Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tuotteistus Tuotteistaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tuotteistus Tuotteistaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Tuotteistus Tuotteistaminen
Diasarja perustuu Jari Parantaisen kirjaan: Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä Tuotteistaminen Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

2 Minkälainen on hyvä palvelutuote?
Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

3 Mistä tunnistaa hyvin tuotteistetun palvelun?
Osa toimintamalleista erottuu joukosta > prosessista alkaa erottua tehtäväkokonaisuuksia tai hyviä käytäntöjä, jotka toistuu suunnilleen samanlaisina hankkeesta toiseen. Palvelu alkaa hahmottua > palvelu saa nimen, hinta alkaa hahmottua Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

4 Mistä tunnistaa hyvin tuotteistetun palvelun?
Toimitussisältö vakiintuu > palvelun toimitussisältö alkaa vakiintua niin paljon, että myös palvelun hinta on ainakin periaatteessa mahdollista vakiinnuttaa kiinteäksi Palvelu alkaa monistua perimätietona asiantuntija voi opettaa nuorempia kollegojaan toimittamaan palvelun likimain samoin kuin hän itse tekisi. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

5 Mistä tunnistaa hyvin tuotteistetun palvelun?
Palvelu alkaa monistua yrityksen ulkopuolella palvelun vaiheet on dokumentoitu ja toistettavissa oman yrityksen ulkopuolella. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

6 Mistä tunnistat huonosti tuotteistetun palvelun?
Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

7 Mistä tunnistaa huonosti tuotteistetun palvelun?
Mitä palvelu maksa? myyjällä ei ole selkeää hinnastoa tai se on epämääräinen. hinnan pitäisi olla ilmoitettavissa jollain perusteella välittömästi Mitä palveluun kuuluu? pystytkö selkeästi kuvaamaan mitä palveluusi kuuluu: hyöty, ominaisuudet Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

8 Mistä tunnistaa huonosti tuotteistetun palvelun?
Kuka tästä palvelusta vastaa? yrityksessä kukaan ei tiedä, kenen vastuulla palvelun kehittäminen ja hinnoittelu on. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

9 Tuotteistajan seitsemän perisyntiä
Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

10 Tuotteistuksen 7 perisyntiä
piilottelet asiantuntemustasi vaihdat kohderyhmää jatkuvasti et usko tuotteistamisen hyötyihin päätät asiakkaasi tarpeista kysymättä häneltä keskityt teknisiin yksityiskohtiin, joita asiakas ei arvosta ratkaiset ongelmaa, joka ei ole polttava aliarvioit työmäärää ja kehityskulut Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

11 Pystytkö myymää palvelusi ensin ja kehitä vasta sitten?
Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

12 Minkälainen on hyvä palvelutuote?
Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

13 Hyvin tuotteistettu tuote on:
Helpompi ostaa Ominaisuuksiltaan vahvempi tehokkaammin myytävissä ja markkinoitavissa helpommin monistettavissa Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

14 Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski
Helpota ostamista Asiantuntijapalvelun ostaminen on vaikeaa kolmesta syystä: Ostajan on mahdoton erottaa myyjien lupauksia toisistaan Palvelut ovat hajallaan eri paikoissa: lento, majoitus, kuljetukset, ateriat jne. Palvelu on aineetonta ja epämääräistä; ostamisen riski estää asiakasta ostamasta Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

15 Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski
Helpota ostamista Vastaa kolmeen seuraavaan kysymykseen: kuinka erotut kilpailijoista niin, että asiakkaan on helppo valita juuri sinun palvelusi? Miten paketoit palvelujasi asiakkaasi elämää helpottavaksi kokonaisuuksiksi? Kuinka poistat asiakkaalta riskin tunteen, joka estää häntä ostamasta? Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

16 Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski
Poista riskin tunne Kerro, mitä edellytät asiakkaaltasi Paljasta tuotteen koko ”hinta” Kerro toimitussisältö Kerro, miten asiakas voi ostaa Jaa moduleiksi Konkretisoi palvelusi; dvd, kuvat, näytteet, demo jne. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

