Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elina Martikka STUK Ydinjätteiden ja ydinmateriaalien valvonta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elina Martikka STUK Ydinjätteiden ja ydinmateriaalien valvonta"— Esityksen transkriptio:

1 Elina Martikka STUK Ydinjätteiden ja ydinmateriaalien valvonta
Ydinmateriaalit Toimistopäällikkö Ydinaseiden leviämisen estäminen STUK 1989; tiedottaja, tutkija, tarkastaja, toimistopäällikkö FK 1988 Jyväskylän yo; ydinfysiikka ja sovellettu säteilyfysiikka Elina Martikka

2 STUK - Säteilyturvakeskus
Toiminta-ajatus: Ihmisten, yhteiskunnan, ympäristön ja tulevien sukupolvien suojelu säteilyn haitallisilta vaikutuksilta Elina Martikka

3 Kolme toiminta-aluetta
Valvova viranomainen ydinvoiman käyttö ydinjätteet ja -materiaalit säteilyn käyttö Tutkimuslaitos säteilyn mittausmenetelmät säteily ympäristössä säteilysuojelu säteilyn biologiset vaikutukset Asiantuntijalaitos valmius säteilyonnettomuuksien varalle koulutus ja viestintä palvelut Elina Martikka

4 Yhteistyö ministeriöiden ja muiden viranomaisten kanssa
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ - säteilyn käytön valvonnan yleisjohto STUK – SÄTEILYTURVAKESKUS - riippumaton viranomainen ja tutkimuslaitos KAUPPA- JA TEOLLISUUSMINISTERIÖ - ydinenergian käytön valvonnan johto Ympäristöministeriö Puolustusministeriö Liikenneministeriö Maa- ja metsä- talousministeriö Ilmatieteen laitos Tulli Elintarvikevirasto Valtion teknillinen tutkimuskeskus ULKOASIAIN- MINISTERIÖ - Suomen lähialueiden ydinturvallisuus ydinaseiden leviä- misen estäminen SISÄASIAINMINISTERIÖ - väestönsuojelutoimien johto poikkeustilanteissa - suojaaminen vahingonteoilta Elina Martikka

5 Ydinenergian rauhanomaisen käytön edellytykset
Energia - turvallisuus - terveys seminaari Elina Martikka, STUK tel

6 Sisältö Ydinenergian käyttö Suomessa
Ydinmateriaalit ja ydinaseiden leviämisen estäminen Ydinkoekielto Summa summarum Elina Martikka

7 Ydinenergian käytön perusta
YEL 1 § Ydinenergian käytön pitämiseksi yhteiskunnan kokonaisedun mukaisena ja erityisesti sen varmistamiseksi, että ydinenergian käyttö on ihmisen ja ympäristön kannalta turvallista eikä edistä ydinaseiden leviämistä, säädetään tässä laissa ydinenergian käytön yleisistä periaatteista, ydinjätehuollon toteuttamisesta, ydinenergian käytön luvanvaraisuudesta ja valvonnasta sekä toimivaltaisista viranomaisista. Elina Martikka

8 Ydinenergian käyttö YEL 2§ ydinlaitoksen rakentaminen ja käyttö,
kaivos- ja rikastustoiminta, jossa tuotetaan uraania ja toriumia, ydinaineiden ja jätteiden hallussapito, valmistus, tuottaminen, luovutus, käsittely, käyttäminen, varastointi, kuljetus, vienti ja tuonti, ydinalan sopimusten tekeminen ja toteuttaminen, laitteiden ja laitteistojen hallussapito, valmistus, luovutus, vienti ja tuonti, tietoaineiston hallussapito, vienti ja tuonti, tutkimus- ja kehitystoiminta, joka liittyy ydinpolttoainekiertoon. Elina Martikka

9 Ydinenergia Suomessa Noin 26 % energiasta tuotetaan ydinvoimalla.
Ydinvoimalaitokset: Loviisa (2 x VVER-440, 510 MW) Olkiluoto ( 2 x BWR, 870 MW) Olkiluoto 3 (EPR 1600 MW rakenteilla). Loppusijoituslaitos Valtioneuvoston periaatepäätös (Decision in Principle) 2001. Maanalaisen tutkimustilan ”Onkalon” louhinta alkoi 2004. Loppusijoituslaitos rakennetaan 500 metrin syvyyteen. Suunniteltu toiminta alkaa 2020. Elina Martikka

