Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tunnit normiluokasta livenä kotioppilaille

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tunnit normiluokasta livenä kotioppilaille"— Esityksen transkriptio:

1 Tunnit normiluokasta livenä kotioppilaille
Petri Lounaskorpi, Konneveden lukio

2 Homekoulusyndrooma

3

4

5 Suunnitelma: Opiskelu kotona!
Edullisten toteutusten valinta (Halpaa ;-) ) Mahdollisimman pieni muutos opettajien työhön Lyhyet ohjeet Luottamus omaan ammattitaitoon ja tuki Tukisuunnitelma Backup suunnitelmat ( A,B,C) Jatkokäyttösuunnitelmat Rohkeus!

6 TECHNICS: WEBLI – Verkkoympäristö = virtuaaliluokka
IPEVO -Ziggy – usb documenttikamera Läppäri / Konferenssi mikrofoni = polycom Opiskelija: Kotikone / Läppäri koulusta Headset + Ziggy

7

8 2.12.2010 / Petri Lounaskorpi petri.lounaskorpi@gmail.com
/ Petri Lounaskorpi

9 Oppituntien suunnittelu ja toteutus
Suunnittelu sisältää: Oppitunnin suunnittelun Mikä on jakson tavoite ja miten se mitataan ? Mikä on oppitunnin tärkein opittava asia ? Ketkä ovat oppilaina Mitä oppilaille on tästä opetettu, miten jatketaan? Mikä on opettajan opetuskokemus ja verkko-opetuskokemus? Onko oppilailla aikaisempaa kokemusta verkossa opiskelusta ? Oppitunnin rakenteen suunnittelu: Verkko-oppitunti etenee hitaammin kuin tavallinen, suunnittele taukoja ja katkoksia sekä tilaa kysymyksille jne. Suunnittele tunnin rakenne tarkasti (minuutilleen) ja anna tunnin rakenne opiskelijoille etukäteen. Tämä helpottaa heitä seuraamaan tuntia ja katkosten sattuessa päästä mukaan kesken tunnin.

10 Opetustilanteessa kiinnitä huomiota:
Suunnittele työskentelysi etukäteen: Käytä suurta selkeää tekstiä (vähintään 24 pisteistä Vain avain asiat kalvoille Vältä kirkkaita värejä vierekkäin (Pois vihreä, keltainen, jne) Opetustilanteessa kiinnitä huomiota: - Katsekontakti kameraan ja luokassa olevaan ryhmään Esitä asiat lyhyesti ja selkeästi Puhu tarpeeksi hitaasti, selkeällä äänellä (älä huuda!) Jaa puheesi ja kuuntele mahd. Kommentteja/kysymyksiä Kysy selkeitä kysymyksiä, älä kysy kahta kysymystä

11 Didaktisia huomioita Verkko-opetuksessa / videoneuvottelussa voidaan nähdä kolme perusominaisuuksia, jotka vaikuttavat sen opetukselliseen tehoon: 1) Rajaaminen ja valinta Opettaja rajoittaa omilla valinnoillaan kuvaa sitä, mitä muut osallistujat näkevät. Jotain on valittu kuvaan ja jotain on vastaavasti jätetty pois. Kysymys on kuvien valinnasta selittämään oppitunnin sisältöä. 2) Korosta - Korostamalla erotat asiaoita. Rajoittamalla huomio on keskittynyt johonkin joka opetuksen ja oppimisen näkökulmasta nähdään olennaisina. Verrattuna tavanomaiseen opetukseen vaikutus on selvempi.

12 => Opettaja on TV-lähetyksen ohjaaja!
3) Opetus on kuvan välittämistä. - Verkko-opetus on jatkuvaa kuvan lähettämistä. Etäkohteen opetus tapahtuu pääosin TV-kuvana, jonka opettaja on tietoisesti valinnut, Kuva ei ole merkityksetön live –opetuksessa tai videokonferenssissa ”Mitä lähetyksessä tapahtuu?" => Opettaja on TV-lähetyksen ohjaaja!

