Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jokapäiväinen elämä Koko kokonaisuuden etusivu Sivujen perusrakenne

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jokapäiväinen elämä Koko kokonaisuuden etusivu Sivujen perusrakenne"— Esityksen transkriptio:

1 Jokapäiväinen elämä Koko kokonaisuuden etusivu Sivujen perusrakenne
Osio: asioiminen; kirjastossa Maiju Partanen, JUY,

2 Sivun perusrakenne: Sivu X. Harjoittele, XXXX.
Instruktio ja päätavoitteet Kuullunymmärtäminen A Kuullunymmärtäminen B Kuuntele ja kirjoita Apua Muistatko hinnat? € (eurosymboli) Muistatko paikat? (edessä, takana, vieressä…) Muistatko: miksi maito mutta 2 maitoa? Muistatko suunnat? → (suoraan, vasemmalle, oikealle…) Opetusteksti (kuva + paikanilmaus) Sanaharjoitus A Sanaharjoitus B Opetusteksti Harjoittele A-muotoa (kielioppiharjoitus A) Harjoittele A-muotoa (kielioppiharjoitus B) Asioimisosion Apua-sivupalkki ja niiden sisältö kootusti. Lisäksi osassa tehtävistä on linkki sairastaminen-osion apua-sivupalkin kellonaikatehtäviin ja puhelinfraasitehtäviin. HUOM! Tässä Powerpoint-käsikirjoituksessa ei ole merkitty Apua-palkkia diojen oikeaan sivuun, mutta se tulee laittaa näkyviin oikeaan reunaan käsikirjoituksen puutteellisuudesta huolimatta! Opetusteksti (suunnat + ymmärtämistä tukeva animaatio) Reittiohje A (fraasiharjoitus) Reittiohje B (fraasiharjoitus) Reittiohje C (fraasiharjoitus) Reittiohje D (sanaharjoitus) Paluu ylävalikkoon

3 Pääsivu 1. Asioiminen. Alkuohje.
[Tähän kuvat, joiden viereen linkit eri osiin] [Kuva: Antti menossa MiniMarket Versoon] Linkki: Miten käyn kaupassa? [Kuva: Antti menossa Versolan kirjaston] Linkki: Miten käyn kirjastossa? [Kuva: Antti tervehtii omakotitalon ovella ystävää (miestä)] Linkki: Miten kutsun ystävän kylään ja vastaan kutsuun? Tässä osiossa harjoittelet, mitä on hyvä osata, kun saat kutsun kylään ja käyt kaupassa ja kirjastossa. Tässä osiossa: etsit tietoa (kyltit, mainos) kuuntelet ja luet ohjeita (reittiohjeet, palvelupiste) kysyt paikkoja kysyt, kun et ymmärrä tilaat lihatiskillä kirjoitat henkilötiedot luet ja kirjoitat viestejä Lisäksi harjoittelet: sanastoa, hintoja, paikkoja ja suuntia Antti tarvitsee apua! Antti on muuttanut uuteen kaupunkiin, Versolaan. Hän ei tunne paikkoja. Auta Anttia löytämään kaverin luo, käymään uudessa kaupassa ja lainaamaan kirjoja kirjastossa! Tästä pääsee klikkaamaan eri osioihin (Kaupassa; Kirjastossa; Kutsu ystävä kylään), joista edelleen pääsee eteenpäin. Toinen vaihtoehto on klikata oikean alareunan nuolta, josta pääsee ensimmäiseen osioon (Kaupassa) Paluu ylävalikkoon

