Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Länsirannikon Koulutus Oy WinNova

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Länsirannikon Koulutus Oy WinNova"— Esityksen transkriptio:

1 Tieto- ja opintohallinnon kehittämispolku 2014-2017 Länsirannikon Koulutus Oy WinNova

2 Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
Perustettu 2010 Rauma, Pori, Laitila ja Porin aikuiskoulutussäätiö Tunnuslukuja Järjestää koulutusta 120 tutkintoon Vuosittainen opiskelijavirta n hlöä Liikevaihto 2013 n. 68 M€ Henkilöstöä n. 700

3 Satakunnan pilotin vaiheistus
Tehtävä Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu Satakunnan projektin suunnittelu Nykytila-arviopohja / malli – toimittaminen osallistujille Nykytilan täsmentäminen, kehittämiskohteiden tunnistaminen Työpaja 1: Viitearkkitehtuurikoulutus, kehittämisen priorisointi Kansallisen yhteentoimivuuden arviointikriteeristön laatiminen Työpaja 2: Kansallisen yhteentoimivuuden valmiusarvio Kehittämispolkudokumenttipohjan laatiminen Työpaja 3: Satakunnan koulutuksen järj. alustava kehittämispolku Vaatimuslomakkeen luonnoksen laatiminen Työpaja 4: Satakunnan tarkennettu kehittämispolku, vaatimukset Opintohallintojärjestelmän vaatimusten laatiminen Työpaja 5: Pilottiprojektin päätöstyöpaja Pilottipaketin viimeistely Tammi 1 2 3 4 5

4 Opintohallinnon kansallisen viitearkkitehtuurin jalkautuspilotti
Satakunnan jalkautuspilotin yhteyshenkilöt OKM:n konsultti Mika Karjalainen, SilverPlanet Oy Porin kasvatus- ja opetusvirasto Esa Kohtamäki, hallintopäällikkö Satakunnan ammattikorkeakoulu • Osmo Santamäki, tietohallintopäällikkö Länsirannikon Koulutus Oy WinNova • Jukka Söderdahl, laatuasiantuntija

5 Opintohallinto lyhyesti (Kohvi s.9)
Opintohallinnon ydintehtävänä on hallita kaikkia niitä koulutuksen suunnittelun ja läpiviennin sekä tulosten arvioinnin kokonaisprosesseja, joilla koulutuksen järjestäjät toteuttavat koulutuspalvelujaan, joilla valitaan opiskelijat, tuetaan näiden oppimista ja dokumentoidaan näiden suorittamat opinnot ja tutkinnot. Opintohallinto kytkeytyy vahvasti myös koulutuksen johtamisen ratkaisuihin ja palveluihin. Opintohallinto on koulutuksen järjestäjän sähköinen tiedonhallintakokonaisuus, joka mahdollistaa koulutuksen järjestäjän sisäisen ja ulkoisen sähköisen asioinnin. Opintohallinnolla tarkoitetaan koulutuksen järjestämisen prosessipohjaista hallintakokonaisuutta. Se kattaa koko koulutuksen toteuttamisprosessin hallinnan hakeutumisesta tutkinnon suorittamiseen. Sillä hallitaan kattavasti kaikkien koulutusasteiden koulutusta: esiopetusta, perusopetusta, lukiokoulutusta, ammatillista perus-, lisä- ja täydennyskoulutusta mukaan lukien oppisopimuskoulutus, työvoimakoulutus sekä korkeakoulutusta ja aikuiskoulutusta. Opintohallinto on pedagogisen johtamisen työväline ja sen lähtökohtana ovat koulutus- ja tutkintorakenteen sekä opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteet. Se on koulutuksen suunnittelu- ja toteuttamiskokonaisuus, jonka avulla laaditaan opetussuunnitelmat, toteutus- ja arviointisuunnitelmat sekä työjärjestykset, varataan ja jaetaan resurssit, henkilökohtaistetaan, suoritetaan oppimisen ja osaamisen arviointi, tuotetaan todistukset ja muut asiakirjat sekä koulutuksen seuranta-, tilasto- ja raportointitiedot. Opintohallinto palvelee kokonaisvaltaisesti myös oppijan tarpeita opiskelun kaikissa vaiheissa. Sen kautta toteutetaan hakeutujan palvelut, opintojen aikaiset palvelut sekä siirtymä- ja liikkumisvaiheen palvelut. Opintohallinnon kautta tutkintosuoritukset siirretään todennetun osaamisen rekisteriin.

