Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammattietiikka- ja työhyvinvointiseminaari Rokua Anne Saarinen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammattietiikka- ja työhyvinvointiseminaari Rokua Anne Saarinen"— Esityksen transkriptio:

1 Ammatillisen empatian oppiminen sosiaalityössä - Miten kokemus muuttuu taidoksi
Ammattietiikka- ja työhyvinvointiseminaari Rokua Anne Saarinen YTM, Sosiaalityöntekijä

2 Voinko oppia olemaan empaattinen?

3 Empatia ammatillisena taitona
Empatiaa, eli toisen tunteiden ymmärtämistä ja niihin vastaamista pidetään yhtenä keskeisenä sosiaalityön ammattitaitona. Elämänkokemuksen myötä ihmisillä on tietyt perusvalmiudet empatiaan, mutta taidon kehittyminen ammatilliselle tasolle edellyttää täsmällistä harjoittelua. Ammatillisen empatian ulottuvuudet: kognitiivinen, emotionaalinen, käyttäytymisen ja moraalinen ulottuvuus

4 Tutkimuksen teoriatausta
Sosiaalisen oppimisen teoria (Wenger 2009): Oppiminen on sosiaalinen ilmiö. Oppiminen tarkoittaa toimintaa ja kuulumista, aktiivista osallistumista käytännön yhteisöihin sekä identiteetin rakentamista suhteessa näihin yhteisöihin. Oppiminen tapahtuu käytännössä merkityksistä neuvottelemalla. Oppimisen ulottuvuudet: kokemuksen, identiteetin rakentumisen, toiminnan ja osallistumisen ulottuvuus.

5 Teoria ammatillisen empatian oppimisesta: Ammatillisen empatian oppimisen ulottuvuudet
Tiedon positio Empatian kognitiivinen ja oppimisen kokemuksen ulottuvuus Toiminnan positio Empatian käyttäytymisen ja oppimisen toiminnan ulottuvuus Tunteen positio Empatian tunteen ja oppimisen identiteetin rakentumisen ulottuvuus Arvojen positio Empatian moraalinen ja oppimisen osallistumisen ulottuvuus

6 Tutkimuskysymykset 1) Minkälaisia ammatillisen empatian merkityksenantotapoja opiskelijat tuottavat reflektoidessaan omia oppimiskokemuksiaan? 2) Mikä on tiedon, tunteen, toiminnan ja arvojen positioiden merkitys ammatillisen empatian oppimisessa?

7 Tutkimuksen kohderyhmä ja tutkimusaineisto
Tampereen yliopiston taitoseminaariin ja käytännön opetus- ja ohjausjaksoon lukuvuonna osallistuneet sosiaalityön pääaineopiskelijat. Tutkimusaineistona opiskelijoiden kirjoittamat portfoliot (20 kpl): 1.osa taitoseminaarin aikana syksyllä 2010 2.osa käytännön opetusjakson aikana keväällä 2011.

8 Ammatillinen empatia ristiriitaisten arvojen kohtaamisessa
Asiakkaan tunteiden tunnistaminen Omien tunteiden tunnistaminen Ammatillisen empatian merkitys sosiaalityöntekijäksi kasvamisessa Ammatillinen empatia toimintana Tekemällä oppiminen Oman toiminnan reflektio Ammatillinen empatia suhteeseen asettumisen taitona Omat kokemukset oppimisen resurssina Ammatillinen empatia vallan vastapainona Ei-tietämisen positio jaetun ymmärtämisen mahdollistajana Sosiaalityön erityisyys Ristiriitaisten arvojen todellisuus Arvot asiakkaan kohtaamisessa Ammatillinen empatia ristiriitaisten arvojen kohtaamisessa (arvojen positio) Ammatillinen empatia asiantuntijuuden ilmentymänä (tiedon positio) Ammatillinen empatia tunnetyön taitona (tunteen positio) Ammatillinen empatia käytäntönä (toiminnan positio)

9 Ammatillinen empatia suhteeseen asettumisen taitona
”Vertaistuki, kaverillinen apu ja asiakkaan rinnalla kulkeminen ovat tietysti tärkeitä, mutta mielestäni ammatillisesta sosiaalityöstä ei silti päästä eroon. Sosiaalityöllä on omat tavoitteensa, joihin liittyy myös kontrollia ja sääntöjä. Sosiaalityöntekijä ei luultavimmin saa tavoitteita täytetyksi, mikäli on vain kiva kaveri asiakkaalle.”5a