4 Sivu 1. Kirjastossa. Alkuohje.
Kuva (Antti menossa Versolan kirjastoon) Linkit: suorat linkit jokaiseen harjoitukseen: Mitä kirjastossa on? Kirjaston osastot ja tuotteet (sanaharjoitus) Kirjaston kyltit A (tekstinymmärtäminen) Kirjaston kyltit B (tekstinymmärtäminen) Kirjaston kyltit C (tekstinymmärtäminen) Kirjaston palvelupisteessä (kuullunymmärtäminen) Tärkeät pikkusanat (kuuntele ja kirjoita) Tärkeät pikkusanat (fraasiharjoitus) Tärkeät pikkusanat (toista) Henkilötietolomake (kirjoitusharjoitus) Lainausautomaatti (lue ja reagoi) Itsearvio Tässä osiossa harjoittelet taitoja, jotka on hyvä osata kirjastossa. Harjoittelet ohjeiden ymmärtämistä, kuuntelua, ääntämistä ja henkilötietojen kirjoittamista. *** Antti tarvitsee apua! Antti menee ensimmäistä kertaa Versolan kirjastoon. Hän haluaa Ainolle lastenkirjoja ja elokuvia. Hän haluaa myös hyvää musiikkia, ruokakirjan ja englannin sanakirjan. Auta Anttia löytämään ja lainaamaan ne! löytää: etsiä ja nähdä, missä jotain on lainata: ottaa jotain kotiin ja tuoda sitten takaisin Tässä on Kirjastossa-osion pääsivu. Siitä voi klikata kuhunkin osaharjoitukseen vasemmalla olevista linkeistä (linkit harjoituksiin). On myös mahdollista alkaa käydä harjoituksia läpi järjestyksessä painamalla oikean alareunan nuolta. ”Kirjastossa”-osiossa ei poikkeuksellisesti ole lainkaan apua-palkkia, eli osiosta ei linkitetä lainkaan osion ulkopuolisiin harjoituksiin. Paluu ylävalikkoon

5 Sivu 2. Mitä kirjastossa on
Sivu 2. Mitä kirjastossa on? Kirjaston osastot ja tuotteet (sanaharjoitus) [raahaustehtävä 3: jako ryhmiin] Tässä tehtävässä harjoittelet, mitä kirjastossa on ja millä osastolla on mitäkin. Auta Anttia! Millä osastolla on mitä? Laita oikeaan paikkaan! Musiikkiosasto Kertomakirjallisuus Lehtienlukusali Dvd-levyt Tieto-kirjallisuus Lasten- ja nuortenosasto Palvelupiste Palaute tulee ”Tarkasta”-nappia painamalla. Palaute: Oikeasta paikasta selkeästi merkki (esim. Vihreä väri), joka ilmaisee oikein menneen paikan. Väärästä yhdistämisestä esiin tulee kyseisen tuotteen kuva ja teksti: ”Ei ihan. Tässä on kuva. Yritä uudelleen!” Vaikka jotain menisi väärinkin, on mahdollista katsoa oikeat mallivastaukset milloin vain (seuraava dia) HUOM! Tässä Powerpoint-käsikirjoituksessa ei ole merkitty Apua-palkkia diojen oikeaan sivuun, mutta se tulee laittaa näkyviin oikeaan reunaan käsikirjoituksen puutteellisuudesta huolimatta! Cd-levy Elokuva Ruokakirja Satukirja Aikakaus-lehti Nuottikirja Sanoma-lehti Romaani Sanakirja Doku-mentti Oikeat vastaukset Paluu ylävalikkoon Tarkasta

6 Sivu 3. Kirjaston osastot ja tuotteet: oikeat vastaukset [raahaustehtävän oikeat vastaukset koottuna ja kuvat sanaston ymmärtämisen tueksi] Hyvä! Nyt Antti löytää, mitä haluaa. Kuvassa ovat oikeat paikat. Musiikkiosasto: Nuottikirja, Cd-levy Kertomakirjallisuus: romaani Lehtienlukusali Sanomalehti Aikakauslehti Dvd-levyt: Elokuva, dokumentti Tieto-kirjallisuus: Ruokakirja Sanakirja Lasten- ja nuortenosasto: satukirja Palvelupiste (Tämän tarkoituksena on vahvistaa ymmärtämistä kuvien avulla, ja tämä on mahdollista katsoa milloin vain, kun opiskelija niin haluaa.) HUOM! Tässä Powerpoint-käsikirjoituksessa ei ole merkitty Apua-palkkia diojen oikeaan sivuun, mutta se tulee laittaa näkyviin oikeaan reunaan käsikirjoituksen puutteellisuudesta huolimatta! Cd-levy (+kuva: cd-levystä) Elokuva (+ kuva: dvd-levystä) Ruokakirja (+kuva ruokakirjasta) Satukirja (+kuva satukirjasta) Aikakaus-lehti (+kuva aika-kauslehdestä) Nuottikirja (+kuva nuottikirjasta) Sanomalehti (+kuva sano-malehdestä) Romaani (+kuva romaanista) Sanakirja (+kuva sanakirjasta) Dokumentti (+kuva doku-mentista) Paluu ylävalikkoon

