Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ennakointityötä LAMK:ssa Työelämävastaavuuden työrenkaan kokous 17. 5

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ennakointityötä LAMK:ssa Työelämävastaavuuden työrenkaan kokous 17. 5"— Esityksen transkriptio:

1 Ennakointityötä LAMK:ssa Työelämävastaavuuden työrenkaan kokous 17. 5
Ennakointityötä LAMK:ssa Työelämävastaavuuden työrenkaan kokous Soili Saikkonen

2 Ennakointi on… …järjestelmällinen, osallistava prosessi,
jossa kerätään tietoa ja laaditaan visioita keskipitkän ja pitkän aikavälin tulevaisuudesta ja jolla pyritään parantamaan nykyisten päätösten tietopohjaa ja käynnistämään yhteisiä toimia.

3 Ennakointikäsityksiä
-ennakointi on jonkin aikajänteen tulevaisuuden hallintaa tai ainakin ymmärtämistä 1. Visionäärinen ennakointi (”uusfenomenologia”) ideat, innovaatiot, menneisyydestä vapaat visiot, mielikuvitukselliset ja intuitiiviset ideat, heikot signaalit, yhteen(sattumat), kaaokset, evoluutiot, ennusteet tyypillisesti hyvin pitkän aikavälin ennakointia menetelminä visiot, skenaariot, tulevaisuuskuvat, megatrendit ”tulevaisuushullut”

4 Ennakointikäsityksiä
-ennakointi on jonkin aikajänteen tulevaisuuden hallintaa tai ainakin ymmärtämistä 2. Analyyttinen ennakointi (hermeneutiikka) päätelmät tulevaisuutta koskevista ”varmoista” näkemyksistä, megatrendit, klusterianalyysit, elinkaari- ja trendianalyysit tyypillisesti keskipitkän aikajänteen ennakointia parhaimmillaan innovatiivinen, huonoimmillaan pelkkä trendi menetelminä mallit (ekonometriset, ammattirakenne, klusterianalyysit) ”analyyttiset tosikot”

5 Ennakointikäsityksiä
-ennakointi on jonkin aikajänteen tulevaisuuden hallintaa tai ainakin ymmärtämistä 3. Toteava ennakointi (positivismi) tieto/näkemys/faktat tulevaisuudesta toimijoilla/yrityksillä tulevaisuus esitetään avoimena kysymyksenä tyypillisesti hyvin lyhyen aikajänteen ennakointia, trendi menetelminä haastattelut ja kyselyt ”pää pensaaseen ennakoijat”

6 Visionäärinen ennakointi
Ennakoinnin kartta Visionäärinen ennakointi megatrendit Klusterianalyysit laadullinen ennakointi esim. ops työelämän tarpeet Toimialaennakointi ammattirakenne määrällinen ennakointi esim. aloituspaikat Mitenna yritysanalyysit kyselyt barometrit delfit haastattelut 10-30 vuotta 3-10 vuotta 0-3 vuotta Analyyttinen ennakointi Toteava ennakointi Keijo Mäkelä

7 Ennakoinnin menetelmä ennakointitiedon luonteen ja aikajänteen mukaan
Lyhyt aikajänne Keskipitkä aikajänne Pitkä aikajänne Menetelmän luonne 0-2 vuotta 2-8 vuotta 3-30 vuotta Systematiikka yritysanalyysit klusterianalyysit rakennemallit Data kyselyt kirjallisuus-analyysit trendit Asiantuntijuus haastattelut SWOT delfi Keijo Mäkelä

8 Ennakoinnin menetelmä ennakointitiedon luonteen ja aikajänteen mukaan (ennakointiongelma)
Lyhyt aikajänne Keskipitkä aikajänne Pitkä aikajänne Ennakointi-tiedon luonne 0-2 vuotta 2-8 vuotta 3-30 vuotta Innovaatiot ongelman-ratkaisut megatrendit heikot signaalit Ymmärtäminen haastattelut mallit skenaariot Tietäminen kyselyt päättely trendit Keijo Mäkelä

