Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HARJOITTELU I: ammatillinen tai tutkimusharjoittelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HARJOITTELU I: ammatillinen tai tutkimusharjoittelu"— Esityksen transkriptio:

1 HARJOITTELU I: ammatillinen tai tutkimusharjoittelu
Infotilaisuus Mervi Jehkonen & Outi Hietanen

2 TUTUSTUMINEN PSYKOLOGIN TYÖHÖN: PSYA9 -opintojakson yksi osa
Opintojakso koostuu 3 osasta (yht. 5 op) Ammatissa toimivan psykologin haastattelu, josta tehdään kirjallinen raportti Tapausseminaarit (3. ja ); yht. 16 h Työharjoittelu (80 h) ja harjoitteluraportin laatiminen => palautus:

3 Perustietoa Vain psykologian pääaineopiskelijoille
Edeltävät opinnot: PSYP1-PSYP5 Ammatillinen tai tutkimusharjoittelu: suositus, että suorittaa jommankumman; erikseen sovittaessa voi yhdistää molempia (50%+50%) Vastuuopettajat: Mervi Jehkonen & Outi Hietanen

4 Osa I: AMMATILLINEN HARJOITTELU
Tavoite: lisätä ammatillisia taitoja ja psykologityön ammatillisen kentän tuntemusta Valmennusta ammatillisiin opintoihin ja varsinaiseen psykologiharjoitteluun TÄRKEÄÄ: työtehtävän tulee liittyä psykologian sovellusalueisiin, kuten: Neuropsykologia Työ- ja organisaatiopsykologia Kehitys- ja kasvatuspsykologia Terveyden ja mielenterveyden psykologia Ei ole varsinaista psykologin työtä, mutta voi sisältää neuvontatilanteita, apuohjaajana toimimista erilaisissa ryhmissä jne.

5 Miten ammatillinen harjoittelu suoritetaan?
Ota yhteys haluamaasi harjoittelupaikkaan. Kerro, että harjoittelu kuuluu vuoden aineopintoihin ja sen laajuus on 80 tuntia (palkatonta) työtä. Suoritustavan ja ajankohdan voit sopia itse. Hyväksytä harjoittelupaikka Mervi Jehkosella ENNEN harjoittelun aloittamista! Pyydä harjoittelun päätyttyä työtodistus, jossa näkyy: Opiskelijan nimi (opiskelijanumero) Harjoittelun laajuus (tuntimäärä tärkeä!) ja ajankohta Lyhyt kuvaus työtehtävistä Työnantajan allekirjoitus ja yhteystiedot Toimita työtodistus ja harjoitteluraportti Mervi Jehkoselle

6 Ammatillisia harjoittelupaikkoja: esimerkkejä
Kehitysvammaisten tukiliitto ry, Tampere Pirkanmaan aivohalvaus- ja afasiayhdistys ry Pirkanmaan muistiyhdistys ry

7 Ammatillisia harjoittelupaikkoja (jatkuu)
Mummon Kammari Sopimusvuori ry Tampereen seudun työllistämisyhdistys Etappi ry Hämeenlinnan Autismikeskus Kriisikeskus Osviitta SPR:Nuorten turvatalo Muotialan asuin- ja toimintakeskus ry ( mielenterveyskuntoutujat Tyttöjen talo ( Omaiset mielenterveystyön tukena ry Nuorten palvelu ry Pirkanmaan Sininauha ry Muut vapaaehtoistyötä tekevät järjestöt

8 TÄRKEÄÄ: TARKISTA KO. HARJOITTELUPAIKAN TILANNE, VOIKO OTTAA TÄNÄ TAI ENSI VUONNA HARJOITTELIJAN! TUO SELKEÄSTI ESILLE, ETTÄ OLET PSYKOLOGIAN PÄÄAINEOPISKELIJA, MUTTA ET VOI VIELÄ TEHDÄ VARSINAISTA PSYKOLOGIN TYÖTÄ! KANNATTAA MYÖS MAINITA HARJOITTELUNOHJAAJAN NIMI, JOSKUS SIITÄ VOI OLLA ETUA ! JOS TARVITSET APUA HARJOITTELUPAIKAN JÄRJESTÄMISESSÄ, OTA YHTEYTTÄ!

