Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

02.06.20041 Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "02.06.20041 Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa."— Esityksen transkriptio:

1 02.06.20041 Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa Oy

2 02.06.2004Valmixa Oy2 Hankkeen taustat •Kuljettajaopetuksen II vaiheen kehittämistarve •Lupaava esitutkimustulos talvikaudelta 2002-03 •Mitä oikeastaan opitaan, kun kokemusta karttuu vaikeista olosuhteista? - Kokemus = oppimiselle altistuminen osallistumalla - Oppiminen = kokemuksen tuottama käyttäytymisen muutos - Oppimiskokemus = itse havaittu oppiminen - Vaikeat olosuhteet = vahinkoriskiä lisäävät säät ja kelit, virike/pakote oppimiseen

3 02.06.2004Valmixa Oy3 Menetelmä •Oppimisajokirja; välittömästi ajojen päätyttyä merkinnät reitistä, ajankohdista, olosuhteista, tapahtumista ja oppimisesta. Päivittäin, puoli vuotta. •Osallistumissopimus; huolellisuussitoumus. •Opastus + instruktio; yhtenäinen käytäntö koko seurantajakson ajan. •Kulukorvaus; polttoainekulut kirjatuista ajoista. •Ajojen seurannan päätyttyä puhelinhaastattelu vaikutelmista ja arvioita talviolosuhteisiin varautumisen keinoista.

4 02.06.2004Valmixa Oy4 Osallistujat •Vapaaehtoinen mukaan tulo, jatkuvuussitoumus. •Uusien kuljettajien ryhmä; 20 kuljettajaa, ajokortti kesällä 2003, ajokokemusta 1 kk, keski-ikä 20 v. •Kokeneiden kuljettajien ryhmä; 21 kuljettajaa, ajokokemusta 25,8 vuotta, keski-ikä 47,5 v. •Uusista kuljettajista yksi keskeytti sairauden takia. •Kummassakin ryhmässä loppuun asti osallistuneista naisia oli yhdeksän ja muut miehiä.

5 02.06.2004Valmixa Oy5 Ajokirjamerkintöjen luotettavuus •Kelimerkinnän ollessa ”kuiva” on sään merkitty olleen ”aurinko” tai ”pilvipouta” 98-99 prosenttisesti. •Kelimerkinnän ollessa ”märkä” on säämerkintä ”sade” tai ”pilvipouta” 97 prosenttisesti. •Reitin oppimisen merkinnät moninkertaistuvat, kun ajomatka on suuntautunut vieraaseen ympäristöön. •Omia liikennesääntöjen rikkomuksia on merkitty enemmän niillä ajokerroilla, joilla poliisi on nähty. •Vireystilan hallinnan oppiminen liittyy tunnettuun väsymyskäyrään.

6 02.06.2004Valmixa Oy6 Vireystilamerkinnät ja kellonaika nuorilla

7 02.06.2004Valmixa Oy7

8 02.06.2004Valmixa Oy8 Muita tulosanalyysejä •Nuorilla oppimista tuottaa oma auto, kokeneilla muu liikenne. •Naiset vähentävät ajojaan vaikeissa olosuhteissa enemmän kuin miehet. Oppimisessa sama päätulos miehillä ja naisilla. •Ero uusien ja kokeneiden kuljettajien välillä säilyy, kun lasketaan oppimiskokemusten määrät suhteessa ajokertoihin kullekin yksilölle erikseen ja vertaillaan näiden mittojen keskiarvoja. •Loppuhaastattelun tulos vahvistaa ajokirjojen antamaa tuloskuvaa.

9 02.06.2004Valmixa Oy9 Tulosten tulkinta • Toistuva kokemus talviolosuhteista •koulii kuljettajia hyödyntämään oppimistilaisuudet monipuolisesti ja •muuttaa vaikeisiin olosuhteisiin mukautumista edullisemmaksi riskien pienentämisen kannalta. • Tuloksille voi antaa muitakin tulkintoja.

10 02.06.2004Valmixa Oy10 Seurauksia • Vahinkoriskin kausivaihtelu: •kokeneiden kuljettajien vahinkoriski alimmillaan talvikauden jälkeen. • Vahinkoriskin alueellinen vaihtelu: •talviolosuhteet pakottavat toistuvaan valmiuksien päivittämiseen ja alentavat vahinkoriskiä ympärivuotisestikin.

11 02.06.2004Valmixa Oy11 Sovelluksia • Kuljettajaopetukseen kaksi jaksoa: kesä ja talvi. •Talvijakson orientaatioksi olosuhteista oppiminen. •Oppimisajokirja käyttöön välivaiheessa. • Jatkokoulutukseksi arkikokemuksista oppimisen tehostaminen. • Sesonkitiedotukseen kannustusta omakohtaiseen oppimismahdollisuuksien hyödyntämiseen.

12 02.06.2004Valmixa Oy12 Kritiikkiä •Tulokset edustavat mittaamisen luoman intervention aikaista oppimista. Päätelmät perustettava oppimisen vaihteluun. •Kokeneet kuljettajat voivat tulkita tehtävän toisin kuin uudet kuljettajat. Ryhmien väliset erot tulevat ehkä siitä eikä oppimisen eroista. •Uuden kuljettajan itsenäinen oppiminen voi alkaa vain ajoneuvon käsittelytaitojen hioutumisesta. Sitä ei kenties voi eikä pidä muuksi muuttaa.


Lataa ppt "02.06.20041 Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google