9 Keijo Mäkelä

10 Ennakoinnin arviointi
hyödynnettävyys innovatiivisuus aikajänne läpinäkyvyys asiantuntijuus hallittavuus sitoutuminen toistettavuus eettisyys kustannustehokkuus Keijo Mäkelä

11 LAKE -PROJEKTI ALUEELLISTEN KOULUTUSTARPEIDEN ENNAKOINTIPROJEKTI
LAHDEN ALUEEN ALUEKESKUSOHJELMA, ALUEEN KUNNAT JA YRITYKSET SEKÄ PHKK PÄÄMÄÄRIÄ: ALUEELLA TARVITTAVAN KOULUTETUN TYÖVOIMAN SAATAVUUDEN TURVAAMINEN KILPAILUKYKYINEN KOULUTUSTARJONTA ENNAKOINTIYHTEISTYÖ MAAKUNNALLISTEN TOIMIJOIDEN KANSSA

12 MARE -MALLI PÄIJÄT-HÄMEEN AMMATTI- JA KOULUTUSRAKENNE-ENNUSTE
ENNAKOINNIN ASIANTUNTIJA KEIJO MÄKELÄ, VIESTINHALLINTA OY TAVOITTEET: ARVIO AMMATILLISEN KOULUTUKSEN, AMMATTIKORKEAKOULUJEN JA YLIOPISTOSSA TUTKINNON SUORITTANEIDEN MÄÄRÄLLISESTÄ TARPEESTA VUOTEEN TAVOITTEENA ON VAIKUTTAA ERITYISESTI AMMATILLISEN KOULUTUKSEN MITOITUKSEEN ARVIO TYÖELÄMÄN KEHITTÄMISINNOVAATIOISTA PITÄEN SILMÄLLÄ ERITYISESTI LAADULLISIA KOULUTUSTARPEITA. TAVOITTEENA ON VAIKUTTAA ERITYISESTI KOULUTUKSIEN SISÄLLÖLLISTEN PAINOPISTEIDEN VALINTAAN

13 ESKO-koulutus Ennakointitiedon analysointi ja käyttökoulutus
Päijät-Hämeen ennakointiverkosto Päijät-Hämeen koulutuskonsernin ennakointiverkosto Lahden ammattikorkeakoulun ennakointikartat

14 MAP-projekti Maakunnan avainklustereiden osaamisalueiden ja koulutustarpeiden analyysi

15 MAP-projekti Minkälaista liiketoimintaa Päijät-Hämeessä
tehdään 5-10 vuoden päästä ja minkälaista osaamista silloin vaaditaan henkilöstöltä puu-, muovi- ja mekatroniikka-aloilla?

16 TULEVAISUUSAJATTELUN KEHITTÄMINEN
Tulevaisuuden osaamistarpeet henkilöstön kehittäminen Toimialojen sisäinen verkostoituminen Toimialojen vetovoimaisuuden vahvistaminen Tulevaisuuden osaamistarpeet koulutuksen suuntaaminen Uusien liiketoimintapotentiaalien tunnistaminen Kilpailukyvyn vahvistaminen Näkemys pidemmälle ja syvemmälle tulevaisuuteen omalla toimialalla TULEVAISUUSAJATTELUN KEHITTÄMINEN Klusterianalyysi haastattelut ajattelukehikko Seminaarit Yritysanalyysit haastattelut ajattelukehikko

17 MAAKUNNAN AVAINKLUSTEREIDEN OSAAMISALUEIDEN JA KOULUTUSTARPEIDEN ANALYYSI
Projektin aikataulu Laadullinen osaamisalueiden ja koulutustarpeiden ennakointimalli yrityksille ja koulutus- organisaatioille Puu: klusterianalyysi ja yritysanalyysit Mekatroniikka: klusterianalyysi ja yritysanalyysit Muovi: klusterianalyysi ja yritysanalyysit Ennakointitiedon lisääminen, näkemys tulevaisuudesta Ennakointivalmiuksien kehittäminen oppilaitoksissa ja yrityksissä 1-6/2004 7-12/2004 1-6/2005 7-12/2005

18 ANALYYSIEN RAKENNE Taustaselvitykset Päijät-Hämeessä Yritys-
haastattelut + muut asian- tuntija- Klusterianalyysi Yritysanalyysi 1 Suomalaiset ja kansainväliset tutkimusraportit Yritysanalyysi 2 Yritysanalyysi 3 Topten-analyysi

19 KLUSTERIANALYYSIN TOTEUTUS
Topten-mallin ydinkysymys Minkälaista liiketoimintaa teemme 5–10 vuoden päästä ja minkälaista osaamista se vaatii henkilöstöltä?