10 Muita ydinenergian käyttäjiä
Ydinaineita käyttäviä ja hallussapitäviä VTT Prosessit/FiR-1 tutkimusreaktori Helsingin yliopisto, Radiokemian laboratorio STUK OMG Kokkola Chemicals Tutkimuslaitoksia tietoaineistot, tutkimushankkeet Valmistuslaitoksia laitteet, laitteistot Kaivokset, polttoaineen valmistuslaitokset, rikastus- ja konversiolaitokset sekä jälleenkäsittely. Suomessa ei ole. Elina Martikka

11 Ydinmateriaalivalvonta eli safeguards
Ydinmateriaalivalvonnalla varmistutaan siitä, ettei ydinmateriaaleja tuoteta, käytetä tai siirretä ydinaseiden valmistamiseen. Ydinmateriaalivalvonnan kansainvälinen perusta on ydinsulkusopimus, jonka noudattamista valvoo IAEA. EU:n alueella ydinmateriaalien käyttöä ja hankintaa valvoo komission safeguards-osasto. Valvonnan perusta on Euroopan atomienergiayhteisön perustamissopimus, Euratom Treaty. Valtioilla on jakamaton vastuu siitä, ettei sen alueella harjoiteta ydinsulkusopimuksen vastaista toimintaa. Ydinmateriaalivalvonta on ydinenergian rauhanomaisen käytön edellytys. Elina Martikka

12 Ydinaine ja ydinmateriaali
Lähtöaine (source material) luonnon uraani köyhdytetty uraani torium Erityinen halkeamiskelpoinen aine plutonium -239 uraani -233 uraani -235 Ydinmateriaali laitteet, laitteistot, tietoaineistot jne em. lähtöaine ja erityinen halkeamiskelpoinen aine Elina Martikka

13 Hiroshima ja Nagasaki Elina Martikka

14 Hiroshima ja Nagasaki Hiroshima Nagasaki Yli 100 000 ihmistä kuoli
6. elokuuta 1945 uraanipommi ”Little Boy” 15 kilotonnia Nagasaki 9. elokuuta 1945 plutoniumpommi ”Fat Man” 22 kilotonnia Yli ihmistä kuoli välittömästi. Elina Martikka

15 IAEA:n perustaminen Ydinaseiden aikakausi alkoi toisesta maailmansodasta. IAEA perustettiin 1957, ja sen tavoitteeksi kirjattiin: pyrkimys nopeuttaa ja laajentaa atomienergian käyttöä rauhan, terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi kaikkialla maailmassa sekä varmistua, ettei sen antamaa apua tai sen pyynnöstä tai sen johdolla tai valvonnassa annettua apua käytetä edistämään sotilaallisia tarkoituksia. IAEA:lle annettiin valtuudet valvontajärjestelmän kehittämiseen ja valvonnan suorittamiseen. Elina Martikka

16 IAEA HQ, Vienna Elina Martikka

17 Ydinsulkusopimus Tarkoituksena estää ydinasevaltioiden lukumäärän lisääntyminen. Tarjota ydinaseettomille maille mahdollisuus päästä osalliseksi ydinvoiman käytön kehityksestä ja eduista. NPT:n jäsenenä 188 maata. (NPT Review Conferenssi New Yorkissa toukokuussa 2005) Ydinaseettomat valtiot sitoutuvat siihen, etteivät ne ota vastaan, hanki tai muuten valmista ydinaseita tai muita ydinräjähteitä. Ydinasevaltiot sitoutuvat siihen, etteivät ne luovuta ydinaseita tai muita räjähteitä ydinaseettomien valtioiden suoraan tai epäsuoraan hallintaan eivätkä avusta niitä sellaisten hankkimisessa. Elina Martikka

