Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OOTA – Osaavalla ohjauksella tutkintoon ja ammattiin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OOTA – Osaavalla ohjauksella tutkintoon ja ammattiin"— Esityksen transkriptio:

1 OOTA – Osaavalla ohjauksella tutkintoon ja ammattiin
Työpaikkaohjaaja koulutus - Monikulttuurinen ohjaus ja arviointi Edupoli

2 MITÄ ON MONIKULTTUURINEN OHJAUS?
Monikulttuurisessa ohjauksessa ohjaaja ja ohjattava tulevat eri kulttuureista, edustavat erilaista etnistä ryhmää tai puhuvat äidinkielenään eri kieltä.

3 LAINSÄÄDÄNTÖ TUKENA Kotouttamislaki (arvolähtökohtana mm. maahanmuuttajien tasa-arvoisuus, vastavuoroisuus, itsemääräämisoikeus ja yhteistyö) Yhdenvertaisuuslaki Työlainsäädäntö (esim. työsopimuslaki) Opetusalan lainsäädäntö (esim. laki ammatillisesta peruskoulutuksesta)

4 Voimaantuminen (empowerment)
Voimaantuminen kuvaa ohjausta, jossa ohjattavaa autetaan löytämään omat voimavaransa ja toimimaan omien päämäärien saavuttamiseksi aktivoituminen itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen

5 MAAHANMUUTTAJAT HETEROGEENINEN RYHMÄ
Eri kielet Eri kulttuurit Sama kulttuuri – erilaiset kielet Erilaiset kulttuuri-etäisyydet Suomessa syntyneet (maahanmuuttaja-taustaiset) Suomeen vapaaehtoisesti tulleet Suomeen valitut/ohjatut Yksin tulleet Ryhmässä tulleet

6 HETEROGEENINEN RYHMÄ JATKUU…
Eri ikäiset (lapset, nuoret, aikuiset, vanhukset) Ikästatus Status perheessä Miehet/naiset Koulutus (korkeasti koulutetut/luku- ja kirjoitustaidottomat) Työkokemus Terveys Sosiaalinen tilanne Integroitumisen vaihe

7 INTEGROITUMISEN VAIHE
Assimilaatio (sulautuminen) Oman kulttuurin vaihtaminen uuteen kulttuuriin Separaatio (eristäytyminen) Omaan kulttuuriin pakeneminen, ei yhteyksiä uuteen kulttuuriin Integraatio (sopeutuminen) - yhteydet sekä omaan että uuteen kulttuuriin) Marginalisaatio (syrjäytyminen) - yhteydet sekä omaan että uuteen kulttuuriin katkeavat

8 KULTTUURINEN IDENTITEETTI
Yksilölliset kulttuurit (esim. Pohjoismaat, useimmat länsimaat, USA) Yhteisölliset kulttuurit (esim. aasialaiset ja afrikkalaiset kulttuurit) Lähde: Geert Hoffstede, Cultures and Organizations, 1991

9 YKSILÖLLINEN KULTTUURI
Yksilökeskeinen identiteetti: ”Jokainen on oman onnensa seppä” - valitsen itse ammattini, työni, puolisoni, asuinpaikkani… Identiteetti perustuu yksilöön Yksilö on henkisesti riippumaton Aloitteellisuus ja tuloksellisuus ovat tärkeitä Yksityiselämä ja omat mielipiteet Itsenäisyys Luotetaan yksilön päätöksiin Lapsia rohkaistaan ilmaisemaan mielipiteensä

10 YHTEISÖLLINEN KULTTUURI
”Yksilön tahto on yhteisön taskussa” - perhe/yhteisö valitsee hyväksyy valinnat (ammatin, työn, puolison…) Identiteetti perustuu yhteisöön ja yhteiskuntaan Yksilö on henkisesti riippuvainen Jäsenyys on välttämätöntä Mielipiteet ennalta muovattuja Mukaudutaan ryhmäpäätöksiin Lapsia opetetaan mukautumaan

11 Miten päästä monikulttuurisen ohjattavan elämänkenttään? (Vance Peavy)
Dialoginen kuuntelu Oikeat kysymykset ”Löytää toinen sieltä missä hän todella on” Löytää yhteinen kieli (luottamus!) Huomioida sosiaalinen ympäristö

12 MONIKULTTUURINEN OHJAUS
Varaa riittävästi aikaa Puhu selkokieltä!!! Käytä tulkkia (jos mahdollista) Näytä miten asia tehdään Älä pidä asioita itsestään selvänä (”Näytä miten teet, kerro miten ymmärsit”) Tee ”näkymätön näkyväksi” Työparityöskentely Hyväksy ja kunnioita (kerro silti miten Suomessa toimitaan) Hanki kulttuurituntemusta

