Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mitä nuoren päässä liikkuu – Miten tukea ja milloin huolestua?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mitä nuoren päässä liikkuu – Miten tukea ja milloin huolestua?"— Esityksen transkriptio:

1 Mitä nuoren päässä liikkuu – Miten tukea ja milloin huolestua?
Raisa Cacciatore Lastenpsykiatri, asiantuntijalääkäri, tietokirjailija Väestöliitto Pirkkala

2 Hyvinvoiva nuori – sopeutuu ympäristöönsä
Hyvinvoiva nuori selviytyy päivittäisestä arjesta ilman suurta ahdistusta, lähtee useimmiten mielellään kouluun tai työhön. Hän nukkuu ja syö hyvin, kykenee toimimaan ryhmässä ja luomaan ystävyyssuhteita. Hän sietää epäonnistumisia, tunnistaa oikean ja väärän, osaa iloita tavallisesta elämästä, nauraa aina välillä ja kykenee muutenkin osoittamaan tunteitaan – niin kiintymyksen kuin vihan.

3 Hyvinvoiva nuori – pärjää itsensä kanssa
Hyvinvoiva nuori kokee elämän tyytyväisyyttä, hän uskoo riittävästi omiin kykyihinsä ja voi olla temperamentiltaan reipas ja rohkea tai ujo ja arka. Hän kykenee tuntemaan empatiaa – pystyy asettumaan toisen ihmisen asemaan ja tarvittaessa puolustamaan toistenkin oikeuksia.

4 Nuorten mielenterveys-häiriöiden yleisyys
Jokin 15-25% (tytöt enemmän) Vakava masennus 5-10% (tytöt enemmän) Päihteiden ongelmakäyttö 5-10% (pojat enemmän) Käytöshäiriöt >10% (pojat enemmän) Ahmimishäiriö 5% (tytöt enemmän) Sosiaalisten tilanteiden pelko 1-2,5% Pakko-oireinen häiriö 1-2% Paniikkihäiriö 1% Psykoosi 1-2% (yhtä paljon) Bipolaarihäiriö 1% Laihuushäiriö 1% Lönnqvist ym. Psykiatria-oppikirjasta (KUSTANNUS OY DUODECIM v.2007) nuorisopsykiatrian luvusta (Marttunen, Kaltiala-Heino s. 596)

5 Mitä nuori tarvitsee Kuulluksi, nähdyksi tulemista
Aitoja kohtaamisia. Välittävää aikuista. Yksilöllisyyden ymmärrystä. Kehitysportaiden tuntemusta Seksuaalisuus ja aggressio. Itsenäistyminen. Aivot kehittyvät hitaasti, ymmärrys myös. Mitä voi vaatia? Missä täytyy suojata? Kehityksen ja itsetunnon tukea Tekoja. Oikeaa toimintaa. Itse koettu kasvatus ei aina parasta.

6 Mitä nuori tarvitsee 2.4.2017 Kuulluksi, nähdyksi tulemista
JARRUTA, HILJENNÄ Kehitysportaiden tuntemusta TUTUSTU, OPISKELE Kehityksen, itsetunnon tukea TOIMI NYT

7 Ennaltaehkäisy Positiivinen minäkuva Temperamentit
Olen hyvä! -> Minua kannattaa suojata!

8 Temperamentit ja itsetunto
Kaikki ihmiset ovat jo syntymästään erilaisia. Jos huomaa, että kelpaa ja on iloksi muille, voi rakentaa hyvää kuvaa maailmasta ja itsestään. Tähän rakennustyöhön voi jokainen osallistua. Uusi ihminen, uusi tuttavuus tarkoittaa jännittävän löytöretken alkua. Kun oppii tuntemaan toisen, voi löytää yhteisen mukavan tavan olla yhdessä tekemässä. Erilaisuus on sääntö, ei poikkeus: Erilaisten ihmisten kanssa joudumme tekemään töitä ja pärjäämään. Kaikki ihmiset ovat jo syntymästään erilaisia. Jos huomaa, että kelpaa ja on iloksi muille, voi rakentaa hyvää kuvaa maailmasta ja itsestään. Tähän rakennustyöhön voi jokainen osallistua. Uusi ihminen, uusi tuttavuus tarkoittaa jännittävän löytöretken alkua. Kun oppii tuntemaan toisen, voi löytää yhteisen mukavan tavan olla yhdessä tekemässä. Erilaisuus on sääntö, ei poikkeus: Erilaisten ihmisten kanssa joudumme tekemään töitä ja pärjäämään.

