Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJaana Nieminen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Heidi Layne heidi.layne@helsinki.fi VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut 3.12.2009
2
• Taustalla ajatus, että kulttuurienvälisessä toiminnassa ja vuorovaikutuksessa syntyy sellaisia kosketuksia, havaintoja, törmäyksiä, jotka eivät aina heti sellaisenaan tule tiedostetuiksi • Tiedostamaton kokemusvarasto voi tulla paremmin osaksi omaa toimintaa, jos sitä pystyy tekemään näkyväksi ja tiedostetuksi • Lisää aiheesta: • Dewey, J. 1933. How we think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston, D.C.: Heath and Co. • Schön, D., • Boud, D., Keogh, R. and Walker, D. • Kolb, D.A. • Mezirow, J.
3
Kulttuurien välinen vs. kulttuureja vertaileva Relativismi – jokaisella on oma tapansa elää ja tätä tapaa ei voida arvottaa tai arvioida sen oikeellisuutta tai oikeudenmukaisuutta Pluralismi – Jokaisella on omat arvonsa, mutta on olemassa ns. core values, jotka ohjaavat ihmisten toimintaa Universalismi – Ihminen on pohjimmiltaan aina samanlainen. Käsitys Oikeasta ja väärästä voidaan käsittää maailman laajuisena käsitteenä KULTTUURIENVÄLISEN TOIMINNAN ELEMENTTEJÄ: USKOMUKSET, ARVOT, ASENTEET MAAILMANKUVA, SOSIAALISET SYSTEEMIT
4
IDENTITEETTI KULTTUURIENVÄLISESSÄ VUOROVAIKUTUKSESSA: • vuorovaikutuksellinen näkökulma • sosiaalinen identiteetti
5
”Opettajani kerran sanoi, että ”En tiedä”! Kauheaa! Miten opettaja voi sanoa sellaista. Suomalaiset opettajat koulutetaan huonosti. Kyllä opettajan pitäisi tietää. Minulla kävi huono tuuri, kun sain tällaisen opettajan!” - Iranilainen mielipide
6
Suomalaiset kehittävät itseään jatkuvasti. He hyppäävät ilta toisensa perään posliinimaalauskurssilla tai joogassa tai puutyökurssilla. Sitten he kyllä valittavat ikuista kiirettäänkin. Miksi he eivät ole perheittensä kanssa?!
7
”Keskiverto suomalainen ei pidä ulkomaalaisista. He eivät sano mitään, eivät edes katso päälle ja välttelevät muutenkin. Vain tummat ja kauniit ihmiset kelpaavat.”
8
Tavoitteet: - Aktivoida omia muistoja ja kokemuksia - Tehdä tieto henkilökohtaiseksi - Harjoitus toimii koska: - se herättää tunteita ja muistoja - - kokonaisvaltainen lähestymisnäkökulma Kiinnitä huomiota stereotypioihin
9
Ting-Toomey: - Tiedostamaton kyvyttömyys (Unconscious competence) - Tiedostettu kyvyttömyys (Concious incompetence) - Tiedostettu kyvykkyys (Conscious competence) - Tiedostamaton kyvykkyys (Unconscious competence) Bennett & Bennett Model of Intercultural Sensitivity - The ethnocentric stages: Denial, Defense, and Minimization. - The ethnorelative stages: Acceptance, Adaptation, and Integration.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.