Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Erityinen oppija luokassani

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Erityinen oppija luokassani"— Esityksen transkriptio:

1 Erityinen oppija luokassani
20-25%:lla on oppimisvaikeuksia eri syistä, tässä muutamia tapauksia… YT

2 Onko oppilaalla seuraavia:
Vaikeuksia erityisesti lukemisessa tai tavaamisessa tai sanallisissa matematiikan tehtävissä. Vaikeuksia hahmottaa luettua tekstiä Hidas lukija, ei lue mielellään vapaa-aikana Ei kuule oikein ohjeita, ymmärtää väärin annetut ohjeet Tarvitsee ohjeiden toistamista Käsittää väärin vitsit ja sanaleikit

3 Onko oppilaalla seuraavia:
Häiritsee luokkaa kyselemällä koko ajan Yleensä huonolla tuulella Ikäänsä nähden kypsymätön Huono itsetunto Vaikeuksia ystävyyssuhteissa Erittäin väsynyt koulun jälkeen Huono keskittymiskyky luokassa Huono muisti Heikko reaktiokyky  oppimisvaikeuksia ??

4 HOPPI vai HOJKS kun huomaat, että luokallasi on oppilas, joka ei opi muiden tahtiin/on ko. ongelmia, ota heti yhteys erityisopettajaan tee kartoitus eri oppiaineista tutkimuksiin ohjaus, kuraattorin apu ensin HOPPI= henkilökohtainen oppimissuunnitelma sitten tarvittaessa HOJKS= henkilökohtainen opetuksenjärjestämistä koskeva suunnitelma (siv. joht. päätös) jos >= 2 HOJKS:ia  pienluokalle

5 Lyhyt katsaus seuraaviin:
ADHD ja ADD Sensorisen integraation häiriö Aspergerin oireyhtymä OCD Touretten oireyhtymä dysfasia käytöshäiriöt

6 ADHD tai AD/HD neurologinen häiriö entinen MBD
ylivilkas ja impulsiivinen HD tarkkaavaisuushäiriöinen AD unihäiriöitä, oppimisvaikeuksia, käytöshäiriöitä, masennusta ja ahdistuneisuutta univaje

7 Keskittymättömyys Keskittymättömyys
Ei keskity yksityiskohtiin tai tekee tarkkaavaisuusvirheitä läksyissä, töissä tai muissa tehtävissä Ei kykene säilyttämään keskittymiskykyä leikeissä tai tehtävissä Ei tunnu kuuntelevan puhuteltaessa Ei seuraa ohjeita eikä kykene saattamaan loppuun läksyjä, koulutehtäviä tai töitä työpaikalla (mutta ei vastusta ja ymmärtää ohjeet)

8 Keskittymättömyys Keskittymättömyys
Tehtävien ja toimien organisointi on usein vaikeaa Ei halua aloittaa tehtäviä, jotka vaativat pitkää keskittymiskykyä Usein hukkaa tehtäviin tarvittuja välineitä (leluja, työkaluja, koulukirjoja) Häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä Unohtelee usein päivittäisiä tehtäviä

9 Ylivilkkaus Hypistelee käsiä, koukistelee jalkoja tai pyörii paikallaan Poistuu paikaltaan luokassa tai paikassa, jossa paikallaan pysyminen on odotettua Juoksentelee tai kiipeilee tilanteissa, joissa se ei ole soveliasta (aikuisten tapauksessa levottomuuden tunnetta) Vaikeuksia leikkiä hiljaa On usein "menossa", ei pysty olemaan kauan paikallaan. Puhuu paljon

10 Impulsiivisuus Vastaa kysymykseen ennakkoon Ei jaksa odottaa vuoroaan
Keskeyttää tai häiritsee muita (kesken keskustelujen, pelien)

11 Miten huomioida ADHD koulussa?
toiminnanohjauksen tukeminen (moniste) liiat virikkeet pois työrauha luokassa vireystilan tunnistaminen selkeä struktuuri: ohjeet, tavoitteet ohjeet ja läksyt taululla toiminnallisuus stressilelut, sallittu kävelyhetki… erityisopetuksen tuki vahvuuksien löytäminen ja kannustaminen

12 Sensorisen integraation häiriö
kykenemättömyyttä käsitellä aistien kautta saatua tietoa riittävän hyvin keskushermoston toimintahäiriö, missä aivot eivät kykene analysoimaan, jäsentämään ja yhdistämään eli integroimaan aisteilta saamiamme viestejä, ts. ihminen ei pysty reagoimaan aistitietoon mielekkäästi ja johdonmukaisesti. vaikeuksia esim. tarkoituksenmukaisessa toiminnassa, motoriikan oppimisessa ja tiedollisessa oppimisessa.

13 Miten SI-häiriö näkyy? aistimushakuisuus: on jatkuvasti liikkeessä, puree tavaroita, näprää yliherkkä/aistii heikosti: ei siedä kevyttä kosketusta, hälinää, kuvia seinillä motoriikka kömpelöä, puheentuotto vaikeaa käyttäytymisenhallinnassa ongelmia heikko itsetunto

14 Miten huomioida SI-häiriö koulussa?
toiminnanohjauksen tukeminen (moniste) anna onnistumisen elämyksiä eriyttämistä, eri tila, sermi, kuulosuojaimet, jne työrauha johdonmukainen ohjeistus liiat virikkeet poistettava kannustettava vahvuuksien huomioimisessa

15 Aspergerin oireyhtymä
neurologinen häiriö lievä autismin muoto vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja empatiassa älyllisesti normaaleilla tai hyvin lahjakkailla henkilöillä on muodollinen puhetapa, poikkeava ilme- ja elekieli, omalaatuisia harrastuksia tai kiinnostuksenkohteita ja kömpelö motoriikka.