7 Sivu 4. Kirjaston kyltit A (tekstinymmärtäminen) [monivalintatehtävä, oikea vastaus boldattu]
Tässä tehtävässä harjoittelet ohjeiden ymmärtämistä. Kuvassa on kirjaston kyltti. Mitä se tarkoittaa? (Kuva: Hylly, jossa on esitelehtisiä. Hyllyn yläpuolella kyltti: ”Maksutonta aineistoa. Ota, ole hyvä!”) Antti on hyllyn edessä. Hyllyn yläpuolella lukee ”Maksutonta aineistoa. Ota, ole hyvä!” Mitä Antti voi tehdä? Antti voi ottaa materiaalin kotiin. Antti voi lainata materiaalia, mutta materiaali täytyy tuoda takaisin. Antti voi ottaa materiaalin kotiin, mutta se maksaa. Antti voi lukea materiaalia kirjastossa, mutta ei viedä kotiin. Palaute: Oikeasta A-vastauksesta: ”Hyvä!” ja äänimerkki. Vääristä vastauksesta myös äänimerkki, ja palaute: B-vastauksesta ”Materiaalia ei tarvitse tuoda takaisin. Yritä uudelleen!”, C-vastauksesta: ”Materiaali ei maksa mitään. Yritä uudelleen!”, D-vastauksesta: ”Antti voi ottaa materiaalin. Yritä uudelleen!” Paluu ylävalikkoon

8 Sivu 5. Kirjaston kyltit B
Sivu 5. Kirjaston kyltit B. (tekstinymmärtäminen) [monivalintatehtävä, oikea vastaus boldattu] Tässä tehtävässä harjoittelet ohjeiden ymmärtämistä. Kuvassa on kirjaston kyltti. Mitä se tarkoittaa? (Kuva: Ovi kirjaston sisällä. Ovessa on kyltti ”Vain henkilökunnalle!”) Antti on utelias. Hän haluaisi katsoa, mitä oven takana on. Kuka saa mennä ovesta? Kirjaston asiakkaat. Kansalaisopiston opiskelijat. Huoltomiehet. Kirjaston työntekijät. Palaute: Oikeasta vastauksesta äänimerkki ja teksti: ”Hyvä!” Vääristä vastauksista myös äänimerkki ja palaute: ”Henkilökunta tarkoittaa ihmisiä, jotka ovat töissä kirjastossa. Yritä uudelleen!” Paluu ylävalikkoon

9 Sivu 6. Kirjaston kyltit C (tekstinymmärtäminen) [monivalintatehtävä, oikea vastaus boldattu]
Tässä tehtävässä harjoittelet ohjeiden ymmärtämistä. Kuvassa on kirjaston kylttejä. Mitä ne tarkoittavat? (Kuva: Tietokoneita rivissä pitkällä pöydällä. Toisten koneiden päällä on kyltti ”Näillä koneilla voit surffata netissä” ja toisten päällä ”Näillä koneilla voit hakea tietoa kirjaston tietokannasta”.) 1. Antti haluaa etsiä tietokoneella, missä ruokakirja on. Hänen täytyy mennä koneelle, jolla voi… surffata netissä hakea tietoa kirjaston tietokannasta 2. Antti haluaa maksaa laskun tietokoneella. Hän voi mennä koneelle, jolla voi… 3. Antti haluaa katsoa, mitä Mika Waltarin kirjoja kirjastossa on. Hän voi mennä koneelle, jolla voi… 4. Antti haluaa lukea sähköpostia. Hänen täytyy mennä koneelle, jolla voi… Palaute: Oikeasta vastauksesta äänimerkki ja teksti ”Hyvä!”. Väärästä vastauksesta äänimerkki ja palaute seuraavasti: 1. ”Kirjan paikka löytyy kirjaston tietokannasta.” 2. ”Antti voi maksaa laskun nettipankissa, eli Antin täytyy surffata netissä.”, 3. ”Kirjojen paikka löytyy kirjaston tietokannasta.”, 4. ”Antti voi lukea sähköpostin netissä, ei kirjaston tietokannassa.” Paluu ylävalikkoon