9 Tahtominen ja itsetunto
Ei saa mitätöidä nuorten tavoitteita, arvoja ja pystyvyyskokemuksia. Haluaminen ja yrittäminen on tärkeää. Ei pidä tehdä kaikkea liian helpoksi tai nuoren puolesta. Käy arvokeskustelua: minkä asian takia olisit valmis hiukan kärsimäänkin?

10 Aika antaa arvokasvatusta
Käy arvokeskustelua: Mikä on tärkeää? Mikä on kaikkein tärkeintä elämässä? Minkä asian takia olisit valmis hiukan kärsimäänkin? Kerro arvoistasi: ystävyys, rakkaus, vapaus, veljeys, tasa-arvo, terveys…

11 Mistä elämään voi saada motivaatiota ja mielekkyyttä?
Välitön tarvetyydytys: nautinto, hyvä olo Lyhyen tähtäimen tavoitteet ja tämän hetken jutut. Onko kivaa vai tyhmää? Arvojen mukainen elämä: tunnistaa arvonsa Elämällä on kompasseja ja suuntaviittoja. Ne ohjaavat valintatilanteissa. Arvoja toteuttaakseen ihminen on valmis sietämään pettymyksiä, jopa kärsimään.

12 Elämänlaatu Kokonaisuus on tärkein Elämä on merkityksellistä!
Mikä aiheuttaa terveyttä? Mikä johtaa elämänlaatuun? Mikä tarjoaa syytä elää? Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan

13 Terveyden uusi määritelmä?
“Health is what it takes to make life worth living” Bengt Lindström: The Hitchhiker’s Guide to the Salutogenesis. Salutogenic pathways to health promotion. Folkhälsan 2010 Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan

14 Salutogeneesin avain Kyse ei ole vain olemassa olevista resursseista, vaan kyvystä ja joustavuudesta käyttää omia resurssejaan terveyttä tuottavalla tavalla. Lähtökohta: katsotaan resursseja ja voimavaroja. Bengt Lindström: The Hitchhiker’s Guide to the Salutogenesis. Salutogenic pathways to health promotion. Folkhälsan 2010

15 Elämänlaatu Terveys on yksi elämänlaadun tekijä Sairaus on yksi
Elämä on enemmän kuin nämä Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan

16 Tahtominen ja itsetunto
Kielteinen palaute! On paljon asioita, joita en osaa. Onneton, aloitekyvytön. Yhteistyöhaluton, itkuinen, ärtyinen. Vihaisesti mulkoileva, välinpitämätön. Diane Levy: Increasing a child’s self-esteem? Random House 2002

17 Tahtominen ja itsetunto
Sex, drugs & rock’n roll Mitä väliä? Drop out Itsetuhoisuus Diane Levy: Increasing a child’s self-esteem? Random House 2002

18 Jotakin jota haluaa… Olen aika hyvä! Osaan ja pystyn, jos yritän
Haluttavia asioita Tavoiteltavia asioita Olen aika hyvä! Osaan ja pystyn, jos yritän Osaan paljon! Osaan aika paljon Osaan jotakin Osaan… Osaan? Diane Levy: Increasing a child’s self-esteem? Random House 2002

19 Merkityksellinen yhteys
Kuulua mukaan Ymmärtää miten perhe tai koulu toimii Miksi olen mukana Mitä vanhemmat / koulu tekee Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan

20 Tarve kuulua samanmielisten joukkoon
Yhteenkuulumisen tunne antaa voimaa ja turvaa Olemme laumaolentoja, haluamme kuulua yhteen Uskallanko rauhassa sanoa oman mielipiteeni, vaikka muut olisivat eri mieltä?

21 Saammeko olla erilaisia, yksilöitä? Olet eri asia kuin mielipiteesi
Minä olen eri asia kuin mielipiteeni! Mitä mieltä sinä olet? Miltä sinusta tuntuu? Mitä sinä haluaisit? Saammeko olla erilaisia, yksilöitä? Olet eri asia kuin mielipiteesi

22 Tunteiden hallinta ja itsetunto
Murrosiässä tunteet moninkertaistuvat. Opetellaan tunteiden hallintaa. Oletko opetellut pärjäämään haasteellisten tunteitten kanssa? (luettele niitä)

23 Tunne-ilmapiiri ja itsetunto
Mikä sinulla on, isä? Mikset kuule minua, äiti? Mitä te pelkäätte koko ajan? Pitää olla laiha… kaunis, hyvä koulussa… menestyvä, suosittu, muodikas, avulias vaivaton… Poissa silmistä… Huolet… ongelmat… Kriisi…. stressi, kiire… Tunne-ilmapiiri ja itsetunto Tunnetaidot ja koti

