Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRaili Katajakoski Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
ITELLA TerveysViestiKeskus 23.11.2005 Vakuutusyhtiöiden E-lausunnot
Seppo Wickström tai
2
Vakuutusalan merkitys terveystietojen siirrossa
Tietojen saanti perustuu usein lakiin tai vakuutusta myönnettäessä saatuun lupaan Korvattavia vahinkoja yli kpl / v. Joka vahinkoon tarvitaan vähintään 1-3 kertaa terveystietoja ==> kokonaisvolyymi noin pyyntöä ja saman verran vastauksia Seppo Wickström
3
Taloudellinen vaikutus
Työtapaturmavakuutuksista Suomessa vuonna 2004 maksetut korvaukset: sairaanhoito € ansionmenetys (pvr) € lääkehoito € lisäksi tulevat liikennevahinkojen ja muiden vakuutusten korvaukset Seppo Wickström
4
Lainsäädännön muutokset
TÄKY eli täyskustannusvastaavuus alkaen hoitolaitos vakuutusyhtiöt HOITOTAKUU KANSALLINEN TERVEYSHANKE STM:n hanke mm. sähköinen potilaskertomus (STM työryhmämuistio 2003:38) STAKES: OID-rekisteri (toimipaikat ja henkilöt) STAKES: jonotustiedot (STM työryhmämuistio 2003:33) Sähköinen resepti lääkäri KELA apteekki Seppo Wickström
5
Täky-laki Liikenne- ja tapaturmavakuutusjärjestelmiltä peritty vuosittainen ns. täyskustannusmaksu korvattiin pysyvällä järjestelmällä Vakuutusyhtiöt maksavat julkisille laitoksille korvaukset kuntalaskutuksen mukaan (ennen: asiakasmaksulain mukainen korvaus) Vakuutusyhtiöillä on oikeus ohjata potilas tiettyyn hoitopaikkaan jatkohoidon osalta Yksityisen sektorin laskutus kuten aikaisemmin Seppo Wickström
6
TÄKY-lain keskeiset tavoitteet
Nopeuttaa työtapaturma- ja liikennevahinkopotilaan hoitoon pääsyä toipumista ja työelämään paluuta Kustannusten korvaukset maksetaan suoraan palvelun tuottajalle Vähentää vakuutusjärjestelmän korvauskustannuksia, jotka johtuvat hoidon viivästymisestä Hillitä työnantajien työvoimakustannusten nousua Seppo Wickström
7
Täky-laki 2005 Ensimmäinen hoitokäynti Jatkohoito Julkinen sektori
Todelliset kustannukset potilasmaksuosuuden sijaan Yksityissektori Entiseen tapaan todelliset kustannukset Jatkohoito Aina maksusitoumuksella joko julkisella tai yksityisellä Vakuutuslaitoksella oikeus valita hoitopaikka Seppo Wickström
8
Vahingon hoitoprosessi
Työ O X Vanhat Työ O X alkaen TÄKY Maksusitoumus X-O aika on jonotusaika O operaatio, jonka kustannus kasvaa esim. 44 € € O-Työ on toipumisaika ennen työhön paluuta Maksusitoumuskäsittely sairaala pyytää ja vakuutusyhtiö antaa ja/tai ohjaa toiseen hoitolaitokseen operaatiota varten Seppo Wickström
9
Sanomastandardit Uudet valmistuneet sanomat HL7 ja XML
E-lääkärinlausunto Maksusitoumus (Ilmoitusta hoidon aloittamisesta EI enää tarvita) Tehdyt vakuutusalan standardisanomat (SFS) TATUIL = tapaturma/ammattitauti-ilmoitus ANSILM = ansiotietoilmoitus eli palkkailmoitus PAATOS = korvauspäätös XML-sanomat yllä olevista Seppo Wickström
10
Tietojen vaihdon eri kerrokset
Lähetteen lähetys ja kuittaus Konsultaatiopyyntö- ja vastaus Osapuolten yhteisesti sopima toimintamalli (tilaaja – toimittaja) Sisältökerros (HL7) (hyötykuorma) HL7 Avoimet Rajapinnat Sanomat Dokumentit HL7 Avoimet Rajapinnat Lähetys Pyyntö Kuljetuskerros (pakkaukset, kirjekuori) Tietoliikennekerros (tiet ja autot) Protokollat tcp/ip http ftp Seppo Wickström
11
Vaihtoehtoja järjestelmien väliseen tietojenvaihtoon
Kahdenväliset yhteyskäytännöt Välityspalvelin Avoimet rajapinnat Seppo Wickström
12
Terveyspalvelujen tietovirrat
Työnantaja, yksityishenkilö ´Työsuhde, perhesuhde, A-todistus Potilas Vakuutus- turva Hoito- suhde KELA Potilaan sairaus- kertomus E-lausunto, sairauskertomus Vakuutus- yhtiöt, SVK Terveys- tiedot, lausunnot Maksusitoumus Sairaalat, sh-piirit, lääkärikeskukset, yms. Seppo Wickström
13
Potilaskertomus / lausunto
Lääkärinlausunto on otos potilaskertomuksesta Lääkärinlausunto Seppo Wickström
14
TerveysViestiKeskuksen asiointiverkko
Seppo Wickström
15
Kuka hyötyy? Potilas Terveyspalvelun tuottaja
saa tarpeellisen hoidon nopeasti jonotusaika lyhenee oleellisesti (täky, hoitotakuu, kiireettömän hoidon kriteeristö) toipumisaika lyhenee eli elämä normalisoituu nopeammin hoito on asiantuntevaa ja laadukasta Terveyspalvelun tuottaja keskittyy potilaan hoitoon saa maksusitoumukset nopeasti (prosessit nopeutuvat) saa todelliset kustannukset kattavat korvaukset nopeasti oma hallinnointiprosessi yksinkertaistuu ja automatisoituu (esim. postitus, lausunnot, kohdistamiset, tiedon siirtely, jne) mahdollistaa osaltaan erikoistumisprosessien kehittämisen Seppo Wickström
16
Kuka hyötyy? Työnantaja Vakuutusyhtiö työntekijän sairausloma lyhenee
työntekijä palaa nopeammin töihin sijaisten palkkakustannukset vähenevät uusien korvaavien henkilöiden koulutusta tarvitaan vähemmän yhden hoitokerran hinta laskee sopimusneuvotteluissa (volyymietu) Vakuutusyhtiö korvaamiseen tarvittavat tiedot tulevat kerralla oikein yhdellä käsittelykerralla maksusitoumus valmiiksi turhasta "ilmoitus hoidon aloittamisesta" lomakkeesta eroon lasku vastaa maksusitoumusta EI lisäselvityksiä Seppo Wickström
17
Hyödyt ja haitat pakottaa "malliin" toiminta tehostuu
tietoturvallisuus huomioitava siirrossa kehitettävä omaa toimintatapaa? rakennettava vastaanottosysteemi henkilöstölle uutta toiminta tehostuu postitus poistuu luettavuus paranee yksikäsitteisyys pakolliset tiedot ok tiedot suoraan tietokantaan "turhat" ja rutiini-työvaiheet pois Seppo Wickström
18
Keskity elämään. Seppo Wickström
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.