10 Sivu 7. Kirjaston palvelupisteessä A (kuullunymmärtäminen)
Nyt Antti menee palvelupisteeseen. Hän haluaa lainata kirjat ja musiikkia. Tässä tehtävässä harjoittelet kuuntelua. Katso ja kuuntele, kun Antti juttelee kirjastonhoitajan kanssa. Mitä tapahtuu? Voit katsoa monta kertaa. Dialogi kirjaston palvelutiskillä [animaatio; teksti ei näy!]: [Animaatio, jossa Antti on kirjaston palvelupisteessä. Kirjastonhoitaja istuu tiskin takana.] Antti: Hei. Kirjastonhoitaja: Hei. Antti: Nämä. [ojentaa kirjat ja cd:n tiskille] Kirjastonhoitaja: Saanko kirjastokortin? Antti: Öö tota [miettii] mulla ei oo vielä kirjastokorttia. Kirjastonhoitaja: No sitten sinun täytyy hankkia se. Haluatko sen nyt? Antti: No joo, jos se käy. [kysyvään sävyyn] Kirjastonhoitaja: Totta kai, sitten vaan kirjotat henkilötiedot tähän [ojentaa lomakkeen]. Antti: Aa okei. Mitä se maksaa? Kirjastonhoitaja: Ei se maksa mitään, se on ihan ilmanen. Antti: Okei, no mä kirjotan mun tiedot. Kiitos! [ottaa lomakkeen ja lähtee sivummalle] || Paluu ylävalikkoon

11 Sivu 8. Kirjaston palvelupisteessä B (kuullunymmärtäminen) [tehtävässä kaksi monivalintaa ja yksi aukkotehtävä, johon tulee yksi numero; animaatio ilman tekstiä kahdessa pätkässä ennen kysymyksiä; sama sivu jatkuu seuraavalla dialla] Tässä tehtävässä harjoittelet kuuntelua. Katso ja kuuntele dialogin alku uudestaan ja vastaa sitten kysymykseen. Dialogi kirjaston palvelutiskillä [animaatio]: [Animaatio, jossa Antti on kirjaston palvelupisteessä. Kirjastonhoitaja istuu tiskin takana.] Antti: Hei. Kirjastonhoitaja: Hei. Antti: Nämä. [ojentaa kirjat ja cd:n tiskille] Kirjastonhoitaja: Saanko kirjastokortin? Antti: Öö tota [miettii] mulla ei oo vielä kirjastokorttia. Kirjastonhoitaja: No sitten sinun täytyy hankkia se. Miksi Antti ei saa kirjoja? a) Kirjastolla ei ole Antin henkilötietoja. b) Hänellä ei ole kirjastokorttia. c) Hän ei asu Versolassa. Palaute: Oikeasta vastauksesta äänimerkki ja teksti: ”Hyvä!”. Väärästä vastauksesta äänimerkki ja palaute: A ”Kyllä, mutta se ei ole syy. Yritä uudelleen!”, C: ”Antti asuu Versolassa. Yritä uudelleen!” || Paluu ylävalikkoon

12 Sivu 8. Kirjaston palvelupisteessä B (kuullunymmärtäminen) [JATKOA edelliseltä dialta. Tehtävässä kaksi monivalintaa ja yksi aukkotehtävä, johon tulee yksi numero; animaatio ilman tekstiä kahdessa pätkässä ennen kysymyksiä] Dialogi kirjaston palvelutiskillä [animaatio]: [Animaatio, jossa Antti on kirjaston palvelupisteessä. Kirjastonhoitaja istuu tiskin takana.] Kirjastonhoitaja: Haluatko sen nyt? Antti: No joo, jos se käy. [kysyvään sävyyn] Kirjastonhoitaja: Totta kai, sitten vaan kirjotat henkilötiedot tähän [ojentaa lomakkeen]. Antti: Aa okei. Mitä se maksaa? Kirjastonhoitaja: Ei se maksa mitään, se on ihan ilmanen. Antti: Okei, no mä kirjotan mun tiedot. Kiitos! [ottaa lomakkeen ja lähtee sivummalle] 2. Paljonko kirjastokortti maksaa? _ € [oikea vastaus: 0 €] 3. Mitä Antin täytyy kirjoittaa? a) kirjojen nimet ja tiedot b) palaute kirjastolle c) oma nimi, syntymäaika ja osoite || Palaute: Oikeasta vastauksesta äänimerkki ja teksti ”Hyvä!”, väärästä vastauksesta äänimerkki ja palaute seuraavasti: 2. ”Kirjastokortti ei maksa mitään. Yritä uudelleen!”, 3. ”Ei, Antin täytyy antaa omat tiedot.” Paluu ylävalikkoon

