Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta 3.4.2013 Arviointiryhmä Esitys.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta 3.4.2013 Arviointiryhmä Esitys."— Esityksen transkriptio:

1 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta 3.4.2013 Arviointiryhmä Esitys pj. Veijo Ilmavirta

2 Korkeakoulut murroksessa 1/2 •Yliopistolaki 2010 ‒ Juridinen asema muuttunut ‒ Rahoitusperusteet muuttuneet ‒ Suunnan muutoksia toiminnassa ‒ Fuusiot •Ammattikorkeakoululaki uudistuu ‒ Hallintomalli ja rahoituspohja muuttuvat ‒ Toimiluvat haettava uudelleen syksyllä 2013 ‒ Yksikköhintarahoituksen suuri leikkaus 2012-2015, - 327 M€ ‒ Koulutuspaikkoja vähennetty ‒ Verkoston harventamispaineet? •Ikäluokkien pieneneminen •Väestöpaineet Helsingin metropolin alueella ‒ Fuusiot ja liittoutumat

3 Korkeakoulut murroksessa 2/2 •Poliittiset linjaukset hallitusohjelmassa ‒ Aluepolitiikasta kilpailukyky- ja innovaatiopolitiikkaan •Suomesta maailman kilpailukykyisin kansa v. 2020 •Korkeakoulut keskiössä elinkeinoelämän kanssa ‒ OKM:n ja TEM:n linjaukset ‒ Tutkimus- ja innovaationeuvoston linjaukset •Globaalit haasteet ja EU •Ydinkysymys: Miten korkeakoulut vastaavat näihin haasteisiin?

4 Yliopistojen vaikuttavuus •Yliopistolaki 24.7.2009 ja sen täydennykset ‒ Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä oppimista, toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta. ‒ Yliopistojen kolmas tehtävä •Painoarvo OKM:n rahoitusmallissa? Strategiarahoitus? •Omakohtainen into toteuttaa kansallisen kilpailukyvyn vuoksi?

5 Ammattikorkeakoulujen vaikuttavuus •Ammattikorkeakoululaki 9.5.2003 ‒ Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin, tukea yksilön ammatillista kasvua ja harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa ja alueen elinkeinorakenteen huomioon ottavaa soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä sekä taiteellista toimintaa. Tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulujen tulee edistää elinikäistä oppimista. ‒ OKM:n tuloskriteereissä jonkinlainen vaikutus TKI:n kautta?

6 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Alustavia havaintoja

7 ESR- ja EAKR-rahoitus v. 2011 Lähde: TEM

8 ESR- ja EAKR-rahoitus v. 2011

9 Wepropol-kysymykset A. Korkeakoulunne keskeisimmät tavoitteet ja tehtävät yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kehittämisessä sekä kansainvälisen kilpailukyvyn edistämisessä (1-8) B. Yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden tulokset ja niiden arviointi (9-16) C. Yhteistyö ja verkostot (17-20) D. Esimerkkejä parhaista käytänteistä (21-23)

10 Korkeakouluverkosto 1/2 •Edelleenkin kaksi rinnakkaista järjestelmää (duaalimalli), ei yksi monipuolista yhteistyötä tekevä kansallinen korkeakouluverkosto ‒ Eräiden yliopistojen strategioissa ei ole mitenkään huomioitu ammattikorkeakouluja, ei edes mainittu ‒ Toisaalta lähes jokainen amk puhuu yliopistoyhteistyöstä •Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen merkittävät yhteistyömuodot ovat enemmänkin poikkeuksia kuin sääntö ‒ Esimerkkeinä hankkeet, allianssit, metropoliyhteistyö •Tampereen Unipoli -yhteistyö (TaY, TTY ja TAMK) •Kysymys: Löytyisikö duaalimallille uusi tulevaisuuteen tähtäävä sisältö vaikuttavuuden kautta?

11 Korkeakouluverkosto 2/2 •Tutkimustehtävän työnjako on edelleen epäselvä ja kiistanalainen ‒ Yliopistoilla vuosisataiset perinteet tutkimuksessa ‒ Ammattikorkeakouluja ei arvosteta riittävällä tavalla tutkimuksen tekijöinä ja TKI-rooli on vielä jäsentymätön •Tutkimuksessa on tilaa ja kysyntää kummallekin ‒ Soveltava käytännönläheinen tutkimus ei ole pois tieteellisestä tutkimuksesta mutta on yhteiseksi eduksi •Ehdotus: Etsitään ratkaisuja korkeakoulujen tutkimustoiminnan yhdentämiseen alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen vaikuttavuuden kautta. Niin tehden vahvistamme Suomen kansainvälistä kilpailukykyä

12 Vaikuttavuus strategioissa 1/2 ‒ Harva korkeakoulu määritteli vastauksissansa vaikuttavuuden: se kuvataan leiketeksteillä virallisesta strategiasta ‒ Yliopistojen strategioissa kolmas tehtävä on taka-alalla niukassa sivuroolissa. Esim. aluekehittämistä, jos yleensä on esillä, rakennetaan tutkimuksen ja koulutuksen osana ja sisällä - tutkimuksen ja koulutuksen ehdoilla •Vain muutama yliopisto määrittelee aluekehityksen uskottavalla tavalla omana todellisena tehtävänä •Hyvä esimerkki: Lapin yliopisto, Jyväskylän yliopisto

