Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Videot Luksian ja Sataedun opiskelijakorjaamosta  Luksia:  Sataedu:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Videot Luksian ja Sataedun opiskelijakorjaamosta  Luksia:  Sataedu:"— Esityksen transkriptio:

1

2 Videot Luksian ja Sataedun opiskelijakorjaamosta  Luksia: http://vimeo.com/35899272http://vimeo.com/35899272  Sataedu: http://www.youtube.com/watch?v=avoA_ 9lbufA&feature=youtu.be http://www.youtube.com/watch?v=avoA_ 9lbufA&feature=youtu.be

3 Opintojen eteneminen kolmessa vuodessa

4 Hankkeen tavoitteet  Hankkeen kokonaistavoitteena on autoalan ammatillisen peruskoulutuksen laadun kehittäminen vuonna 2009 uudistettujen tutkinnon perusteiden mukaiseksi/mukaan  Kestävät työelämä ja oppilaitosyhteistyö verkostot rakentaminen  Korjaamotoiminnan kehittäminen työelämää vastaavaksi  Asiakaspalvelutoiminnan kehittäminen opiskelijoiden toimesta  Valinnaisuuden lisääminen työssäoppimisen myötä

5 Hankkeen tavoitteet  Opiskelijoiden osallistaminen ja motivointi koko korjaamon toimintaan  Opiskelijoiden vastuuntunnon herättäminen ja itseohjautuvuuden lisääminen  Opettajasta ohjaajaksi  Pyritään saamaan opettajalle lisää aikaa opiskelijoiden ohjaamiseen työsalissa (asiakaspalvelussa ja koko toiminnassa)

6 Miksi tällainen hanke?  Opiskelijat saadaan motivoitumaan paremmin  Työhön sitoutumisen puute (kun opettaja antaa työt vs. työt tulevat suoraan asiakkaalta)  Luvattomien poissaolojen vähentäminen  Osaamisen tason kehittäminen oman taitotason mukaan  Työssäoppimisen ohjaamisen kehittäminen  Keskeyttämisien vähentäminen  Työelämän (yritysten) toive ja vaatimus (esim. asiakaspalvelutaidot, varaosien tilaaminen ja korjaamon kokonaistoiminnan ymmärtäminen)  Nuorten vastuun kasvattaminen

7 Taustatietoa  Hanke on Luksian hallinnoima ja on alkanut keväällä 2011  Hankeessa ovat mukana myös Sataedusta Kokemäen toimipiste ja Keudasta Nurmijärven toimipiste

8 Miten asiat olivat ennen?  Opettajan rooli oli liian suuri: aikaisemmin opettaja teki kaikki käytännön järjestelyt (otti työt vastaan, teki osan töistä, tilasi varaosat, palveli asiakkaita yms.) -> opiskelijat eivät ottaneet vastuuta, eivätkä opiskelijat oppineet koko huollon/korjauksen prosessia (olivat vain pieniä osatekijöitä siinä)  Aikaisemmin opettaja teki liikaa, nykyään ohjataan opiskelijoita tekemään ja oppimaan

9 Miten opiskelijakorjaamo toimii?  Opettajan sijaan opiskelijat ottavat työt vastaan, tekevät työmääräykset, tilaavat varaosat sekä tekevät laskun asiakkaalle  Opiskelijat saavat mahdollisuuden oppia yhteistyötaitoja, yrittäjyyttä sekä asiakaspalvelua aidoissa asiakastilanteissa ja -ympäristössä

10 Miten oppilaitoskorjaamo toimii Luksiassa?  Opiskelijat jaettu tiimeihin (1+4) vaihtuvalla työnjohtajalla.  Opiskelijat tekevät epävirallisen työsopimuksen, jolla sitoutuvat korjaamon toimintaan  Tiimit hoitavat opiskelijakorjaamon pyörittämisen vuorollaan.  Tiimit ovat korjaamossa 8-10 viikkoa kerrallaan  Tiimin vuorossa oleva ”työnjohtaja” opiskelija hoitaa asiakaspalvelun, varaosat ja töiden etenemisen ja reklamaation yhteistyössä tiimin kanssa  Tiimissä arvioidaan, onko taitoa työn tekemiseen ja onko kaikki työt järkeviä opiskelun ja oppimisen kannalta (moottorinvaihdot)  Soitetaan asiakkaalle, ”sopiiko tämä aika?” Varauskalenterin täyttö.  Tilataan osat suoraan paikalliselta varaosatoimittajalta.  Työnjohtaja ottaa työn vastaan, tekee työmääräyksen (työrivit), mahdollisen kustannusarvion, sopii valmistumisajankohdan ja ottaa asiakkaalta allekirjoituksen työmääräykseen sekä allekirjoittaa myös itse työmääräyksen  Työnjohtaja toimittaa työmääräyksen työparille ja keskustelee työn tekemiseen liittyvistä seikoista, kuten työn valmistumiseen liittyvistä asioista työparin kanssa  Tiimi/työpari tekee työn  Työnjohtaja tarkistaa työn ja koeajaa auton  Työnjohtaja tekee laskun, jonka opettaja tarkistaa ennen soittoa asiakkaalle  ”Työnjohtaja” luovuttaa auton ja käy laskun lävitse asiakkaan kanssa  Opettaja seuraa koko työprosessia ja auttaa tarvittaessa opiskelijoita  Opettajan kannalta huomioitavimmat asiat: Töiden selkeä ohjeistus, oikeanlaiset työohjeet, työaikojen noudattaminen, asiakkaan kanssa sovituista asioista kiinnipitäminen)

11 Työssäoppimisen laadun kehittäminen  Opiskelijalähtöistä ja –perusteista  Opiskelijoiden ohjaaminen heille soveltuviin TOP (työssäoppimis)-paikkoihin  Laajennettu TOP -> tehokkaampi oppiminen ja valmistuminen  Sähköinen oppimispäiväkirja  Työssäoppimisen määrää on kasvatettu  Kaikki opettajat ja muutamat työssäoppimisen ohjaajat ovat käyneet työpaikkaohjaajakoulutuksen

12 Menetelmiä  Opiskelijoiden osallistaminen ja vastuuttaminen (opiskelijat myös itse kehittävät opetusta ja oppimista)  Tekemällä oppiminen (teorian integrointi korjaamotöihin)  Asiakaspalvelutaitojen ohjaus ja arviointi (yhteistyötaidot ja yrittäjyys)  Harjoitusta erilaisien asiakaspalvelutilanteiden selvittämisestä (sosiaalisten taitojen kehittäminen)  Mahdollisuus harjoitella ja epäonnistua turvallisesti (turvallinen oppimisympäristö)  Joustavat opintopolut (työssäoppimisen ja koulunkäynnin määrän suhde opiskelijakohtainen)  Opiskelijalla mahdollisuus vaikuttaa vahvasti omaan koulunkäyntiin (järjestelmä tukee niin lahjakkaita kuin erityisopiskelijoitakin)  Uudenlainen ja erilainen tapa saada opiskelijat innostumaan opiskelusta


Lataa ppt "Videot Luksian ja Sataedun opiskelijakorjaamosta  Luksia:  Sataedu:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google