Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Opiskelijahyvinvointi ammattikorkeakoulussa
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointitutkimuksen julkistamisseminaari Rehtori Riitta Käyhkö
2
Avauksia Otus: Ammattikorkeakoulujen henkilöstön ja opiskelijakuntien käsityksiä opiskelijoiden hyvinvoinnista 2004 Ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointitutkimus 2004 (Samok) Sosiaali- ja terveysministeriö: Opiskelijaterveydenhuollon tavoitteiden ja sisällön kehittämistyöryhmän muistio 2005 Sosiaali- ja terveysministeriö: Opiskeluterveydenhuollon opas 2005 Opetusministeriö: Esteetön opiskelu yliopistoissa 2005 Hyvinvointihanke. Kemi-Tornion, Rovaniemen ja Turun ammattikorkeakoulut
3
Ideaalinen ammattikorkeakouluopiskelija
On perustiedoiltaan ja taidoiltaan korkeakoulukelpoinen Opiskelee opiskelun aloitettuaan keskeytyksettä Samassa oppilaitoksessa Täysipäiväisesti Koko normiajan, ei yhtään sen enempää Normiajan kohdalla suorittaa tutkinnon
4
Ammattikorkeakouluopiskelija
On siirtynyt nuoruudesta varhaisaikuisuuteen Rakastuu ja eroaa Perustaa perheen, saa lapsia Käy töissä Muuttaa toiselle paikkakunnalle, toiseen maahan Sairastaa Kokee toimeentulo-ongelmia On epävarma tulevaisuudesta: onko koulutusala oikea, saako töitä
5
Hyvinvointi onnellisuus, tyytyväisyys elämään
Ihminen on kokonaisuus jossa fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat toisiinsa ja luovat ihmisen hyvinvoinnin. Fyysinen terveys Psyykkinen terveys, stressien sietokyky Sosiaalinen ympäristö Henkinen ulottuvuus – arjen tietoisuuden rajojen ylittäminen
6
Psyykkinen hyvinvointi Oman itsen kokeminen arvokkaaksi
Hyvä olo, hyvinvointi Elimistön tila ja elintoiminnot Turvallisuus Toimintakyky
7
Vastuu hyvinvoinnista
Opiskelija Opiskelijakunnat, opiskelijayhteisöt Ammattikorkeakoulu Yhteiskunta, ammattikorkeakoulun sijaintipaikkakunta
8
Terveyspalveluiden järjestämisen vaihtoehdot
Ongelma: palveluiden heikko saatavuus: tarve terveydenhoitajaa, v oli 62 = erotus 48 – 78 terveydenhoitajaa Ammattikorkeakoulun sijaintikunta AMK -opiskelijaterveydenhuoltosäätiön perustaminen YTHS Ammattikorkeakoulu (työterveysmalli)
9
Hyvinvoinnin merkitys
Motivaatio, poissaolot Keskeyttäminen Opintomenetys Valmistuminen Huolenpito omasta itsestä
10
Voimavaroja antavat tekijät liittyvät
opiskelija: perintötekijät, kokemukset, koulutus, opitut tottumukset, älykkyys, kyky ratkaista ongelmia, terveys, sosiaaliset taidot, menestyminen tärkeäksi koetuissa asioissa, toimeentulo, asunto opiskelijan sosiaalinen ympäristö: kulttuuri, arvot ja asenteet , turvalliset ja vakaat läheiset ihmissuhteet ammattikorkeakoulu: ammattikorkeakoulun terveellisyys ja turvallisuus, opetuksen laatu, opiskelun ohjaus ja tuki, opiskelujärjestelyt, hyvinvointiohjelma yhteiskunta: opintososiaalinen tuki, terveys- ja hyvinvointipalvelut
11
Ammattikorkeakoulun hyvinvointiohjelma
Opintojen ohjauksen kehittäminen Terveydenhuolto Opiskelija-asuminen Liikuntamahdollisuudet Opintojen ohjauksen kehittämistoimet ja olemassa olevat käytännöt. Opintojen suunnitteleminen, tentteihin lukeminen, oppimaan oppiminen Miten terveydenhuolto on järjestetty Paikkakunnan/kuntien opiskelija-asuntotilanne Paikkakunnan liikuntamahdollisuudet ja oman oppilaitoksen liikuntatilojen käyttömahdollisuudet
12
Ammattikorkeakoulun hyvinvointiohjelma
Päihdestrategia Kriisinhallintasuunnittelu Ympäristön terveellisyys ja turvallisuus Yhteisöllisyys Tasa-arvo Sitoutuminen opiskelijan hyvinvointia edistävään päihdepolitiikkaan ja varhaiseen puuttumiseen. Savuttomia tiloja ja tupakointia koskevat säännöt Toimintaohjeet ja vastuunjako. Ohjeistus kriisitilateiden varalle Seuraava dia Toimet joilla lisätään opiskelijoiden ja henkilöstön vuorovaikutusta Sukupuolten tasa-arvo, esteettömyys
13
Terveellisyys ja turvallisuus
Fyysinen ympäristö Fysikaaliset altisteet Kemialliset altisteet Biologiset altisteet Työssäoppimisen asettamat vaatimukset Tilat, tilat/opiskelijamäärä, kalusteet, viihtyvyys, tilojen esteettömyys, sosiaalitilat, piha-alueet, ruokailu- tai ravintolatilat Valaistus, ääniympäristö, ilmastointi, lämpösuhteet, haju, kosteus, vetoisuus, säteily, tärinä. Opetustiloissa käytettävät kemialliset aineet ja niiden käyttöturvallisuus sekä oikea säilytys, epäorgaaniset pölyt, metallihuurut, kaasut ym. Sisäilma, eläinpöly, homepöly, infektiovaara Esim. fyysinen kuormittavuus, ergonomiset tekijät, henkilökohtaiset suojaimet ja niiden laatu, perehdytys työhön
14
Terveellisyys ja turvallisuus
Psykososiaalinen työympäristö Tapaturma- ja terveysuhat Hyvinvointiohjelma(toimintakulttuuri) Riskien yksilöinti Suositeltavat toimenpiteet Henkilöstön ja opiskelijoiden asenteet, vuorovaikutustaidot, ilmapiiri, työajat ja opintojärjestelyt Tapaturmat oppilaitoksessa ja työssäoppimisjaksoilla, liikenneturvallisuus, fyysisen ja henkisen väkivallan vaara Suunnitelma joka kertoo pelisäännöt ja toimintatavat, toimintaohjeet erityisiä riskitilanteita varten Terveysvaarojen ja turvallisuusriskien tunnistaminen ja terveydellisen merkityksen arviointi Toimenpidesuunnitelma ilmenneiden riskien poistamiseksi tai vähentämiseksi, vastuuhenkilöt, uudelleen arvioinnin ajankohta
15
Koherenssin tunne Kyse on siitä, että opiskelijalla on pysyvä luottamus ja usko siihen, että hänen sisäinen ja ulkoinen maailmansa ovat ennustettavissa olevia ja selkeitä = YMMÄRRETTÄVYYS hän voi saada käyttöönsä sellaisia voimavaroja, joilla hän voi hallita paineisia tilanteita, asiat tulevat todennäköisesti sujumaan = HALLITTAVUUS elämässä on mahdollisuuksia ja haasteita, joiden puolesta kannattaa ponnistella ja tehdä työtä = MIELEKKYYS
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.