Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pelialan roolit ja urakehitys

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pelialan roolit ja urakehitys"— Esityksen transkriptio:

1 Pelialan roolit ja urakehitys
Mitä ne oikein tekee siellä?

2 Moi! Joonas Laakso Synt Alalla 04/2008 – Tuottaja

3 Bugbear Entertainment

4 Bugbear Entertainment
40+ mörköä Xbox 360, PlayStation 3 Aiemmin PSP, PlayStation 2, Xbox, N-Gage, PC Omat IP:t Rally Trophy, FlatOut, FlatOut 2, FlatOut Ultimate Carnage Tilaustyöt Tough Trucks, Glimmerati, Sega Rally Oma teknologia Fysiikka, ajoneuvomallinnus, dynaaminen maailma, tuhoaminen, valaistus Julkaistu 7 peliä 9 vuodessa Yli 3 miljoonaa myytyä peliä |

5 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Ohjelmassa tänään I. Pelialan roolit Mitä siellä tehdään Kuka niitä hommia tekee II. Pelialan urakehitys Miten pääset mukaan Mihin voit päätyä III. Kyselytunti Mitä, miten, kuinka kovaa… ? Tuottajan näkökulma Osallistun rekrytointiin Paino taiteella ja johtamisella, koska oma osaamiseni painottuu sinne Konsolipelikehitys vs. mobiili |

6 Mitä siellä tehdään? Kuka niitä hommia tekee? i. Pelialan roolit

7 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Peliprojekti Retail-pelin kehitys vie n. 18 kk Peli-idea (konsepti) Pitchaus Esituotanto | Prototyyppi | Vertical slice Tuotanto | Milestonet | Crunch Jälkituotanto Ylläpito |

8 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Titles, titles, titles Game Artist Modeler Texture artist Animator Technical Artist Art Lead Art Director Art Manager Presentation Artist Concept Artist Technical Programmer Gameplay Programmer Network Programmer Physics Programmer GUI Programmer Tools Programmer Producer Assistant Producer Line Producer Executive Producer Internal Producer External Producer Bizdev Creative Lead QA Outsource Manager |

9 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Yhteistä kaikille Työ on vaikeaa Meidän kilpailijoilla on yli 2x enemmän rahaa, aikaa ja resursseja Haastavaa ongelmanratkaisua ryhmissä, joilla ei aina ole yhteistä kieltä Työ on raskasta Luova työ ei käy kellokortilla Samoilla taidoilla voisi tehdä helpompaa ja paremmin palkattua työtä Pelikokemus on vaadittua |

10 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Disciplines Studiossa työskentelee usean eri alan ihmisiä Aloja kutsutaan disciplineiksi Design Taide Koodi Management |

11 Taide Final Fantasy XIII| Copyright Square Enix

12 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide Alalla työskentelee taiteilijoita joka lähtöön Tärkeintä näkemys ja ymmärrys peleistä Tekniset taidot voi aina oppia 3DS Max vs. Maya vs. SoftImage, MudBox vs. ZBrush Standardejakin on Kynä ja paperi Wacom Photoshop |

13 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide | Osa-alueet Art direction Antaa suunnan taidetiimille Konseptitaide Suunnittelee palikat Mallintaminen Rakentaa palikat Teksturointi Päällystää palikat Tekninen taide Kokoaa palikat Animaatio Liikuttaa palikoita Presentaatio Esittelee palikat Art manager Pitää palikat järjestyksessä |

14 Taide | Art Direction Metal Gear Solid 4 Copyright Konami

15 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide | Art Direction Pelillä on yleensä yksi Art Director, AD AD suunnittelee pelin visuaalisen ilmeen ja vastaa siitä Värimaailma, hahmot, maisemat, efektit, tekstuurit… Onko tyyli omaperäinen ja kiinnostava? Mihin taidetiimin pitäisi keskittyä? |

16 Taide | Konseptitaide DEUS EX 3 | Copyright Eidos
Heavenly Sword | Copyright Sony Computer Entertainment

17 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide | Konseptitaide Konseptitaiteilija suunnittelee pelin visuaalisesti Tapahtumapaikat, henkilöt, pelimekaniikat, … Piirtämällä, kuvakollaaseilla, maalaamalla, … Usein tekee lisäksi esimerkiksi mallinnusta Laaja visuaalinen kokemus välttämätön Elokuvat, sarjakuvat, mainonta Pelit Taidehistoria |