24 Keskustelu itsensä kanssa
Ihmiset keskustelevat mielessään jatkuvasti itsensä kanssa. Kommentoivat ja suunnittelevat tekemisiään tai vatvovat menneitä tapahtumia. Se voi olla kannustavaa tai halveksivaa. Omat pohdinnat vaikuttavat, eli se pään sisäinen puhe. Itse olet eniten itsesi kanssa. Omat pohdinnat vaikuttavat. Pään sisäinen puhe. Itse olet eniten itsesi kanssa. 1) Se alkaa rakentua lapsuudessa. Mitä puhetta lapsuuden kotona jäi pääsi sisään? 2) Pitkä ihmissuhde vaikuttaa. Se alkaa rakentua lapsuudessa. Myös pitkä ihmissuhde vaikuttaa. Mitä puhetta lapsuuden kotona jäi pääsi sisään?

25 Tunnetaitoja

26 MENESTYS KUNNIOITUS Aikuisten malli! KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO NEUTRAALI Kunnioitus tarttuu – syrjäytyminen ja menestys ovat usein mallioppimisen tulosta Väkivalta kasautuu Väkivalta synnyttää väkivaltaa Jatkuvia traumoja, defensejä vahvistuu HALVEKSUNTA SYRJÄYTYMINEN

27 KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa Myönteiseen keskittyminen Kiittämällä kasvattaminen Respektipisteitä, tarravihkoja Onnistumisen esiin nostamista Lapsen kokemusta arvostavaa puhetta Lapsi ei voi valita kasvuympäristöään – saako hän kokemuksia arvostavasta kanssakäymisestä, milloin, mistä? KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO NEUTRAALI HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta Kielteiseen keskittyminen Moittiminen, iva, pelko Rankaisu, ankaruus, kuritus Epäonnistumisen esiin nostamista Vähättelevää, mitätöivää puhetta

28 Älä jää halveksunnan ilmapiiriin. Hakeudu arvostaviin ihmissuhteisiin!
MENESTYS KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa Myönteiseen keskittyminen Kiittämällä kasvattaminen Respektipisteitä, tarravihkoja Onnistumisen esiin nostamista Arvostavaa puhetta KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO Älä jää halveksunnan ilmapiiriin. Hakeudu arvostaviin ihmissuhteisiin! NEUTRAALI Kielteiseen keskittyminen Moittiminen, iva, pelko Rankaisu, ankaruus, kuritus Epäonnistumisen esiin nostamista Mitätöivää puhetta HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta SYRJÄYTYMINEN

29 Käytöshäiriön kasvatukselliset riskitekijät
Kovassa kasvatustyylissä rankaistaan lasta jätetään palkitsematta silloin, kun hän toimii toivotulla tavalla Lapsi saa siten eniten huomiota ei-toivotulla käytöksellä vanhempi mallintaa aggressiivista käytöstä toiminnallaan Vapaassa kasvatustyylissä lapsella ei ole rajoja lapsi ei tiedä, mitä häneltä odotetaan, mikä käytös on toivottua johdonmukaisuus kasvatuksessa puuttuu lapsi hakee rajoja ja alkaa tästä syystä oireilla

30 Oikea kasvatus on siinä keskivälissä:
Jämäkkyys Asiallisuus Oikeudenmukaisuus

31 Tunne on sinussa, mutta olet eri asia kuin tunteesi
Hankalat ajatukset aktivoivat tunteita Pelko, pettymys tai huono omatunto ovat usein signaaleja, jotka auttavat meitä toimimaan oikein. Kielteiset ajatukset ja tunteet voivat myös riistäytyä hallinnasta tai lukkiutua päälle ja vallata mielen ja kehon.

32 Hyväksy ajatuksesi / tunteesi, mutta älä lähde joka junaan
Toivota hankala tunne tai ajatus tervetulleeksi, kuin hankala naapuri Kutsu peremmälle, tarjoa teetä, hyväksy Lähetä lempeästi matkoihinsa, taputa olalle: Kiitos, kun kävit! Juhani Laakso: Mielen taito. Vapauta ajatuksia, kehitä tunteita. Kirjapaja 2009

33 Alati muuttuvat tunteet
Kaikki ajatukset ja tunteet tulevat ja menevät kuin meren aallot, kuin pilvet taivaalla. Mitä enemmän yritämme välttää epämiellyttäviä tunteita tai ajatuksia, sitä voimakkaampia ne ovat ja sitä kauemmin ne kestävät. Nils Holmberg, Kognitiivisen psykoterapian verkkolehti 2005, 2. Zen, mindfulness ja vaeltava mieli.

