Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiantuntijan rooli omistajanvaihdoksessa, Nextia Kutsukoulutus 10.4.2013 Port Tower, Visit Center, Kokkola Riitta Korpela.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiantuntijan rooli omistajanvaihdoksessa, Nextia Kutsukoulutus 10.4.2013 Port Tower, Visit Center, Kokkola Riitta Korpela."— Esityksen transkriptio:

1 Asiantuntijan rooli omistajanvaihdoksessa, Nextia Kutsukoulutus 10.4.2013 Port Tower, Visit Center, Kokkola Riitta Korpela

2 Yrityskaupan henkiset haasteet Tunnista asiakkaan tila – tunne vai tekniikka Tunnepuolen solmut, mitkä asiat jarruttavat prosessia, miten päästä eteenpäin?

3 Yrityskaupan henkiset haasteet ”Suomessa on seuraavien 10 v. sisällä 60 000 – 80 000 yritystä omistajanvaihdoksen edessä” –odotetaan mahdollisia verohuojennuksia…. –ei ole jatkajaa…. –yritys on ainutlaatuinen, siksi arvonmääritys on hankala…. –ajankohta on epäedullinen…. –Joka toinen yrityskauppa epäonnistuu (Talouselämä marraskuu 2010)

4 Yrityskaupan henkiset haasteet Lähes puolet yrittäjistä on yli 50 – vuotiaita. Siitä huolimatta 61 % yrittäjistä ei pidä omistajan- tai sukupolvenvaihdosta odotettavissa seuraavan 5 v. sisällä. 12 % yrittäjistä ei osaa sanoa, onko vaihdos odotettavissa 5 v. sisällä. Ainoastaan 27 % yrittäjistä odottaa omistajan- tai sukupolvenvaihdoksen tapahtuvan seuraavan 5 v. sisällä! (Lähde: tilastokeskus & Pk-yritysbarometri syksy 2010)

5 Yrityskaupan henkiset haasteet Kaikki yritykset eivät ole siirrettävissä -> henkilöitynyt omistajaan, vanhentunut liikeidea, kilpailutilanne ym. Kuitenkin tärkeä löytää ja auttaa siirtokelpoisia yrityksiä vaihdoksen toteuttamisessa ennen kuin tiedostamaton alasajo alkaa Jokaisen toimijan tunnistettava missä vaiheessa yritys on ov-janalla ja ohjattava se sen hetken oikealle asiantuntijalle Onnistunut vaihdos vaatii asiantuntijoiden saumatonta yhteistyötä

6

7 Yrityskaupan henkiset haasteet Omistajan-/sukupolvenvaihdos on aina jonkinasteinen kriisi yritykselle, tekee siitä haavoittuvan. Omistajanvaihdos on taloudellinen, verotuksellinen, juridinen ja liikkeenjohdollinen prosessi jossa pehmeät arvot ja tunteet korostuvat. Prosessissa kolme näkökulmaa: Luopuja, Jatkaja sekä Yritys. Tai alasajo. Ei kulttuuria eikä kokemusta yrityskaupoista – pehmeitä tekijöitä ei ole vielä osattu sijoittaa omistajanvaihdosprosessiin. Kun ov/spv pysähtyy tai epäonnistuu – useimmiten tunneperäiset ja psykologiset tekijät taustalla.

8 Yrityskaupan henkiset haasteet Yrityskaupassa (myynti ulkopuoliselle) lähinnä kyse molempia osapuolia tyydyttävän sopimuksen aikaansaamisesta. Sukupolvenvaihdoksessa tulee harkittavaksi miten siirtää omaisuutta ja valtaa niin, että ihmissuhteet säilyvät/edistyvät -> Kyse perinnönjaosta ja mahdollisen testamentin teosta. Omistajanvaihdoksen kova ja pehmeä prosessi kulkevat rinnakkain – vaikkakin välillä eri tahdissa!

9 Yrityskaupan henkiset haasteet Prosessi vaatii pohdintoja ja päätöksiä.. ja on pitkäkestoinen. Vaihdoksen suunnittelu tulisi aloittaa ajoissa ja itse vaihdokselle tulisi varata aikaa. Pakkovaihdokset epäonnistuvat lähes aina. Yrittäjä on oman alansa ja yrityksensä taitaja ja asiantuntija. Ov/spv on vierasta aluetta yrittäjälle, ”elefanttia” ei osata paloitella ja kerralla nieltäväksi se muodostuu aivan liian isoksi. Yrityksen ammattimainen johtaminen?? Johtajuuden siirto.

10 Yrityskaupan henkiset haasteet Milloin luopuja siirtyy pois yrityksestä, osa-aikaisuus & aikataulu? Luopujan elämä siirron jälkeen? Luopujan identiteetti siirron jälkeen? Kuka jatkaa? Perheestä/suvusta vai ulkopuolinen? Odotukset! Jokaisella intressiryhmällä (vanhemmat, lapset, puolisot, puolison suku.. ja henkilökunta, rahoittajat, asiakkaat, kilpailijat ym. sidosryhmillä odotuksensa… Milloin, kenelle ja miten siirrosta tiedotetaan?

11 Yrityskaupan henkiset haasteet Luopuja avainasemassa – mutta prosessin vaikutuspiiri laaja. Onko jatkajalla/jatkajilla kiinnostusta, edellytyksiä jatkaa? Miten valta ja vastuu jaetaan? Jos yritys siirretään yhdelle useasta rintaperillisestä, miten toiset hyvitetään? Avioehto? Talous? Miten siirto rahoitetaan? Roolit perheessä/suvussa vaihdoksen jälkeen? (Yhteiskunnallinen) arvostus ja asema vaihdoksen jälkeen? Elämä vaihdoksen jälkeen, harrastukset? Sosiaaliset verkostot?