18 Taide | Mallintaminen Uncharted | Copyright Sony Computer Entertainment Metal Gear Solid 3 | Copyright Konami

19 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide | Mallintaminen Mallintaja toteuttaa pelin osat kolmiulotteisena, pohjautuen joko konseptitaiteeseen tai valokuviin Kyky sopeuttaa oma tyyli ryhmään Tarkkuutta ja pitkäjänteisyyttä rutiineihin Peleissä tehokkuus on tärkeää (low-poly-mallinnus). Mikä on olennaista? |

20 Taide | Teksturointi Copyright Karan Shah

21 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide | Teksturointi 3D-mallit pitää pinnoittaa, että niitä voidaan käyttää peleissä Tekstuuritaiteilija joko muokkaa valokuvia tai painttaa itse kuvia, jotka kääritään (mapataan) mallien päälle Peleissä tekstuuritaiteilijan pitää ymmärtää myös paljon tekniikkaa (specular map, shadow map, normal map, color map, displacement map, …) |

22 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide | Tekninen taide Tekninen taide on hyvin venyvä käsite Suunnittelee taidetiimin käyttämän art pipelinen (workflow) Laatii ohjeet taiteen tekemiseen ja käyttämiseen Tekee erikoisefektit Tekee kuvan jälkikäsittelyn (post-processing) Usein grafiikka-ohjelmointia ymmärtävä taiteilija Hyvin tärkeä rooli, johon on vaikea löytää tekijöitä |

23 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide | Animaatio Hahmojen, esineiden ja pelimaailman liikuttamisen työkalut vaihtelevat Pelien animointi on vaativaa yhteistyötä koodin ja taiteilijoiden kanssa Pelimaailmojen dynaamisuus tuo haasteita, joita esimerkiksi elokuvissa ei ole lainkaan Uusi teknologia vaikeuttaa tehtävää (Nintendo Wii, Microsoft Natal, Sony Wand) |

24 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide| Animaatio Interaction design on joskus animaattorin työtä, joskus teknisen taiteilijan, mallintajan tai kenttäsuunnittelijan Miten asiat toimivat? Mitä pelaaja voi tehdä? Miten maailma reagoi? |

25 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide | Presentaatio Presentaatio toteuttaa pelin käyttöliittymän Valikot, HUD, cutscenet, … Työkalut vaihtelevat paljon Flash on nykyään suosittu Scaleform middlewaren ansiosta Vaatii käyttöliittymäosaamista, animointia ja kuvitustaitoa |

26 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Taide | Art manager Peliin tarvitaan kymmeniä tuhansia art assetteja Mallit, tekstuurit, animaatiot, kuvitus, … Tuotantoa on studion sisällä ja ulkoistettuna Jonkun täytyy suunnitella ja seurata tuotantoa, ettei töitä tehdä ristiin tai unohdeta Art managerin pitää olla osaava, monipuolinen pelitaiteilija, koska laadunvalvonta on iso osa työtä |

27 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Koodi | Copyright Carston Müller, SXC

28 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Koodi Tekninen osaaminen on tärkeää C++, C# Erikoistumisesta on hyötyä DB, ActionScript, grafiikka, fysiikka, verkko, työkalut, gameplay, kamerat, moniydin, Cell, Xbox, DirectX Tärkeämpää on kyky rakentaa pelejä Mikä vaikuttaa mihin (kaikki, kaikkeen) Koska tehdä asiat nopeasti ja purkalla Koska tehdä asiat hyvin ja huolella (refactoring) Iterointi on välttämätön osa prosessia Optimointi |

29 Management Copyright Dafydd Rees

30 Management | Osa-alueet
Studion toimitusjohtaja toimii usein myös luovana johtajana (creative lead) Tuottaja vastaa pelin valmistumisesta aikataulussa ja budjetissa Muita management-tehtäviä ovat esimerkiksi studion johtaja ja kehitysjohtaja (bizdev) |

31 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Management | Tuottaja Tuottaja hallitsee kokonaisuutta ja kontrolloi koko studion ajankäyttöä ja suuntaa Tuottajia on erityyppisiä Projektipäällikkö, PR-mies, designer, joka paikan höylä Työn luonne riippuu paljon studion koosta |

