Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Yhteiskunnassa vallitsee arjen rytmihäiriö. Lapset ja nuoret viettävät iltapäivät.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Yhteiskunnassa vallitsee arjen rytmihäiriö. Lapset ja nuoret viettävät iltapäivät."— Esityksen transkriptio:

1 Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Yhteiskunnassa vallitsee arjen rytmihäiriö. Lapset ja nuoret viettävät iltapäivät yksinään, pelien ja television vahtimina. Illalla alkaa kuljetusrumba harrastuksiin. Perheelle ei jää yhteistä, kiireetöntä aikaa. Iltapäivätoimintaa on osalle alaluokkalaisille, mutta iso osa lapsista ja nuorista jää toiminnan ulkopuolelle. Pystymmekö me, eri alojen toimijat, synnyttämään lähellä lapsia ja nuoria sijaitsevaa, monipuolista ja kaikille avointa harrastetoimintaa iltapäiviin? Pitäisikö koko systeemi uudistaa? Onko Turussa tahtoa ja mahdollisuutta yhteistyölle? Kutsumme keskustelun avaukseen kaikkia Teitä, niin julkisen, kolmannen kuin yksityisenkin sektorin toimijoita, joilla on tärkeä rooli aktiivisen iltapäivän luomisessa kaupunkimme nuorimmille.

2 Ohjelma 12.45 Kahvit, juoruilut 13.15 Vuorovaikutteinen johdanto lasten ja nuorten päivään ja kokemuksiin iltapäivien harrastetoiminnasta Turussa 14.45 Keskustelu ryhmissä ja kannanotot 15.30 Yhteenveto ja tilaisuuden päätös

3 Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Turun opetustoimi / Safe and Active School Day –hanke Turun liikuntapalvelukeskus Liiku ry Jatkoaika –Klubi eli Jatkis (Taidekeskus koulussasi)

4 Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ KUTSUTTU Koulut (yhdysopettajat, rehtoreita), Hallintokunnat (opetus, liikunta, nuoriso, kulttuuri, sote), Luottamushenkilöitä / Päättäjiä, Tutkijoita, Vanhempia, Seurakunta, Seuroja, Turun Nuori Teatteri, ELY-keskus jne.

5 Taustaa Aktiivinen kerhotoiminnan kehittäminen viime vuosina. Turun koulut liikkeelle (2004-2007) – liikkumaan aktivoinnin kerhotoiminta (kaupunki + Nuori Suomi) Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä – elämäntavaltaan passiivisten mukaan saaminen, harrastetoimintaan kannustaminen, tasapuolisesti kaikille, maksuttomuus (kaupunki, OPH) 2008-2009: noin 140 000€ (40 000€ + 100 000 €) 2009-2010: noin 225 000€ (95 000€ + 130 000€) 2010-2011: ?

6 Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Taustaa Pääasiassa koulujen kerhoina (opettajien pitämänä) - kustannustehokkuus, tasapuolisuus, helpoin / nopein tapa toteuttaa, maksuttomuus, tuntevat osallistujat, koulutus) - noin 9 600 kerhotuntia (2008-2009, 2009-2010), noin 960 kerhoa, noin 9 600 lasta ja nuorta kerhotoiminnan piirissä, kaikissa kouluissa + Nuorisotoimen kerhot (esim. Halinen) + Jatkoaika-Klubi + Taidekasvatus + Ap/Ip -toiminta + (Jatkettu koulupäivä)

7 Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Taustaa Tarjontaa: Liikunta Kädentaidot Musiikki Kielet Ilmaisutaito Tietokone / Media Retkeily / luonto Tiede ja totuus, Rullalautaesteiden rakentaminen, Kokkaus, Läksyt, Shakki, Kirjoittaminen, Geokätkely, Kaverikerho, Nikkarointi kouluvaarin kanssa, Oppilasparlamentti, Läksyt, ”Find a (Sport) Hobby”

8 Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Tässä ollaan: Kokemukset POSITIIVISIA MUTTA… 2010-2011 ok 2011-> ?????????????

9 KOULUKOHTAISET KESKUSTELUT: Keskeiset lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät haasteet omassa koulussanne? Yksinäiset, passiiviset iltapäivät ”Ei kiire kotiin”, ”Hengailu” -> MITEN SAATAISIIN LISÄÄ TOIMINTAA ILTAPÄIVIIN?

10 KOULUKOHTAISET KESKUSTELUT: Keskeiset lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät haasteet omassa koulussanne? Edelleen yleistyvä ongelma: LASTEN JA NUORTEN JAKAUTUMINEN HYVIN AKTIIVISIIN JA HYVIN PASSIIVISIIN Aktiiviset vanhemmat -> aktiiviset lapset Ei aktiiviset vanhemmat -> miten toimintaa riittävän lähelle, riittävän helposti osallistuttavaksi?

11 AKTIIVINEN JA TURVALLINEN KOULUPÄIVÄ Turkulaisten viidesluokkalaisten päivittäinen aktiivisuus ja kokemukset turvallisuudesta, koulun ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä (Korppas M., Asanti R., Junttila N., Koivusilta L., Koski P., Virta A. Oittinen A.) Järjestettyyn harrastustoimintaan osallistuminen -> POSITIIVINEN SUHTAUTUMINEN KOULUUN JA LUOKAN ILMAPIIRIIN SEKÄ OMIIN OSALLISTUMIS- JA VAIKUTTAMISMAHDOLLISUUKSIIN

12 AKTIIVINEN JA TURVALLINEN KOULUPÄIVÄ Turkulaisten viidesluokkalaisten päivittäinen aktiivisuus ja kokemukset turvallisuudesta, koulun ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä (Korppas M., Asanti R., Junttila N., Koivusilta L., Koski P., Virta A. Oittinen A.) RUNSAS RUUDUN ÄÄRELLÄ VIETETTY AIKA: -> vähäisempi osallistuminen järjestettyyn harrastustoimintaan -> vahvempi yksinäisyyden kokemus -> kielteisempi kokemus koulun ja luokan ilmapiiristä -> kielteisempi kokemus osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksistaan

13 SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership KOULUPÄIVÄ ILTA-AIKAINEN HARRASTETOIMINTA Koskee kaikkia Aktiiviset, perheiden tukemat

14 SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership KOULUPÄIVÄ ILTA-AIKAINEN HARRASTETOIMINTA ILTAPÄIVÄN HARRASTETOIMINTA / ”KUMPPANUUS” Koskee kaikkiaMiten saadaan passiiviset mukaan Aktiiviset, perheiden tukemat

15 KIITOS!


Lataa ppt "Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Yhteiskunnassa vallitsee arjen rytmihäiriö. Lapset ja nuoret viettävät iltapäivät."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google