9 Osa II: TUTKIMUSHARJOITTELU
Vastuuopettaja: Outi Hietanen Harjoittelun voit aloittaa sopimuksen mukaan ko. projektin aikatauluihin sopien Ota yhteyttä sinua kiinnostavan projektin yhteyshenkilöön ja sovi tehtävistä (80 h) Harjoittelun päätyttyä pyydä projektin yhteyshenkilöltä työtodistus; toimita raportti ja työtodistus Outille

10 Yleistä tutkimusprojekteista
Psykologian laitoksen tutkimustoiminta profiloituu kolmeen tutkimuslinjaan: I Sosiaalinen kognitio, emootiot ja sosiaalinen toimintakyky HIP-laboratorio Psyke – tutkimus II Työ, ympäristö ja hyvinvointi III Mielenterveys, kliininen neuropsykologia ja interventiot 10 10

11 TAYS:n tutkimusprojekteja
Lievien aivovammojen tutkimusprojekti tehtävänä lähinnä tiedon haku ja tallennus 2 harjoittelijaa: 1 syksyllä, 1 keväällä syksyn harjoittelijan tulisi aloittaa mahdollisimman pian, aikatauluista sovitaan yksilöllisesti. Tarkemmat tiedot: Heidi Losoi: puh ,tai HUOM! mielellään jo tämän viikon aikana! 11 11

12 TaY:n tutkimusprojekteja
Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE:n projektit (sekä ammatillista että tutkimusharjoittelua) Tutkimusharjoittelupaikka 2-3 opiskelijalle Tehtävät: tutkimusaineiston tallentamista, asiakasrekisterin päivittämistä, opetusvideoiden editointi ryhmäkuntoutuksiin liittyviä avustustehtäviä (esim. nuorten ADHD-ryhmä), kirjallisuuskatsauksien tekemistä Opetusamanuenssin tehtävät (ammatillinen) Yhteydenotot: tai 12 12

13 Lasten uni ja terveys -tutkimus
Kaksi vuotta sitten alkanut laaja tutkimus vauvojen unesta. Tarkoituksena selvittää mm. vauvojen unen psykofysiologista kehitystä, perimän yhteyttä uneen ja unen yhteyttä vauvan hyvinvointiin ja kehitykseen. Tutkimuksessa kehitetään lisäksi neuvoloiden käyttöön uniohjausmenetelmä unihäiriöiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon sekä arvioidaan tämän vaikuttavuutta. Kaksi harjoittelijaa syksyllä ja yksi keväällä Tehtävänä vauvan temperamenttikyselyihin liittyvien palautteiden tekeminen ja postittaminen sekä tutkimukseen liittyvät käytännön avustustehtävät (esim. tietokannan päivitys, lomakkeiden skannaus), HIP-laboratoriossa vauvan silmänliikkeiden aineiston analysointi Ota yhteyttä: tai

14 Työhyvinvoinnin ja esimiestyön tutkimusprojekti
Tehtävä: aineiston tallennus SPSS-ohjelmalla Aika: kevät 2013, helmi-maaliskuu (arvio) Palkitsevaa ja kestävää hyvinvointia edistävä johtajuus - Rewarding and sustainable health-promoting leadership (RE-SU-LEAD) on työ- ja organisaatiopsykologian alaan kuuluva kolmen maan (Suomi, Ruotsi, Saksa) yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on tunnistaa esimiesten käyttäytymisessä ilmeneviä piirteitä, jotka edistävät alaisten hyvinvointia ja psykologista terveyttä. Sekä esimiehet että alaiset vastaavat tutkimuskyselyihin työstä, hyvinvoinnista ja johtamisesta noin kahden vuoden aikana kolme kertaa. Viimeinen aineistonkeruu toteutetaan alkuvuodesta Harjoittelijan tehtävänä on työntekijöiden kyselyvastausten tallennus. Tehtävään perehdytetään. Aiempi kokemus SPSS-ohjelman käytöstä ei ole ehdoton edellytys. Tarkkuutta ja huolellisuutta arvostetaan! Tutkija Kaisa Perko, 050 318 6184, Professori Ulla Kinnunen 040 190 1386,

