Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tulikivi Oyj Juha Sivonen 7.2.2007.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tulikivi Oyj Juha Sivonen 7.2.2007."— Esityksen transkriptio:

1 Tulikivi Oyj Juha Sivonen

2 Tiedotustilaisuus 7.2.2007 klo 9:00
Tervetuloa Tilinpäätös 2006 Toimitusjohtajan katsaus Tulikivi linjaukset

3 Tilinpäätös 2006 Tulikivi-konsernin liikevaihto kasvoi vuonna ,1 prosenttia ja oli 82,1 miljoonaa euroa (58,6 miljoonaa euroa vuonna 2005). Konsernin tulos ennen veroja kasvoi 28,6% ja oli 7,8 (6,1) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan kassavirta ennen investointeja oli 12,0 (10,5) miljoonaa euroa. Tilauskanta vuoden vaihteessa oli 10,4 (9,2) miljoonaa euroa. Uusi tehdas käynnistettiin suunnitelman mukaan marraskuussa.

4 Tulokseen vaikuttivat neljännellä vuosineljänneksellä:
Kotimaan jakelumuutos 0,3 m€. Ympäristövarauksen kirjaus 0,2 m€. Uuden tehtaan käynnistyskulut. Uuden tuotesukupolven lanseeraaminen.

5 Konsernituloslaskelman lyhennelmä
01-12/ /2005 Muutos, % Me Liikevaihto 82,1 58,6 40,1 Liikevoitto 8,2 6,3 30,9 Prosenttia liikevaihdosta 10,0 10,7 Voitto ennen veroja 7,8 6,1 28,6 Prosenttia liikevaihdosta 9,5 10,3 Tilikauden voitto 5,7 4,4 31,1

6 Segmentti-informaatio
Me Me Liikevaihto 82,1 58,6 Vuolukivitulisijat-liiketoiminta 61,3 52,2 Luonnonkivituotteet-liiketoiminta 7,3 6,4 Keraamiset tuotteet-liiketoiminta 13,5 Liikevoitto Me Me 8,2 6,3 Vuolukivitulisijat-liiketoiminta 9,8 8,8 Luonnonkivituotteet-liiketoiminta 0,3 0,2 Keraamiset tuotteet-liiketoiminta 1,2 Konsernin kohdistamattomat kulut -3,1 -2,7

7 Tunnusluvut 12/2006 12/2005 Tilauskanta, (31.12), Me 10,4 9,2
12/ /2005 Tilauskanta, (31.12), Me 10,4 9,2 Bruttoinvestoinnit, Me 24,1 4,8 Bruttoinvestoinnit/liikevaihto, % 29,4 8,1 Henkilöstö keskimäärin Osakekohtainen tulos, € 0,16 0,12 Osakekohtainen oma pääoma, € 0,83 0,70 Sijoitetun pääoman tuotto, % 21,7 20,7 Omavaraisuusaste, % 46,4 63,0 Gearing, % 40,9 -3,1 Current ratio 1,5 1,6 Osakkeiden lukumäärä keskimäärin Osakkeiden lukumäärä

8 Konsernitase Me 12/2006 12/2005 Varat
12/ /2005 Varat Pitkäaikaiset varat yhteensä 40,2 22,0 Vaihto-omaisuus 10,6 7,0 Muut lyhytaikaiset varat 15,4 11,6 Varat yhteensä 66,2 40,6 Oma pääoma ja velat Oma pääoma 30,7 25,5 Pitkäaikaiset velat yhteensä 18,7 3,3 Lyhytaikaiset velat yhteensä 16,8 11,8 Oma pääoma ja velat yhteensä 66,2 40,6

9 Konsernin rahavirtalaskelma
Me Liiketoiminnan rahavirrat Tilikauden voitto 5,7 4,4 Liiketoiminnan nettorahavirta 12,0 10,5 Investointien nettorahavirta -20,1 -4,1 Rahoituksen nettorahavirta 8,9 -7,4 Rahavarat tilikauden lopussa 4,9 4,1

10 Tulevaisuuden näkymät
Positiivinen talouskehitys ja aktiivinen rakentaminen jatkuvat Tulikiven päämarkkina-alueilla ja tulisijatuotteiden kysynnän odotetaan säilyvän hyvällä tasolla. Konsernin liikevaihto ja tulos kehittyvät positiivisesti vuositasolla. Kotimaan uuden jakelutien ja tehtaan käynnistäminen rasittavat alkuvuoden tuloskehitystä.

