Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Www.turkuai.fi 1 Maahanmuuttajanuorten keskeyttämisen ehkäisy Maahanmuuttajanuorten VaSkoolin loppuseminaari 1.12.2010 Jaana Kilpinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Www.turkuai.fi 1 Maahanmuuttajanuorten keskeyttämisen ehkäisy Maahanmuuttajanuorten VaSkoolin loppuseminaari 1.12.2010 Jaana Kilpinen."— Esityksen transkriptio:

1 www.turkuai.fi 1 Maahanmuuttajanuorten keskeyttämisen ehkäisy Maahanmuuttajanuorten VaSkoolin loppuseminaari 1.12.2010 Jaana Kilpinen

2 www.turkuai.fi 2 Keskeisiä käsitteitä •Maahanmuuttajataustainen opiskelija: äidinkielenään muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea puhuva opiskelija, jotka suorittaa opetussuunnitelmaperusteista ammatillista perustutkintoa ammatillisessa oppilaitoksessa •Opintojen keskeyttäminen: ammatillisten opintojen jättäminen kesken joko tilapäisesti tai kokonaan •Positiivinen keskeyttäminen: Opiskelija jatkaa opintojaan muualla, työllistyy, menee armeijaan tai siviilipalvelukseen

3 www.turkuai.fi 3 Keskeyttäminen tilastojen valossa Vieraskieliset opiskelijat: lk 2005-2006: 14, 0 % lk 2006-2007: 14, 6 % lk 2007-2008: 14, 5 % Kaikki opiskelijat: lk 2005-2006: 10, 5 % lk 2006-2007: 10, 3 % lk 2007-2008: 9, 9 % Lähde: Tilastokeskus – Opetushallitus 2008, 2009 ja 2010

4 www.turkuai.fi 4 ”Keskeyttämisen syyt vaihtelevat. Osa opinnoista keskeytyy sosiaalisista syistä ja alanvaihdosta johtuen. Maahanmuuttajaopiskelijoille opiskelu on usein varsin haastavaa ja vaativaa. Lisäksi heidän elämäntilanteisiinsa liittyy usein opintoja vaikeuttavia tekijöitä (haastava perhetilanne, asuntotilanne, taloudelliset syyt, perheestä huolehtiminen ym.). Haastava elämäntilanne ja vaativa opiskelu vaikuttavat siihen, että varsin pienetkin muutokset elämäntilanteessa tai opiskelussa voivat johtaa opintojen keskeytymiseen. Yhtä yksittäistä syytä keskeyttämiseen ei kuitenkaan voida nimetä.”

5 www.turkuai.fi 5 Keskeyttämiseen vaikuttavat tekijät •Opetuskielen osaamisen vaikeudet, puutteelliset opiskeluvalmiudet, taloudelliset vaikeudet ja vaikea perhe- ja elämäntilanne. •Syyt maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskeyttämiseen eivät eroa merkittävästi kantaväestöä edustavien opiskelijoiden keskeyttämisten syistä. •Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskeyttämiset ovat kantaväestöä edustavia opiskelijoita useammin negatiivisia keskeyttämisiä oppilaitosten edustajien mielestä.

6 www.turkuai.fi 6 Keskeyttämisriski •ensimmäisen polven maahanmuuttajaopiskelijat, jotka ovat asuneet ja käyneet koulua Suomessa vain muutaman vuoden • ovat tulleet Euroopan ulkopuolisista maista • kotimaasta vähäinen koulutustausta • kotimaan koulujärjestelmä ja opiskelukulttuuri on niin erilainen, että sopeutuminen suomalaiseen opiskelukulttuuriin vie aikaa ja aiheuttaa vaikeuksia • opetuskielen taito lähtökohtaisesti heikko

