Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sadonkorjuu 2013 – yhteenvetoa ja palaute

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sadonkorjuu 2013 – yhteenvetoa ja palaute"— Esityksen transkriptio:

1 Sadonkorjuu 2013 – yhteenvetoa ja palaute
KidSmart sadonkorjuu Jyrki Koskinen Tavoite ja sisältö: Esityksen on koonnut Jyrki Koskinen ja tiimi: Miikka Kiiski, Pia Posio, Ilkka Katko, Maaret Palo, Kari Huoponen Esityksen avulla on tarkoitus osoittaa miten IBM on luomassa parempaa maailmaa ja Suomea – pitkäjänteisesti. IBM on auttanut asiakkaita ja edistänyt maailmaa yli 100 vuotta IBM on kiinteä osa suomalaista yhteiskuntaa - jo vuodesta 1936 IBM huolehtii velvoitteistaan IBM osallistuu yhteiskuntaan muutenkin kuin luotettavana toimittajana ja kumppanina tai hyvänä työnantajana - kyvykkyyksiä ja innovaatioita IBM jakaa osaamistaan ja voimavarojaan yhteiskunnan hyväksi osana yhteiskuntavastuutaan Materiaalia käytetään 1:1 vaikuttamistilaisuuksissa ja voidaan antaa tilaisuuden osallistujille paperi –tai pdf muodossa mutta ei edelleen jaettavaksi.

2 Yhteenveto Mediakasvatus 2.0 /Lauri
Mediataitoinen ihminen – paljon verbejä mm ’voi jättää väliin’ Mediamaisema digitaalinen pelaaminen nousussa – mitä oikeastaan lapset mahtavat pelata? Tv: Pikkukakkonen nr 1 Diginatiivit: suomalaiset lapset ja nuoret jälkijunassa sisällön tuotannossa, läksyt? Tutkimusta Lasse Lipponen – ’Yleinen ja paikallinen medialukutaito’ MEKU: ’Kuuluu kuvaan’ Mediakasvattajan kompetenssit – mediakasvatus kuuluu kaikille!

3 Jälkilöylyt Kokemuksia, ’ahaa’ Helppoa kun keksittiin idea
Vanhemmille vanhempien illassa mitä on tehty Kokeilemaan rohkeasti - jos ei heti onnistu niin kokeile uudestaan. Kuvausluvan sopimisen yhteydessä voidaan sopia miten toimia kun lapset kuvaavat toisiaan ja miten kuvia kotona käytetään ’Koneita voidaan laittaa myös verkkoon’ vrt Hyvinkää Mitä minulle, mitä kotiin vietävää? Ajattelumalli ’Omat älypuhelimet kielletty’ – miten opettaa puhelimen käyttöä lapsille = mediakasvatusta Miten perustella kuntapäättäjille, että investointi varhaiskasvatukseen kannattaa ’ei ole leikkiä’ Näkyvyys ja esimerkki auttaa levittämään ymmärrystä ja oivallusta – päättäjät avaamaan silmiä ’Ekskursiolle Hyvinkäälle’

4 Orientaation satoa /Jyrki
Wolfram simulaatiot: www. wolfram.com  support  learning  kids  muistitikulle ja asennus KidSmart –työpöydälle. Ilmaisia, helppokäyttöisiä Esim. ’sälekaihtimet’ – arvoitus, mikä tämä on? Kokeilun keinoin ’löytyi lukusarja’ Pienestä asiasta löytyy sisältöjä moneen lähtöön Blondipedagogiikka - lapset opettajina! Kuvakertomus kameran kanssa (ei toimi)

5 Tietokone osana oppimisympäristöä /Anne
Tutkimuskysymykset Miten rakentaa oppimisympäristö, jossa on tietokone? Miten kehittää oppimisympäristöä edellle? Kysely 16 KidSmart – päiväkodille Tuloksia, johtopäätöksiä ja havaintoja Esteitä, hidasteita, haasteita... Parhaita käytäntöjä osana oppimisympäristöä... myös mediakasvastukseen Vanhaan toimintakulttuuriin on luotu uusia osia Seuraavaksi: Miten ideat on toteutettu Lasten osallisuus Kasvatuskumppanuus osana mediakasvatus Medialukutaito  datan analysointikyvykkyys HAMKK - Miksi lasta kasvatetaan? Marja Jotuni

6 ’tietokoneen pedagoginen käyttö’
Vuosi 2014 – mikä teemaksi? Vuosi 2014: Mediakasvatus 2014 Sadonkorjuusen teema ’tietokoneen pedagoginen käyttö’ – OPH mukaan Tietoturva, turvallinen medialukutaito – miten lasten kanssa? Nettietiketti Mediakasvatuksen hankkeita valtakunnallisesti mollatube (Lappeenranta ja Turku), taikalamppu (Rovaniemi), medialeikki (Kirkkonummi) Valokuvat - miten käyttää, jakamisen säännöt, esim lasten kuvia Facebookiin? Miten ratkaistu vrt lainsäädäntö ja tekijänoikeudet –vrt MLL:n sivusto. Operight.fi KidSmart ohejmistot – mitä lisää CompÁid KidSmart ja tabletti – samassa päiväkodissa, kokemuksia Alkujuurille: mitä tietokoneen pedagoginen käyttö oikein on? /OPH!

7 KidSmart – palaute Hyödyllisintä KidSmartissa
lapset pääsevät tutustumaan turvallisesti tietotekniikkaan Lapset oppivat vuorovaikutustaitoja Ainoa mahdollisuus monissa pk:issa lapsien päästä tietokoneelle Ongelmia KidSmartissa Koulutusta pitäisi olla lisää Ohjelmat/kone jumittaa ajoittain Suomenkielisten ohjelmien puute Henkilökunnan osaamattomuus/pelko koneen käyttöön Kone ei verkossa KidSmartien tulevaisuus Toivottiin jatkoa lahjoituksille Toisaalta tilalle läppäri/padi/joku muu pienempi ja helppokäyttöisempi? KS-yhteisö Jälleen enemmän koulutusta Ajatusten/ideoiden/kokemusten vaihto  JustKidding-palsta ( Sadonkorjuu: Yleisesti tykättiin Hyvä tapahtuma ideoinnin ja kokemusten jakamisen kannalta Työpajoissa olisi saanut olla enemmän läppäreitä, jotta ei olisi joutunut odottamaan


Lataa ppt "Sadonkorjuu 2013 – yhteenvetoa ja palaute"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google