Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AVARUUS Tutkiva oppiminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AVARUUS Tutkiva oppiminen"— Esityksen transkriptio:

1 AVARUUS Tutkiva oppiminen
Mari Redkin, Katja Isokääntä

2 Tutkiva oppiminen - avainsanoja
Ongelma ja sen rajaaminen Asioiden ihmettely Kriittisyys, syventäminen ja tiedon etsiminen eri lähteistä Erilaisten ongelmien ja päätelmien rakentaminen. Ryhmätyöskentely Jaettu asiantuntijuus Työn teon kehämäisyys

3 Tutkiva oppiminen käytännössä
Ei anneta valmiita vastauksia tai valmiita tapoja tehdä työtä Oppiminen etenee syklisesti ja jokainen vaihe syventää ilmiötä Aluksi rajataan alue tai ongelma, tämän jälkeen ilmiötä ihmetellään ja kysymyksiä heitetään ilmaan Työtä tehdään välillä ryhmässä, välillä itsenäisesti Oppilaan omat käsitykset ja ajatukset ja niistä keskusteleminen on tärkeää Oppilaat miettivät millä tavalla työskentely tulee tapahtumaan ja mitkä ovat muodot, joilla ilmiö/asia/ongelma esitellään

4 Aiheiden rajauksien tulisi sisältää keskeisiä opittavia käsitteitä
Ilmiötä syvennetään etsimällä lisätietoa kirjoista, internetistä, lehtiartikkeleista yms. Ryhmä miettii tämän jälkeen mitkä asiat selittävät parhaiten ilmiötä ja tekevät päätelmiä aiheesta Lopuksi kaikki päätelmät, selitykset yms. kerätään yhteen ja aiheet nivoutuvat yhteen Oppiminen nojaa jaettuun asiantuntijuuteen, joka synnyttää uutta tietoa ja ymmärrystä Nämä tiedot voivat vahvistaa käsityksiä tai oman ryhmän työn tuloksia. On myös mahdollista, että ilmenee jotain uutta ja poikkeavaa, jonka vuoksi tutkimusta täytyy jatkaa.

5 Projektin aloitus Opettaja oli valinnut tutkittavaksi teemaksi avaruuden Oppilaille jaettiin lappuset, joihin saivat itsenäisesti kirjoittaa kysymyksiä, jotka heitä avaruudessa askarruttavat. Laput luettiin ja niiden perusteella syntyi ne teemat, joita luokka alkaisi tutkia. Kuvalähde: yle

6 Teemat Alkuräjähdys Musta-aukko Planeetat Maa ja kuu Revontulet Ufot
Avaruustutkimus Kuvalähde:

7 Ryhmiin jakautuminen ja tiedon etsintä
Teemat esiteltiin oppilaille ja he saivat esittää toiveensa teemasta, jota tahtoivat lähteä tutkimaan. Ryhmää ei muodostettu ihmisten perusteella vaan teeman perusteella. Tällä kertaa tietoa etsittiin ensisijaisesti kirjoista.

8 Työstäminen Tiedot kirjoitettiin tekstinkäsittelyohjelmalla puhtaaksi.
Ryhmät toimivat hyvin itsenäisesti. Opettajan rooli oli olla taustalla seuraamassa ja tarvittaessa neuvomassa esim. koneen käytössä. Opettaja järjesti vierailun tähtitieteen laitokselle, jossa oppilaat saivat esittää kysymyksiä paitsi omasta teemastaan niin myös yleensä avaruustutkimuksesta Aivan huikeita kysymyksiä!!!

9 Integrointi kuvikseen
Ryhmät myös kuvittivat /askartelivat oman teemansa solun seinälle.

10 Valmis työ Valmis työ koottiin solun seinälle ja tietolaput liitettiin mukaan myös. Jokainen ryhmä esitteli tuotoksensa ja löydöksensä Tarkoitus on esitellä avaruutta myös kummiluokille

11 Lähteet Jenni Collin, Kati Korhonen, Laura Penttinen & Virve Vakiala Tutkiva oppiminen. Pirita Seitamaa-Hakkarainen, Kai Hakkarainen: Tutkiva oppiminen. Wikipedia: Tutkiva oppiminen. Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.


Lataa ppt "AVARUUS Tutkiva oppiminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google