13 Monikulttuurinen ohjaus jatkuu…
Ohjauksen rooli (ohjauksen merkitys ei välttämättä ole selvillä ohjattavalle) Ohjaajan rooli (esim. sukupuolen vaikutus) Ohjattavan rooli (mikä on itseohjautuvuuden määrä tai mahdollisuus)

14 Työkulttuurin eroja: Työkulttuureissa voi olla suuriakin eroja
Millainen on työn rooli elämässä? Millainen on esimiehen rooli? Millainen on työntekijän rooli? Millainen on työyhteisön rooli?

15 Esimiehen erilainen rooli
Suuri valtaetäisyys (esimiehelle/perehdyttäjälle) ei sanota ”ei” tai ”en ymmärä” Nainen esimiehenä (uskottavuus, asia on totta vasta kun mies sanoo saman asian) Nuori henkilö esimiehenä (ikästatus puuttuu)

16 Työntekijän erilainen rooli
Itsenäisyys ja oma-aloitteisuus eivät kuulu työntekijän rooliin kaikissa kulttuureissa (”Teen mitä esimies käskee”) Asiakaspalveluasenteet eivät itsestään selvyyksiä kaikissa kulttuureissa (huom. myös suomalaisessa kulttuurissa) Miesten työt ja naisten työt

17 Työntekijän erilainen rooli jatkuu…
Työn arvo erilainen (perhe/suku menee työn edelle) Kulttuuri ja sen perinteet (uskonnolliset juhlat ja perinteet vaativat omat rituaalinsa) Ajan käsitys (erilaiset käsitykset ajasta ja sen käytöstä) Kollektiivisuus (monissa kulttuureissa työsopimus ei ole henkilökohtainen)

18 Työntekijän/työharjoittelijan arviointi
Suoran palautteen vastaanottaminen ei ole aina helppoa tai siihen ole totuttu (monissa kulttuureissa palaute tulee ”puhemiesten” kautta) Palautteen antajan status vaikuttaa Tavallista erilaiset puolustusreaktiot (myös suomalaisilla)

19 Se tuttu hampurilaispalaute:
Aluksi katsaus siihen mitkä asiat ovat sujuneet hyvin Sen jälkeen kehittämiskohteet (mitä opiskelijan tulisi vielä oppia, mihin kiinnittää huomiota tai tehdä toisin) Lopuksi kannustus (”Vaikka joskus unohdit asioita, olet parantanut työtäsi koko ajan”)

20 Arvioinnit etiikka Hyvä arviointi
Myönteinen henki (vrt. arviointi/arvostelu) Aikaa arvioinnille Arviointi riittävän usein Arvioija vapaaehtoisesti mukana Arviointi liittyy harjoittelun tavoitteisiin/arviointikriteereihin

21 Hyvä arviointi jatkuu…
Tuottaa tietoa opiskelijan osaamisesta (myös ammatillisia jatkosuunnitelmia varten) Ohjaavaa Kannustavaa Täsmällistä (”viime torstaina olit vähän huolimaton hyllytyksessä, jolloin jauhopusseja meni rikki”)

22 Hyvä arviointi jatkuu…
Selkeää Ymmärrettävää (selkokielistä) Oikeudenmukaista Henkilökohtaista Koko arviointiasteikko käytössä Itsearviointi osana arviointia Tasapuolista (ei esim. sukupuolipisteitä)

23 Arviointiin ei saa vaikuttaa
Arvioitavan etninen tausta Arvioitava tuttu/tuntematon Opiskelijan antamat lahjat Aikaisemmat tiedot arvioitavasta Asiat joita ei voi muuttaa (”olet liian lyhyt meidän työpaikalle ja siksi harjoittelu epäonnistui täysin”) Erilaiset sosiaaliset tyylit Omat negatiiviset arviointikokemukset

24 Omia esimerkkejä/kysymyksiä perehdytyksestä/arvioinnista
Millaisia perehdytykseen/arviointiin liittyviä pulmia on ollut? Miten ne on yritetty ratkaista? Hyviä käytäntöjä arviointiin?

25 JA ENNEN KAIKKEA: NÄE IHMINEN KULTTUURIN TAKAA!
Ei ole vain muslimeita, hinduja, buddhalaisia… vaan IHMISIÄ, yksilöitä, joista jokainen on oma persoonansa!


Lataa ppt "OOTA – Osaavalla ohjauksella tutkintoon ja ammattiin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google