11 Toimitusjohtajan katsaus

12 Liikevaihto Kotimaa Vienti 80 70 60 50 40 30 20 10 1980 1981 1982 1983
10 20 30 40 50 60 70 80 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Kotimaa Vienti

13 Liikevaihdon jakauma maittain v. 2006
Kotimaa Kotimaan liikevaihto 40,2 (27,9) m€ 48,9 (47,6)% liikevaihdosta Viennin liikevaihto 41,9 (30,7) m€ 51,1 (52,4%) liikevaihdosta.

14 Kotimaa, tulisijat Kotimaan tulisijamarkkina kasvaa 2-3% vuosittain.
Tulikiven kasvu -8%, Kermansaven +20%, kokonaisuus pienellä kasvulla. Jakelumuutos vuoden alusta on strategian mukainen toimenpide. Materiaalien markkinaosuudet: Vuolukivi 20%, Kaakeli 20%, Tiili 40%, Metalli 15%, Muut 5% (RTS). Tulikiven markkinaosuus n. 17%, Kermansaven n. 12% (RTS)

15 Tulikivi-studiot Nykytila 35 studiota Tavoite 45

16 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Tulisijamyynnin kasvu Saksassa n. 25%. Jakelutien kehittäminen jatkui. Jälleenmyyjät lähes 50 kpl. Talous ja luottamusindikaattorit nousussa. ALV-korotus vuoden vaihteessa.

17 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Tulisijamyynnissä ei kasvua Ruotsissa. Jakelutieuudistus 2006. Yksi verhouskiven suurimmista asiakkaista on ruotsalainen Nibe.

18 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Ranskassa tulisijamyynnin kehitys yli 50%. Jakelu hyvässä kunnossa. 2005 alkanut valtion verotuki jatkuu toistaiseksi.

19 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tulisijamyynnin kehitys n. 20%. Belgia on ”kamiinamaa”. Maahantuojan pitkäjänteinen työ on tuonut jatkuvaa kasvua.

20 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska Myynti Tanskaan on verhouskiveä. Neljä merkittävää asiakasta.

21 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Tulisijamyynnin kehitys n. 15%. Sisältää USA & Kanada. Tasaista ja kannattavaa kasvua luotettavien yhteistyökumppaneiden kanssa. Korkea keskihinta tuotteissa.

22 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Viro Virossa myynnin kehitys yli 50%. Tulikivellä vahva asema pienessä markkinassa. Toiminta laajentunut koko Baltiaan.

23 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Viro Itävalta N. 20% kehitys tulisijojen myynnissä Itävallassa. Maahantuojan pitkäjänteinen työ. Varaavien uunien vahva perinne.

24 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Viro Itävalta Venäjä Tulisijojen myynti kasvoi yli 50% Venäjällä ja sen lähialueilla (Ukraina, Kazaksthan).

25 Venäjä ja lähialueet Viennin keskeinen panostusalue.
Toiminnan painopiste jakelutien rakentaminen. Panostusalueet Pietari, Moskova, muut miljoonakaupungit. Kohderyhmänä: Rakennusliikkeet Hirsitalovalmistajat Varakkaat omakotirakentajat ja heidän arkkitehtinsa

26 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Viro Itävalta Venäjä Sveitsin tulisijamyynti pienellä kehityksellä. Pitkäaikainen maahantuoja (n. 20 v.), jonka kanssa aloitettu jakelun kehitysprojekti. Vahva varaavien uunien perinne. Sveitsi

27 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Viro Itävalta Venäjä Myynti yli kymmenyksen kasvussa Italiassa. Pitkäjänteinen maahantuojan työ. Painopiste Pohjois-Italiassa. Sveitsi Italia

28 Liikevaihto maittain v. 2006
Kotimaa Saksa Ruotsi Ranska Belgia Tanska USA Viro Itävalta Muita maita: Hollanti, Ukraina, Latvia, Liettua, Norja, Luxenburg, Unkari, Kazaksthan Venäjä Sveitsi Italia Muut

29 Luonnonkivet Liikevaihto 7,3 m€ (6,6). Liikevoitto 0,3 m€ (0,2).
Kolmanneksen kasvu sisustuskivissä, jonka osuus nyt n. 70% liikevaihdosta. Tulikivi on sisustuskiven markkinajohtaja Suomessa. Sisustuskiven kokonaismarkkinat Suomessa ovat yli 15 miljoonaa euroa, markkinat kasvavat >15 prosenttia vuodessa. Panostetaan jatkossakin sisustuskiviin ja kuluttaja-asiakkaisiin. Tuotteistaminen ja jakelukanavan kehittäminen Lisäksi kivien toimitukset rakennuskohteisiin.