13 Sivu 9. Tärkeät pikkusanat (kuuntele ja kirjoita) [Sama animaatio uudestaan kokonaan. Alla on näkyvissä animaation skripti, jossa on kuitenkin aukkoja. Tehtävätyyppinä aukkotehtävä 3 – kirjoittaminen.] Tässä tehtävässä harjoittelet kuulemaan tärkeät pikkusanat. Kuuntele ja katso animaatio uudelleen. Kirjoita viivalle sanat, jotka Antti sanoo. [Sama animaatio kuin edellä.] Dialogi kirjaston palvelutiskillä [animaatio]: [Animaatio, jossa Antti on kirjaston palvelupisteessä. Kirjastonhoitaja istuu tiskin takana.] Antti: Hei. Kirjastonhoitaja: Hei. Antti: Nämä. [ojentaa kirjat ja cd:n tiskille] Kirjastonhoitaja: Saanko kirjastokortin? Antti: __ _____ [miettii] mulla ei oo vielä kirjastokorttia. [oikea vastaus: ”öö tota” ] Kirjastonhoitaja: No sitten sinun täytyy hankkia se. Haluatko sen nyt? Antti: __ ___, jos se käy. [kysyvään sävyyn] [oikea vastaus: ”no joo”] Kirjastonhoitaja: Totta kai, sitten vaan kirjotat henkilötiedot tähän [ojentaa lomakkeen]. Antti: __ ____. Mitä se maksaa? [oikea vastaus: ”Aa okei”] Kirjastonhoitaja: Ei se maksa mitään, se on ihan ilmanen. Antti: _____ __mä kirjotan mun tiedot. Kiitos! [ottaa lomakkeen ja lähtee sivummalle] [oikea vastaus: ”Okei no”] || Palaute: Oikein kirjoitetuista sanoista selkeästi ilmaisu, että ovat oikein (esim. vihreällä värillä oikeat kirjaimet); vääristä kirjaimista punaisella värillä ja palauteteksti: ”Ei ihan! Yritä uudelleen!” Jos kahdenkaan uuden yrityksen jälkeen ei mene oikein, tulee oikea vastaus. Paluu ylävalikkoon

14 Sivu 10. Tärkeät pikkusanat (fraasiharjoitus) [Kuuntelu, teksti näkyy
Sivu 10. Tärkeät pikkusanat (fraasiharjoitus) [Kuuntelu, teksti näkyy. Tehtävätyyppinä yhdistystehtävä.] Tässä tehtävässä harjoittelet ymmärtämään, mitä pienet sanat tarkoittavat. Kuuntele ja lue pikkusanat uudelleen. Mitä ne tarkoittavat? Yhdistä. ”Öö tota” a. ”Kyllä! Tietysti!” (4) 2. ”Aa okei” b. ”Seuraavaksi tehdään näin…” (5) 3. ”No joo” c. ”Ai jaa! Ahaa. Selvä.” (2) 4. ”Totta kai” d. ”Hmm, no tehdään vaan niin” (3) 5. ”No sitten” / e. ”Hmm. Mä mietin.” (1) ”Sitten vaan..” || || || Palaute: Oikeasta vastauksesta palaute seuraavasti: 1.e: ”Hyvä! Näin voi sanoa, kun miettii ja on epävarma.” 2.c: ”Hyvä! Näin voi sanoa, kun saa uutta tietoa.” 3.d.: ”Näin voi sanoa, kun vastaa kysymykseen myöntävästi tai suostuu ehdotukseen, mutta on vähän epävarma”, 4.a. ”Hyvä! Näin voi sanoa, kun on ihan varma, että asia on niin.” 5.b. ”Hyvä! Näin voi sanoa, kun kertoo, mitä seuraavaksi tehdään.” Väärästä vastauksesta palaute seuraavasti: 1: ”Pikkusanat voivat tarkoittaa eri asioita. Jossain tilanteessa tämä voi olla oikein. Yleensä kuitenkin näin voi sanoa, kun miettii ja on epävarma. Yritä uudelleen!” 2.: ”Pikkusanat voivat tarkoittaa eri asioita. Jossain tilanteessa tämä voi olla oikein. Yleensä kuitenkin näin voi sanoa, kun saa uutta tietoa. Yritä uudelleen!” 3: ”Pikkusanat voivat tarkoittaa eri asioita. Jossain tilanteessa tämä voi olla oikein. Yleensä kuitenkin näin voi sanoa, kun vastaa kysymykseen myöntävästi tai suostuu ehdotukseen, mutta on vähän epävarma. Yritä uudelleen!” 4. ”Pikkusanat voivat tarkoittaa eri asioita. Jossain tilanteessa tämä voi olla oikein. Yleensä kuitenkin näin voi sanoa, kun on ihan varma, että asia on niin. Yritä uudelleen!” 5. ”Pikkusanat voivat tarkoittaa eri asioita. Jossain tilanteessa tämä voi olla oikein. Yleensä kuitenkin näin voi sanoa, kun kertoo, mitä seuraavaksi tehdään. Yritä uudelleen!” || || Paluu ylävalikkoon