6 Lähtötilanteen yhteentoimivuus kansallisiin linjauksiin ja palveluihin nähden
Yleinen analyysi WinNovan opintohallinto on 9 osa-alueen kohdalla yhteen sopiva, mutta vaatii kehittämistä muilla osa-alueilla. Johtopäätös Opintohallinnon yhteensopivuuden ja toimivuuden parantamiseksi tulee tehdä määrätietoista työtä kansallisen viitearkkitehtuurin linjausten mukaisesti. Lisäksi opintohallinto tulee integroida yhteentoimivaksi tietohallinnon kanssa Linkki: WinNovan arviointilomake

7 Tavoitevisio 2017 Rakenteistettua koulutustarjontaa tukeva opintohallintojärjestelmä palvelee kaikkea WinNovan koulutustoimintaa ja on yhteensopiva kansallisten järjestelmien kanssa. Keskeiset sisäiset ja ulkoiset tietojärjestelmät toimivat integroituna kokonaisuutena käyttäjää tukien.

8 WinNovan opintohallinnon kehittämispolku pähkinänkuoressa
3. päävaihe: Tulosten käyttöönotto Kokonaisarkkitehtuuri ja opintohallinnon viitearkkitehtuuri toiminnan perustana Välineistä ja verkkoympäristöstä vapaat tietotekniset opetus- ja opiskeluratkaisut Siirrytty sähköiseen asiointiin Raportointitiedot saadaan yhdestä rajapinnasta Pitkäjänteinen ja tavoitteel- linen kehittäminen 2. päävaihe: Toimeenpano Rakenteistettu ja tuotteistettu koulutus- ja opetustarjonta luo perustan koulutuksen suunnitteluun, markkinointiin ja toteuttamiseen sekä mahdollistaa yksilölliset opintopolut Valmius rajapintoihin OPH:n Opintopolku-järjestelmään Aikuisten ja nuorten master-tieto samassa tietokannassa Opetuksen rakenteistamis- ja tuotteistamistyökalu valmiina Opintohallinnon ja muiden tietojärjestelmien integrointi Opetuksen vuosisuunnitelma tuottaa budjetoinnin ja kirjanpidon tiedot 1. päävaihe: Opinto- ja tietohallinnon uudistussuunnitelma Tietorakenteen uudistaminen ja yhteentoimivien rajapintojen muodostaminen Koko ammattikoulutuksen kattava, rakenteistettua ja tuotteistettua koulutustarjontaa tukeva opintohallintojärjestelmä WinNovan strategian 2014 – 17 laatiminen Asiakkuus – Osaaminen - Ammattikoulutus - Tietohallinto 2013 Kehityspäällikkö / kehityspalvelut, ICT-palvelut, opiskelijapalvelut Organisointi

9 Opintohallinto on koulutuksen järjestämisen prosessipohjainen hallintakokonaisuus
Esimerkki 2. asteen ammatillisesta koulutuksesta Ammatilliset perustutkinnot - ammatillisena peruskoulutuksena OPINTOHALLINTO Koulutuksen ja opetuksen suunnittelu-, ohjaus-, resurssienvaraus-, toteutus-, oppimisen ja osaamisen arviointi- sekä tilastointi- ja raportointi-järjestelmä Tiedot oman toiminnan kehittämiseen johto henkilöstö omistajat sidosryhmät Ammatilliset perustutkinnot - näyttötutkintona (peruskoulutuksen vos-rahoitus) Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot - näyttötutkintona (lisäkoulutuksen vos-rahoitus) Tiedot viranomaisille OPH Tilastokeskus Kela muut viranomaiset Perus- ammatti- ja erikoisammattitutkinnot - oppisopimuskoulutusrahoituksena Perus- ammatti- ja erikoisammattitutkinnot - työvoimakoulutusrahoituksena Henkilöstökoulutus Tiedot benchmarkkausta varten muut oppilaitokset kehittämisorganisaatiot yhteistyökumppanit Muu koulutus

10 Tietojärjestelmäpalveluiden looginen jäsennys
OKM/OPH: kansalliset palvelut WinNovan integroitu tietohallinto WinERP Opinto- hallinto Taloushallinto Henkilöstö-hallinto Käyttöliittymäkerros WinNovan yhteiset toimintalogiikat Asioinnin peruspalvelut Asiakkuuden-hallinta - opiskelijat - yritykset - viranomaiset Resurssien hallinta - tilat - ajoneuvot - muut resurssit Dokumenttien ja asianhallinta Palvelun ohjaus, integraatio Palvelukerros Palvelukerros Toiminta-järjestelmä (IMS) Verkkopalvelut - Intra - www-sivut Tietovarantokerros Tietovarantokerros Käyttöliittymän toimintalogiikka Käyttöliittymä-kerros

