Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YHTEISTOIMINTAMALLI OHJATTUUN HARJOITTELUUN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YHTEISTOIMINTAMALLI OHJATTUUN HARJOITTELUUN"— Esityksen transkriptio:

1 YHTEISTOIMINTAMALLI OHJATTUUN HARJOITTELUUN
Kajaanin ammattikorkeakoulu Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Sirkka Liisa Niskanen, yliopettaja, TtL Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

2 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
= ohjattu harjoittelu Sairaanhoitajakoulutuksessa vähintään 90 opintopistettä eli noin 2000 tuntia Terveydenhoitajakoulutuksessa 100 opintopistettä eli noin 2300 tuntia Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

3 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
HANKKEEN LÄHTÖKOHDAT Sosiaali- ja terveysministeriön terveysalan koulutuksesta ja työssäoppimisesta antaman suosituksen mukaan koulutus- ja toimintayksikköjen on kehitettävä harjoittelujaksojen toteutusta kehittämällä harjoittelujaksojen toteutusta ja muodostamalla uusia yhteistyömuotoja ja –rakenteita Valtakunnalliset harjoittelun kehittämishankkeet Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

4 YHTEISTOIMINTAMALLI OHJATTUUN HARJOITTELUUN
TAVOITTEENA: Kehittää ohjatun harjoittelun toimintamalli yhteistyössä työelämän kanssa (Kainuun maakunta-kuntayhtymän sosiaali- ja terveystoimialan kanssa). Tukea opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymistä kohti hoitotyön asiantuntijuutta ja näyttöön perustuvan hoitotyön hallintaa. Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

5 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
Yhteistoimintamalli ohjattuun harjoitteluun –hanke liittyy Kainuun maakunta-kuntayhtymän sosiaali- ja terveystoimialan hoitotyön kehittämishankkeeseen Hoitotyön osaamisen johtaminen Kainuussa – Terveyttä ja hyvinvointia näyttöön perustuvalla hoitotyöllä Kainuussa vuosille 2006 – 2007. Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

6 Näyttöön perustuvan toiminnan oppiminen ohjatussa harjoittelussa
Toimintakäsikirja Yhdysopettajajärjestelmä Lähiohjaaja roolimallina –koulutus 3 op Perehdytysohjelma/harjoittelun viikko-ohjelma Osastotunnit Hoitotyön opiskelijan työkirja Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

7 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
Toimintakäsikirja Laadunvarmistuksen tueksi 9 toimintasuositusta ja niille mitattavissa olevat kriteerit Prosessikuvaus, joka liitetään maakunta-kuntayhtymän ja ammattikorkeakoulun laatujärjestelmiin Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

8 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

9 Toimintakäsikirja, suositukset
Tiedonkulku toimii harjoittelupaikan ja ammattikorkeakoulun henkilöstön kesken avoimena Sopimuksilla ja resursseilla mahdollistetaan opiskelijoiden yhdenvertainen oppiminen harjoittelujaksoilla Harjoittelua ohjaava opettaja organisoi, mahdollistaa ja varmistaa ohjatun harjoittelun laadukkaan ohjauksen ja oppimisen Harjoittelupaikan hoitotoiminta on näyttöön perustuvaa sekä eettisten arvojen ja periaatteiden mukaista Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

10 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
5. Ohjaavat hoitajat ja lähiohjaajat auttavat opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä harjoittelujakson aikana 6. Opiskelija reflektoi ammatillisen osaamisensa edistymistä ja on vastuullinen oppimisestaan 7. Ohjaajakoulutuksella tuetaan lähiohjaajien ja opetuksesta vastaavien hoitajien ohjaustaitoja 8. Perehdytys toteutetaan suunnitelmallisesti 9. Harjoittelun arviointi tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä sekä harjoitteluprosessin uudistumista Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

11 Perehdytysohjelma/harjoit-telun viikko-ohjelma
Ennen harjoittelua: Ops:n opintokokonaisuuden tavoittei-den integroituminen hoitotoimintaan ohjatussa harjoittelussa Osaamiskuvaukset - ammatillisen osaamisen kompetenssit Harjoitteluun liittyvät oppimistehtävät Harjoittelun käytänteet: opiskelijoista vastaava hoitaja, lähiohjaaja, harjoittelujakson eteneminen, työvuorot, oppimistavoitteet, oppimisen arviointi, sovitut koulutus- ja seminaaripäivät Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

12 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
1. viikko Harjoittelupaikan: toimintaa ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet, toimintafilosofia, tietosuoja ja salassapito, henkilökuntarakenne, opiskelijaohjauksen periaatteet, työsuojeluun liittyviä keskeisiä asioita, (lainsäädäntö) työvuorojen laadinta, Fyysinen ympäristö Näyttöön perustuva hoitotyö Tulosyksikön toimintaperiaatteet ja toiminnan viitekehys Alkukeskustelu/ lähtötasokeskustelu ja oppimistavoitteet Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