10 Ammatillisen empatian merkitys sosiaalityöntekijäksi kasvamisessa
”… käytännönharjoittelun aikana ehkä hieman yllätäin huomasin, että olen asiakastilanteissa varautunut. Tämä voi johtua osaksi siitä, että sosiaalityön asiakkaiden tilanteet olivat minulle vieraita, enkä pystynyt samastumaan heidän elämätilanteisiin juurikaan”…”Aiemmat kokemukseni asiakastilanteista ovat olleet opintoneuvontaa, jolloin olen liikkunut ns. mukavuusalueellani. Sosiaalityössä tilanne oli aivan eri, eikä vastaavaa kotikenttä etua ollut”…”Kuvittelin käytännön harjoittelun aluksi, että hallitsen asiakkaan kohtaamisen, mutta jouduin varsin nopeasti toteamaan, että myös tällä osa-alueella minulla on varsin paljon kehittämistä. Kehitystä tapahtuikin harjoittelun aikana, mutta parantamisen varaa jäi edelleen myös tälle osa-alueelle, joka on mielestäni varsin merkittävä oman ammatti-identiteetin kehittymisen kannalta.” 18b

11 Tekemällä oppiminen ”Käytännön harjoittelun aikana keskityin oman vuorovaikutukseni kehittämiseen ja parantamiseen. Opettelin tunnistamaan asiakkaiden tunnetiloja ja niiden vaikutusta omiin tunnetiloihini. Kävin ohjaajani kanssa läpi vaikeita asiakastilanteita ja hänen opastuksellaan pyrin muuttamaan omaa käyttäytymistäni asiakastilanteissa. Kuten olen kurssin aikana useampaan otteeseen todennut, olen yleensä asiakastapaamisissa suora ja monesti hyvin jäykkä. Sanaton viestintäni on usein valtaa osoittavaa ja kontrolloivaa, mikä ei asiakastyön onnistumisen kannalta ole aina hyvä asia. Opettelin harjoitteluni aikana tiedostamaan omaa elekieltäni ja käyttäytymistäni asiakastapaamisten aikana ja pyrin välttämään selkeitä, valtaa ottavia ja kontrollia osoittavia eleitä, kuten käsien asettamista ristiin rinnuksille, tai kasvojen eteen, toisaalta pyrin kohottamaan tietyissä kohtaa puheääntäni, joka on hyvin matala.” 6b

12 Arvot asiakkaan kohtaamisessa
“Koska Suomessakin yhteiskunta on nykyään varsin moniarvoinen, on vaikea tietää minkälaisen arvopohjan omaava ihminen pitää mitäkin eettisesti hyväksyttävänä. Uskoisin kuitenkin, että useimpiin tilanteisiin eettiseksi ohjeeksi sopii kehotus kohdella toista siten kuin haluaisi itseään kohdeltavan. Jos kykenee edes jotenkin asettumaan asiakkaan asemaan ja tarkastelemaan tilannetta hänen näkökulmastaan, on varmasti helpompi löytää toimintatapa, joka kestää myös eettisen arvioinnin.” 20a

13 Ammatillisen empatian oppiminen käytännössä
Tässä tutkimuksessa merkityksiä tuotettiin taitoseminaarin ja käytännön opetusjakson aikana: analysoimalla erilaisia tapauskuvauksia ryhmäkeskusteluiden kautta toiminnallisten harjoitusten kautta havainnoimalla asiakkaan kohtaamistilanteiden kautta ohjauskeskusteluiden kautta

14 Ammatillisen empatian oppiminen käytännössä
Oppimismenetelmien näkökulmasta positioihin asettuminen ja niiden välisen reflektiivisen vuorovaikutuksen aikaan saaminen edellyttää mahdollisuutta: havainnointiin (vrt. arvojen positio) aktiiviseen harjoitteluun (vrt. toiminnan positio) konkreettisiin tunnekokemuksiin (vrt. tunteen positio) abstraktiin käsitteellistämiseen (vrt. tiedon positio).

15 Ammatillisen empatian oppimisen prosessi
Kokemus Moniääninen reflektio = Taito

16 Kiitos! http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu05872.pdf
Saarinen, Anne (2012) Ammatillisen empatian oppiminen sosiaalityön käytännön opetuksessa – Miten kokemus muuttuu taidoksi. Tampereen yliopisto. Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö. Sosiaalityön pro gradu –tutkielma.


Lataa ppt "Ammattietiikka- ja työhyvinvointiseminaari Rokua Anne Saarinen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google