Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finska Simförbundet rf.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finska Simförbundet rf."— Esityksen transkriptio:

1 Finska Simförbundet rf.
Arvoisat kuulijat Aihe jonka olen saanut tehtäväkseni on haastava ja voidaan hyvin sanoa olevan hyvin ajankohtainen. Kiteytettynä voidaan sanoa että Uimaseuran toiminnan kehityksen edellytyksenä on kunnallispoliittinen vaikuttamisstrategia. Käyn tässä läpi perustelut miksi se on tärkeä sekä esitän joitakin toimintamalleja jotka voisivat toimia ohjenuorana strategiaa pohdittaessa. SUOMEN UIMALIITTO ry. Finska Simförbundet rf.

2 PRE SEMINAARI 10.30 – 10.45 Aloitus (Ippe Natunen)
10.45 – Harjoitusalueet alustus (Jari Varjonen) 11.20 – Pienryhmät harjoitusalueet 12.10 – Pienryhmät purku / yhteenveto 13.00 – Lounas 13.45 – Ydinalueet (Tommi Pulkkinen) 14.15 – Pienryhmät ydinalueet 15.15 – Pienryhmät purku 16.30 – Uimari vuorovaikutuksen näkökulmasta (Matti Alpola)

3 Harjoitusalueet ? Tarvitaan lisää variaatioita nykyiseen
Nykyinen käytäntö on vaihteleva ja alueita käytetään eri tavalla Jokaisella valmentajalla on omat + ja - merkkinsä Nimien pitää heijastaa harjoitettavaa ominaisuutta Aerobinen alue Vauhtikestävyys Maksimikestävyys Anaerobinen alue Nopeus

4 Harjoitusalueet Lapsuusvaihe
Helpot selkeät määritykset Lasten tunnevasteet ohjenuorana Maksimissaan neljäportainen ? Hidas vauhti Reipas vauhti Kova Vauhti Sprintti

5 Harjoitusalueet Valintavaihe
Vastattava valintavaiheen tarpeisiin harjoittelussa Mahdollistettava harjoittelun variaatiot mutta samalla oltava uimareille selkeä AEROBINEN KESTÄVYYS Peruskestävyys eli I-alue alle aerobisen kynnyksen Vauhtikestävyys eli II-alue aerobisen ja anaerobisen kynnyksen väli Maksimikestävyys eli III-alue yli anaerobisen kynnyksen ANAEROBINEN KESTÄVYYS Nopeuskestävyys eli IV alue, maitohapon sieto ja tuotto Nopeus ATP ja KP Eli alueet 5 kpl kuten nyt mutta alueiden nimet oltava selkeämmät PK,VK,MK,NK ja N ? Lähteet: mm. Urheiluvalmennus, Laatua käytännön valmennukseen

6 Harjoitusalueet huippuvaihe
A1 syke La.0-1.0 A2 syke La EN1 syke La EN2 syke 175-max La.3- AN1 Kilpailuvauhtisia sarjoja pitkällä palautuksella esim. 6*50 L.2.30 AN2 Yksittäisiä maksimaalisia suorituksia ”täydellisellä” palautuksella esim. 4*100 L.30 min SP Nopeus Suomeksi ? PK1,PK2,VK,MK,NK1,NK2 ja N

7 Ryhmätyöt 45 min R1 Lapsuusvaiheen alueet R2 Valintavaiheen alueet
R3 Huippuvaiheen alueet Yleiskommentit kaikkiin

8 UINTITEKNIIKAN YDIN Mikä on olennaisinta ja tärkeintä uintitekniikassa? Vammattomuus ja harjoitettavuus Nopeus ja taloudellisuus Yksilöllisyys Näyttävyys Kehon muutosten vaikutus tekniikkaan Voimatasot, sukupuoli Tieto ja ymmärtäminen, miksi on teknisesti uitava näin (opettaminen, oppiminen, oivallus) Yksilöllisyys, jokainen ui omalla tavallaan

9 UINTITEKNIIKAN YDIN Mitkä asiat käytännössä tukevat näitä (edellisen sivun tärkeimmät asiat)? Vesirohkeus ja hengitystekniikka Asento vedessä ja vartalon hallinta, fysiologiset liikkeet Startti, pintautuminen, vedenalainen uinti Liikkeiden rytmi, jatkuvuus ja ajoitus Vetopituus ja –tiheys …….

10 UINTITEKNIIKAN YDIN Miten nämä huomioidaan käytännön jokapäiväisessä harjoittelussa (edellisen sivun käytännön asiat ?) Mitä on oppiminen ja mitä se vaatii? Uimarin oma oppimisen ja oivaltamisen kyky Oppimisympäristö, palaute ja ilmapiiri Valmentajan pedagogiset kyvyt, havainnot yms. Tekniikka drillit, mitä ne ovat? Mitä ne kehittävät? Miksi niitä tehdään? Kokonaisuus vai osista kokonaisuuksiin? Seuranta, miten valmentaja/uimari ymmärtää/toteaa oikean tekniikan tai varmistaa sen oppimisen? Tietyn matkan uiminen lyhyemmässä ajassa, onko uintitekniikka parantunut? Vedenalainen uinti? Fysiologia tai psyyke? …..

11 PAINOPISTEAJATTELU Selkeät tavoite mitä kehitetään eli valitaan painopiste, taito tai ominaisuus On selkeästi puolissa viikon harjoituksissa kehittyvänä. Mitä tarkoittaa? Nopeus: Kaksi piikkiä 8 km kelauksen jälkeen vai 24 laadukasta nopeus harjoitetta? Miten näkyy käytännön harjoittelussa? Miten kehitystä mitataan? Miten toteutunutta suunnitelmaa arvioidaan, seurataan, testataan, kyseenalaistetaan ? Valmentajan työn oma kriittinen arviointi, missä onnistuin, missä tarvitsen lisätietoa, mitä on hyvä jatkaa?  Yksi iso ydin teema

12 LAATU Alkuverryttely vai lämmittely? 800m kelausta vai 16 x 50 taitoa kehittäen. 1. sis. 4 kuperkeikka 2. sis. 20m pyykkimuijaa 3. sis. 30m asentopotkuja, keskittyen vartalon asentoon 4. sis. 20m sculling, säilytetään asento ja haetaan otetta.. Uintinopeus vai laatu? Mitataanko vain aika vai lasketaanko vetojen määrä? ….


Lataa ppt "Finska Simförbundet rf."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google