30 Verhouskivi Vuolukivi erittäin suosittu materiaali kamiinoiden verhouksissa Keski-Euroopassa ja Skandinaviassa. Vahva liikevaihdon kasvu. Tulikiven markkinaosuus yli 50%. Edustaa merkittävää osaa vuolukivitulisijat liiketoiminnasta. Kannattavuus vastaa tulisijaliiketoiminnan keskiarvoa. Tulikiven vahvuudet laadussa, toimitusvarmuudessa ja vaativissa työstöissä sekä palvelussa. Asiakkaina Euroopan ykkösvalmistajat: mm. ruotsalainen Nibe ja saksalainen Hark.

31 Keraaminen liiketoiminta
Kermansaven haltuunotto on edennyt suunnitelmien mukaan. Kannattavuuskehitys vastaa ostovaiheessa tehtyjä laskelmia. Vuoden 2007 alusta segmenttiraportoinnissa kaakeliuunit ovat osa tulisijat-liiketoimintaa. Astialiiketoimintaa kehitetään kannattavuuden rajoissa.

32 Uusi mallisto Mallisto on otettu innostuksella vastaan.
Kysyntä ylittää valmistuskapasiteetin. Uusi palamistekniikka, uudet luukut. Uusi rakennekonsepti. Design-ammattilaiset. ”Markkinoiden paras tuote”. Hiukkasfoorumi myönsi Tulikivi Oyj:lle Vuoden Hiukkasteko palkinnon. Tulikivi on panostanut puhtaampaan polttotekniikkaan, joka edesauttaa puun pienpolton päästöjen vähentämistä. Tulikivi on näin parantanut ilmanlaatua. Vuoden Hiukkasteko -palkinto jaettiin vuonna 2006 ensi kertaa.

33 Tuotantoinvestointi Uusi tehdas valmistui ennätysvauhdilla ja se vihittiin käyttöön Valmistaa uutta mallistoa. Käyttää raaka-aineenaan pääosin pienlohkareita. Tuotannon ylösajo ei ole edennyt tavoitteiden mukaisesti. Tavoitetasot saavutetaan alkuvuoden aikana. Moderni tekniikka kiventyöstössä tuonut haasteita.

34 Tulikivi linjaukset

35 Tulikiven missio Liikeidea Liiketoiminta-alueet
Sisällysluetteloon Tulikiven missio Liikeidea Liiketoiminta-alueet Tuottaa koteihin lämpöä ja viihtyisyyttä korkealaatuisilla, sisustukseen sopivilla merkkituotteilla. Tulisijat Luonnonkivituotteet Tuotteiden suunnittelussa ja valmistuksessa otetaan huomioon ympäristövaikutukset. Tulikiven tulee tehdä jatkuvasti hyvää tulosta, joka mahdollistaa sijoittajille kilpailukykyisen osingon ja osakkeen arvonnousun sekä luo henkilöstölle turvallisen työpaikan ja tulokseen pohjautuvan toimeentulon.

36 Tulikiven arvot Yrittäjyys Rohkeus Tyytyväinen asiakas Rehti toiminta
Sisällysluetteloon Tulikiven arvot Yrittäjyys Rohkeus Tyytyväinen asiakas Rehti toiminta

37 Tulikiven omistajapolitiikka
Sisällysluetteloon Tulikiven omistajapolitiikka Mitä tahansa teemme, ajattelemme tuottavuutta ja kasvua. Osakkeille vakaa arvonnousu ja tuotto. Huomioimme toiminnassamme ympäristön. Vaalimme yrityskuvaa Kehitämme omaleimaisuutta ja merkkituotteita. Yhtiö jakaa osinkoa noin puolet vuosituloksestaan pitäen omavaraisuusasteensa vähintään 40 prosentissa.

