Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

NIVELVAIHEEN OHJAUKSEN JA YHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "NIVELVAIHEEN OHJAUKSEN JA YHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN"— Esityksen transkriptio:

1 NIVELVAIHEEN OHJAUKSEN JA YHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN
TEEMAPÄIVÄ TAMPERE, Varalan Urheiluopisto KT Jukka Lerkkanen Jamk/aokk

2 Päivän rakenne Aloitus ”Millainen on hyvä nivelvaiheen tiedonsiirto”
Niveltiedon siirtämisen tarpeet Niveltiedon siirtämisen prosessi ja siihen osallistuvat henkilöt Julkisuus ja tietosuoja Esimerkkejä hyvistä käytännöistä Tiedonsiirtokäytänteet Tampereella Ryhmätyövaihe ja niiden koonti Yhteenveto

3 ”Millainen on hyvä nivelvaiheen tiedonsiirto”
Edistää hyvää oppimista, fyysistä ja psyykkistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia Tunnistaa ja ennaltaehkäistä tekijöitä, joista voi seurata keskeyttämisen ja syrjäytymisen riskiä Integroi uuteen oppimis-ympäristöön Lisää ohjauksellista yhteistyötä

4 Niveltiedon siirtämisen tarpeet
Opiskelijalähtöiset tarpeet Sitoutuminen opintoihin Turvallisuuden tunne Autonomia Tehtävät vastaavat kykyjä (akateeminen sidos) Tuntee kuuluvansa yhteisöön (sosiaalinen sidos) Järjestelmälähtöiset tarpeet Riskiä omaavat nuoret: Erityisopetuksen ja/tai opinto-ohjauksen kasvanut tarve Oppimisvaikeudet Opiskeluun liittyvät vaikeudet, indikaattorina esim. paljon poissaoloja Elämänhallintaan liittyvät vaikeudet

5 Niveltiedon siirtämisen prosessi ja siihen osallistuvat henkilöt
Oppilas / opiskelija ”Oppilaalla on subjektiivinen oikeus saada ohjausta” Ohjauksen tavoitteena on opiskelijan omien suunnitelmien ja valintojen, vastuullisuuden sekä itsenäisyyden tukeminen Asianosaisen oikeus tiedonsaantiin.

6 Niveltiedon siirtämisen prosessi ja siihen osallistuvat henkilöt
Vanhemmat ”Vanhemmille tulee tarjota mahdollisuus tutustua lapsensa jatko-opiskelumahdollisuuksiin” Alle 18-vuotiaan tietojen siirtoon tarvitaan vanhempien yksilöity ja kirjallinen lupa Asianosaisen oikeus tiedonsaantiin: henkilö itse tai hallintoasian muu asianosainen

7 Niveltiedon siirtämisen prosessi ja siihen osallistuvat henkilöt
Ohjaushenkilöstö Tiedonsiirtoprosessin suunnittelu -kirjallinen tiedonsiirto -suullinen tiedonsiirto -työnjako ja vastuut 2. Tiedonsiirtolomake ja tiedonsiirtolupalomake Ohjeistus Lomakkeiston laadinta 3. Toteuttaminen

8 Moniammatillisuus ja ammattietiikka
Eri hallinnonalojen edustajien toimintakulttuurit ja ammattikäytännöt erilaisia Yhteensovittaminen haaste ryhmän toiminnalle Yhteistyökumppanin työn tuntemus

9 Julkisuus ja tietosuoja
Salassa pidettävien tietojen antaminen toiselle viranomaiselle: Tietojen luovutus vain opiskelijan/huoltajan suostumuksella tai lain perusteella  Kunnasta toiseen tai koulutusmuodosta toiseen siirtyvältä on pyydettävä (kirjallinen, yksilöity) lupa , esim. HOJKSin salassa pidettävät tiedot Vain tietoja, jotka ovat välttämättömiä vastaanottavan koulun opetustehtävän hoidossa Henkilötietojen käyttö vain alkuperäiseen tarkoitukseen

10 Julkisuus ja tietosuoja
Salassapito on voimassa myös oppilaitoksen sisällä:  Vain henkilöt, jotka tehtävissään tarvitsevat Salassapitopoikkeuksia:  Salassapitovelvolliset voivat luovuttaa toisilleen (samassa oppilaitoksessa esim kouluterveydenhuolto ja muu oppilashuolto) ja koulutuksesta vastaaville viranomaisille tietoja, jotka ovat välttämättömiä opetuksen asianomaiseksi järjestämiseksi

