Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VARAUTUMINEN RAUTATIEONNETTOMUUTEEN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VARAUTUMINEN RAUTATIEONNETTOMUUTEEN"— Esityksen transkriptio:

1 VARAUTUMINEN RAUTATIEONNETTOMUUTEEN
Suuronnettomuuspäivät Hyvinkää Arto Taskinen pelastuspäällikkö VR-Yhtymä Oy

2 Esityksen sisältö Rautatiejärjestelmä Onnettomuuksien ennaltaehkäisy Varautuminen onnettomuuteen Toimenpiteet onnettomuuden sattuessa

3 Yhteisellä matkalla 150 vuotta
Ensimmäinen säännöllinen junayhteys Helsinki— Hämeenlinna maaliskuussa 1862 Valtionrautatiet muokkasi Suomen taloutta, sosiaalista rakennetta ja kulttuuria Matkustajien ja tavaran määrä raiteilla kasvoi Höyry vaihtui dieseliin ja sitten sähköön 1995 Valtionrautatiet lakkautettiin, radanpito ja liikennöinti erotettiin toisistaan, VR-konserni ja Ratahallintokeskus perustettiin

4 Monien toimijoiden yhteistyötä
Henkilöstö- järjestöt Valtio VR Group Poliittiset päätöksen-tekijät Viran-omaiset Liikenne- virasto Henkilöstö Asiakas Liikenne- ja viestintä- ministeriö Media Liiketoiminta- kumppanit Trafi Yhteistyö- järjestöt

5 Rautatieturvallisuutta ja rautatiejärjestelmien yhteensopivuutta valvoo ja kehittää liikenne- ja viestintäministeriön alainen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Trafi kehittää liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmään liittyvistä viranomaistehtävistä. Trafi muodostettiin yhdistämällä Ajoneuvohallintokeskus AKE, Ilmailuhallinto, Rautatievirasto sekä Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminto. Trafi aloitti toimintansa vuoden 2010 alussa.

6 Liikennevirasto Valtion rataverkon omistaa ja sitä hallinnoi liikenne- ja viestintäministeriön alainen Liikennevirasto. Liikennevirasto vastaa Suomen liikenneväylistä ja liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. Liikennevirasto on liikenne- ja viestintäministeriön alaisuudessa toimiva keskusvirasto. Se muodostui, kun liikennehallinnon kolme väylävirastoa, Ratahallintokeskus, Merenkulkulaitos ja Tiehallinto yhdistettiin vuoden 2010 alussa.

7 Suomen rataverkko ja junakalusto
pituus on km sähköistetty km tasoristeyksiä 3504 varoituslaittein 781 vartioimaton 2723 Junakalusto (2012) sähköveturit 155 dieselveturit 223 sähköjunat 158 dieselmoottorijunat 16 matkustajavaunut 1102 tavaravaunut 10364 n junavuoroa, matkustajaa/vrk

8 Valtion rataverkon hallinta
Liikennevirasto Suunnitteluttaja- konsultit Liikenteen- ohjaus ja käyttötoiminta Rata- isännöitsijät Rakennuttaja- konsultit Suunnittelijat Kunnossapitäjät Urakoitsijat

9 Liikennöinti valtion rataverkolla
Rautatieliikenteen harjoittamisella tarkoitetaan rautatieyrityksen liikennöintiä radan kunnossapitoon liittyvää liikennöintiä museoliikenteen harjoittajan liikennöintiä muun kuin päätoimenaan liikennöivän yrityksen tai yhteisön liikennöintiä rataverkon haltijan liikennöintiä rataverkolla. Rautatieyrityksellä on oltava ministeriön myöntämä toimilupa, jonka edellytyksenä ovat hyväksytty turvallisuusjohtamis-järjestelmä ja turvallisuustodistus. Lisäksi Liikenneviraston on tehtävä rautatieyrityksen kanssa rataverkon käyttöä koskeva sopimus.

10 VR - konserni Perustehtävänä tarjota asiakkailleen matkustamisen ja logistiikan sekä radan rakentamisen ja kunnossapidon palveluita. Emoyhtiö on VR-Yhtymä Oy, ja siihen kuuluu kaikkiaan 22 yhtiötä. Yhtiön omistaa Suomen valtio ja sen omistajaohjauksesta vastaa valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto.