32 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Management | Tuottaja Tuottaja vastaa mainos- ja media-alojen tuottajaa tai projektipäällikköä IT-alan projektipäällikkö ei välttämättä pärjää pelien parissa Tavoitteet muuttuvat koko ajan Työ on luovempaa ja hankalasti määriteltävää ”When is it FUN?” |

33 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Management | Tuottaja Kovista taidoista on hyötyä Tuotantometodologiat: vesiputousmalli, ketterä kehitys (Agile), SCRUM Excel, Hansoft, Microsoft Project, PowerPoint Kielitaito (englanti) Kirjoitustaito: dokumentointi, raportointi Kirjanpito Yrityslainsäädäntö: sopimusten neuvotteleminen ja laatiminen |

34 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Management | Tuottaja Pehmeät taidot ovat kuitenkin tärkeämpiä Priorisointi Ryhmänjohtaminen Neuvottelu Mahdollistaminen Kriisinhallinta Suunnitteleminen |

35 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Management | Tuottaja Uusien projektien pitchaus Uusi projekti pitää saada tulille edellisen valmistuessa, kaikkein kiireisimpään aikaan Pitää olla myyntimies, asiantuntija ja pelaaja Vaatii esittelytaitoja ja matkustamista Vaatii erinomaista kommunikointia englanniksi |

36 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Design Copyright Matthew Mannion |

37 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Design | Osa-alueet Pelisuunnittelija kertoo, mitä pelissä pitäisi tapahtua Kenttäsuunnittelija toteuttaa suunnitelman virtuaalimaailmassa |

38 Design | Pelisuunnittelija
Pelisuunnittelija määrittelee, millainen peli rakennetaan Pelikonsepti ”Romuralli + ragdoll = huge sales!” Pelimekaniikka Second to second vs. minute to minute vs. hour to hour Miten osa-alueet pelaavat yhteen Yksinpeli vs. moninpeli vs. pitkäkestoisuus vs. jatko-osat vs. laajennukset |

39 Design | Pelisuunnittelija
Pelikokemus on tärkein ominaisuus PC, konsoli, käsikonsoli, casual, online, lauta, rooli, kortti Analyyttinen tapa lähestyä asioita on välttämätön Mikä tekee pelistä hauskan? Huonon? Lyhytkestoisen? Kaverille suositeltavan? Arvostelujen kirjoittaminen on hyvä tapa harjoitella ja näyttää toteen. Tai vaikka blogaaminen! Ei voi oppia kuin pelaamalla ja suunnittelemalla Pöytälaatikkoon, modiksi, puhtaalta pöydältä, pelinkehitysohjelmalla |

40 Design | Kenttäsuunnittelija
Pelimaailma rakennetaan joko erillisellä työkalulla (level editor) tai suoraan mallintamalla Kenttäsuunnittelu on aina ainutlaatuista Ottaa huomioon pelin designin, teknologian rajoitukset ja mahdollisuudet Hauskuuden löytäminen yhteisillä rakennuspalikoilla, mutta ainutlaatuisesti, on kenttäsuunnittelijan haaste |

41 Erikoismiehet

42 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Erikoismiehet Jotkin tehtävät eivät mahdu lokeroihin Tekoäly on pitkälti koodia, mutta vaatii hyvin erikoistunutta suunnittelutyötä Audio on yhdistelmä taidetta ja koodia Usein jaettu erikseen audio-ohjelmoijiin ja audiosuunnittelijoihin |

43 iI. Pelialan urakehitys
Miten pääset mukaan? Mihin voit päätyä? iI. Pelialan urakehitys

44 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Case study: J Laakso |

45 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Case study: J Laakso Oppi englantia Zzap!64 –lehdestä (1988) Pelasi joka päivä Commodore 128D -kotitietokoneella (pelikonsoli se oli) Last Ninja, Wizball, Vendetta, Airborne Ranger Games Workshop ja Dungeons & Dragons opettivat pelidesignia |

46 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Case study: J Laakso Teki omia pelejä kavereille ja pöytälaatikkoon Rakensi omia pelejä SEUCK, SSI kultalaatikot, Game Maker Opetteli ohjelmointikieliä voidakseen rakentaa pelejä JavaScript, Java, PHP, C++, Basic Ei mitään valmista |

47 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Case study: J Laakso Pelasi ihan liikaa pelejä PC, Xbox, PlayStation 2, Gamecube, Nintendo DS, Sony PSP, Xbox 360, PlayStation 3 Kymmeniä roolipelejä Lautapelejä Korttipelejä Pokémon, Jyhad, Magic, Illuminati, Mythos, … Warhammer 40’000, muut miniatyyripelit |