11 Julkisuus ja tietosuoja
SALASSAPITOPERUSTEET OPETUSTOIMESSA Oppilaiden tai henkilöstön tai heidän perheenjäsentensä henkilökohtaiset olot ja taloudellinen asema, tiedot elintavoista, osallistuminen yhdistystoimintaan, vapaa-ajan harrastukset, perhe-elämä Sellaiset oppilaitoksen antamat todistukset ja muut asiakirjat, jotka sisältävät oppilaan henkilökohtaisten ominaisuuksien sanallista arviointia, käyttäytymisen sanallinen arviointi Lukukausi-, jakso-, päättö-, ja erotodistukset ovat julkisia Opintosuoritusrekisteri on julkinen Tenttitulokset/koesuoritusten arvosanat tulkinnanvaraisia, lienevät julkisia.    Todistuksessa oleva merkintä mukautetusta oppimäärästä ei ole salassa pidettävä, nimenomainen tieto erityisopetuksesta tai että on erityiskoulun oppilas ovat salassa pidettäviä. Ylioppilastutkintolautakunta ja lukio voivat julkistaa ylioppilaiden nimet, ellei kokelas ole hyvissä ajoin kieltänyt, arvosanatiedot vain luvalla. Kurinpitorangaistukset julkisia, ellei niihin sisälly muista syistä salassa pidettävää tietoa Oppilashuoltoa koskevat asiakirjat ovat salassa pidettäviä Terveydentila ja sosiaalihuolto salassa pidettäviä: Terveydentila, vammaisuus, seksuaalinen käyttäytyminen, sosiaalihuollon etuudet, tukitoimet ja palvelut, työhallinnon asiakkuus, päivähoito Psykologiset testit Yhteystiedot: salainen puhelinnumero, turvakielto

12 Julkisuus ja tietosuoja
SALASSAPITO Salassa pidettävää asiakirjaa tai sen kopiota tai tulostetta siitä ei saa näyttää eikä luovuttaa ulkopuoliselle eikä sitä saa antaa teknisen käyttöyhteyden avulla tai muulla tavalla ulkopuolisen nähtäväksi tai käytettäväksi. Salassapidolla suojataan yksityistä tai yleistä etua Ehdoton salassapito - Esim lääkärintodistus ja muut tiedot terveydentilasta Oppilaan henkilötietojen luovuttaminen toisiin kouluihin  Julkisia voi luovuttaa tarpeellisen määrän, asiayhteys Salassa pidettäviä ei ilman kirjallista suostumusta esim. peruskoulusta toiseen koulumuotoon Peruskoulu ei voi luovuttaa automaattisesti ja ilman oppilaan suostumusta toiselle asteelle tietoa tukiopetuksen tai oppilashuollon palvelujen tarpeesta.

13 Esimerkkejä hyvistä käytännöistä Tampere
TAUSTATIETOLOMAKE TOISEN ASTEEN OPISKELUN JÄRJESTÄMISEKSI Lomakkeella annettujen tietojen perusteella kartoitetaan niitä toimia, joilla uutta opiskelijaa voidaan tukea toisen asteen opinnoissa. Näin varmistetaan jokaisen opiskelijan suotuisat mahdollisuudet edetä omissa opinnoissaan. Lomake palautetaan jatko-opiskelupaikan vastaanottamisen yhteydessä tulevaan oppilaitokseen. Oppilaitoksessa lomake on opiskelijahuollon henkilöstön käytössä. Lomakkeen tietoja ei tallenneta sähköiseen muotoon. Tampereen kaupungin lakimies on hyväksynyt tämän lomakkeen Kaikki yhdellä lomakkeella

14 Esimerkkejä hyvistä käytännöistä Turku
Peruskoulun ja lukion nivelvaiheen tiedonsiirto Oppilas-/opiskelijahuollollisen tiedonsiirron tavoitteena on tukea nuoren siirtymistä peruskoulusta lukioon ja edesauttaa opintojen joustavaa aloittamista. Tiedonsiirrolla on tarkoitus tukea opiskelijan onnistumista ja hyvinvointia sekä auttaa lukioita ennakoimaan tilanteita, joissa opiskelija saattaa olla erityisen tuen tarpeessa. Oppilas-/ opiskelijatietojen siirtämisen tulee aina olla luottamuksellista ja opiskelijan edun mukaisesti toteutettua. Tiedonsiirtoon tulee olla huoltajan lupa. poikkeuksellisen suuri poissaolojen määrä yläkoulussa opiskeluun liittyvät erityispiirteet yläkoulussa (esim. lukivaikeudet ja oppimisvaikeudet) opiskeluun järjestämiseen vaikuttavat psyko-sosiaaliset tekijät (esim. kiusaaminen) Tiedonsiirrossa ovat mukana ne henkilöt, jotka parhaiten ovat perillä oppilaan kokonaistilanteesta (esim. peruskoulun oppilaanohjaaja, erityisopettaja, terveydenhoitaja). Lukion puolelta tiedon vastaanottaa opinto-ohjaaja, joka toimittaa tarvittavan tiedon eteenpäin ryhmänohjaajalle ja opiskelijahuoltoryhmälle