13 Video oppitunnin rakenne
Mallirakenne - Uutiset/Tiedotukset (esim. Viikon tapahtumat, kotitehtävät, koulun uutiset)) Luokka ryhmä hiljaisessa työssä - opettaja keskittyy etä oppilaaseen Luokka osallistuu konf. Mikrofonin avulla yhdessä tuntiin - roolit, puheenvuorot, Lopussa yhteenveto Tavallinen opetustuokio Loppukertaus ja kotitehtävät

14 OPETTAJAN TUNTISUUNNITELMA
AIKA TAVOITE MATERIAALIT MEDIASUUNNITELMA. MONIPISTE YHTEYS POWER POINT, DOKU-KAMERA DOKU. KAMERA POWER POINT WWW SIVUT CD SOITIN SISÄLTÖ 5 10 ALOITUS, UUTISET, OHJEET KERTAUS, TEHTÄVÄT YHTEENVETO, KESKUSTELU KOTITEHTÄVÄT UUSI ASIA OPETUS Xxxxxxxx Xxxxxxxxxxx xxxxxxxx

15 OPETTAJIEN KOKEMUKSIA
Hyödyt + Opiskelijoiden suorituskyky ei ole vähentynyt + Oma osaaminen ja ammatillisen osaamisen kehittyminen + Ajanhermolla oleminen + Teknologia mahdollistaa: video, pp, internet jne. jakamisen + Dokumenttikamera on hyvä asia + Aktiiviset ohjeet, jotka laittavat oppilaat keskittymään jopa paremmin kuin lähiopetustilanteessa + Kurssimuotoilu antaa uusia mahdollisuuksia luovaan työhön + Opiskelija työtä ei tarvitse jatkuvasti seurata ja patistaa, opiskelijat tekevät työtään itsenäisemmin kuin lähiopetuksessa + Ei "vilskettä" samalla tavalla kuin lähiopetuksessa. + Ajankäytön hallinta paranee!

16 Miinukset - Opiskelijat melko hiljaisia, vähemmän kysymyksiä kuin tavallisessa luokkahuoneessa   - Kasvottomuuden vaara ja vuorovaikutuksen päällekkäisyys - Alun yhteysongelmat   - Asiat on sovittava hyvissä ajoin etukäteen ja materiaalit valmistettava ajoissa - Työmäärä kasvaa, ainakin aluksi   - Opetuksen spontaanisuus saattaa kärsiä   - Ryhmän opetus on pelottavaa, varsinkin jos kurssi vaatii paljon kirjoittamista.   - Erilaiset aikataulut koulujen välillä, kuten taukoja eri aikaan.

17 Opiskelijoiden kokemuksia
Hyödyt + Opiskelu on samanlaista + Oppimistulokset eivät huonone + Tarjoaa uusia opiskelumahdollisuuksia + Opiskelu on ratkaisevasti erilaista + Keskittyminen paranee + Autonomia ja tvastuu kasvaa, opettaja ei voi seurata koko ajan oppilaan edistymistä + Virkistävää vaihtelua + Online keskustelut muiden opiskelijoiden kanssa oli mukavaa. + Pakottaa pohtimaan ja ratkaisemaan ongelmia itse, aina ei ole saatavilla valmiita ratkaisuja.

18 Miinukset - Vuorovaikutuksen niukkuus, hiljaisuuden hetket - Joidenkin mielestä online-opetus oli noloa, koska siellä on tunne että kaikki osallistujat ovat lasnä henkilö kohtaisesti - Viive häiritsee, joskus opettajan vastausta joutuu odottamaan pitkään - Hyvä kattavuus, mutta häiriötekijät heikkous - Ei kaikki mahdu samaan kuvaan - Vastuunottaminen oman oppimisen edistymisestä on melko raskasta

19 LIVE SISÄLLÖNTUOTANTOMALLI
ETÄOPPILAAT 1. LIVE opetus vn yhteys Perusopetus 1. Live Tallennus 2. Itseopiskelu raakatallenne 2. Indeksointi 3. Itseopiskelu Kertaus, syvennys OPPIMISAIHIOT JA MATERIAALIT INET YMS 3. Tuotanto Verkkokurssiksi 4. Itseopiskelu VERKKO Kertaus, syvennys

20 KIITOS mielenkiinnostanne! Petri Lounaskorpi Kysymyksiä ?


Lataa ppt "Tunnit normiluokasta livenä kotioppilaille"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google