Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LÄNSI-UUDENMAAN TYÖHYVINVOINTIALAN VERKOSTOJEN TUNTEMUS JA YHTEISTYÖ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LÄNSI-UUDENMAAN TYÖHYVINVOINTIALAN VERKOSTOJEN TUNTEMUS JA YHTEISTYÖ"— Esityksen transkriptio:

1 LÄNSI-UUDENMAAN TYÖHYVINVOINTIALAN VERKOSTOJEN TUNTEMUS JA YHTEISTYÖ
Tiina Asunmaa, Birgitta Lindvall, Teija Andersson & Suvi Ojala

2 Tavoite Selvittää millaisia verkostoja Länsi-Uudenmaan työhyvinvointialalla on (Tuntevatko alan toimijat toisensa? Millaiset verkostosuhteet alan toimijoilla on?) Selvittää verkostoitumisen tarvetta työhyvinvointialalla Länsi-uudellamaalla (Mikä merkitys verkostoitumisella on alan toimijoille? Miten aktiivisia/motivoituneita alan toimijat ovat verkostoitumaan?) Tunnistaa verkostojen hyviä käytänteitä sekä mahdollisia ongelmakohtia Kartoittaa toimenpiteitä, joilla verkostoitumista voidaan tukea

3 Tutkimuksen toteutus Lähetimme sähköpostikysleyn 80:lle Länsi-Uudellamaalla toimivalle työhyvinvointialan toimijalle Kyselyyn vastasi 6 alan toimijaa, joista 1 oli halukas osallistumaan myös haastatteluun Vastausprosentti jäi alhaiseksi => Vain 7,5 % kyselyn saaneista vastasi kyselyyn .

4 Vastaajajoukon kuvailu
Vastaajista 66,7 % ilmoitti yrityksen toimialaksi ”Terveys- ja sosiaalipalvelut”, loput 33,3 % ”Jokin muu” (hyvinvointi, kuntoutus, liikunta) Vastaajista 83 % ilmoitti yritysmuodoksi osakeyhtiön tai yksityisen elinkeinoharjoittajan työllistävän alle 5 hlö:ä

5 Hyvinvointiverkoston tunnettavuus työhyvinvointialan toimijoiden keskuudessa
Vastaajista 80 % ilmoitti tuntevansa muita alan toimijoita Näistä puolet (50%) ilmoitti tuntevansa 1-10 toimijaa Loput 50 % ilmoitti tuntevansa yli toimijaa

6 Yhteistyö alan toimijoiden kanssa
Kuitenkin 83 % vastaajista ilmoitti tekevänsä jonkinlaista yhteistyötä muiden alan toimijoiden kanssa 67 % vastaajista ilmoitti tekevänsä yhteistyötä lähialojen toimijoiden kanssa 72 % vastaajista ilmoitti, ettei ollut osallistunut Länsi-Uudenmaan alueen hyvinvointialan yhteistyösuhteisiin tai verkostoitumiseen liittyvään hankkeeseen tai projektiin

7 Toimijoiden motivaatio/halukkuus yhteistyöhankkeisiin
Halukkuutta yhteistyön tekemiseen muiden toimijoiden kanssa on =>Ne vastaajat, jotka eivä olleet tehneet yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, olivat kuitenkin kiinnostuneita tästä mahdollisuudesta Toisaalta osa vastaajista ei kuitenkaan osannut sanoa olisiko heillä mahdollisuutta olla mukana yhteistyössä muiden lähialojen toimijoiden kanssa Mahdollisuus olla mukana yhteistyössä isojen/pienien yritysten kanssa isot pienet kyllä 100 % ei 0 % Ei osaa sanoa Mahdollisuus olla mukana yhteistyössä isojen/pienien lähialojen yritysten kanssa isot pienet kyllä 50 % Ei 0 % Ei osaa sanoa

8 Hyvinvointiverkoston merkitys työhyvinvointialoilla toimivien yritysten keskuudessa
Muut toimijat koettiin tärkeiksi kumppaneiksi Oma toiminta koettiin tärkeäksi Yhteistyössä koettiin olevan parantamisen varaa