48 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Case study: J Laakso Opiskeli: Design management, EVTEK Muotoiluinstituutti, viestintälinja (AMK) Vakava kiinnostus alaan haaveena, oma lokero mysteeri Töissä markkinoinnissa: Finlandia Vodka Worldwide, A4 Media Haave tuottajan paikasta alalla virisi Ensimmäinen ja toinen haastattelu Bugbearille: hylkääminen Zeeland, Canon Kolmas haastattelu Bugbearille: Win! |

49 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Case study: J Laakso Ensimmäisellä haastattelukierroksella näyttö ei riittänyt Päätös parantaa omaa osaamista Peliblogi (>> dustygamer.mcmuumio.net) Peliarvostelut (Suosikki, Tilt) Pelintekotiimiin (Graphicsware) liittyminen ratkaisi asian työnhakijan hyväksi |

50 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Nollasta sataan Miltei kaikissa positioissa on junior, senior ja lead –tason tekijöitä Juniorit opettelevat hommaansa Seniorit ovat erikoistuneet Lead kontrolloi omaa ryhmäänsä ja auttaa tuottajaa koordinoimaan koko tuotantoa |

51 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Junior Suhteellisen vähän vastuuta Tekee ensimmäistä peliään Etsii omaa paikkaansa Usein kierrätetään erilaisissa tehtävissä, että se paras paikka löytyisi |

52 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Senior On löytänyt oman paikkansa ja erikoistunut siihen Julkaissut pelin Mielipide painaa paljon koko ryhmää koskevissa keskusteluissa |

53 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Lead Lead-tason tekijä on niin hyvä, että hänen aikansa on parempi käyttää muiden ohjaamiseen kuin itse tekemiseen Työskentelee yhdessä leadien ja tuottajien kanssa Kommunikointi ja suunnittelu tärkeämpää kuin tekninen osaaminen Pelkkä tekninen pätevyys tai kokemus ei riitä leadin positioon |

54 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Level up! Lead-tason yläpuolella on enää yksi taso Kaikkein parhaat ja kokeneimmat tyypit per discipline: art director, creative director, technology director Sitten voi vielä vaihtaa julkaisijan puolelle Jos on vieläkin nälkä, pitää perustaa oma studio |

55 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Jalka oven väliin Sisään pääsee suhteilla, työnäytteillä ja haastattelulla Studion henkilökemia on vakava asia Tiimin henkilökohtaiset suositukset otetaan tosissaan Haastattelu ratkaisee Junior-paikkaan voi riittää perustasonkin osaaminen, jos työnäytteet ovat vakuuttavia |

56 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Jalka oven väliin Eliminointiprosessi: Kokemus. Harrastelu lasketaan! Intohimo. Pitää pystyä osoittamaan/välittämään Energia. Miltä kaveri vaikuttaa? Oma-aloitteisuutta? Työnäyte Tarve ja erikoisosaaminen |

57 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Käytännössä Pelaa pelejä. Mahdollisimman monenlaisia, kaikilla alustoilla Tee pelejä Ei haittaa, vaikka jäisivät kesken tai suunnitteluasteelle! Dokumentoi tekemäsi Tiedä, mitä haluat tehdä Jos et tiedä, tee pelejä kunnes tiedät! |

58 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Ryhmätyötä Pelien tekeminen on (miltei) aina ryhmätyötä Puutteelliset ryhmätyötaidot ovat iso ongelma alalla Kun teet pelejä itseksesi, ota muita mukaan Ryhmässä ilmaiseksi töitä tehdessä epäonnistuminen on todennäköistä… ja arvokasta |

59 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Ongelmanratkaisua Pelien tekeminen on hyvin haastavaa ongelmanratkaisua Sitä ei voi oppia tekemättä itse Kun teet itse mahdollisimman paljon, opit kokonaiskuvasta enemmän Ketään ei haittaa, vaikka grafiikkasi olisikin kamalaa, jos olet koodari ja haluat ymmärtää, miten assetit toimivat |

60 joonas.laakso@bugbear.fi | 050 557 89 88
Mitä? Miten? Kuinka kovaa? iII. Kyselytunti |


Lataa ppt "Pelialan roolit ja urakehitys"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google