Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJussi Majanlahti Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi AMMATTIKORKEAKOULUJEN OSALLISTUMINEN EUROOPPALAISEEN KORKEAKOULUTUSALUEESEEN 1.9.2004–31.12.2006
2
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi Euroopan eri maiden koulutusjärjestelmiä on kehitetty kansallisista lähtökohdista ja suhteellisen erillään toisistaan Yhteistyön tiivistyminen ja liikkuvuuden lisääminen edellyttää tutkintojärjestelmien ymmärrettävyyden ja vertailtavuuden parantamista Euroopan maiden opetusministerien kokouksen päätösten pohjalta käynnistyi ns. Bolognan prosessi, jonka tavoitteena on muodostaa yhtenäinen, vetovoimainen ja kilpailukykyinen eurooppalainen korkeakoulutusalue vuoteen 2010 mennessäBolognan prosessi Prosessin lähivuosien tavoitteita ovat tutkintorakenteiden yhdenmukaistaminen kahden syklin mallin pohjalta tutkintorakenteiden ymmärrettävyyden parantaminen ottamalla käyttöön opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmä (ECTS) koulutuksen laadunvarmistusjärjestelmien kehittäminen EUROOPPALAINEN KORKEAKOULUTUSALUE VUONNA 2010
3
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi AMMATTIKORKEAKOULUT EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUALUEEN OSANA (Opetusministeriö 2005) Vähintään kolmevuotinen toisen asteen tutkinto tai korkeakoulun muutoin toteamat riittävät valmiudet Alempi korkeakoulututkinto (180 op) Ylempi korkeakoulututkinto (120 op) Ammattikorkeakoulututkinto (210, 240 tai 270 op) Ylempi ammattikorkea- koulututkinto (60 tai 90 op) Työkokemus (3 vuotta) Tohtorin tutkinto (240 op) (voi sisältää lisensiaatin tutkinnon) YLIOPISTOTAMMATTIKORKEA- KOULUT 3. sykli 2. sykli 1. sykli
4
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi ECTS-JÄRJESTELMÄN PÄÄPIIRTEET European credit transfer and accumulation system ECTS on opiskelijalähtöinen järjestelmä, jossa opintojen mitoituksen perustana on keskimääräisen opiskelijan todellinen työmäärä, joka tarvitaan oppimistavoitteiden saavuttamiseen 1600 tuntia/60 opintopistettä (op) vuodessa ~26,7 h/1 op Koulutuksen tavoitteet määritellään vaadittavana osaamisena (learning outcomes and competences) tiedollinen osaaminen (tuntee, ymmärtää) taidollinen/toiminnallinen osaaminen (osaa) European Comission. 2004. ECTS User’s Guide.
5
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi ECTS-PROJEKTIN VAIHEET JA TAVOITTEET ENSIMMÄINEN VAIHE 1.9.2004–31.7.2005 ECTS-järjestelmän mukaisen mitoitusjärjestelmän (op) käyttöönotto tutkintotodistuksen liitteen käyttöönotto opetussuunnitelmatyön tukeminen tutkintojen viitekehyksen valmistelu ja käyttöönotto TOINEN VAIHE 1.8.2005 –31.12.2006 koulutusala- ja koulutusohjelmakohtainen opetussuunnitelmatyö ja osaamistavoitteiden määrittely ammattikorkeakoulujen ops-työn tukeminen ammattikorkeakouluille annettujen suositusten (lukuvuoden kesto, harjoittelun mitoitus yms.) toteutumisen seuranta yhteistyö ylempien amk-tutkintojen seurantaryhmän kanssa
6
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi AMMATTIKORKEAKOULUJEN OPETUSSUUNNITELMATYÖN VIITEKEHYS KOULUTUSOHJELMAN OPETUSSUUNNITELMA OPISKELIJAT TYÖELÄMÄ TOIMINTA-ALUE EUROOPPALAINEN ULOTTUVUUS KANSALLINEN ULOTTUVUUS AMK-TASON ULOTTUVUUS
7
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi YDINAINESANALYYSIN TASOT AMMATTIKORKEAKOULUISSA Eurooppalainen taso tutkintojärjestelmän eurooppalainen viitekehys Tuning-hankkeet Kansallinen taso amk-tutkintojen viitekehys koulutusohjelmarakenne Koulutusohjelma- taso tutkinnon osaamisvaatimukset eurooppalainen, kansallinen ja alueellinen ulottuvuus Opintovuositaso vuositason ammatillisen kasvun teemat ja osaamistavoitteet Opintojaksotaso opintojakson ydinaineksen määrittely
8
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPPIMISPROSESSIPERUSTAINEN OPETUKSEN SUUNNITTELU Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys, osaaminen ja asenteet suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen Tavoitteena oleva osaaminen koulutus- ohjelmakoh- tainen erikois- osaaminen yleiset työelämä- valmiudet asiantunti- juuden kehit- tymistä tuke- vat valmiudet OPPIMISPROSESSI yksilö/yhteisö Koli & Siljander 2002; Ruohotie 2002 OHJAUSARVIOINTI OPPIMIS- TEHTÄVÄT OPPI- MATERIAALI T&K OPPIMIS- YMPÄRISTÖT PALAUTE OPETUS- TILANTEET
