjestää tapahtuma maaliskuussa 2008 sekä avustusanomus kaupungin sivistystoimelle  kevät 2007: avustuspäätös ja organisointikokoukset  oppilaitokset: ohjelman sisältötuotanto ja organisointi  ulkopuolinen tuottaja: tiedotus ja tapahtuman koordinointi ja markkinointi  syksy 2007: mukaan 2 tuottajaa (molemmille puolen vuoden aikana n. 2 kk kokoaikainen työmäärä)  tuotannollisen työmäärän vuoksi päätettiin, että kukin oppilaitos vastaa ensimmäisellä kerralla itsenäisesti ohjelmatarjonnastaan – ei mittavia yhteisproduktioita

12

13

14

15 TAIDEKARNEVAALIN TIEDOTUS  Tapahtuman ilme syksyllä 2007: logo ’Herra Haahu’ (suunnittelija kuvataidekoulun oppilas)  Espoon kuvataidekoululta tapahtuman visuaalinen suunnittelu ja tuottajalle työpiste (etätyön lisäksi)  Musikinstitutet Kungsvägeniltä taloushallinto  pieni tiedotusbudjetti - laaja ohjelmatarjonta:  verkkosivut ja kortti (22.000 kpl, jakelu koulut, kirjastot, nuorisotilat, puistot)  pieni määrä julisteita ja iltaohjelmasta pari lehti-ilmoitusta  domain taidekarnevaali.fi kolmeksi vuodeksi. Julkaistiin joulukuussa. Rakenne ja toteutus toimivat, tuottajan iso panos!  Tiedotusyhteistyö Espoon koulujen opit.intrassa, Kulttuurikeskuksen tiedotuksessa, Espoo.fi-sivustolla  oppilaitoksilla myös täsmätiedotusta.

16 TAIDEKARNEVAALI TAVOITTI  2975 kävijää  päiväohjelmat täynnä (ruotsinkieliseen ohjelmaan jäi vapaita paikkoja)  iltaohjelman markkinointi ei onnistunut toivotusti - laadukas ohjelma, tyhjiä paikkoja.  Verkkosivuilla ja mediassa  tapahtuman verkkosivuilla joulu-maaliskuussa 2270 käyntiä  5 lehtiartikkelia/-mainintaa paikallis- ja valtakunnan lehdissä  Ylen aikaisen radio-ohjelmassa 30 min. reportaasi  esillä TV1 klo 18 kulttuuriuutisissa ja lyhyesti klo 20.30 pääuutislähetyksessä  Dokumentointi (Espoon kuvataidekoulu)  ammattivalokuvaaja ja videokuvaaja (kuvataidekoulun oppilas)  huom! kuvausluvat oppilailta

17

18

19

20 TAIDEKARNEVAALIN TALOUS  Taidekarnevaalin kokonaisbudjetti n. 53 000€  Espoon kaupungin tuki 20 000 euroa Espoo 550-juhlavuoden kunniaksi, 3/4 palkkoihin (mm. tuottaja ja tiedottaja)  kukin oppilaitos maksoi itse järjestämiensä workshopien ja esitysten palkka- ja materiaalikulut.  oppilaitosten oma osuus yhteensä n.33 000 €  kulut / koulu 1800 € - 8300 €  materiaalikuluja mm. nettisivuista, esitekorteista, lehti- ilmoituksista, valokuvanäyttelystä, HAAHU-hahmoista ja messupöydistä  ensimmäisen tapahtuman suunnittelu-, materiaali- ja tiedotuskulut korkeat, seuraavina vuosina käytössä valmiit internet-ilmoittautumispohjat, HAAHU-hahmot, messupöydät, tuotantomalli jne.

21

22

23

24

25 ERINOMAISTA TAIDEKARNEVAALISSA OLI....  elämää ja monitaiteista vilinää kuhiseva Kulttuurikeskus inspiroi kaikkia mukana olleita  klo 9-15 talo täysi - koululaiset ja opettajat helposti tavoitettava ja kiinnostunut kohderyhmä  verkkoilmoittautumiset toimiva ja helpottava vaihtoehto  pajat ja tapahtumat alkoivat ajallaan (mitoitetut ’modulit’)  hyvä ennakkosuunnittelu  Kulttuurikeskus eri kokoisine tiloineen ja saleineen erinomainen tapahtumapaikka  taiteen perusopetus sai näkyvyyttä kaupungissa ja mediassa

26

27

28

29 HAASTEINA TAIDEKARNEVAALISSA OLI  8 yhteistyötahoa sisällön tuottajina - tuotannollista työtä lisäävä elementti  hajautetut taloushallinto, tiedotus, markkinointi ja organisointivastuu – edellytyksenä selkeä yhteistyömalli ja paljon kokouksia  pääkaupunkiseudulla iltaohjelman markkinointi erittäin haasteellista, koska tarjonta runsasta - kohderyhmät?  voisiko osa pajoista olla avoimia? - nyt alkoivat ja päättyivät täsmällisesti ja edellyttivät ennakkoilmoittautumista

30

31

32 TAIDEKARNEVAALI TULEVAISUUDESSA  Espoossa päätettiin järjestää Taidekarnevaali vuosittain viikolla 12 (17.3.2009 ja 24.3.2010 klo 9-15) Kohderyhmänä koulut, päiväkodit, seniorit ja erityisryhmät.  Suomen kaupungeissa on useita toimivia TPO- yhteistyöryhmiä ja -projekteja  Espoon TPO-ryhmä haastaa kaikki Suomen TPO- oppilaitokset järjestämään omannäköisen paikallisen TPO-tempauksen vuonna 2010! (vko 12???)  LA VIDA ES UN CARNAVAL!

33

34


Lataa ppt "TAIDEKARNEVAALI Espoon TPO tempaus 18.3.2008. Kaiju Haanpää Paula Jordan L:ranta TPO-seminaari 10.10.2008."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google