20 KLUSTERIANALYYSIN RAKENNE JA LOGIIKKA
Ydinkysymys puretaan kolmeen pienempään asiakokonaisuuteen ja nämä edelleen alakohtiin: Avaintuotteet Avaintoimijat Erityispanokset Liitännäisalat Kriittiset kehittämiskohteet Megatrendit Heikot signaalit Teknologiat Innovaatiot Avainammatit Peruskvalifikaatiot Ammatilliset kvalifikaatiot Osaamisen kehittäminen Analyysissä liikutaan suurista linjoista kohti yksityiskohtaisempia asiakokonaisuuksia Esimerkki: Miten uudet innovaatiot heijastuvat osaamistarpeisiin?

21 KLUSTERIANALYYSIN RAKENNE JA LOGIIKKA …sama asia toisin esitettynä
1. TULEVAISUUDEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ JA KEHITTÄMISKOHTEET (megatrendit, heikot signaalit, teknologiat ja innovaatiot) 2. YKSITYISKOHTAISTAMINEN JA KEHITTÄMISKOHTEET (avaintuotteet, avaintoimijat, erityispanokset, liitännäisalat ja kriittiset kehittämiskohteet) 3. TARVITTAVA OSAAMINEN (avainammatit, peruskvalifikaatiot, ammatilliset kvalifikaatiot ja osaamisen kehittäminen)

22 PÄIJÄT-HÄMEEN MUOVIKLUSTERI
Ydinkysymys Minkälaista liiketoimintaa teemme 5–10 vuoden päästä ja minkälaista osaamista se vaatii henkilöstöltä? Topten-lista Pyritään tunnistamaan noin kymmenen tärkeintä tekijää kunkin aihepiirin osalta sekä järjestämään nämä tekijät tärkeysjärjestykseen. Miten nämä tekijät vaikuttavat omaan toimialaan ja yritysten toimintaan?

23 Lähteet Aaltonen, Mika & Markku Wilenius (2002). Osaamisen ennakointi – Pidemmälle tulevaisuuteen, syvemmälle osaamiseen. Hämeen alueellinen teknologiastrategia (2003). Hämeen TE-keskus. Kurri, Veijo, Timo Malén, Risto Sandell & Matti Virtanen (2002). Muovitekniikan perusteet. Mannermaa, Mika (2004). Heikoista signaaleista vahva tulevaisuus. Muovin suomalainen käsikirja (2002). Muovifakta Oy. Petrola, Nikke & Kaj Roine (2001). Muovituoteteollisuuden asema ja verkostoituminen. Päijät-Hämeen tapaustutkimus. Teknillinen korkeakoulu, Lahden keskus. Saikkonen, Soili, Keijo Mäkelä & Tuomas Komu (2003). Päijät-Hämeen työelämän kehitys ja koulutustarve-ennuste 2010. Stenvall-Virtanen, Sari (2003). Juuri oikeanlaista kemiaa. Turun kauppakorkeakoulu, Yritystoiminnan tutkimus- ja koulutuskeskus. Tutkimusraportteja B4/2003. Tulevaisuusluotain. Education Intelligence. Väliraportti 1 (Luonnos) (2004). Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto, Koulutuspolitiikka. Työvoima- ja koulutustarvetutkimus TKTT-2003 (2003). Hämeen TE-keskus. Ylikorpi, Kati, Antti Pohjonen & Jukka Kaartoluoma (2002). Muovi mukana menestyksessä.


Lataa ppt "Ennakointityötä LAMK:ssa Työelämävastaavuuden työrenkaan kokous 17. 5"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google