9 Verkostoitumisen haasteet ja mahdollisuudet vastaajien mielestä
Kun kokemukset verkostoitumisesta ovat olleet positiiviset, se kannustaa yhteistyön jatkamista ja toiminnan edelleen kehittämistä vastaavanlaisissa yhteistyöhankkeissa Avoin ilmapiiri toimijoiden välillä mahdollistaa yhteistyön Pienemmissä kunnissa joissa vähemmän asukkaita parantaa yhteistyön mahdollisuuksia Haasteet: Yhteistyö yksityisellä puolella hankalaa, koska ei nähdä yhteistyön mahdollisuuksia vaan pidetään toisia toimijoita pelkästään kilpailijoina Yhteistyö vaatii rahaa, resursseja ja osaamista Mahdollisista hankkeista ei tiedoteta riittävästi Kieli ja kulttuurirajat ovat esteenä. Eroja myös maakuntien välillä, mikä vaikeuttaa yhteistyötä kun toimintatavat ovat erilaiset Vanhoillista ajattelua/asenneongelmia=>koulutusta pitäisi lisätä Kunnan pätökset rajoittavat julkisen puolen toimintaa Hyvä-veli toimintaa => estää uusien tulijoiden pääsyn mukaan

10 Toimijoiden merkitys Länsi-Uudenmaan työhyvinvointialan toiminnan kannalta
Vastaajien mielestä tärkeimpiä työhyvinvointialojen toimijoita ovat: Terveyskeskukset, sairaalat, yksityiset lääkäriasemat Muut hoitolaitokset (esim. fysikaaliset hoitolaitokset=> yksityiset ja kunnalliset) Kylpylät, palvelukeskukset, kuntoutuskeskukset Urheiluopistot/muut oppilaitokset Yhdistykset Vastaajien mielestä heidän toimintansa on tärkeää, koska he... Ylläpitävät / edistävät Työkykyä Fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia Kuntouttavat (sekä ennaltaehkäisevät) Tarjoavat laaja-alaista / korkeatasoista / räätälöityä palvelua

11 Yhteistyön merkitys Länsi-Uudenmaan työhyvinvointialan toiminnalle
Verkostoituminen koetaan välttämättömäksi alan toiminnalle Yhteistyö muiden alan toimijoiden kanssa on tärkeää, koska silloin voidaan palvella asiakasta kokonaisvaltaisesti/parhaiten samalla kehittäen omaa toimintaa (ja saavuttaa sitä kautta parempaa tulosta) =>Verkostoitumisesta hyötyy sekä asiakkaat että palvelun tarjoajat Yhteistyön koetaan vaikuttavan myös kuntien kuluihin (vähemmän kuluja) Vastaajien mielestä kehittäjien/rahoittajien/kuntien yms. merkitys yhteistyönkannalta on tärkeää, koska ne... Luovat edellytykset toiminnalle (rahoitus, palveluseteli-toiminta) Mahdollistavat toiminnan kehittämisen Luovat uusia työpaikkoja Tuovat toiminnalle tunnettavuutta

12 Vastaajien antama arvosana yhteistyön onnistumisesta

13 Kehitys ehdotuksia Vastaajien mielestä yhteistyötä kehittäjien/rahoittajien/kuntien yms. kanssa voitaisiin kehittää seuraavasti... Laajentamalla / tiivistämällä yhteistyötä entisestään (alueellinen suunnitelma, johon toimijat voisivat sitoutua) Ei niin, että kunnat vs. yksityiset yrittäjät => vaan toimintaa rinnakkain Pienemmille toimijoille toivotaan tukea isommilta => isot syövät pienet Kokonaisvaltaista hoitoa asiakkaille (eri alojen toimijoiden kanssa) => hoitopolku/kokonaisvaltainen suunnitelma hoidosta Enemmän toimintaa vähemmän tukimusta ja työryhmiä Kunnilta enemmän aktiivisuutta lähestyä julkisen puolen toimijoita

14 Kehitys ehdotuksia tutkimuksen tekijöiltä
Verkoston rakentaminen Verkostoitumishankkeeseen tarvitaan veturi joka lähtee viemään asiaa eteenpäin suunnitelmallisesti ja ammattimaisin ottein Luoda verkostoympäristöön avoin ja positiivinen ilmapiiri Huolehtia siitä, että kaikilla on tasavertainen mahdollisuus osallistua verkoston toimintaan (isot vs. pienet toimijat) =>tarjotaan työkalut siihen Tiedottaminen ja markkinointi Halukkuutta verkostoitumiseen löytyy, muttei välttämättä tiedetä miten päästä mukaan Löydettävä oikeat keinot tavoittaa toimijat ja saada heidät mukaan toimintaan Kouluttaminen Mitä verkostoituminen on? Miten verkostoidutaan? Miten verkossa toimitaan? Kannustetaan, tuetaan ja koulutetaan toimijoita Huolehditaan jatkumosta Ei vain yksittäisiä verkostoja vaan myös verkostojen verkostoja

15 KIITOS MIELENKIINNOSTANNE!


Lataa ppt "LÄNSI-UUDENMAAN TYÖHYVINVOINTIALAN VERKOSTOJEN TUNTEMUS JA YHTEISTYÖ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google