Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Moniammatillinen klinikkaopetus
Menetelmänä Problem based learning Jenni Karsio Sosiaalityöntekijä YTM Tays Pirkanmaan sairaanhoitopiiri
2
Tausta Yliopiston ja käytännön yhteistyön uusi malli Pilotti kevät 2013 ja syksy 2013 (kesto n. 12 viikkoa/pilotti) Kurssilla 8 syventävien vaiheen sosiaalityön opiskelijaa Tays:sta 4 sosiaalityöntekijää eri alueilta Yliopiston lehtori
3
Ongelmaperustainen oppiminen Problem-Based Learning, PBL
Strategia tai toimintapa – aktiivisen oppimisen menetelmä - Nopean kehityksen yhteiskunnassa uusia keinoja koulutuksen ja työelämän lähentämiseen oppiminen ja sen ohjaus rakennetaan työelämälähtöisten ongelmien ympärille
5
Roolit istunnossa Opiskelijaryhmän keskuudesta valitaan Puheenjohtaja
Sihteeri Havainnoitsija Aktiivinen osallistuja Tutoropettaja
6
Tavoitteet Opiskelija syventää käsitystään
monialaisen ja moniammatillisen työn teoreettisista ja käytännöllisistä lähtökohdista ja toteutuksesta oppii rinnakkaisammattien ja asiantuntijoiden ja sosiaalityön suhteista asiakkaan asemasta monialaisessa työssä yhteisen toiminnan perusteista, ehdoista ja tuloksista
7
Työskentelyn struktuuri
- Tutor-istunto I: oppimistehtävän asettaminen - Tiedonhaku: kirjallisuus + havainnointi Tiedonhaun kooste & muiden koosteiden lukeminen - Tutor-istunto II: tiedonhaun purku & yhteinen vastaus Lisäksi: Oppimispäiväkirja = blogi Loppureflektio
8
Työskentelyn struktuuri
Neljä sykliä, neljä teemaa: 1. AMMATILLINEN VUOROVAIKUTUS 2. ASIAKKAAN OSALLISUUS 3. KUNTOUTUMISPROSESSIN RAKENTUMINEN 4. TIETO JA VALTA
9
Esimerkki herätteestä: Asiakkaan osallisuus
Sairaalassa järjestetään verkostoneuvottelu raskaana olevan, pian synnyttävän asiakkaan ja hänen perheensä tulevaisuuden suunnittelemiseksi. Verkostoneuvottelussa ovat paikalla asiakas ja hänen puolisonsa (tulevat vanhemmat), neuvottelun järjestävän sairaalan poliklinikan sosiaalityöntekijä ja lääkäri, synnytysosaston sairaanhoitaja, neuvolan terveydenhoitaja sekä lastensuojelun sosiaalityöntekijäpari.
10
Esimerkki herätteestä: Asiakkaan osallisuus
Asiakkaan plso, tuleva isä Asiakas, raskaana oleva nainen, tuleva äiti Neuvolan terveydenhoitaja Synnytysosaston sairaanhoitaja Verkostoneuvottelu Verkoston pj, pkl:n sostnt Poliklinikan lääkäri Lastensuojelun sosiaalityöntekijä Lastensuojelun sosiaalityöntekijä
12
Tiedonhaku ja havainnointi kentällä
Tiedonhakukysymys: Millä edellytyksillä asiakkaan osallisuus voi toteutua? Kirjallisuuden tutkiminen Havainnointi Tays:n yksiköissä tutoreiden organisoimana ja työntekijöiden ohjaamana
13
Tutoristunto II, oppimistehtävän vastauksien koonti
Kerätyn tiedon yhdistäminen
14
Vastaus oppimistehtävään millä edellytyksillä asiakkaan osallisuus voi toteutua?
15
Kokemuksia klinikkaopetuksesta
Opiskelijoille paljon tietoa Toimivan moniammatillisuuden hahmottaminen käytännön ja teorian kautta Työntekijöille kurssi tarjosi mahdollisuuden tarkastella ajankohtaista tutkimusta ja teoriaa käytäntöjen reflektointi ja kehittäminen Vietävissä muihinkin sosiaalialan ympäristöihin
16
Kirjallisuutta Poikela, Sari & Lähteenmäki, Marja-Leena (2003) Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) ja tutorina kehittyminen (viitattu ) Poikela, Sari & Poikela, Esa (1997) Ongelmaperustainen oppiminen. Julkaisussa: Aikuiskoulutuksen maailma (viitattu ) Poikela, Esa& Poikela, Sari (2010) Ongelmaperustainen pedagogiikka eilen, tänään ja huomenna (viitattu ) Poikela, Esa & Öystilä, Satu (toim.) (2001) Tutkiminen on oppimista ja oppiminen tutkimista (Viitattu ) YouTube hakusanalla Problem based learning: viitattu
17
KIITOS!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.