9
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPPIMISPROSESSIPERUSTAISEN OPETUSSUUNNITELMAN RAKENTAMINEN Prosessin lähtö- kohdat ja toimin- nan organisointi Osaamisprofiilin ja koulutuksen tavoit- teiden määrittely Opiskelijoiden lähtötilanne ja oppimistarpeet Opetussuunnitelma- malli ja pedagogiset ratkaisut Opetussuunnitelman vuositason runko (vuositeemat) Sisäisen ja ulkoisen yhteistyön rakentaminen Opiskelija-arvioin- nin ja ohjauksen suunnittelu Opintojaksojen suunnittelu ja mitoittaminen Opetussuunnitel- man kehittymistä tukevat rakenteet Opetussuunnitel- man käyttöönotto arviointi ja päivitys
10
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi ECTS-PROJEKTIN TOISEN VAIHEEN KÄYTÄNNÖN TOTEUTUKSEN AIKATAULUT
11
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi ALUEELLISET TAPAAMISET OPETUSSUUNNI- TELMATYÖN VASTUUHENKILÖIDEN KANSSA Ryhmä Oulu Rovaniemen amk Kemi-Tornion amk Oulun seudun amk Kajaanin amk Ryhmä Joensuu Savonia amk Jyväskylän amk Pohjois-Karjalan amk Mikkelin amk Etelä-Karjalan amk Ryhmä Turku Satakunnan amk Turun amk/Åbo yhs Ryhmä Hämeenlinna Pirkanmaan amk Tampereen amk Hämeen amk Lahden amk Ryhmä Seinäjoki Keski-Pohjanmaan amk Vaasan amk/Vasa yhs Seinäjoen amk Svenska yrkeshögskolan Ryhmä Vantaa Diakonia-amk Humanistinen amk EVTEK amk Laurea amk Kymenlaakson amk Ryhmä Helsinki Helia amk Stadia amk Arcada amk Haaga amk Yrkeshögskolan Sydväst
12
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi ALUEELLISTEN TAPAAMISTEN AIKATAULU JA KOKOONTUMISPAIKAT TapaamisaikaPaikka Ryhmä Oulu pe 11.11. klo 11-16Oamk, Oulu Ryhmä Joensuu pe 18.11. klo 9.30-14.30PKamk, Joensuu Ryhmä Seinäjoki ti 1.11. klo 9-14Seamk, Seinäjoki Ryhmä Hämeenlinna to 3.11. klo 9-14Hamk, Hämeenlinna Ryhmä Turku pe 4.11. klo 9-14Turun amk, Turku Ryhmä Vantaa ma 14.11. klo 9-14EVTEK amk, Tikkurila Ryhmä Helsinki ma 7.11. klo 10-15Helia amk, Helsinki
13
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPETUSSUUNNITELMATYÖHÖN LIITTYVÄT ALUEELLISET SEMINAARITILAISUUDET Oulu ma 23.1.- ti 24.1.2006 Kuopio ma 13.2.- ti 14.2.2006 Ajankohta vaihtunut Vaasa ma 30.- ti 31.1.2006 Helsingin seutu to 2.2.- pe 3.2.2006 Tampere ma 20.- ti 21.2.2006
14
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPETUSSUUNNITELMATYÖHÖN LIITTYVÄT ALUEELLISET SEMINAARITILAISUUDET Seminaaripäivien alustava ohjelma 1. päivä klo 10-16.30 Koulutusohjelman osaamistavoitteiden määrittely luento 1-2 esimerkkiä käytännön määrittelytyöstä muutaman koulutusohjelman osaamisvaatimusten ja yleisten työelämävalmiuksien määrittelyä pienryhmissä ryhmätöiden tulosten käsittelyä yhdessä 2. päivä klo 8-14.30 Oppimisprosessiperustaisen opetussuunnitelman laadintatyön vaiheistus ja muutosprosessin hallinta luento 1-2 esimerkkiä amk:jen opetussuunnitelmatyöstä muutaman amk:n ops-työn arviointia ryhmissä amk:n oman edustajan esittelyn pohjalta
15
matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPETUSSUUNNITELMATYÖN VASTUU- HENKILÖT AMMATTIKORKEAKOULUISSA Arcada yh.Jan-Erik KrusbergMikkelin amkHeli Pänkäläinen Diakonia-amkPaula KoistinenOulun seudun amkAnne Anttinen Espoo-Vantaan amkMaisa HuuhkaPirkanmaan amkPäivi Karttunen Etelä-Karjalan amkAntti LehmusvaaraPohjois-Karjalan amkJarmo Mäkelä Haaga amkMatti Kauppinen Jouni Ahonen Rovaniemen amkOuti Hyry-Honka Helia amkHelena MansioSatakunnan amkAnne Sankari Humanistinen amkPirkko MikkonenSavonia-amkUlla Voutilainen Hämeen amkPirjo Kuisma Pertti Puusaari Seinäjoen amkJouni Niskanen Jyväskylän amkRiitta VatanenStadia amkRiitta Konkola Kajaanin amkAinomarja SissalaSvenska yhCarl-Gustav Berg Kemi-Tornion amkMarkku TarvainenTampereen amkMarja Sutela Keski-Pohjanmaan amk Inka Lehtinen Pekka Hulkko Turun amkEeva Harjulahti Kymenlaakson amkMirja ToikkaVaasan amkRaijaliisa Laakkonen Lahden amkRitva SöyringYh SydvästMats Lindholm Laurea amkOuti Kallioinen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.