Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa
Sirpa Eriksson, Harri Mustonen Tampereen yliopiston normaalikoulu

2 ÄI3-kurssilla kokeiltua
proosan termisanaston teko Moodleen blogeja teatteriesityksestä Bloggeriin sekä niiden kommentointia runoanalyysi ryhmäkirjoittamisena Moodlessa luovia kokeiluja iPadit käytössä haluttaessa materiaaleja jaossa Moodlessa osassa tehtäviä opetusharjoittelijat mukana

3 Runoanalyysi ryhmäkirjoittamisena Moodlessa
ennen kirjoittamista lyriikan erittelyä ja tulkintaa (2 * 75 min) tekstitaitovastauksen opettaminen ja harjoittelu (1 * 75 min) opiskelijat jaettiin 4 – 5 hengen ryhmiin ryhmille oma runo

4 Runoanalyysi ryhmäkirjoittamisena Moodlessa
kirjoittaminen suunnittelukeskustelu keskustelualueella kotitehtävänä wikin aloitus kotitehtävänä vastaustekstin viimeistely tunnilla suullisen esityksen suunnittelu tunnilla suullinen esitys runojen esittäminen ja analyysien esittely esitysten kommentointi iPadeillä keskustelualueelle opettajan palaute analyyseista keskustelualueelle

5 Esimerkkejä tuotoksista
suunnittelukeskustelua Eppu Normaalin ”Tahroja paperilla” -laulun sanoista ”Onko löytynyt hyviä metaforia Antti hyvä?” ”Kyllähän tästä irtoaa vaikka mitä, Jaakko. Esim. Tuuli, jonka mies kasvoillaan tuntee, ei tuntunut tässä laulussa mainitussa talossa. Tuuli liitetään hyvin usein vapauteen ja luulen, että mies on tuntenut itsensä vangiksi tuossa kyseisessä, tunkkaisessa talossa. Myöhemmin runossa tuulen mainitaan vielä työntävän eteenpäin, ulos pääseminen selvästi helpottaa miehen oloa, eivätkä asiat jää paikoilleen vaan liikkuvat juurikin eteenpäin.” ”Ja ’kuljen ulkona valossa’ sopii mainiosti tähän päätelmään, mainiota Antti.”

6 Opiskelijoiden kommentteja esityksistä
”Olitte tehneet hyviä havaintoja ja tulkintoja, kuten tulkinta runon aiheesta, että se on kuolema ja olitte myös sitonut sen tekstiin. Olitte löytäneet myös symbolin (joutsen=vapaus) mikä oli erittäin hyvä juttu. Olisitte voinut kuitenkin käyttää enemmän käsitteitä ja tehdä enemmän tulkintoja. Itse ajattelin, että kaipuu voisi symboloida myös kuolleen omaisten kaipuuta kuollutta kohtaan.” ”Loistavaa eläytymistä esityksen alussa Kasperilta. Tämä sai esityksenne erottumaan selvästi muista. Runon rytmikin havainnollistui selkeästi siinä samalla. Vaikka runo oli moderni ja vaikeaselkoinen löysitte mielenkiintoisen näkökulman tarkastella sitä.” ”Esitys oli hauska ja humoristinen!”

7 Arviointia ongelmia langaton yhteys ei toiminut kunnolla
Moodle-tunnukset saatiin myöhässä Comenius-viikko: opiskelijoita poissa tunneilta iPadeja oli unohtunut kotiin keskustelualusta toimi viiveellä wikissä tekstin asemoinnissa ongelmia joidenkin opiskelijoiden motivaatio ja vastuullisuus? käytännön asiat saattavat aiheuttaa suuriakin ongelmia vaatii ennakointia, on työlästä

8 Ajatuksia tekniikan käytöstä
termisanasto: hyvissä olosuhteissa toimiva mutta nyt jäi puutteelliseksi blogit: melko uutena välineenä innosti mutta laatu vaihteli ryhmäkirjoittaminen: hyvissä olosuhteissa toimiva kommentointi: innostavaa ja motivoivaa opiskelijoiden ajatuksia: tekniikan käytölle ehdoton ehkä ”Suosittelen tekniikan käyttöä vain niissä tapauksissa, joihin se sopii hyvin.” ”Ehkä vielä totuttelemista.” ”Toimi ihan hyvin.” ”Tekniikkaa oli sopiva määrä ja se tehosti oppimista. Myös esim. ryhmätöitä oli helpompi tehdä.” ”Osittain ihan ok, mutta henkilökohtaisesti en tykkää. Hommat hoituisi paremmin kynällä ja paperilla.”

9 Tämä diasarja on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä CC BY-SA
Sinä saat Jakaa ja muokata tätä diasarjaa, myös kaupallinen hyödyntäminen on sallittu Kahdella ehdolla Viittaat aina alkuperäiseen tekijään Jos muokkaat tätä diasarjaa tai käytät tätä osana laajempaa teosta, tulee sinun jakaa muokattu teos tällä samalla lisenssillä   Lisätietoja CC-lisenssit: creativecommons.fi CC BY-SA -lisenssi: creativecommons.org/licenses/by-sa/1.0/fi Diasarjan taloudelliset tekijänoikeudet kuuluvat Pirkanmaan ELY-keskukselle Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto – PAOK:n ( rahoittajana ovat Euroopan sosiaalirahasto ESR, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä yhteistyöoppilaitokset. Rahoituspäätöksessä todetaan kohdassa tekijänoikeudet seuraavasti: ”Hankkeen hyväksymisen, rahoittamisen ja maksamisen ehtona on, että tuensaaja luovuttaa kaikki taloudelliset oikeudet hankkeessa syntyneisiin tekijänoikeuslain (404/1961) mukaisesti suojattuihin aineistoihin, mukaan lukien oikeudet aineiston muokkaamiseen ja käyttöoikeuksien edelleen luovuttamiseen rahoittajaviranomaiselle sen varmistamiseksi, että aineistot ovat yleisesti käytettävissä korvauksetta rakennerahasto-ohjelmien tavoitteiden mukaisesti. Tuensaaja vastaa siitä, että sillä on ennen viranomaiselle luovuttamista oikeudet hankkeessa syntyneisiin tekijänoikeuslain mukaisesti suojattuihin aineistoihin tämän ehdon edellyttämässä laajuudessa, ja että aineisto ei loukkaa kolmannen tekijänoikeuslakiin perustuvaa oikeutta. Tuensaaja hankkii tarvittavat oikeudet niiltä, joiden teoksia tai muita suojattuja aineistoja on käytetty hankkeeseen syntyvien suojattujen aineistojen aikaansaamisessa. Tällaisia tahoja voivat olla esimerkiksi teosten luomiseen osallistuvat työntekijät tai alihankkijat. Taloudellisten tekijänoikeuksien haltijana rahoittajaviranomainen on päättänyt, että aineistoa saa käyttää ilman eri korvausta tai lupaa. Saattaessaan aineistoa yleisön saataville aineiston käyttäjän tulee liittää oheen maininta aineistoon liittyvien taloudellisten tekijänoikeuksien kuulumisesta rahoittajaviranomaiselle sekä siitä, että aineistosta saa vapaasti valmistaa kappaleita ja saattaa sen yleisön saataviin sekä sisällyttää muuhun aineistoon tai muulla tavoin kehittää sitä edelleen kuitenkin loukkaamatta tekijän moraalisia oikeuksia, samoin kuin sitä, että käyttäjän sitoutuminen näihin ehtoihin on käyttöoikeuden ehto.” 9


Lataa ppt "Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google