15 Sivu 11. Tärkeät pikkusanat (toista) [Pelkkä animaation ääniraita
Sivu 11. Tärkeät pikkusanat (toista) [Pelkkä animaation ääniraita. Alla on näkyvissä animaation täydellinen skripti pätkissä. Tehtävätyyppinä on mallin mukainen tuottaminen: Antin vuorosanojen jälkeen opiskelija voi toistaa ja kuunnella nauhoituksen.] Tässä tehtävässä harjoittelet sanomaan tärkeät pikkusanat. Kuuntele dialogit ja toista, mitä Antti sanoo. Kuuntele ja vertaa. [Animaation ääniraita pätkissä.] Antti: Hei. *** Kirjastonhoitaja: Hei. Antti: Nämä. Kirjastonhoitaja: Saanko kirjastokortin? Antti: Öö tota [miettii] mulla ei oo vielä kirjastokorttia. Kirjastonhoitaja: No sitten sun täytyy saada se. Haluatko sen nyt? Antti: No joo, jos se käy. [kysyvään sävyyn] Kirjastonhoitaja: Totta kai, sitten vaan kirjotat henkilötiedot tähän. Antti: Aa okei. Mitä se maksaa? Kirjastonhoitaja: Ei se maksa mitään, se on ihan ilmanen. Antti: Okei no mä kirjotan mun tiedot. Kiitos! Palaute harjoituksen tekemisen jälkeen: ”Kuuntele ja vertaa.” Palaute sen jälkeen, kun opiskelija on kuunnellut Antin repliikit ja oman ääntämisensä verraten niitä toisiinsa: ”Haluatko tehdä uudestaan vai menikö hyvin?” ”Hyvin meni, seuraava tehtävä!” (linkkaus seuraavalle sivulle) ”Teen uudestaan.” [Opiskelija saa kuunnella oman äänityksensä ja verrata sitä Antin repliikkeihin. Kuuntelun jälkeen tulee kysymys, haluaako tehdä uudestaan. Mahdollisuus toistaa harjoitus niin monta kertaa kuin haluaa.] Paluu ylävalikkoon

16 Sivu 12. Henkilötietolomake (kirjoitusharjoitus)
Tässä tehtävässä harjoittelet täyttämään henkilötiedot. Antin täytyy kirjoittaa henkilötiedot, että hän saa kirjastokortin. Kirjoita myös sinä sinun henkilötiedot. VERSOLAN KIRJASTO Henkilötiedot kirjastokorttia varten Sukunimi Etunimi _______________________ ___________________________ Henkilötunnus _ _ _ _ _ _ - _ _ _ Osoite Postinumero ja kaupunki _______________________ _ _ _ _ _ ____________________ Puhelin / GMS Sähköpostiosoite _______________________ ____________________________ Äidinkieli Sukupuoli suomi ⃝ ruotsi ⃝ muu ⃝ mies ⃝ nainen ⃝ Haluan kirjaston muistutukset sähköpostilla ⃝ tekstiviestillä ⃝ Tarkasta-nappia painamalla mallivastaus (seuraavalla dialla) pomppaa uuteen ikkunaan. Opiskelija voi verrata omaa lomakettaan mallilomakkeeseen. Palauteteksti: ”Kiitos! Tässä on esimerkki: Antin henkilötiedot. Katso, mitä sinä kirjoitit ja vertaa. Menikö hyvin vai haluatko muuttaa omia henkilötietoja?” (Vaihtoehdot: Seuraava tehtävä! / Muokkaa omia tietoja) Opiskelijalla on siis mahdollista muokata vielä omia vastauksiaan tai siirtyä seuraavaan tehtävään. Paluu ylävalikkoon Tarkasta