34 Ajatus -> Tunne -> Kehomieli
Kielteiset ajatukset ja tunteet voivat myös riistäytyä hallinnasta tai lukkiutua päälle ja vallata mielen ja kehon. Ajatusten ja tunteiden hyväksyminen ilman, että niille tarvitsisi tehdä mitään, on uusi näkökulma impulsiiviselle toimijalle. Tunteet ja ajatukset tulevat ja menevät, ja ne voi hyväksyä sellaisinaan ilman, että niiden mukaisesti tarvitsisi lähteä toimimaan.

35 1) enin osa ajattelustamme on kokemusten kautta ehdollistunutta, eikä välttämättä totta;
2) miellyttäviä ja epämiellyttäviä ajatuksia tulee ja menee elämämme aikana, halusimme sitä tai emme; 3) kaikki ajatuksemme ja tunteemme ovat väliaikaisia, ja 4) vaikka ajatus saisi meidät valtaansa, se on silti vain ajatus.

36 Kiitollisuus lisää tyytyväisyyttä, terveyttä, hyvinvointia
Keskitytään siihen, mitä jo on, ei siihen mitä ei ole Kiitollisuus jopa siitä, että asiat eivät ole huonommin. Optimistisuus, toiveikkuus. Kiitollisuudesta puhuminen ääneen, sen hämmästely ja ihastelu, mitä elämä tarjoaa. Jos lasta kiittää, hän toistaa tekonsa. KIITOLLISUUS - Minulla on! KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO Kiitollisuus lisää tyytyväisyyttä, terveyttä, hyvinvointia Osaamattomuuteen, puutteisiin keskittyminen. Nähdään kaikki se, mitä ei ole. Vertaaminen muihin jotka osaavat, joilla on taito. Lasten annetaan luokitella ja arvottaa toisiaan, ihmisiä. Harmittelu, katkeruus. Jos lasta moittii, hän kokee olevansa huono(mpi) KATEUS - Minulla ei ole, ei kai sinullakaan!

37 Aggressio muuttaa mieltä…
Aivoissa tapahtuu toimintatilan muutos, kun ihminen menee pois tolaltaan YLÄTIE ALATIE Daniel J. Siegel: The Developing Mind 1999

38 Yksilölliset reaktiot Tunnereaktiot
Kronologinen muisti Vastuuntunto Syy-seuraus Empatia Oikeudenmukaisuus Rationaalisuus Moraali Tässä hetkessä Aika pysähtyy Kontrolli häviää Yksilölliset reaktiot Tunnereaktiot Hälytystila Voimakkaan toiminnan tila Daniel J. Siegel: The Developing Mind 1999

39 ALATIE / YLÄTIE LIIPASIN: Tapahtuma Ärsyke
Tunnista laukaisevat tekijät! Opettele ottamaan aikalisä! Selvittele vanhan traumat! Vahvista Ylätietä! ALTISTAA / HERKISTÄÄ Matala verensokeri Väsymys Stressi Omat ”mustelmat” / traumat Alkoholi Jotkin lääkkeet Perimä

40 Haavoittuvuus ja ylilyönnit
Hämmennys Hormonit mullistavat kaiken aiemman... Haavoittuvuus ja ylilyönnit

41 rohkaistuminen herkistyminen uteliaisuus Biologinen kehitys
Seksuaalisuuden portaat, Opetushallitus 2000 rohkaistuminen herkistyminen uteliaisuus Biologinen kehitys

42 Kirkon nuorisopäivät Raumalla 5. -6. 5. 06, vastaajat n
Kirkon nuorisopäivät Raumalla , vastaajat n. 50kpl 15-18v nuoria

43 Kokenut seksuaalista väkivaltaa Kouluterveyskysely 2010
(Kehon intiimialueiden koskettelu vasten tahtoa, yhdyntään tai muunlaiseen seksiin painostamista tai pakottamista, rahan , tavaran tai päihteiden tarjoamista vastineeksi seksistä) N= Tytöt 27754, Pojat 27706 N= Tytöt 15429, Pojat 11706 N= Tytöt 8887, Pojat 11864

44 …jos joku koskettaa sinua tai käyttäytyy sinua kohtaan ahdistavasti:
Sano EI! Lähde pois! Kerro aikuiselle, johon luotat!

45 PORNO Hämmentää, ahdistaa, kiihottaa, koukuttaa
Aikaansaa suorituspaineita Estää seurustelua

46 Mikä juttu tää on ? Nuoren tulee voida arvioida sitä, onko hänen kohtaamansa henkilö pyytämässä Kaveri- Ystävyys- Seurustelu- Seksi- Rakkaus- Rakkaus+seksisuhdetta Vapaata suhdetta Käyttö- Hyväksikäyttö- tai Alistussuhdetta hänen kanssaan.