11 Organisaatio Konserni- palelut Matkustajaliikenne Logistiikka Juna-
liikennöinti Corenet Oy 60 %

12 VR Group lukuina Liikevaihto 1 421,2 miljoonaa euroa Henkilöstö 10 000
junamatkaa 29,1 miljoonaa linja-automatkaa Tavaraa raiteilla 36,4 miljoonaa tonnia Tavaraa maanteillä 5,7 miljoonaa tonnia

13 Turvallisuus osa jokapäiväistä työtä
Matkustajat ja tavarat turvallisesti perille Työpaikoilla turvallisuusriskit minimiin Turvallisuustyö varmistaa toimintaedellytykset kaikissa olosuhteissa Turvallisuustyössä on onnistuttu hyvin. Isoja onnettomuuksia ei ole sattunut vuosiin. Työtapaturmat ovat vähentyneet.

14 Rautatieonnettomuuksia ehkäiseviä toimenpiteitä
turvalaitejärjestelmä/automaattinen junien kulunvalvonta (JKV) tasoristeyksien poistaminen ja varoituslaitteet kuumakäynti-ilmaisimet ratojen kunnossapito ja uusiminen turvallisuuden johtamisjärjestelmä kaluston kunnossapitojärjestelmä VAK-tarkastukset ohjeistus ja henkilökunnan säännöllinen koulutus tarkastukset ja auditoinnit

15 JKV

16 Kuumakäynti-ilmaisimet
ilmaisimet valvovat ohi ajavan junan akseliston lämpötilaa ilmaisu välittyy liikenteenohjaukseen turvatoimenpiteenä kalusto tarkastetaan ja tarvittaessa poistetaan liikenteestä

17 VAK-turvallisuus Laki sekä asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta
Turvallisuusvaatimukset Turvallisuusselvitysten laadinta Trafin määräämille ratapihoille (12 paikkakunnalla) Suuronnettomuusharjoitukset ratapihoilla 3 v välein Rajatarkastusjärjestelmä

18 Yleisimmät onnettomuustyypit
Suistuminen Ratapiha tai teollisuusalueen tasoristeys Törmäys Radalla romua tai muu este, kalusto Liikkuvan kaluston tulipalo Tasoristeysonnettomuus (tieliikenne- onnettomuus) Radalla liikkujan allejäänti Tahallisuus

19 VR:n varautuminen pelastus- ja raivaustoimintaan
Välittömät ensitoimenpiteet onnettomuuspaikalla Onnettomuuspaikalla oleva henkilökunta VR pelastuspalvelu (tekninen avustaminen sekä pelastus- ja jälkiraivaustoiminta rautatie-onnettomuuksissa) VR:n pelastuspalveluyksiköt (9 kpl) VR:n päivystävät raivauspäälliköt viidellä paikkakunnalla (24/365 päivystys) Johtaminen onnettomuustilanteessa Kriisijohtoryhmä Operaatiokeskus Tekninen HELP

20 Erikoisvarusteita ja -kalustoa rautatieonnettomuuden varalle
Paikantamiskartat, ohjausalueiden (liikenne/sähkö) rajat -kartta, tasoristeysluettelot Hätämaadoitusvälineet Järeä pelastus- ja nostokalusto/nostoapuvälineet Kalustoa säiliövaunuvuotojen tukkimiseen ja torjuntaan Henkilönsuojaimet Toimintaohjeita Tarkistuslistatyyppinen toimintaohje rautatieonnettomuuksiin Sähkörataohjeet ja liikkuvan kaluston sähköturvallisuusohjeet Vaarallisten aineiden tiedostot Kalustokohtaiset tekniset ohjeet, mm. säiliövaunut, nostot Asiantuntijoiden ja urakoitsijoiden yhteystiedot

21 Toimenpiteet rautatieonnettomuuden sattuessa
Ilmoitukset ja hälytykset Ilmoitus sattuneesta onnettomuudesta tulee antaa viivytyksettä ensiksi tavoitettavalle liikenteenohjaukselle. Tämän jälkeen tapahtumapaikalta otetaan tarvittaessa yhteys hätäkeskukseen. Varoitus välittömästä vaarasta (hätäpunainen) annetaan junahätäpuheluna, joka ohjautuu vaara-alueesta vastaavalle liikenteenohjaukselle ja alueella junatilassa oleville RAILI-puhelimille. Mikäli onnettomuus edellyttää pelastustoimen, ensihoidon tai poliisin toimenpiteitä, liikenteenohjaus tekee hätäilmoituksen hätäkeskukseen neuvottelupuheluna. Sähköistetyllä radalla on tarvittaessa pyydettävä jännitekatko onnettomuusalueelle. Jännitekatkopyyntö tehdään liikenteenohjaukselle, joka välittää pyynnön käyttökeskukselle.

22 Hälytyskaavio Junahätäpuhelu

23 HUOM! Onnettomuustilanteessa on kiinnitettävä erityistä huomiota lisäonnettomuuksien estämiseen. Lisäonnettomuuden voi aiheuttaa mm. muu junaliikenne (200 km/h = n. 55 m/s) sähköradan jännite ( V) vaaralliset aineet ( t / säiliövaunu) raskas kalusto (max. junapaino 4500 t) Asiaton ja luvaton radalla liikkuminen on kielletty!

