Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Singaporessa check in – check out joukkoliikenteen maksamisessa ja elektroninen hinnoittelu muussa liikenteessä Risto Vaattovaara, tuotantopäällikkö, YTV.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Singaporessa check in – check out joukkoliikenteen maksamisessa ja elektroninen hinnoittelu muussa liikenteessä Risto Vaattovaara, tuotantopäällikkö, YTV."— Esityksen transkriptio:

1 Singaporessa check in – check out joukkoliikenteen maksamisessa ja elektroninen hinnoittelu muussa liikenteessä Risto Vaattovaara, tuotantopäällikkö, YTV Kerkko Vanhanen, kehittämispäällikkö, HKL

2 Singapore - faktoja Pinta-ala 700 km2 Asukasluku 4,7 miljoonaa
Joukkoliikennematkoja 5,8 miljoonaa / vrk bussi 3,1 miljoonaa / vrk metro / lightrail 1,8 miljoonaa / vrk taksi 0,9 miljoonaa / vrk Ajoneuvoja kpl Henkilöautoja kpl

3 Isäntänä Land Transport Authority

4 Singapore – joukkoliikenne
Raideliikenne metro (MRT): 109 km, 67 asemaa lightrail (LRT): 29 km, 43 asemaa Bussit 2 operaattoria 325 reittiä 3 700 bussia Taksit 8 yhtiötä taksia

5 Yhtenäinen lippujärjestelmä, vaihteleva taksa
Singaporessa yhtenäinen lippujärjestelmä toimii niin bussi-, metro- kuin lightrail-liikenteessäkin. Taksa vaihtelee kulkumuodon mukaan (bussit, pikabussit, raideliikenne) sekä lipputyypistä riippuen myös kellonajan ja ajoneuvon varustelun suhteen (ilmastointi kyllä/ei).

6 Singapore – matkakortti
EZ-link kortti käyttöönotto 2002 kortteja jaettu yli 10 miljoonaa kpl latausta päivittäin korttien vaihto menossa (type C -> type B) kelpaa myös muihin maksuihin (ERP, MCD, kioskit) Muut maksutavat joukkoliikenteessä turistikortti (1 – 3 vrk) kertakortti (vain metro) käteinen (vain bussit)

7 Matkakortit vaihdetaan uusiin

8 Automaatit ovat keskeinen myyntikanava
Lippuautomaatit, joita on kaikkiaan n. 500 kpl, ovat tärkeä myyntikanava Hyvän kosketuksen lippujärjestelmän toimivuuteen saa jo lentokentällä. Ja tälläkin kertaa turistin oli turvauduttava henkilökunnan tarjoamaan apuun.

9 Singapore – check in / check out
Taksajärjestelmä perustuu matkan pituuteen (CI/CO) kilometripohjainen linjat jaettu n. 0,8 km osuuksiin Matkan alussa tehdään katevaraus vaihtelee kulkumuodon ja linjan mukaan asiakasryhmä huomioidaan kellonaika vaikuttaa Matkan lopuksi lopullinen hinta Vaihtomatkoista hyvitys

10 Joka ovella kaksi CI – CO laitetta

11 Check out mahdollinen jo pysäkkiä lähestyttäessä
Matkan hinta määräytyy kuljettujen osuuksien (n. 0,8 km) lukumäärän mukaan. Check out on mahdollista tehdä jo pysäkkiä lähestyttäessä.

12 Katevaraus Matkan alussa kortille tehdään katevaraus, joka kattaa ko. linjalla tehtävän pisimmän mahdollisen matkan hinnan. Katevaraus vaihtelee linjoittain. Matkustajan poistuessa ajoneuvosta katevaraus palautetaan ja matkakortilta veloitetaan matkan todellinen hinta. Vaihdollisissa matkoissa jokaisesta vaihdon jälkeisestä osuudesta saa 40 sentin alennuksen. Yhteen matkaan voi kuulua korkeintaan kolme vaihtoa, jotka on tehtävä kahden tunnin kuluessa ensimmäisestä sisään leimauksesta (CI). Vaihtoaika osamatkojen välillä on 45 minuuttia (edellinen CO  seuraava CI).

13 Korttihistorian tarkistus automaateilla

14 Asiakaspalvelu Asiakaspalvelupisteitä on kaikkiaan 42 kpl
suurin osa metroasemilla 2-3 myyntivirkailijaa / palvelupiste kaikkiaan n. 120 myyntivirkailijaa Yksi Call center, jossa on työntekijää päivittäin puhelua ei juuri web-palautettta

15 Taksit osa joukkoliikennettä – ja pian myös maksukorttijärjestelmää
Perinteisen joukkoliikenteen lisäksi kaupungin n taksia lasketaan liikennepoliittisessa mielessä osaksi joukkoliikennettä. Joukkoliikenteen maksukortti ez-link käy maksuvälineenä myös takseissa vuoden 2009 jälkimmäisellä puoliskolla.

16 Singapore – ruuhkamaksut Electronic Road Pricing (ERP)
Käyttöönotto 1998 Autossa IU-laite (in-vehicle unit) Maksun suuruus (0,25 – 3 $) riippuu ajoneuvotyypistä kellonajasta tulliaseman sijainnista 49 tulliasemaa Tuotot kuluihin nähden noin viisinkertaiset

17 Ruuhkamaksu koskee kaikkia moottoriajoneuvoja

18 Singapore – ruuhkamaksut Electronic Road Pricing (ERP)
Käytännön kokemuksia keskituntinopeudet nousseet 20 % vähentänyt ruuhkahuippujen liikennettä vähentänyt tullialueiden sisäistä liikennettä 13 % ongelmana ruuhkien siirtyminen pienemmille teille

19 Muita havaintoja: Opastus

20 Muita havaintoja: Laituriovet
Kulkeminen metrossa on selkeää ja asemalaiturien maalaukset edesauttavat sujuvaa matkustamista. Kaikilla maanalaisilla asemilla on laituriovet. Ovien aukeaminen on synkronoitu siten, että junien ovet avautuvat hieman ennen laituriovia, jolloin poistuvat matkustajat eivät joudu väistämään sisään pyrkiviä

21 Muita huomioita: Automaatti-LRT ja himmentyvät ikkunat

22 Kiitos mielenkiinnosta!


Lataa ppt "Singaporessa check in – check out joukkoliikenteen maksamisessa ja elektroninen hinnoittelu muussa liikenteessä Risto Vaattovaara, tuotantopäällikkö, YTV."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google