Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin avulla.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin avulla."— Esityksen transkriptio:

1 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin avulla Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy Osmo Santamäki

2 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences SAMK Aloitus vakinaisena ammattikorkeakouluna 1.8.1997 Kokeilussa syksystä 1992. Mukana aluksi 7 oppilaitosta, vuodesta 1996 mukaan 6 oppilaitosta lisää. Pohjalla 13 eri-ikäistä ja erisuuruista viidessä eri kaupungissa sijaitsevaa oppilaitosta. Kuusi osaamisaluetta: Hyvinvointi, terveys, palveluliiketoiminta, logistiikka ja meriteknologia, energia ja rakentaminen sekä informaatioteknologia Neljä paikkakuntaa: Huittinen, Kankaanpää, Pori ja Rauma Opiskelijamäärä noin 6300 Henkilöstömäärä noin 450 Ylläpitäjä Satakunnan ammattikorkeakoulu OY (1.1.2012 alkaen) Osa Satakunnan korkeakoululaitosta

3 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Tutkintoon johtava koulutus Amk-tutkintoon johtava koulutus –22 koulutusohjelmaa, joista 4 englanninkielistä Ylempään amk-tutkintoon johtava koulutus –8 ohjelmaa, joista yksi englanninkielinen Tutkinnon suorittaneita > 14 000, joista ylempiä tutkintoja noin 200

4 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia Paikallinen tuntemus lisääntyi –Missä muut menevät OKM:n arkkitehtuuriperiaatteiden selventyminen Konkreettisuus Arkkitehtuurityön keskeinen merkitys Alueellisen yhteistyön mahdollisuudet ja tarpeet tulivat esiin

5 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Viitearkkitehtuurin selkeytyminen ja konkreettisuus Opintohallinnon yhteentoimivuus kansallisen viitearkkitehtuuriin ja oppijan keskitettyihin palveluihin

6 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Yleiskuva omasta tilanteesta 12/2013 Yleinen analyysi yhteensopivuus 10 osa-alueella kehittäminen käynnissä 15:ssa kehittämistä ei ollut menossa 7 osa-alueella suuri osuus avoimena Johtopäätös avoimena olevat mukaan eniten avoimena periaatetason ja johdon osa-alueilta ARKKITEHTUURITYÖN KEHITTÄMINEN

7 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Tavoitevisio 2017 Opetuksen tarkoitus on tukea oppimista, ja opetus järjestetään opiskelijoiden ja muiden asiakkaiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppiminen on murroksessa eikä ole perinteisellä tavalla sidoksissa aikaan ja paikkaan. Haku opintopolku.fi Opiskelijatietojen, tutkintotietojen ja suoritusten siirtyminen CSC:lle ns. virtasiirrolla. Tiedon hyödyntäminen omassa organisaatiossa Käytössä yksi identiteetti/käyttäjä Resurssit mahdollisimman optimaalisesti käytössä Joustavat laiteratkaisut Mukana siellä missä muutkin, esim. TIPTOP –hanke Opetuksen tarkoitus on tukea oppimista, ja opetus järjestetään opiskelijoiden ja muiden asiakkaiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppiminen on murroksessa eikä ole perinteisellä tavalla sidoksissa aikaan ja paikkaan. Haku opintopolku.fi Opiskelijatietojen, tutkintotietojen ja suoritusten siirtyminen CSC:lle ns. virtasiirrolla. Tiedon hyödyntäminen omassa organisaatiossa Käytössä yksi identiteetti/käyttäjä Resurssit mahdollisimman optimaalisesti käytössä Joustavat laiteratkaisut Mukana siellä missä muutkin, esim. TIPTOP –hanke

8 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Opintohallinnon kehittämispolku pähkinänkuoressa Pitkäjänteinen ja tavoitteel- linen kehittäminen 2. päävaihe: Kehittäminen  Arkkitehtuurimalli rakennettu ja ylläpidot vastuutettu  Virta tiedonsiirtoautomatiikka toimii ja tietoja hyödynnetään myös omassa KK:ssa  Aikataulutus ja tilavaraus on saatu toimintaan kautta koko KK:n  HR-järjestelmä on ajan tasalla suhteessa henkilöstön osaamiseen  Ollaan mukana valtakunnallisissa toiminnoissa  Palveluväylään liittyminen 2. päävaihe: Kehittäminen  Arkkitehtuurimalli rakennettu ja ylläpidot vastuutettu  Virta tiedonsiirtoautomatiikka toimii ja tietoja hyödynnetään myös omassa KK:ssa  Aikataulutus ja tilavaraus on saatu toimintaan kautta koko KK:n  HR-järjestelmä on ajan tasalla suhteessa henkilöstön osaamiseen  Ollaan mukana valtakunnallisissa toiminnoissa  Palveluväylään liittyminen 2014-2015 3. päävaihe: Tulosten varmistaminen  Arkkitehtuuri on perustana toiminnalle  Virta tiedonsiirtojen tiedot hyödynnettävissä  Aikatalutus ja tilaresurssit optimoitu  Eri alojen asiantuntijat helposti haettavissa  Palveluväylän käyttäminen 3. päävaihe: Tulosten varmistaminen  Arkkitehtuuri on perustana toiminnalle  Virta tiedonsiirtojen tiedot hyödynnettävissä  Aikatalutus ja tilaresurssit optimoitu  Eri alojen asiantuntijat helposti haettavissa  Palveluväylän käyttäminen 2016 - 2017 1. päävaihe: Kehittämisen käynnistys  Arkkitehtuurikuvaus aloitettu  Virta tiedonsiirron käyttöönotto  Aikataulu- ja tilaresurssiohjelmiston käyttöönotto  Osaamisen kartoitus aloitettu  Seuranta mitä valtakunnallisesti tapahtuu opintohallinnon tiimoilla  SOA 1. päävaihe: Kehittämisen käynnistys  Arkkitehtuurikuvaus aloitettu  Virta tiedonsiirron käyttöönotto  Aikataulu- ja tilaresurssiohjelmiston käyttöönotto  Osaamisen kartoitus aloitettu  Seuranta mitä valtakunnallisesti tapahtuu opintohallinnon tiimoilla  SOA 2013 - 2014 Rehtori / korkeakoulupalvelut, tietohallintojohto, tietohallinto, opintopalvelut Organisointi

9 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Arkkitehtuurityön selkeytyminen KA-työ on ollut lähinnä tietohallinnon toimintaa –Myös KOHVI oli tietohallintovetoinen Kokonaisarkkitehtuuria ollaan ottamassa selkeäksi osaksi projektisalkunhallintaa Prosessia ja roolituksia kehitetään Arkkitehtuurikäsittelylle keskeinen rooli

10 Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences

11 Lopuksi Yhteensopivuus on edennyt ja on osoitettavissa em. mittareilla Alueen toimijoilla on erilaisuudesta huolimatta paljon yhteisiä piirteitä Yhteistyötä kannattaa tiivistää Osmo Santamäki Tietohallintopäällikkö Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy osmo.santamaki@samk.fiosmo.santamaki@samk.fi, 044-710 3035


Lataa ppt "Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin avulla."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google