Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIlona Nurminen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Neuropsykiatrinen valmennus – erikoistumisopintojen seminaariin
TERVETULOA Neuropsykiatrinen valmennus – erikoistumisopintojen seminaariin
2
Neuropsykiatrinen valmennus
ohjaukseen perustuvaa kuntouttavaa toimintaa henkilöille, joilla kehityksellisiä neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia ADHD, ADD, Tourette, AS, autismi kielellinen erityisvaikeus, oppimisvaikeudet hyötyvät myös esim. mielenterveys- ja päihdekuntoutujat keskeistä elämänhallinnan tukeminen käytännön arjen ongelmista lähtevää – arjen sujuminen omien vahvuuksien ja voimavarojen hyödyntäminen uusien käyttäytymismallien löytäminen työskentelytapa, jolla ohjausta toteutetaan tausta-ajatteluna voimavara- ja ratkaisukeskeisyys
3
Valmennus sopii erilaisiin arjen hallinnan ja oman toiminnan ohjauksen pulmiin mm.
koulunkäynnin vaikeudet sosiaaliset taidot, vuorovaikutustaidot kaverisuhteet, seurustelu myöhästelyt raha-asiat itsetunto, minäkuva, tunteiden tunnistaminen itsen hoito, kodin hoito, asioinnit ym. ym.
4
Valmennuksen lähtökohtia
uskoa, toivoa ja unelmia vaalitaan yhteistyösuhteen luominen asiakkaan voimavaraistuminen ja valtaistuminen sopivien toimintatapojen etsiminen Perusfilosofiana on: Älä korjaa sitä, mikä ei ole rikki. Tee lisää sitä, mikä toimii. Jos jokin ei toimi, tee jotain toisin. (DeJong P. & Kim Berg 1997)
5
Valmennus Suomessa ADHD-liitto ja -keskus toivat valmennusajattelun Suomeen. Ensimmäinen koulutus toteutettiin Suomessa vuonna 2003. Tämän päivän koulutus on täydennyskoulutusta sosiaali-, terveys-, opetus- tai kasvatusalan tutkinnon suorittaneille. Koulutusta järjestävät mm. ammattikorkeakoulut, kesäyliopistot, ammattiopistot, oppisopimuskeskukset sekä järjestö- ja yksityissektori op:n mittaisina noin vuoden kestävinä kursseina. Valmennus on esiintynyt aiemmin nimillä ohjaus, luotsaus, coaching Nyt nimeksi on vakiintunut neuropsykiatrinen valmennus, ”nepsy- valmennus”. Valmennus on esitelty Käypä hoito -suosituksessa vuodesta lähtien. Suomessa on jo satoja koulutettuja nepsy-valmentajia ympäri maata. Valmentajia työskentelee sekä julkisella -, järjestö- että yksityissektorilla. Valmentajista saa tietoa mm. Valmennustaito ry:stä
6
Valmennuksen menetelmiä
Arvioivat menetelmät: Havainnointi Itsearviointilomakkeet Haastattelut Strukturoivat menetelmät: Ajanhallinta ja suunnittelu Kalenterit Päivä- ja toimintajärjestykset Tehtävälistat Ohjaavat menetelmät: Yhdessä tehtävät toimet Mallintaminen Visuaaliset menetelmät: Kuvat Visualisointi Reflektoivat menetelmät: Itsearvioinnin, oiretietoisuuden ja minäkuvan kehittyminen
7
Valmennuksen järjestelyistä
Valmennus voi tapahtua valmentajan työtiloissa, kotona, koulussa, opiskelupaikalla, työpaikalla ja muissa arkielämän toimissa. Valmennuksessa kannattaa antaa sekä valmennettavalle että valmentajalle mahdollisuus tutustumiseen ja sitoutua tapaamisiin 3-5 kertaa, jonka jälkeen valmennusmyönteisyys ja sen hyödyllisyys varmistetaan. Aluksi kertaa 1-3 tuntia kerrallaan noin kerran viikossa. Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän toiminnallisia menetelmiä, jotka vievät aikaa. Tukena sähköposti-, puhelin- ja tekstiviestiohjaus sovitulla tavalla. Lapsen ollessa kyseessä yhteistyö vanhempien kanssa sitä tärkeämpää mitä nuorempi lapsi on. Lähiverkoston tuki tärkeää. Maksusitoumuksia ovat myöntäneet mm. kuntien sosiaali- ja terveystoimet, koulutoimet, sairaanhoitopiirit, projektit. Itse maksavien osuus on lisääntynyt. Vammaistuki (ent. hoitotuki) kompensoi kustannuksia. Hinta € tunnilta, alv 0% Alv-laki § 34
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.