16 OCD- eli pakko-oireisuus
keskittyy niin korosteisesti yksityiskohtiin, sääntöihin, luetteloihin, järjestykseen, organisointiin tai aikatauluihin, että toiminnan päätarkoitus kärsii osoittaa perfektionismia, joka häiritsee tehtävien loppuunsaattamista (esim. ei saa työtä valmiiksi, koska se ei täytä omia liiallisia vaatimuksia) on niin omistautunut työhön ja tuottavuuteen, että vapaa-ajan harrastukset ja ystävyyssuhteet jäävät pois (ei johdu taloudellisesta välttämättömyydestä)

17 OCD- eli pakko-oireisuus
on ylitunnollinen, pikkutarkka ja joustamaton moraalisissa, eettisissä tai arvoasioissa (ei johdu kulttuurisesta tai uskonnollisesta identiteetistä) ei kykene heittämään loppuun käytettyjä tai arvottomia esineitä pois, vaikka niillä ei olisi tunnearvoakaan on haluton delegoimaan tehtäviä tai työskentelemään toisten kanssa, elleivät he suostu toimimaan täsmälleen hänen haluamalla tavalla on saita omista ja muiden rahoista ja katsoo, että aina on säästettävä pahan päivän varalle on jäykkä ja itsepäinen

18 Huomioiminen koulussa
tukihenkilö/avustaja hanki tietoa asiasta ja oppilaasta yksilönä rohkaise, kannusta, nosta itsetuntoa kiitoksella ja realistisella positiivisella palautteella rohkaise kaverikontakteihin (parityöt, yms.) toiminnanohjauksen tukeminen (moniste)

19 Touretten oireyhtymä älyllisesti normaaleilla tai hyvin lahjakkailla henkilöillä esiintyvä neurologinen sairaus ei siis auta käskeä lopettamaan esim. seuraavia ns. tic-oireita: tahatonta nykimistä, äännähtelyjä, köhimistä, niiskuttelua, kiroilua, sylkemistä, sanojen toistoa, jne.

20 Miten huomioida koulussa:
Toiminnanohjauksen tukeminen (moniste) Opeta oppilaalle tekojen ja seurausten välinen suhde. Aseta selkeät rajat. Jos mahdollista, opeta lapsi lieventämään oireiden vastenmielisyyttä Ei kurittamista vaan ohjaamista Jumitilanteessa anna aikaa, älä itse jumitu, kiinnitä huomio toiseen vaihtoehtoon tai asiaan Hanki tietoa asiasta ja oppilaasta yksilönä Juuttumisvaikeudet (moniste)

21 Dysfasia kielellisiä ongelmia joko puheen ymmärtämisessä tai tuottamisessa tai näissä molemmissa. erityisopetuksen kautta tukiopetusta ja ohjausta toiminnanohjauksen tukemista

22 Uhmakkuushäiriö suuttuminen tai ärsyyntyminen helposti
toistuvat raivokohtaukset toistuva riitely vanhempien tai muiden aikuisten kanssa kieltäytyminen noudattamasta sääntöjä tarkoitukselliselta näyttävä toisten suututtaminen tai ärsyttäminen huono itsetunto turhautuminen helposti toisten syyttäminen omista virheistä ja epäonnistumisista.

23 Voi kehittyä käytöshäiriöksi
kieltäytyminen tottelemasta vanhempia ja muita auktoriteetteja pinnaaminen koulusta tupakointi ja alkoholin käyttö jo nuorella iällä epäempaattisuus muita kohtaan häijyys ja kostonhimoisuus aggressiivisuus eläimiä kohtaan aggressiivisuus ihmisiä kohtaan, kiusaaminen, pahoinpitely tai toisten seksuaalinen hyväksikäyttö

24 Käytöshäiriö kuuluminen jengeihin tappeluiden aloittaminen
aseiden käyttäminen tappeluissa valehtelu rikollinen käyttäytyminen, varastelu, tulipalojen sytyttely, murtautuminen asuntoihin, näpistely kaupoista ja ilkivallan tekeminen karkaaminen kotoa oppimisvaikeudet huono itsetunto itsemurha-alttius.

25 Käytöshäiriöinen koulussa
toiminnanohjauksen tukeminen (moniste) akuuttina toimintamallina luokasta poistaminen  erityisopettajan ja kuraattorin apu ohjaus tutkimuksiin ohjaus perheneuvolaan pienluokkaan siirto

26 Kunnan KELPO-hanke Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen kehittäminen = KELPO koulustamme on kehittämistiimissä Virpi ja Tarja työnohjausta tulossa erot ja ero-avustajat koulutusta tulossa : ”Erityiset oppijat aineenopetuksessa”, ”Psykomotorinen kuntoutus”, ”Kiinnipito”, yms…

27 Lisätietoa kirjoista ja netistä
sensomotorinen kuntoutus-sivustot Asperger-liitto Autismi-liitto oppimishäiriöt toiminnanohjaus ”Kun huoli herää”, ”Aistimusten aallokossa”, - kirjat, yms.


Lataa ppt "Erityinen oppija luokassani"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google