18 Suomi ja ydinsulku Suomi IAEA:n jäsenvaltio jo vuonna 1958.
Suomi talletti ydinsulkusopimuksen ratifioimisasiakirjat , ja sopimus astui voimaan Suomi oli luopunut ydinaseen hankinnasta jo 1947 Pariisin rauhansopimuksessa. Suomi neuvotteli ja allekirjoitti ensimmäisenä valtiona maailmassa valvontasopimuksen IAEA:n kanssa Näiden neuvottelujen kautta vahvistettiin IAEA:n valvontajärjestelmä, Safeguards Agreement INFCIRC/153. Nyt voimassa INFCIRC/193, joka on IAEA:n, Euroopan atomienergiayhteisön ja EU:n ydinaseettomien jäsenvaltioiden välinen valvontasopimus. Valvontasopimus astui voimaan Viranomaiset Suomessa: UM, KTM, STUK. Elina Martikka

19 Valvontasopimus Niin kauan kuin kaiken ydinmateriaalin todetaan olevan rauhanomaisessa käytössä, voidaan luottaa siihen, ettei sitä voida salaa käyttää ydinaseiden valmistamiseen. Ilmoitusvelvollisuus kaikesta valvonnan alaisesta ydinmateriaalista. IAEA:lla tarkastusoikeus valtion ilmoittamiin ydinmateriaalin säilytyspaikkoihin. Elina Martikka

20 Valvontasopimus INFCIRC/193
Suomi liittyi IAEA:n, Euroopan atomienergiayhteisön ja EU:n ydinaseettomien jäsenmaiden väliseen valvontasopimukseen vuonna 1995 (liittyessään EU:iin). Sopimuksen yhteydessä pyrittiin järjestämään käytännön yhteistyö Euratomin ja IAEA:n välillä. Euratomin tehtävänä olisi tietojen kerääminen ja niiden alustava tarkastaminen ja analysointi. IAEA:n tehtävänä olisi yhteisön valvontajärjestelmästä saatujen tietojen tarkastaminen. Sopimuksen voimassa ollessa valvonnan kokonaismäärä Suomessa on lisääntynyt. Elina Martikka

21 Euroopan atomienergiayhteistö EURATOM
Toisen maailman sodan jälkeen haluttiin varmistaa, että uraania riittäisi kaikille Euratom-sopimukseen liittyville maille. Toisaalta haluttiin myös varmistaa, ettei hankittua uraania käytettäisi muuhun kuin ilmoitettuun tarkoitukseen. Huoli myös ydinaseiden leviämisestä: Saksa oli luopunut oikeudestaan hankkia ydinaseita. Ranska puolestaan kieltäytyi luopumasta oikeudestaan kehittää ydinaseita. Euratomille ei asetettu ydinaseiden leviämisen estämiseen liittyvää päämäärää. Elina Martikka

22 Euratomin valvontajärjestelmä
Perustamissopimus vuodelta 1957 antaa Euratomille laajat oikeudet säännellä ydinmateriaalin käyttöä, hankintaa ja valvontaa yhteisön alueella. Perustamissopimuksen 86 artiklan mukaan: “Erityiset halkeamiskelpoiset aineet ovat yhteisön omaisuutta”. Euratomin valvontajärjestelmä perustuu Euratomin perustamissopimuksen 7. lukuun ja komission asetukseen. Elina Martikka

23 STUKin tehtävä YEA 118 § STUK ylläpitää ydinmateriaalien valvontajärjestelmää, jonka tarkoituksena on huolehtia ydinaseiden leviämisen estämiseksi tarpeellisesta ydinenergian käytön valvonnasta sekä ydinenergia-alan kansainvälisiin sopimuksiin liittyvästä valvonnasta. Elina Martikka