24 Viereisen raiteen ajojohdin Risteävä suurjännitejohdin Junan virroitin
Mikä voi synnyttää jännitekatkotilanteessa jännitteen ratajohtoon, jos hätämaadoitusta ei ole tehty? Uudelleenkytkentä Viereisen raiteen ajojohdin Risteävä suurjännitejohdin Junan virroitin Ilmastolliset syyt (salama) Jäännösjännite HUOM. Jännitekatko ja hätä- maadoitus ei ole aina välttämätöntä

25 Johtosuhteet onnettomuustilanteessa
Välittömiä ensitoimenpiteitä onnettomuuspaikalla johtaa veturinkuljettaja tai muu junahenkilökunta Pelastustoimintaa johtaa pelastusviranomainen apunaan muut viranomaiset Raivaus- ja kunnostustoiminnan kokonaisjohtovastuu on rautatietoimintojen yleisjohtajalla Radan kunnossapitäjät huolehtivat radan ja ratalaitteiden kunnostuksesta VR:n pelastuspalveluyksikön toimintaa onnettomuuspaikalla johtaa päivystävä raivauspäällikkö tai yksikönjohtaja Tutkinnasta vastaa joko poliisi, Onnettomuustutkintakeskus tai Trafi

26 Tutkinta ja raportointi
Rautatieliikenteessä tapahtuneen (525/2011) vakavan onnettomuuden tai vaaratilanteen tutkii Onnettomuus-tutkintakeskus turvallisuustutkinnasta annetun lain mukaisesti. Jos onnettomuutta tai vaaratilannetta ei oteta mainitun lain nojalla tutkittavaksi, Liikenteen turvallisuusvirasto voi tutkia sen, jos se on tarpeen rautateiden turvallisuuden edistämiseksi. Myös poliisi suorittaa rautatieonnettomuuden tutkinnan silloin, kun on tapahtunut henkilövahinko tai kyseessä on epäily lainvastaisesta toiminnasta. VR-Yhtymä Oy selvittää (ollessaan osallisena) myös itse onnettomuuden syyn Onnettomuuden havainneen tai siihen osallisena olleen henkilön on tehtävä poikkeamailmoitus VR:n turvallisuuden tietojärjestelmään.

27 Onnettomuuspaikan luovuttaminen liikenteelle ja onnettomuuden jälkitoimet
Luvan jännitteen takaisinkytkemiseen häiriö- tai onnettomuustilanteen jälkeen saa liikenteenohjaukselle antaa ainoastaan toimintaa onnettomuuspaikalla johtava henkilö. Liikenteenohjaus välittää luvan käyttökeskukselle. Rautatietoimintojen yleisjohtaja luovuttaa radan onnettomuuden jälkeen liikenteenohjaukselle liikennöitäväksi ja vastaa siitä, että rata ja sen rakenteet ovat turvallisesti liikennöitävissä ja kaikki onnettomuustilanteen selvittämiseen osallistuneet osapuolet ovat poistuneet radalta. Ellei em. yleisjohtajaa ole erikseen nimetty, radan liikenteelle luovuttaa toimintaa onnettomuuspaikalla johtava henkilö. Mikäli radalle jää turvallisuuteen vaikuttavia rajoitteita, tulee niistä ilmoittaa liikenteenohjaukselle.

28 Liikenneviraston ohjeita
Radanpidon turvallisuusohjeet (TURO 1/2012) Liikenneviraston ohje varautumisesta rautatieonnettomuuksiin (OVRO ) Ohje erityistyöstä rautatiealueella ( ) Sähkörataohjeet (B22/2009 RHK) Turvallinen työskentely sähköistetyllä radalla (1/2013)

29 VR-Yhtymä Oy:n ohjeita
Ohje toimenpiteistä rautatieonnettomuuden varalta (OTRO ) VR:n sisäinen ohje Ohjetta sovelletaan rautatiellä tapahtuvaan onnettomuuteen, joka aiheuttaa vahinkoa tai välitöntä vaaraa ihmisille, omaisuudelle tai ympäristölle ja joka vaatii pelastus- tai raivaustoimenpiteitä. Liikkuvan kaluston sähköturvallisuusohjeet onnettomuustilanteita varten ( ) Ohjeet onnettomuustilanteita varten liikkuvan kaluston sähköturvallisuuden osalta. Jaettu kaikille pelastuslaitoksille.

30 Thank you for your interest!
Kiitos!!


Lataa ppt "VARAUTUMINEN RAUTATIEONNETTOMUUTEEN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google