Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSaara Pääkkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Videot Luksian ja Sataedun opiskelijakorjaamosta Luksia: http://vimeo.com/35899272http://vimeo.com/35899272 Sataedu: http://www.youtube.com/watch?v=avoA_ 9lbufA&feature=youtu.be http://www.youtube.com/watch?v=avoA_ 9lbufA&feature=youtu.be
3
Opintojen eteneminen kolmessa vuodessa
4
Hankkeen tavoitteet Hankkeen kokonaistavoitteena on autoalan ammatillisen peruskoulutuksen laadun kehittäminen vuonna 2009 uudistettujen tutkinnon perusteiden mukaiseksi/mukaan Kestävät työelämä ja oppilaitosyhteistyö verkostot rakentaminen Korjaamotoiminnan kehittäminen työelämää vastaavaksi Asiakaspalvelutoiminnan kehittäminen opiskelijoiden toimesta Valinnaisuuden lisääminen työssäoppimisen myötä
5
Hankkeen tavoitteet Opiskelijoiden osallistaminen ja motivointi koko korjaamon toimintaan Opiskelijoiden vastuuntunnon herättäminen ja itseohjautuvuuden lisääminen Opettajasta ohjaajaksi Pyritään saamaan opettajalle lisää aikaa opiskelijoiden ohjaamiseen työsalissa (asiakaspalvelussa ja koko toiminnassa)
6
Miksi tällainen hanke? Opiskelijat saadaan motivoitumaan paremmin Työhön sitoutumisen puute (kun opettaja antaa työt vs. työt tulevat suoraan asiakkaalta) Luvattomien poissaolojen vähentäminen Osaamisen tason kehittäminen oman taitotason mukaan Työssäoppimisen ohjaamisen kehittäminen Keskeyttämisien vähentäminen Työelämän (yritysten) toive ja vaatimus (esim. asiakaspalvelutaidot, varaosien tilaaminen ja korjaamon kokonaistoiminnan ymmärtäminen) Nuorten vastuun kasvattaminen
7
Taustatietoa Hanke on Luksian hallinnoima ja on alkanut keväällä 2011 Hankeessa ovat mukana myös Sataedusta Kokemäen toimipiste ja Keudasta Nurmijärven toimipiste
8
Miten asiat olivat ennen? Opettajan rooli oli liian suuri: aikaisemmin opettaja teki kaikki käytännön järjestelyt (otti työt vastaan, teki osan töistä, tilasi varaosat, palveli asiakkaita yms.) -> opiskelijat eivät ottaneet vastuuta, eivätkä opiskelijat oppineet koko huollon/korjauksen prosessia (olivat vain pieniä osatekijöitä siinä) Aikaisemmin opettaja teki liikaa, nykyään ohjataan opiskelijoita tekemään ja oppimaan
9
Miten opiskelijakorjaamo toimii? Opettajan sijaan opiskelijat ottavat työt vastaan, tekevät työmääräykset, tilaavat varaosat sekä tekevät laskun asiakkaalle Opiskelijat saavat mahdollisuuden oppia yhteistyötaitoja, yrittäjyyttä sekä asiakaspalvelua aidoissa asiakastilanteissa ja -ympäristössä
10
Miten oppilaitoskorjaamo toimii Luksiassa? Opiskelijat jaettu tiimeihin (1+4) vaihtuvalla työnjohtajalla. Opiskelijat tekevät epävirallisen työsopimuksen, jolla sitoutuvat korjaamon toimintaan Tiimit hoitavat opiskelijakorjaamon pyörittämisen vuorollaan. Tiimit ovat korjaamossa 8-10 viikkoa kerrallaan Tiimin vuorossa oleva ”työnjohtaja” opiskelija hoitaa asiakaspalvelun, varaosat ja töiden etenemisen ja reklamaation yhteistyössä tiimin kanssa Tiimissä arvioidaan, onko taitoa työn tekemiseen ja onko kaikki työt järkeviä opiskelun ja oppimisen kannalta (moottorinvaihdot) Soitetaan asiakkaalle, ”sopiiko tämä aika?” Varauskalenterin täyttö. Tilataan osat suoraan paikalliselta varaosatoimittajalta. Työnjohtaja ottaa työn vastaan, tekee työmääräyksen (työrivit), mahdollisen kustannusarvion, sopii valmistumisajankohdan ja ottaa asiakkaalta allekirjoituksen työmääräykseen sekä allekirjoittaa myös itse työmääräyksen Työnjohtaja toimittaa työmääräyksen työparille ja keskustelee työn tekemiseen liittyvistä seikoista, kuten työn valmistumiseen liittyvistä asioista työparin kanssa Tiimi/työpari tekee työn Työnjohtaja tarkistaa työn ja koeajaa auton Työnjohtaja tekee laskun, jonka opettaja tarkistaa ennen soittoa asiakkaalle ”Työnjohtaja” luovuttaa auton ja käy laskun lävitse asiakkaan kanssa Opettaja seuraa koko työprosessia ja auttaa tarvittaessa opiskelijoita Opettajan kannalta huomioitavimmat asiat: Töiden selkeä ohjeistus, oikeanlaiset työohjeet, työaikojen noudattaminen, asiakkaan kanssa sovituista asioista kiinnipitäminen)
11
Työssäoppimisen laadun kehittäminen Opiskelijalähtöistä ja –perusteista Opiskelijoiden ohjaaminen heille soveltuviin TOP (työssäoppimis)-paikkoihin Laajennettu TOP -> tehokkaampi oppiminen ja valmistuminen Sähköinen oppimispäiväkirja Työssäoppimisen määrää on kasvatettu Kaikki opettajat ja muutamat työssäoppimisen ohjaajat ovat käyneet työpaikkaohjaajakoulutuksen
12
Menetelmiä Opiskelijoiden osallistaminen ja vastuuttaminen (opiskelijat myös itse kehittävät opetusta ja oppimista) Tekemällä oppiminen (teorian integrointi korjaamotöihin) Asiakaspalvelutaitojen ohjaus ja arviointi (yhteistyötaidot ja yrittäjyys) Harjoitusta erilaisien asiakaspalvelutilanteiden selvittämisestä (sosiaalisten taitojen kehittäminen) Mahdollisuus harjoitella ja epäonnistua turvallisesti (turvallinen oppimisympäristö) Joustavat opintopolut (työssäoppimisen ja koulunkäynnin määrän suhde opiskelijakohtainen) Opiskelijalla mahdollisuus vaikuttaa vahvasti omaan koulunkäyntiin (järjestelmä tukee niin lahjakkaita kuin erityisopiskelijoitakin) Uudenlainen ja erilainen tapa saada opiskelijat innostumaan opiskelusta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.