17 Sivu 13. Henkilötietolomake, esimerkki
Kiitos! Tässä on esimerkki: Antin henkilötiedot. Katso, mitä sinä kirjoitit ja vertaa. Menikö hyvin vai haluatko muokata omia henkilötietoja? (Vaihtoehdot: ”Seuraava tehtävä!” / ”Muokkaa omia tietoja”) VERSOLAN KIRJASTO Henkilötiedot kirjastokorttia varten Sukunimi Etunimi Järvinen_____________________ Antti__________________ Henkilötunnus – B Osoite Postinumero ja kaupunki Koivukatu 2 A 3_____ _ Versola______________ Puhelin / GMS Sähköpostiosoite ______________ Äidinkieli Sukupuoli suomi ⃝ ruotsi ⃝ muu ⃝ mies ⃝ nainen ⃝ Haluan kirjaston muistutukset sähköpostilla ⃝ tekstiviestillä ⃝ Paluu ylävalikkoon

18 Sivu 14. Lainausautomaatti (lue ja reagoi)
Auta Anttia! Nyt Antti haluaa lainata kirjat. Hän käyttää automaattia ensimmäistä kertaa. Mitä pitää tehdä? Paina! Tässä tehtävässä harjoittelet toimimaan ohjeiden mukaan. [Kuva itsepalveluautomaatista. Automaatissa lukee ”Itsepalveluautomaatti”. Siinä on näyttö, johon tulee monivalintoja, joista tulee valita oikea. Väärästä vastauksesta tulee erillinen, räätälöity palaute. Oikeasta vastauksesta pääsee etenemään seuraavaan valintaan. Oikea vastaus on boldattu.] ”Aloita tästä! Valitse kieli: suomi ruotsi englanti” Palaute: oikeasta vastauksesta pääsee etenemään, väärästä vastauksesta teksti: ”Hei! Mieti, mikä on Antin äidinkieli.” Paluu ylävalikkoon

19 Sivu 15. Lainausautomaatti (lue ja reagoi)
Auta Anttia! Nyt Antti haluaa lainata kirjat. Hän käyttää automaattia ensimmäistä kertaa. Mitä pitää tehdä? Paina! Tässä tehtävässä harjoittelet toimimaan ohjeiden mukaan. [Kuva itsepalveluautomaatista. Automaatissa lukee ”Itsepalveluautomaatti”. Siinä on näyttö, johon tulee monivalintoja, joista tulee valita oikea. Väärästä vastauksesta tulee erillinen, räätälöity palaute. Oikeasta vastauksesta pääsee etenemään seuraavaan valintaan. Oikea vastaus on boldattu.] ”Palauta” ”Lainaa” Palaute: Oikeasta vastauksesta pääsee etenemään, väärästä vastauksesta palaute: ”Antti ei tuo kirjoja takaisin eli palauta. Hän haluaa ottaa kirjat kotiin.” Paluu ylävalikkoon

20 Sivu 16. Lainausautomaatti (lue ja reagoi)
Auta Anttia! Nyt Antti haluaa lainata kirjat. Hän käyttää automaattia ensimmäistä kertaa. Mitä pitää tehdä? Paina! Tässä tehtävässä harjoittelet toimimaan ohjeiden mukaan. [Kuva itsepalveluautomaatista. Automaatissa lukee ”Itsepalveluautomaatti”. Siinä on näyttö, johon tulee monivalintoja, joista tulee valita oikea. Väärästä vastauksesta tulee erillinen, räätälöity palaute. Oikeasta vastauksesta pääsee etenemään seuraavaan valintaan. Oikea vastaus on boldattu.] ”Aseta kirjastokortti lukijaan” (kuva, jossa käsi laittaa kirjastokortin lukijaan) (kuva, jossa käsi laittaa kirjapinon tiskille) (kuva, jossa käsi laittaa kirjan skannerin alle) Palaute: Oikeasta vastauksesta pääsee etenemään, väärästä vastauksesta palaute: ”Antti laittaa kirjastokortin automaattiin. Yritä uudelleen!” Paluu ylävalikkoon