17 Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski
Poista riskin tunne 7. Standardit ja sertifikaatit merkitsevät laatua 8. Takuu on kaikkien riskinpoistajien äiti 9. Vakuutus korvaa takaiskut 10. Tukipalvelu vastaa vierihoidosta 11. Myönteinen julkisuus houkuttaa asiakkaita 12. Palkinnot ja testitulokset saavat tuotteesi erottumaan Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

18 Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski
Poista riskin tunne 13. Taustoitus perustelee hyödyt 14. Osamaksu ja –toimitusmaksu pilkkoo riskin 15. Kiinteä hinta varmistaa kulukaton 16. Vakuus takaa toimituksen 17. Yrityksesi ikä vakuuttaa jatkuvuudella 18. Yrityksesi vakavaraisuus on menestyjän merkki 19.Yrityksesi erikoistumisala todistaa asiantuntemuksesta 20. Pitkä historia kertoo kypsästä palvelusta Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

19 Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski
Poista riskin tunne 20. Pitkä historia kertoo kypsästä palvelusta 21. Laskelmat perustelevat tuotot 22. Tulevaisuudensuunnitelmat näyttää reitit Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

20 Esimerkki: Tuottolaskelma
Yrityksessä ohjelmiston käyttäjiä henkeä Ohjelmiston avulla säästyvä aika 1 minuutti/pv Työntekijän keskipalkka €/kk Palkan sivukulut % Vuodessa työpäiviä pv Päivässä työtunteja 7,5 h Työtunnin kustannus ,5 €/h Säästetty aika h/vuosi Säästetty raha ,75 € Ohjelmiston veroton hinta € Investoinnin tuotto % Investoinnin takaisinmaksuaika pv Säästö ensimmäisen vuoden aikana € Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

21 Rakenna epäreilu ylivoima
Asiakas on valmis maksamaan kunnolla: jota ei saa mistään muualta palvelusi tuottamista konkreettisista hyödyistä hyvästä tarinasta, mielikuvasta tai imagosta Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

22 Rakenna epäreilu ylivoima
Myy niukkuutta Tuotteen ominaisuuksilla on merkitystä Ominaisuuksia on valitettavan helppo kopioida Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

23 Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski
Anna törkeä LUPAUS Saa asiakkaasi uteliaaksi ja jopa epäluuloiseksi erottuu kilpailijoiden lupauksista houkuttaa ostamaan Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

24 Rakenna epäreilu ylivoima
Lupauksessa olisi oltava asennetta Hyvää lupaus on helposti mitattavissa Hyvä lupaus on ainutlaatuinen Onko lupaaminen viisasta? Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

25 Rakenna epäreilu ylivoima
Entä jos lupaus pettää? Miten hyödyt vastaanottajan mukaan? toimitusjohtaja, talousjohtaja, tuontanto jne Keskity hyödyistä tärkeimpiin Kaikille yhteiset hyödyt Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

26 Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski
Myy edullisesti Tuotteistuksen avulla palvelusi myyntityön kustannuksia on mahdollista pienentää. tuotteistettua palvelua on helpompi markkinoida tuotteistetun palvelun kate kestää paremmin tuotteistetun palvelut ovat massa-räätälöitävissä tehokkaasti asiakastarpeen mukaan. Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

27 Palveluliiketoiminnassa on kolme vaihetta:
Valitse asiakas ja hänen ongelmansa Anna lupaus, että ratkaiset ongelman Lunasta lupauksesi, eli toimita palvelu Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski

28 Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski
Lupausvaihe Suunnittele myyvä lupaus: Päätä kuka on asiakkaasi Tunnista asiakkaasi ongelma Selvitä, miksei kukaan ole jo ratkaissut ongelmaa Kiteytä törkeä lupaus Asemoi palvelutuotteesi niin, että se erottuu kilpailijoista Kuvaa asiakkaan hyödyt Anna palvelutuotteellesi toimiva nimi Määritä hinta Listaa toimitussisältö käsittele vastaväitteet Perustuu Jari Parantaisen kirjaan Tuotteistus: Luennoitsija Ari Koski


Lataa ppt "Tuotteistus Tuotteistaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google