15 Esimerkkejä hyvistä käytännöistä Turku
Tiedonsiirtoprosessi: 1. Lukio tulostaa multiPrimuksesta uusien opiskelijoiden listat tulokouluittain viimeistään syyskuussa. 2. Lukion opinto-ohjaaja lähettää ko. listat sähköpostilla tiedoksi yläkoulujen oppilaanohjaajille. 3. Peruskoulun oppilashuoltoryhmä käy nimilistan läpi ja kokoaa opiskelun järjestämisen kannalta olennaisen oppilashuollollisen tiedon. 4. Mikäli yläkoulun oppilaista ei ole mitään erityistä mainittavaa, peruskoulun oppilaanohjaaja ilmoittaa asiasta lukioon esimerkiksi sähköpostilla (”Ei erityistä ilmoitettavaa.”) 5. Jos yläkoululla on opiskelijan opiskelun järjestämisen kannalta olennaista välitettävää tietoa, peruskoulun oppilaanohjaaja sopii lukion opinto-ohjaajan kanssa tiedonsiirrosta. 6. Lukion opinto-ohjaaja vie tiedon lukion opiskelijahuoltoryhmään, joka käsittelee tiedot ja sopii mahdollisista jatkotoimenpiteistä. prosessikeskeinen

16 Esimerkkejä hyvistä käytännöistä SALPAUS
Siirtymävaiheen suunnitelman tarkoituksena on kehittää Päijät-Hämeen alueella eri kouluasteiden välistä tiedonkulkua niin, että jokaisen opiskelijan tarpeet tulisi huomioitua riittävällä ja tarkoituksenmukaisella tavalla opiskelijan aloittaessa toisen asteen opinnot. Tausta, tavoite, toiminta-alue ja kohderyhmä Lomakkeet ja toimintaohjeet Lomake I: Siirtymätiedot perusopetuksesta toiselle asteelle Lomake 2:Tiedot aiemmista opinnoista ja työkokemuksesta Lomake 3: Opiskelutiedot perusopetuksesta toiselle asteelle ns. siirtoHOJKS Levityssuunnitelma Siirtymävaiheen suunnitelman toteutumisen seuranta ja arviointi Selkeä ja kokonaisvaltainen nettisivusto:

17 Esimerkkejä hyvistä käytännöistä Jao
Tiedonsiirtolupa Opiskelutietolomake Mallia 2003, ei uudistuksia.

18 Tiedonsiirtokäytänteet Tampereella, oppilaitosten puheenvuorot
tiedonsiirtokäytänteet nyt: mitä hyvää, mitä kehitettävää/toiveet

19 Ryhmätyö klo 11.00‑13.45 Ryhmätöiden ohjeistus ja työpajatyöskentely
Ryhmä 1 Tiedonsiirtoprosessin kuvauksen työstäminen Ryhmä 2 Tiedonsiirtolomakkeen ohjeistuksen työstäminen Ryhmät 3 ja 4 Siirtymätiedot perusopetuksesta toiselle asteelle Ryhmä 5. Tiedot aiemmista opinnoista ja työkokemuksesta Ryhmä 6. Opiskelutiedot perusopetuksesta toiselle asteelle ns. siirto-HOJKS klo 12‑13 Lounas joustavasti työskentelyn lomassa (Toplake ‑hanke tarjoaa) klo 13.45‑14.45 Ryhmätöiden purku, Jukka Lerkkanen klo 14.45‑15.00 Yhteenveto: Sopimus mitä tehdään ja kuka tekee, Mikko Siippainen

20 Ryhmätöiden purku Ryhmä 1 Tiedonsiirtoprosessi

21 Ryhmätöiden purku Ryhmä 2 Tiedonsiirtolomakkeen ohjeistus
”Tärkeitä tietoja opiskelusi järjestämiseksi” Hyvä opiskelija/huoltaja Täytä lomake huolellisesti (alle 18 v. huoltaja allekirjoittaa.) Palauta lomake palautuskuoressa oppilaitokseen vastaanottaessasi opiskelupaikan. Tietoja käytetään opintojesi suunnittelemiseksi ja tukemiseksi. Oppilaitoksen opiskelijahuoltohenkilöstö käsittelee tietojasi luottamuksellisesti Ryhmänohjaaja?