21 Sivu 17. Lainausautomaatti (lue ja reagoi)
Auta Anttia! Nyt Antti haluaa lainata kirjat. Hän käyttää automaattia ensimmäistä kertaa. Mitä pitää tehdä? Paina! Tässä tehtävässä harjoittelet toimimaan ohjeiden mukaan. [Kuva itsepalveluautomaatista. Automaatissa lukee ”Itsepalveluautomaatti”. Siinä on näyttö, johon tulee monivalintoja, joista tulee valita oikea. Väärästä vastauksesta tulee erillinen, räätälöity palaute. Oikeasta vastauksesta pääsee etenemään seuraavaan valintaan. Oikea vastaus on boldattu.] ”Skannaa kirjat yksi kerrallaan” (kuva, jossa käsi laittaa kirjastokortin lukijaan) (kuva, jossa käsi laittaa kirjapinon tiskille) (kuva, jossa käsi laittaa yhden kirjan skannerin alle) Palaute: oikeasta vastauksesta pääsee etenemään, väärästä vastauksesta palaute: ”Antti laittaa yhden kirjan ensin ja seuraavan vasta sitten. Yritä uudelleen!” Paluu ylävalikkoon

22 Sivu 18. Lainausautomaatti (lue ja reagoi)
Auta Anttia! Nyt Antti haluaa lainata kirjat. Hän käyttää automaattia ensimmäistä kertaa. Mitä pitää tehdä? Paina! Tässä tehtävässä harjoittelet toimimaan ohjeiden mukaan. [Kuva itsepalveluautomaatista. Automaatissa lukee ”Itsepalveluautomaatti”. Siinä on näyttö, johon tulee monivalintoja, joista tulee valita oikea. Väärästä vastauksesta tulee erillinen, räätälöity palaute. Oikeasta vastauksesta pääsee etenemään seuraavaan valintaan. Oikea vastaus on boldattu.] ”Kiitos! Haluatko kuitin?” Kyllä Ei Palaute: Molemmat vastaukset ovat oikein. Ei-vastauksesta ei käy mitään, Kyllä-vastausta painamalla tulee teksti: ”Tässä kuitti, ole hyvä!” ja kuva kuitista, jossa lukee: Lainasi: Lasten satuaarteet, laina-aika 4 viikkoa Disneyn suosikkipiirretyt, laina-aika 7 päivää Helppoa ja hyvää!, laina-aika 4 viikkoa, Rakkaimmat lastenlaulut, laina-aika 14 päivää Versolan kirjasto, Avoinna: Ma–pe 10–19 La 10–15 Su suljettu Paluu ylävalikkoon

23 Sivu 19. Itsearvio Kiitos avusta! Nyt Antti on tyytyväinen: hän lainasi kirjoja, elokuvia ja musiikkia, joita voi lukea, katsoa ja kuunnella kotona. Arvioi nyt, mitä opit. [Itsearvio monivalintana. Vastausvaihtoehdot: Joo  En ] Ymmärrän kirjaston kyltit Joo  En  Osaan hankkia kirjastokortin Joo  En  Osaan kirjoittaa henkilötiedot Joo  En  Osaan käyttää automaattia Joo  En  Ymmärrän ja osaan käyttää joitain pikkusanoja Joo  En  Nyt tiedän, mitä voin tehdä kirjastossa Joo  En  Palaute: Miten meni? Oletko tyytyväinen? Onko jokin asia vielä vaikea vai oletko jo mestari? Jos haluat, voit harjoitella lisää ja valita, mitkä tehtävät haluat tehdä uudestaan, tai voit myös aloittaa alusta! Paluu ylävalikkoon


Lataa ppt "Jokapäiväinen elämä Koko kokonaisuuden etusivu Sivujen perusrakenne"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google