7 www.turkuai.fi 7 Keskeyttämisen ehkäiseminen •Välitön puuttuminen opintojen etenemisen ongelmiin; selkeät vastuutahot • Riittävien resurssien varmistaminen sekä joustaville ja opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioiville ohjaus- ja tukitoimille, suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetukselle ja opintojen etenemistä edistäville toimenpiteille • että niille toimenpiteille, joilla varmistetaan maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kielelliset ja muut opiskeluvalmiudet ennen perusopintojen alkua (esim. opetuskielen osaamisen testaaminen ja laajuudeltaan ja sisällöltään joustava ja opiskelijan yksilölliset tarpeet huomioiva valmistava koulutus)

8 www.turkuai.fi 8 Hyvät käytännöt •Kaikki samat keinot, joilla ylipäätään tuetaan opintojen etenemistä •Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen: valmistava koulutus ja erityisesti sen eri ammattialoihin tutustumisen jaksot, toimiva s2/r2 - opetus, kielen opetus lähelle ammattiopintoja, omat perustutkintoryhmät •Opintojen etenemisen edistäminen: toimiva s2/r2-opetus, kielen opetus lähelle ammatillisia opintoja, rästipajat, nonstop-periaatteella toimivat tukiopetusklinikat, koulunkäynti- ja s2/r2-avustajat opettajan työparina •Laajennettu työssäoppiminen, työpajatoiminta, työvaltaistaminen •Keinot, joilla lisätään kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kontakteja ja nähdään maahanmuuttajien osaaminen oppilaitosta rikastuttavana asiana

9 www.turkuai.fi 9 ”Mitä mä voin sanoa…Siellä meillä oli tosi hyvä opettaja. Se aina selitti, vaikka kädellä, että tehdään näin. Se selitti koko ajan. Mutta semmostakin opettaja on, että se istuu, power point on päällä ja se istuu näin ja selittää plaa-plaa- plaa kolme tunti. Jos luokassa on 30 opiskelijaa, ei kaikilla ole samat aivot. Sitten meille tuli tunne, että keskeyttää.” ”Pitäisi olla sellaisia opettajia, että heillä on kokemusta…Kun mulla lisäongelmat kotona ja kotimaassa ja kun koulussa tulee ongelmat, mä räjähdän samaan aikaan. Toi opettajalla pitäisi olla kokemusta maahanmuuttajien kanssa.”

10 www.turkuai.fi 10 Opiskelijoiden näkemys •Keskeyttämisten ehkäisemisessä ja opiskelumotivaation lisäämisessä tärkeässä roolissa on opettaja, joka käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä ja jolla on sekä pedagogista osaamista että kokemusta maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opettamisesta.

11 www.turkuai.fi 11 Koulutuksen järjestäjän •tulisi kerätä tietoa maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tilanteesta •tulisi huomioida, miten yhdenvertaisuus toteutuu opiskelijavalinnoissa, opetusjärjestelyissä ja tukitoimissa •tulisi nimetä vastuuhenkilö seuraamaan yhdenvertaisuuden toteutumista •tulisi laatia toimintatavat ja tavoitteet koko oppilaitosyhteisön monikulttuurisuusosaamisen kehittämiseen •tulisi olla johtotason edustus keskeisissä maahanmuuttoasioiden verkostoissa

12 www.turkuai.fi 12 ”Mä olen monikulttuurinen. Mä olin Venäjälläkin, Afganistanissa, Pakistanissa ja sitten mä tulin tänne. Toi elämänkokemus opetti mulle erilaisia kieltä, kuusi kieltä, erilaista kulttuuria ja uskontoa. Ja se on hyvä, jos mä annan suomalaisille (=tietoa eri kulttuureista), joka on asunut koko elämän ajan metsässä – kaukana ihmisistä ja kultuureista.”


Lataa ppt "Www.turkuai.fi 1 Maahanmuuttajanuorten keskeyttämisen ehkäisy Maahanmuuttajanuorten VaSkoolin loppuseminaari 1.12.2010 Jaana Kilpinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google