12 Yrityskaupan henkiset haasteet Tunteiden ja tuntemusten vuoristorata, sosiodraama jossa valta ja raha kisaavat järjen ja tunteiden kanssa. Liiketoiminta & omistajuus & perhe (Tagiuri & Davis 1996). Tasapuolisuus sekä oikeudenmukaisuus. Lasten vertailu & vanhempien kunnioitus. Yrityksen kilpailu- ja toimintakyky siirron jälkeen. Spv punnitsee perheen tavan käydä keskusteluja ja ratkoa ristiriitoja. (Ydin)perhe oma yhteisönsä, sen muodostama kulttuuri sanelee, miten sen jäsenet käyttäytyvät.

13 Yrityskaupan henkiset haasteet Mitä yrittäjän pään sisällä tapahtuu? Luopumisen tuska. Suruprosessi jota ei pidä vähätellä. Muutosvastarinta. Mitä saan? Mistä luovun? Mikä säilyy? Mitä se minulta vaatii? Pelko. Turvallisuus. Ristiriitaiset tunteet.

14 Yrityskaupan henkiset haasteet Jäikö jokin kesken? ”Minä jään junasta, muut jatkavat matkaa”. Unohtaako ympäristö luopujan, tarpeettomuuden tunne? Ov/spv tilanteessa joku menettää aina jotain. Järkevimmät ja parhaat taloudelliset, juridiset tai verotukselliset ratkaisut saattavat olla ristiriidassa luopujan, perheen, jatkajan arvoihin, asenteisiin tai kulttuuriin. Menneisyyden kultaaminen. Epätietoisuus synnyttää huolta ja rauhattomuutta. Konflikteja vältetään koska ne synnyttävät levottomuutta, epätasapainoa ja ”ylivilkkautta” (Lewin 2002).

15 Yrityskaupan henkiset haasteet Luopujan huoli jatkajan pärjäämisestä. Jatkajan usko itseensä, mielenkiinnon säilyminen. Luopuja vahva karismaattinen persoona, jatkajan asema ja uskottavuus? Haltuunotto (jatkaja). Siirtyminen syrjään (luopuja). Kuka oikeasti johtaa yritystä? Kuka mielletään johtajaksi? Miten työyhteisö reagoi, miten jatkaja sitouttaa henkilökunnan? Miten ympäristö reagoi muutokseen, miten jatkaja osaa hoitaa asioita sidosryhmien kanssa tulevaisuudessa? Luopujan lisääntynyt aika, onko luopuja ”tiellä”?

16 Luopujan identiteetti eri roolien kautta spv:ssä (Koiranen 2000) ”Monarkki” pitää asemastaan kiinni, kunnes kuolema tai muu pakko siirtää hänet pois. ”Kenraali” epäilee jatkajan kykyjä ja miettii kuinka pakotetun lähtönsä jälkeen palaa yritykseen ja pelastaa sen. ”Suurlähettiläs” luovuttaa mielellään paikkansa ja toimii jatkajan neuvonantajana, mikäli tämä sitä toivoo. ”Kuvernööri” on alusta asti sisäistänyt hallitsijapaikkansa olevan väliaikainen ja kun hänen kautensa on ohi, ryhtyy hän suunnittelemaan ja toteuttamaan uutta liiketoimintaa.

17 Yrityskaupan henkiset haasteet Psykodynaamiset prosessit estävät päätöksentekoa (Kets de Vrie 1991) Tunteita ja arvoja ei voida arvioida numeroin eivätkä tunteet ja arvot ole vaihdoksen rakenneosia. Ei ole olemassa järjestelmää tai sääntöjä, miten tunnepitoisia asioita tulisi käsitellä vaihdosprosessissa. Perheen tai tiiviin ryhmän keskuudessa tapahtuva konflikti syvempi ja tunnelatautuneempi kuin vähemmän toisensa tuntevan ryhmän keskuudessa (Lewin 2002). Aktiivisen yrittäjän roolia vaikea korvata. Uuden roolin tunnuttava merkitykselliseltä ja stimuloivalta, ylläpidettävä samantasoista itsetuntoa kuin mitä yrittäjäidentiteetti tarjosi (Carlson 2010).

18 Yrityskaupan henkiset haasteet Siirron on oltava aito: Luopujan täytyy osata irrottautua yrityksestä ja jatkajan täytyy pystyä ottamaan yritys haltuunsa (valta & vastuu)! Aloita ajoissa! Pakkovaihdokset epäonnistuvat lähes aina.. Tee vaihdoksesta suunnitelma! Huomio realistinen aikataulu. Käytä asiantuntijoita! Älä pelkää keskustelua ja erimielisyyksiä. Mieti milloin asiasta tiedotetaan eri intressiryhmille. Mentorista keskusteluapua ja tukea ”softa puolelle”. Mentori puolueeton, tasavertainen keskustelukumppani. Mentori vie ov/spv prosessia eteenpäin, toimii ikään kuin osapuolten tulkkina.

19 Yrityskaupan henkiset haasteet Kiitos!


Lataa ppt "Asiantuntijan rooli omistajanvaihdoksessa, Nextia Kutsukoulutus 10.4.2013 Port Tower, Visit Center, Kokkola Riitta Korpela."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google