15 HIP-labra (1/2) Voisimme ottaa HIP-labraan yhden harjoittelijan. Tässä kuvausta: Harjoittelijaa haetaan HIP-laboratorioon avustamaan projekteissa, joissa selvitetään katseensuunnan vaikutusta psykofysiologisiin reaktioihin, kognitiiviseen toimintaan ja itsetietoisuuteen. Harjoittelijan tehtävät: Harjoittelija osallistuu aineiston analysointiin mm. pisteyttämällä lomakekyselyitä ja viemällä niitä SPSS:ään. Oman kiinnostuksen mukaan on mahdollisuus päästä tekemään myös tilastollisia analyyseja sekä tutustumaan psykofysiologisen aineiston käsittelyyn ja/tai kokeellisen tutkimusaineiston keräämiseen. Riippuen harjoittelun ajankohdasta, harjoittelijalla on myös mahdollisuus päästä tutustumaan kokeellisen tutkimusaineiston keräämiseen. Harjoittelun ajankohta: syksy Yhteydenotot:

16 HIP-labra (2/2) Kevät 2012: yhdelle harjoittelijalle tarjotaan työtä HIP-laboratiorion ja Infant Cognition -laboratorion yhteystyönä toteuttamassa projektissa " Attention and affective-motivational responses to eye contact in young children with severe autism ", Projektissa tutkitaan pienten (n.3-4v) autististen lasten sekä kehitysvammaisten ja tavallisesti kehittyneiden kontrollilasten psykofysiologisia ja behavioraalisia reaktioita katsekontaktiin. Harjoittelijan työtehtävät ovat avustavia tehtäviä aineiston keruussa ja analysoinnissa. Mahdollisesti harjoittelija pääsee avustamaan harjoittelunsa aikana myös muissa HIP-laboratorion tutkimusprojekteissa. Tarkemmin harjoittelun ajankohdasta ym. yksityiskohdista sovitaan myöhemmin, mutta kiinnostuksen harjoitteluun kyseisessä projektissa voi ilmaista vaikka heti. Yhteydenotot: ja

17 Raija-Leena Punamäen tutkimusryhmä
Tarvitaan harjoittelijoita kahteen eri projektiin. Projekti 1 on tärkeämpi. 1. Tutkimusprojekti: Elämän ensimmäinen vuosi: miten perhesuhteet ennustavat lapsen emotionaalis-sosiaalista ja kognitiivis-psykofysiologista kehitystä? Työtehtävät: (1) tähän vauvatutkimuksen, kehitystutkimuksen ja mielenterveystutkimuksen aihealueeseen tutustuminen. (2) Laboratorioaineiston skooraamista - Tutkimuskysymys: lapsen tarkkaavaisuuden kohdistaminen ja emotionaalinen säätely: onko raskaus- ja ensimmäisen kuukausien vanhempien mielenterveydellä merkitystä ? (3) Muitakin aiheita löytyy: Neuvolarekisteritiedon luokittelua ja rekisteröintitietojen merkitys lapsen kehityksen ennustajana.

18 2. Tutkimusprojekti: Onko psykososiaalinen terapeuttinen interventio vaikuttava/tehokas sotatraumatisoituneilla lapsilla: yhteys mielenterveyteen ja sosiaalisemotionaaliseen kehitykseen ja kognitiivisten ja symbolisten prosessien merkitys 2.1.  Työtehtävät (1) Tutustuminen aiheeseen ja lasten unien skoorausta ja luokittelua (2) Tutustuminen kysymykseen miten trauma voi siirtyä sukupolvilta toisille. Aineiston luokittelua Tervetuloa professori Raija-Leena Punamäki


Lataa ppt "HARJOITTELU I: ammatillinen tai tutkimusharjoittelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google