24 STUKin käytännön valvontatoimet
Tarkastukset Määräajoin, järjestelmän tarkastukset, inventaarit, kv. siirrot Ainetta rikkomattomat mittaukset (NDA) GBUV (gamma burn up verfification), FORK ja SFAT (spent fuel attribute tester ), Tomografia kehitteillä Ydinmateriaalivalvonnasta huolehtivien henkilöiden hyväksymiset IAEA:n ja Euratomin tarkastajien hyväksymiset STUK osallistuu aina IAEA:n ja Euratomin tekemille tarkastuksille Suomessa (YEL 63§). Lisäksi: Osallistuminen kansainväliseen yhteistyöhön, kokouksiin jne Bilateraaliyhteistyö mm. Venäjän ja Ruotsin kanssa Suomen safeguards-tuki IAEA:lle vuodesta 1988 (teknologia, IAEA:n tarkastajien koulutus jne) Elina Martikka

25 Uraanipelletti Elina Martikka

26 Tarkastukset Elina Martikka

27 Uraani- ja plutonium määrät
Elina Martikka

28 Ydinjätteen loppusijoitus
Elina Martikka

29 Maailma muuttui... Valvonnan perusajatus 1990-luvulle saakka oli: Kun kaikki rauhanomainen materiaali on valvonnassa, valvonnan ulkopuolelle ei voi jäädä niin paljoa materiaalia, että sen varaan voisi rakentaa kokonaisen salaisen ydinaseohjelman. IAEA:n valvonnan tehokkuus ja taajuus ja ajankohdat oli suunniteltu siten, että vaikka ydinaseohjelmaan tarvittavat laitokset olisivat olemassa, IAEA olisi havainnut niiden tarvitseman materiaalin ottamiset valvonnan alaisista laitoksista. Toisaalta on jäsenvaltioiden velvollisuus huolehtia omalta osaltaan siitä, että ydinaseohjelman tarvitsemat materiaalit ja laitteet pysyvät valvonnassa. Irakin tapaus 1990-alussa osoitti, että IAEA:n valvontajärjestelmää on vahvistettava. Elina Martikka

30 Valvontasopimukset vahvistaminen - Lisäpöytäkirja
Uuden valvontajärjestelmän ydin on kerätä tietoja huomattavasti enemmän ja laajemmalta alueelta, tehdä täydentäviä tarkastuksia ja muodostaa koko maata koskevat johtopäätökset. IAEA kerää tietoja Maalta itseltään; Lisäpöytäkirjan mukaiset deklaraatiot Avoimista lähteistä; satelliitit, tieteelliset ja muut julkaisut, sähköiset mediat ja erilaiset kontaktit sekä ympäristön radioaktiivisten aineiden monitorointi. IAEA:lla laajat pääsyoikeudet lyhyellä varoitusajalla mihin tahansa paikkaan valtion määrittelemällä laitosalueella. IAEA:n valvontasopimus ja sen Lisäpöytäkirjan suhde: Jos määräykset ovat keskenään ristiriidassa, sovelletaan Lisäpöytäkirjan määräyksiä. Elina Martikka

31 Lisäpöytäkirjan mukaiset valtion deklaraatiot
Ydinpolttoainekiertoon liittyvä tutkimus- ja kehittämistoiminta. Ei koske perustutkimusta. Laitosalueen kartta ja kuvaus jokaisesta rakennuksesta laitosalueella. Mm. zirkoniumputkien, raskaan veden, deuteriumin, reaktorin säätösauvojen, käytetyn ydinpolttoaineen varastointiin tai kuljetukseen tarkoitettujen säiliöiden, grafiitin ja sentrifugiputkien valmistus ja kokoaminen. Tiedot uraanikaivoksista sekä uraani- ja torium-malmien rikastuslaitoksista. Tiedot sellaisten laitteiden ja muiden aineiden kuin uraanin, plutoniumin ja toriumin maasta vienneistä. Tiedot maahan tuonneista koskien mm. seuraavia: reaktorit ja niiden osat, polttoaineen latauskoneet, säätösauvat, deuterium, raskasvesi, grafiitti, jälleenkäsittelylaitokset ja niitä varten erityisesti suunnitellut tai valmistetut laitteet, polttoaineen valmistuslaitokset, uraanin rikastamiseen tarkoitetut laitokset ja laitteet. Polttoainekiertoa koskevat 10-vuotissuunnitelmat, mukaan lukien tutkimus ja kehitystoiminta. Elina Martikka

