Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuArmas Kokkonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Pelit, pelillisyys ja kirjastojen palvelun muutos (verkkoversio ilman useita kuvia) Kirjastoseminaari 2013 FT J. Tuomas Harviainen Vantaan kirjasto- ja tietopalvelut / Tampereen yliopisto
2
Pelityyppejä kirjastoissa: • Lautapelit • Pöytäroolipelit • Digitaaliset pelit • ARGit • Larpit 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 2
3
OSA 1: Pelit perinteisinä aineistoina 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 3
4
8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 4 Valinta • Tunnettava digitaaliset pelit poikkeuksellisen huolella -> Seurattava ehdottomasti alan lehtiä ja verkko- medioita • Digitaaliset lisenssipelit usein roskaa, paitsi… -> Silti kysyttyjä • Pitäisikö kirjaston tarjota varoittavia esimerkkejä? • Ikärajajakauma vs. kysyntä? • Lasten pelit harvinaisia, usein heikkotasoisia • Lautapelejä paljon markkinoilla, pitää tuntea asiakaskunnan tarpeet • Pöytäroolipelejä hyvät valikoimat
5
Lisenssit • Kysytyintä aineistoa ei välttämättä tarjota lainkaan kirjastoille • Jos tarjotaan, ei välttämättä lainaoikeudella • Asennusesteet 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 5
6
Tekniset vaatimukset • Mille konsoleille tai koneille tulisi ostaa? -> Kysyntä? Tasapuolisuus? Ideologia? • Riskinä nopea vanhenevuus -> Kiinnostuksen lasku ; toimimattomuus • Jos lisenssi estää lainausta, mitä voidaan pelata kirjastossa? Tarvitaanko dedikoituja koneita, tarvitaanko koko ajan kovempaa rautaa? 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 6
7
Peliaika vs. laina-aika • Kysytyimpien digitaalisten pelien peliajat todella pitkiä • Tyypillinen laina-aika 7vrk, plus pitkät jonot • Roolipelin käyttökaari todella pitkä • Miksi siis lainaamme niitä? 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 7
8
Sisällönkuvailu • Erittäin haastavia asiasanoitettavia • Kunnollinen sisällönkuvailu vaatisi pelaamista – runsasta pelaamista 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 8
9
Kasuaalipelit kirjastoissa • Pelejä joita pelataan usein vain lyhyinä hetkinä, esim. FarmVIlle tai Angry Brirds. • Erilainen pelaajaprofiili • Erilainen käyttöprofiili • Ei monesti mielletä pelaamiseksi • Kuormittaa päätteiden käyttöä, vaatii päivityksiä 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 9
10
OSA 2: Pelaamista ja pelillistymistä kirjastoissa 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 10
11
Pelimuotoja kirjastoihin: • Pelikerhot, pelipakit • Tilojen tarjoaminen kerhoille • Pelaamiskoneet • Kirjasto-ARGit • Kirjastolarpit • Geokätköt kirjastoissa 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 11
12
Kirjastojen pelillistäminen: • Tehtävämuotoisia tutustumiskeinoja • Motivoidaan pelielementeillä • Työlästä mutta palkitsevaa laatia • Usein ubiikkiteknologiapohjaisia • Lähdekritiikki välttämätöntä! 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 12 Esim. Viola Quest - http://argosi.playthinklearn.net/
13
#kotikatu (2005; Kuvat: Senni Rytkönen) 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 13
14
Pelin Paikka – Helsingin kaupunginkirjasto http://www.helmet.fi/fi- FI/Vinkit/Vinkit/Kirjasto_on_pelin_paikka%2822949%29 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 14
15
Lukeminen N.Y.T. – Vantaan kaupunginkirjasto 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 15 • Yhdessä pelialan yritysten, koulujen ja asiantuntijatahojen kanssa • Luodaan valmiuksia sekä ymmärtää että tehdä pelejä • Suunnattu kaikille ikäryhmille • Käynnistyy syksyllä 2013
16
Potentiaalinen uusi tarjonta: suunnitteluopastukset 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 16
17
KIITOS AJASTANNE – MUISTAKAA KANSALLINEN PELIPÄIVÄ, 9.11.2013 KYSYMYKSIÄ? tuomas.harviainen@vantaa.fi jiituomas@gmail.com 8/24/13Vantaan kaupunki, Tuomas Harviainen 17
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.