13 YVV Jyväskylän yliopistossa •” Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen (YVV) kulmakiviä ovat perustutkimus ja soveltava tutkimus sekä koulutus, jotka toimivat ensisijaisina välineinä yhteiskunnan kehittämisessä. Yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja vaikuttavuus käsitetään Jyväskylän yliopistossa kaksoisstrategisina tehtävinä. Ensimmäiseksi yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja vaikuttavuus otetaan huomioon kaikessa yliopiston toiminnassa (horisontaalinen tehtävä). Kaiken koulutuksen, tutkimuksen ja asiantuntijuuden tulisi tapahtua vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sitä kehittäen. Jyväskylän yliopisto toimii kiinteässä vuorovaikutuksessa yhteiskunnan kanssa toiminnan ennakoinnista ja suunnittelusta toiminnan seurantaan ja arviointiin saakka. Toiseksi yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden tehtäväkentässä on strategisia ja muuttuvia painopistealueita. Nämä edellyttävät erityisiä kehittämistoimia, ja niiden katsotaan olevan kriittisiä tehtäväalueen kehittymisen kannalta.”

14 Vaikuttavuus strategioissa 2/2 •Ammattikorkeakoulujen vaikuttavuus on kytketty tiukasti alueeseen, joskus myös valtakunnallisesti ja/tai kansainvälisesti ‒ Lähes kaikilla ammattikorkeakouluilla on vahva halu hakeutua tiiviiseen yhteistyöhön yliopistojen kanssa •Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun yhteistyö ‒ Muutamia omaperäisiä vaikuttavuuden ja aluetehtävän määritelmiä esitettiin vastauksissa •Kysymys: Miten yliopistot ja amk:t löytäisivät toisensa ja aloittaisivat yhteisen strategisen tutkimus- ja kehittämistyön?

15 Vaikuttavuuden toimenpiteitä •1. Yliopisto vastaa yhdessä sidosryhmiensä kanssa tulevaisuuden osaamistarpeista. 2. Yliopiston tutkimuksella ja koulutuksella on merkittävä asema Suomen, Euroopan unionin ja Venäjän välisessä yhteistyössä. 3. Yliopisto vahvistaa yritys- ja työelämäyhteistyötä. 4. Yliopisto kehittää laaja-alaista sidosryhmäyhteistyötä. 5. Yliopisto tukee alueen kansainvälistymistä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. 6. Yliopisto tehostaa keksintöjen ja innovaatioiden hyödyntämistä. 7. Yliopisto edistää ja tukee akateemista yrittäjyyttä ja tutkimuslähtöistä uutta liiketoimintaa. 8. Yliopisto osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttaa asiantuntijuudellaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. 9. Yliopisto toimii kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

16 Yliopistokeskukset •Yliopistokeskukset mainitaan yliopistolaissa •Eduskunta: lakialoite 51/2011 yliopistolain muuttamiseksi •”(Yliopistokeskusten) Osaamistason nostamisen perusta on alueeseen liittyvässä kansainvälisen tason tutkimuksessa ja tutkimukseen perustuvassa opetuksessa. Siksi yliopistokeskusten rooli yhtenä yliopistojen yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen toteuttajana tulee jatkossakin ottaa huomioon.” •Seinäjoen yliopistokeskuksen (Tampereen, Helsingin ja Vaasan yliopistot, Sibelius-Akatemia sekä Tampereen teknillinen yliopisto) Epanet – yhteistyöverkosto. •Porin yliopistokeskus ‒ Emoyliopistojen ja yliopistokeskusten vastauksissa erilaisuutta •Kysymys: Miten yliopistokeskusten painoarvoa onnistuttaisiin lisäämään vaikuttavuuden eduksi? Miten amk:t kunnolla mukaan?

17 Kolmas tehtävä •Nyt kolmas tehtävä ja sen toteuttaminen määrittyy ensisijaisesti korkeakoulujen omien strategisten tavoitteiden parhaan toteutumisen näkökulmasta? •Kysymys: Tulisiko korkeakoulujen kolmas tehtävä määritellä vaikuttavuuden ja aluekehittämisen näkökulmasta Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn hyväksi?

18 12. Mikä on ollut korkeakoulunne aluekehitystoiminnan tulosten merkitys Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn näkökulmasta? •Satsaus alueen keskeisille osaamisaloille •Relevantin osaamisen tuottaminen työelämään •Osaamisen tason nosto •Tasokas tutkimus ja opetus •Alueellisen innovaatioympäristön kehittäminen •Yrittäjyyden edistäminen •Kansainväliset kumppanuudet sekä verkostot •Kv-opetus ja kansainväliset opiskelijat •Maantieteellisiä painotuksia kansainvälisessä toiminnassaan •Uudet, avoimet innovatiiviset toimintatavat •Eriarvoisuuden vähentäminen •Vienti korkeakoulujen omana toimintana »Yhteenveto kaikkia Suomen korkeakouluja koskeva

19 14. Mitä esteitä kohdattu vaikuttavuuden toteuttamisessa •Vaikuttavuus on täsmentymätön käsite, ei mittareita •Vaikutuksen mittaus haasteellista •Kolmas tehtävä tulisi määritellä •Alueen ja yliopiston yhteisen intressin näkemättömyys •Yliopistoista puuttuu yvv:n osalta kannustavuus •Yliopistot heikohkoja omarahoitusosuuksien maksajia •Haastava talous- ja markkinatilanne •T&K –toiminnan rahoituksen epävarmuus •Asenneongelmia ammattikorkeakouluja kohtaan •Ei ole ollut esteitä

20 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Innostusta ja menestystä seminaarille!


Lataa ppt "_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta 3.4.2013 Arviointiryhmä Esitys."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google