38 Sisällysluetteloon Tulikiven visio 2009 Tulikivi on johtava lämmityksen merkkituotteisiin ja kotien luonnonkivituotteisiin erikoistunut yritys valituilla markkina-alueilla. Johtavan aseman vahvistaminen vuolukivituotteissa ja –raaka-ainevaroissa globaalisti. Markkinoiden kehittyessä laajennamme toimintaamme uusiin tuoteryhmiin ja uusille markkinoille.

39 Taloudellinen tavoite – 5 vuoden jakso
Sisällysluetteloon Taloudellinen tavoite – 5 vuoden jakso Orgaaninen kasvu yli 5 % vuodessa. Kasvu yritysostojen kautta. Tulostason parantaminen 2 %-yks./vuosi. Tuotantoteknologian ja louhinnan tehokkuus Kustannustehokkuus ja tuotepolitiikka Raaka-aineen tarkka hyödyntäminen Pääoman hallinta Varastojen kiertonopeuden lisääminen Nykyisen investointitason säilyttäminen Yli 20 % pääoman tuotto

40 Strategialinjaukset 2007 - 2009
Sisällysluetteloon Strategialinjaukset 1. Kasvamme orgaanisesti yli 5% vuodessa, kasvamme myös yritysostoilla. 2. Sijoitetun pääoman tuottotavoite yli 20 %. Suhteellisen kannattavuuden parantaminen 2%-yksikköä vuosittain. 3. Vahvistamme Tulikivi-brändiä konsernin brändinä. 4. Laajennumme suunnitelmallisesti uusiin asiakasryhmiin ja markkinoihin sekä segmentoinnilla tehostamme markkinointia. 5. Jatkamme johtavan ja asiakaslähtöisen tuotedesignin, -teknologian ja palvelukonseptin kehittämistä.

41 Strategialinjaukset 2007 - 2009
Sisällysluetteloon Strategialinjaukset 6. Laajennamme ja tehostamme yhteistyö- ja jakeluverkostoamme. 7. Lisäämme kilpailukykyä optimoimalla tuotantorakennetta, parantamalla laatua, kehittämällä valmistusteknologioita sekä tehostamalla tuottavuutta ja hankintatoimintaa. 8. Nostamme jalostusarvoa ja parannamme tuotantoprosessien saantoa. 9. Aseman vahvistaminen vuolukivi raaka-aineen hallinnassa. 10. Varmistamme henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden sitoutumisen tavoitteiden toteuttamiseen.

42 Tulikiven menestystekijät
Sisällysluetteloon Tulikiven menestystekijät Tuotekonseptit: Innovatiivinen tuotekehitys Korkealaatuiset ja ympäristöystävälliset tuotteet Tyytyväiset asiakkaat Yritys ja brändi Tunnetut tuotemerkit Vakaa taloudellinen asema Hyvä maine Verkostot: Sitoutuneisuus Tulikiveen Perheyrittäjät jälleenmyyjinä Yhteistyökumppanit Uunimestarit Asenne ja osaaminen: Tienraivaajan asenne Osaava ja motivoitunut henkilöstö Yrityskulttuuri ja arvot Raaka-ainevarat: Vuolukiven ominaisuudet Riittävät kivivarannot

43 Lähitulevaisuuden keskeiset toimenpiteet
Kotimaan jakelumuutoksen loppuun vieminen. Saksan jakeluverkon laajentaminen. Panostus Venäjän markkinointiin ja jakelutien laajentaminen. Uuden tuotantokonseptin hiominen, uuden tuotemalliston valmistuksen laajentaminen Globaalit kivitutkimukset Tulikiven sisustuskivikonseptin ja jakelun jatkokehitys

44 Sisällysluetteloon Trendit Energian hinta nousee, bioenergian käyttö lisääntyy, energianjakelun epävarmuudet lisääntyvät. Ympäristön suojelemisen merkitys lisääntyy, päästömääräykset tiukkenevat. Elinkaariajattelun merkitys rakentamisessa lisääntyy ja luonnonmateriaalien arvostus kasvaa. Asiakkaat satsaavat enemmän kotiensa sisustamiseen ja viihtyvyyteen sekä asuinympäristöönsä. Tuotteet hankitaan valmiina kokonaispaketteina, asiakkaan oman tekemisen osuus vähenee.

45 Kiitos! Tulikivi Oyj 83900 JUUKA Puh


Lataa ppt "Tulikivi Oyj Juha Sivonen 7.2.2007."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google