13 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
2. viikko Näyttöön perustuva hoitotyö Oppimistehtävän aihe opintokokonaisuuden tavoitteet harjoitteluympäristön näyttöön perustuva hoitotyö harjoitteluympäristön toimintaperiaatteet Jatkuva palaute ja oppimistavoitteiden täsmentyminen Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

14 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
3. viikko Näyttöön perustuva hoitotyö Oppimistehtävän työstäminen Väliarviointi 4. viikko Oppimistehtävän käsittely osastotunnilla Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

15 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
5.-6. viikko Näyttöön perustuva hoitotyö Loppuarviointi ja palautteet Ohjelmaan on myös kirjattu Kuka tekee/vastaa Opiskelijan toiminta Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

16 Osastotunnit - oppimistehtävät
Tavoitteena on tarkastella hoitamisen eri ilmiöitä käytännöllisenä ja teoreettisena tapahtumana Osallistuvat työyksikössä opiskelevat opiskelijat ja osaston henkilökunta (mahdollisuuksiensa mukaan) Jatkossa kehitetään myös työyksikön tarpeista lähteväksi Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

17 Hoitotyön opiskelijan työkirja
Tavoitteena on koota yhteen opiskelijan koko koulutuksen ajalta ammattitaitoa edistävien harjoittelujaksojen tiedot, jotta opiskelijan ammatillinen kehitys on näkyvillä kaikkien harjoittelujaksojen aikana opiskelijalla, ohjaajilla ja ohjaavalla opettajalla Työkirjan sisältö: Ohjatun harjoittelun arviointi ja arviointikriteerit Oppimistehtävät kaikille ohjatun harjoittelun jaksoille Ohjatun harjoittelun arviointilomakkeet Lääkepassi Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

18 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
Lähiohjaaja roolimallina –koulutus 3 op, opiskelijaohjaus ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa Tavoite: Kehittää ohjaavien hoitajien valmiuksia ohjata ja opettaa hoitotyön opiskelijoita heidän ammattitaitoa edistävässä harjoittelussaan. Lisätä hoitajien valmiuksia potilas/asiakasohjauksessa Kohderyhmä: Tutkintoon johtavan koulutuksen käytännön harjoittelun ohjaajat ja muut asiasta kiinnostuneet. Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

19 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
Koulutuksen sisältö Lähtökohtia ohjaukseen ja opettamiseen Ammatillisen osaamisen kehittyminen ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa – ammatillinen kehittyminen Ohjaus ja opettaminen tietona ja taitona Ohjaaja roolimallina Ammattitaitoa edistävän harjoittelun arviointi Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

20 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
Tehtävät Perehdy Kajaanin ammattikorkeakoulun pedagogiseen strategiaan. Pohdi, miten strategian keskeiset käsitteet tulevat esille omassa opiskelijan ohjauksessasi. Kerro konkreettinen esimerkki ohjaustilanteesta. Vertaa oman työyksikkösi perehdytys-suunnitelmaa opiskelijaohjauksen perehdytyssuunnitelmaan ja toiminta-käsikirjan ohjeisiin. Pohdi eroja ja yhtä-läisyyksiä. Pohdi myös toimintakäsikirjan käyttökelpoisuutta omassa ohjauksessasi. Anna käytännön esimerkki. Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

21 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
3. Tarkastele omaa työyksikköäsi opiskelijoiden oppimisympäristönä SWOT-analyysin avulla. 4. Valitse ohjaajan roolikarttamalleista itsellesi sopivin ja kuvaa oma ohjaajuuden roolikarttasi. Merkitse roolikarttaasi plussat ja miinukset sen mukaan, mitkä rooleistasi ovat mielestäsi ylikehittyneitä, sopivasti kehittyneitä, alikehittyneitä tai puuttuvia. Antoisinta on, mikäli pyydät läheiseltä työkaveriltasi palautetta roolikartastasi ja keskustelet eri roolien kehitysasteista. Mitä ajatuksia roolikarttasi sinussa herätti? Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

22 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu
Yhdysopettaja toimii yhdysopettaja verkostossa (ylihoitaja, osastonhoitajat) kerää säännöllisesti palautetta ja kehittää harjoitteluprosesseja yhdessä Kainuun maakunnan sosiaali- ja terveystoimen tulosalueiden ylihoitajien kanssa luo yhteistyössä yhdysopettajien kanssa webct- ympäristöön keskustelufoorumin harjoittelussa kaukana oleville opiskelijoille kehittää harjoittelun oppimistehtäviä tukemaan ammatillisen osaamiseen kehittymistä toteuttaa ja kehittää ohjaajakoulutusta Arvioi ja kehittää ohjattua harjoittelua Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

23 Yhteistoimintamallin hyödyt
Yhteistoiminnan tiivistyminen Opiskelijaohjauksen kehittyminen Rekrytoinnin tuki Opetussuunnitelmien yhteinen kehittäminen Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu


Lataa ppt "YHTEISTOIMINTAMALLI OHJATTUUN HARJOITTELUUN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google