11 Opintohallintoon kytkeytyviä tai tukevia tietoja tulisi käyttää niiden alkuperäisestä sijainnista

12 Loogiset päätietovarannot
MYÖS Väestötietojärjestelmä, VTJ Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä, YTJ Kiinteistötietojärjestelmä, KTJ Tavoitetilassa korostuu paikallisten tietovarantojen kiinteä kytkeminen kansallisiin Opintohallinnon loogiset tietovarannot kytketään palvelurajapinnoin toisiinsa siten, että saman tiedon taltioimista moneen paikkaan pyritään välttämään. Päätiedoilla on aina yksi vain päätietolähde (Master Data Source, MDS) Koulutuksen järjestäjät voivat tarpeensa mukaan koota koulutusasteille tai seudullisesti tai kumppaniensa kanssa koota opintohallinnon tietoja esimerkiksi vaikuttavuustietojen vertailua varten myös muihin yhteisiin tietovarantoihin.

13 Esimerkiksi opiskelijoiden henkilötiedot EIVÄT KUULU opintohallinto-ohjelman tietovarantoon
vaan koulutuksen järjestäjän yleisiin tietovarantoihin. Tämä korostuu oppilaitoksissa, missä käytetään useampia opintohallintojärjestelmiä (nuoret / aikuiset) Samoin opettajien perustietojen Master Data Source pitää olla henkilöstöhallinnossa Vastaavasti opetustilat ovat osa oppilaitoksen yleisiä tietovarantoja (esim. pelastussuunnitelmat, vuokrien hallinta)

14 Tutkinnon rakenteetkaan EIVÄT KUULU opintohallinto-ohjelman tietovarantoon
Niiden päätietolähde on kansallisissa koulutuksen päätietovarannoissa Jotta koulutusten järjestäjien koulutustuotteet olisivat vertailukelpoisia myös näiden tuoterakenteiden tulisi olla opintohallintojärjestelmän tietokannasta riippumattomia. Tutkinto / tavoite Tutkinnon osa Osaamiskokonaisuus Oppimisjakso Osaamis- ja ammattitaito- vaatimukset Määrittelee = koulutustuote , joka vastaa osaamisvaatimuksia Arviointikohteet ja -kriteerit Oppimisjakson osa Oppitunti

15 Esim. Primus, Helmi, EduERP … Esim. StudentaPlus … Muut sovellukset: palkka- ja taloushallinto, HR, CRM, tilojen hallinta … Oppilaitoksen kaikille omille sovelluksille yhteistä tietoa jakava palvelu: Resurssien hallinta: ihmiset, tilat (välineet) Yhteystiedot, Koulutustuotteet Palkka ja –taloustiedot. Laajempana ideana on kehittää valtakunnallisesti yleiskäyttöinen palveluproseduurikomponentti, jossa on liittymät yleisimpiin oppilaitosten järjestelmiin. Rajapintaratkaisut oppilaitoksen omista sovelluksista palvelu-proseduureihin vaihtelevat. Kaikilla samanlainen saman yhteistyökumppanin kanssa OPH:n viitearkkitehtuuri mallintaa suuren määrän tietoja, jotka nyt tallennetaan erilaisissa opintohallintojärjestelmissä eri tavoin. Näiden tietojen master data tulisi siirtää pois opintohallinto-ohjelmien omista tietokannoista. Jatkossa kaikille oppilaitoksille pakollinen kiinteä yhteys on OPH:n kansalliset rekisterit. Samaa tekniikkaa voidaan käyttää muidenkin kumppaneitten kanssa Tietovarantokerroksen tietorakenteet ja proseduurit suunnitellaan palvelemaan kaikkia järjestelmään liitettyjä käyttöliittymiä. Opintohallintojen osalta tärkeitä ovat: henkilökunta, tilat, opiskelijoiden perustiedot, työssäoppimispaikkojen hallinta, koulutustuotteet

16 Yhteistyökohteet 2014-2017 – jatkotyöstön pohjaksi
Kasvatus- ja opetusvirasto Satakunnan ammattikorkeakoulu Tieto- ja opintohallinnon suunnittelu- ja kehittämisyhteistyö Koulutustarjonnan rakenteistamisen ja tuotteistamisen yhteinen kehittäminen Koulutusasteiden nivelvaiheiden määrittäminen ja oppijoiden identiteetin hallinta Verkko-opetuksen ja sen välineiden kehittäminen Tieto- ja opintohallinnon yhdenmukaistaminen – palvelukerroksen kehittäminen Tieto- ja opintohallinnon teknologiaratkaisujen yhdenmukaistaminen Yhteisten toimitilojen hallinta- ja varausjärjestelmän kehittäminen Kansallisen palveluväylän hyödyntämisen selvitys ja kehittäminen Perusaste Toinen aste Korkea-aste


Lataa ppt "Länsirannikon Koulutus Oy WinNova"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google