22 Perusopetuksesta toiselle asteelle
Kaikki Pirkanmaalla opintonsa aloittavat täyttävät lomakkeen ”TTOJ”. Lomake täytetään kotona yhdessä huoltajan kanssa. Opiskelijan lisäksi alle 18 –vuotiaan huoltaja allekirjoittaa lomakkeen antaen luvan tärkeiden tietojen luovuttamiseen opiskelijahuoltohenkilöstön käyttöön. Lomake postitetaan oppilaitokseen samalla kun opiskelija vahvistaa opiskelupaikan vastaanottamisen.

23 Aikataulu ja toimintaohjeet
Sivu 3 Koulutuskeskus Salpauksen ohjeen mukaisesti A) Kesäkuun alussa B) Kesäkuun loppuun mennessä Varmista päivämäärä hyväksymiskirjeestä. C) Elokuun alussa D) Myöhemmin aloittavat

24 Ryhmätöiden purku Ryhmät 3 ja 4 Siirtymätiedot perusopetuksesta toiselle asteelle Karsitaan opiskelijatietoja Huoltajan yhteystiedot Seuraavasta oppilaitoksesta vain linjatieto Perusopetuksesta nimi ja paikkakunta, yhteyshenkilö ”Olen saanut tukea?” Ilmaisun hionnan tarve

25 Ryhmätöiden purku Ryhmät 3 ja 4 Siirtymätiedot perusopetuksesta toiselle asteelle Keskiarvo pois?, Arvosanat? Poissaolot, syy?, määrät? Tulevat poissaolot, aikaa vaativa harrastus Osa-aik. er.op.pois ym. Tarvitsen rasteja pois. Haluan, että minuun otetaan yhteyttä

26 Ryhmätöiden purku Ryhmät 3 ja 4 Siirtymätiedot perusopetuksesta toiselle asteelle Mitä KOULUTA-kertoo, sitä ei kysytä uudelleen Kuka lomaketta lukee? Er.op, opo, ro, kuraattori Positiivinen näkökulma, nuoren osallisuus ”Mistä kouluaineesta olet pidit eniten?” ”Vahvuuteni” / ”mielenkiinnot” /

27 Ryhmätöiden purku Ryhmät 3 ja 4 Siirtymätiedot perusopetuksesta toiselle asteelle Missä olet tarvinnut tukea ja apua? Minulla on todettu…. Pitkäaikaissairaus… Lisätietoja voi kysyä po opolta: nimi Lisätietoja ja muita terveisiä. Allekirjoitus, huoltaja: haluan keskustella…

28 Ryhmätöiden purku Ryhmä 5. Tiedot aiemmista opinnoista ja työkokemuksesta Taustatietolomakkeeseen aikaisemman koulutuksen kohtaan: Olen suorittanut peruskoulun jälkeen ammatillisen perustutkinnon, mikä? _____ opintosuorituksia lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa, kuinka paljon? ____ lyhytkursseja ja koulutuksia (esim. hygieniapassi), mitä? ____ ammattistartin

29 Ryhmätöiden purku Työkokemus Minulla - Ei ole aiempaa työkokemusta ___
- On alle vuosi yli vuosi Huom! Työtodistukset esitettävä opiskelupaikkaa vastaanotettaessa - Osaamisen tunnustaminen opintojen alussa, tiedonsiirtoa ei välttämättä tarvitse nivelvaiheessa (opot hoitaa?)

30 Ryhmätöiden purku Ryhmä 6. Opiskelutiedot perusopetuksesta toiselle asteelle ns. siirto-HOJKS: Kuka, mitä, miten HOJKS vastuuhenkilö, siirtoHOJKS –lisälehti oppilashallinto-ohjelmaan, 9. lk aikana

31 Sisältö Vahvuudet Tuen tarve (eri osa-alueet) Yksilöllistetyt oppiaineet E-kirjojen käyttö Osaamisen taso Äidinkieli Vieraat kielet Matemaattiset aineet Motoriset taidot Erityisopettajan yhteystiedot, yhteydenottolupa ja allekirjoitukset Tiedon siirtäminen siirtoHOJKS annetaan todistuksen liitteenä Huoltajat vastaavat siirtoHOJKS:n lähettämisestä uuteen oppilaitokseen

32 Yhteenveto (Mikko Siippainen)
Sopimus, mitä tehdään ja kuka tekee Maakunnallisuuden tarve

33 lisätietoja Kiitos ja hyvää adventin aikaa!


Lataa ppt "NIVELVAIHEEN OHJAUKSEN JA YHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google