47 Ystävyyden säännöt Seurustelusuhde = paras ystäväsi Ole kohtelias
Ole ystävällinen Ole siisti Osoita, että välität Ole reilu ja rehellinen Älä kerro yksityisjuttuja muille Älä puhu pahaa takana Älä petä Pyri rakentavaan riitelyyn Selitä miksi, jos suhde ei toimi

48 Itsetunnon rakennustyö on jatkuvaa
Voit vaikuttaa paljon toisten itsetuntoon Anna mahdollisuuksia, tietoa ja usko nuoreen. Ole mallina: Ole itse itsesi paras ystävä! Kun olet vuorovaikutuksessa, vaikutat joka tapauksessa, suuntaan tai toiseen. Puhu itse itsellesi arvostavasti Itse olet itsesi kanssa vuorovaikutuksessa jatkuvasti. Olkoot omat pohdinnat sinulle itsellesi arvostavia ja ystävällismielisiä!

49 Koulun merkitys Opettajan antama huomio Koululuokan sosiaalinen tuki
Onnistumisen elämykset Ystävyyssuhteiden tuoma ilo …ovat lasta kannattelevia tekijöitä EL Liisa Pietilä, SLL 40/2005:

50 Neljä pöydänjalkaa KUMPPANUUS YKSITYISYYS YHTEISÖLLISYYS PERHE
Elämän tukipylväät, elämäntaso ja vakaus. Kokonaisvaltaisuus. Nähdä koko potilas ihottuman / kohdunkaulan takaa. Hyvä tsekata aika ajoin. Yhtä tärkeitä. PERHE

51 Neljä pöydänjalkaa Perhe Yhteisöllisyys Kumppanuus Yksityisyys
Yksilön elämän tasapaino Yksityisyys Perhe Elämän hallinta? Yhteisöllisyys Seksi kukoistaa vain jos …nesteet pursuavat maljasta, varret sojottavat pystyssä… Kumppanuus

52 Minä osana yhteisöä ja yhteiskuntaa
Olenko tärkeä ja tarpeellinen? Minä osana yhteisöä ja yhteiskuntaa Olenko mukana Huomataanko minut Yhteisöllisyys Työttömyys ja pitkäaikaisten sitoumuksien mahdottomuus. Pikkulapsen äiti. Opiskelija.

53 YKSITYISYYS Kykyä viihtyä itsensä kanssa
Psyykkinen, fyysinen, sosiaalinen terveys. Itsearvostus, positiivinen minäkäsitys

54 KUMPPANUUS Tuntuu hyvältä jopa kehossakin
Kumppanin puute = tavallisin seksiongelma. Jos sulla on, olet onnekas! Onnellisia ovat ne jotka voivat arvostaa itseään ja kumppaniaan. Vastakkainasettelu on vain haitaksi!

55 Nuorellekin välttämätön
PERHE Myös nuori tarvitsee vahvaa vanhemmuutta!! Unohtunut. Tavallisin teinivanhemmuuden syy: ei yhtään turvallista aikuista elämässä!

56 Oppilaat uupuvat jos Tuntevat olevansa yksin, pinnistelevänsä joukosta erillään Missio hukassa, miksi oikein opiskelen, haluanko tätä Kehitysjohtaja Jari Jokinen, Aalto-yliopisto

57 Työelämän jatkuva muutos
Seuraavat 50v pärjää työelämässä, jos on: Hyvät asenteet: tykkää mitä tekee Kyky oppia uutta: koko ajan Intohimoa: haluaa tehdä mitä tekee Uteliaisuutta: jatkuvaan muutokseen Prof. Kalevi Ekman, Aalto-yliopisto

58 Tue, älä tuomitse Jos nuori tuntee, ettei hän ole sellainen, kuin pitää, hän tulee epätoivoiseksi. Epätoivoinen nuori tekee epätoivoisia tekoja. Toivottomuus, huono itsetunto ja unelmien puute tavallisimmat syyt riskikäyttäytymiseen

59 Vuoden 2008 terveysaineisto!

60 Ammattilaisille, Vanhemmille www.vaestoliitto.fi/murkun_kanssaa

61 Nuorille

62 Vanhemmille

63 Tietofinlandia -ehdokas! Työille ja pojille 12-18v

64 Arvostavaa, asiallista, hauskaa ja herkkää tietoa pojille

65 Poikien puhelin


Lataa ppt "Mitä nuoren päässä liikkuu – Miten tukea ja milloin huolestua?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google