32 Lisäpöytäkirjan voimaantuloprosessi
IAEA:n hallintoneuvosto hyväksyi mallilisäpöytäkirjan 1997. EU-maat allekirjoittavat lisäpöytäkirjan Ydinenergialain ja -asetuksen muutos Suomen ratifiointi Voimaan EU:ssa yhtä aikaa IAEA:n ensimmäinen täydentävä tarkastuskäynti EU:n alueella Suomeen Voimassa: 77 (2005: 65) jäsenvaltiossa Allekirjoittanut ja/tai hyväksynyt: 37 valtiota Elina Martikka

33 Vientivalvonnan kansainväliset ja EU-velvoitteet
NPT IAEA:n valvontasopimus (INFCIRC/193) ja Lisäpöytäkirja (INFCIRC/ 540) Zangger-komitea INFCIRC/209, 1974 Nuclear Suppliers Group (NSG) INFCIRC/254, Part 1, (London Club) 1978 INFCIRC/254, Part 2, (Dual Use Regime, DUR) 1992 Neuvoston asetus (EY) N:o 1334/2000 ja sen muutos (EY) N:o 2889/2000 Elina Martikka

34 Ydinsulkuvalvonta Suomessa
Ydinaseiden leviämisen estäminen Täydellinen ydinkoekielto Elina Martikka

35 Ydinkoekielto - Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty, CTBT
Sopimus avattiin allekirjoitettavaksi Suomi ratifioi sopimuksen Viranomaiset Suomessa: UM ja STUK (NDC). 176 maata allekirjoittanut. 137 maata ratifioinut, 74 ratifioimatta. Ydinkoekieltosopimus tulee voimaan, kun kaikki 44 ydinteknologiaa käyttävää maata ovat mukana. Näistä 41 on allekirjoittanut ja 34 ratifioinut. Kolme puuttuvaa allekirjoitusta ovat: Intia, Pakistan ja Pohjois-Korea. Elina Martikka

36 Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty, CTBT
Elina Martikka

37 Rajavalvonta Elina Martikka

38 Säteilyvalvonta rajoilla
Elina Martikka

39 Rajavalvonnan tapauksia
1999 Contaminated railway wagon carrying timber. 1,2 µSv/h. Steel scrap wagon. 1,5 µSv/h. Contaminated railway wagon carrying timber. 4,1µSv/h. Steel scrap wagon. 11,3 µSv/h. Contaminated railway wagon carrying timber. 12 µSv/h. Steel scrap wagon. 63,7 µSv/h. Steel scrap trailer. 7 µSv/h. Stainless steel scrap wagon. 0,7-1,1 µSv/h. *) Steel scrap wagon. 1,1 µSv/h. 2000 Railway wagon, stainless steel. 1,5 µSv/h *) Lorry, stainless steel. 1,0 µSv/h *) Contaminated railway wagon carrying timber. 1,4 µSv/h. Lorry, stainless steel. 1,5 µSv/h *) Contaminated railway wagon carrying timber. 2,5 µSv/h. *) When the shipment has passed the border control, it cannot be later on returned according to the agreement between the Finnish and Russian Customs. Illicit trafficking case 1993; Cf-252 Vuosina ei yhtään tapausta! Elina Martikka

40 Koulutus Tulli Baltian maat Venäjä Ukraina ...
Elina Martikka

41 Summa summarum IAEA:n valvonnan (kustannustehokkaan) mahdollistaminen Suomessa, vrt. Iran ja P-Korea. EU: valvoo toiminnanharjoittajia ja on yhteistyökumppani Terrorismin torjunta: ydinmateriaalivalvonta integraalinen osa Loppusijoitus ja ydinjätteet: pitkän aikavälin suunnitelma (forever) Suomella ja Ruotsilla merkittävä rooli Monikansalliset polttoainekierron järjestelyt: ? Aseriisunta; luottamuksen rakentaminen ja ydinasemateriaalin siirtäminen siviilikäyttöön. *** Yhteistyö, verkottuminen Turvallisuuskulttuuri! Elina Martikka


Lataa ppt "Elina Martikka STUK Ydinjätteiden ja ydinmateriaalien valvonta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google