Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHeidi Elstelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Akavan verotavoitteet hallitusohjelmaan
2
Verouudistus hallitusohjelmaan Tulevan hallituksen ohjelmaan talouskasvua, työllisyyttä, osaamista ja yrittämistä tukeva verouudistus: 1. Kaikkien palkkaverotus laskee vanhojen EU-15-maiden tasolle ja ylin työtuloihin kohdistuva rajaveroaste alenee 50 prosenttiin. Edellyttää muutoksia valtion tuloveroasteikon portaiden tulorajoihin, veroasteisiin ja mahdollisesti vähennyksiin, kuten työtulovähennykseen. 2.Verouudistuksen yhteydessä yhteisöverokantaa voi alentaa enintään 3 prosenttiyksiköllä (vähentää verotuloja 0,6 mrd. euroa). Vastapainona yritysten vastuuta henkilöstön työssä jaksamisesta ja osaamisesta lisättävä. Irtisanovan yrityksen rahoitettava ikääntyvien irtisanottujen uudelleen työllistymistä. 16.2.2011Talouspoliittinen yksikkö 2
3
3. Osinko- ja pääomatulojen verohuojennuksia henkilöverotuksessa rajoitetaan, ja pääomatulojen veroaste 30 prosenttiin (lisää verotuloja 0,5 mrd. euroa). 4.Esitetyt ansiotulo-, pääomatulo- ja yhteisöveroa koskevat muutokset toteutetaan samanaikaisesti. 5. Palkka-, pääoma- ja yhteisöveron n. 2 mrd. euroa veromenetykset korvataan kiristämällä kaikkia alv-kantoja 2 prosenttiyksiköllä (1,2 mrd. e) korottamalla ympäristö- ja haittaveroja yhteensä noin 0,8 mrd. e Hetemäen raportin pohjalta. välillisen verotuksen kiristäminen ei saa heikentää kaikista pienituloisimpien asemaa. 16.2.2011Talouspoliittinen yksikkö 3
4
6. Harmaan talouden torjunta tehostettava, jotta tasavertaiset toimintamahdollisuudet ja oikeudenmukainen verokohtelu. Kotitalousvähennys edistää vähemmän tuottavan työn kysyntää erinomainen harmaan talouden torjuntakeino parantaa mahdollisuuksia perheen ja työn yhteensovittamiseen. Kotitalousvähennystä ei pidä rajoittaa etenkään hoito- ja kotitaloustyön osalta. 16.2.2011Talouspoliittinen yksikkö 4 Verotuksen erityiskysymyksiä 1/2
5
Verotuksen erityiskysymyksiä 2/2 Erityisvero rahoitussektorille (”pankkivero”) tulee selvittää yhtenä rahoitusjärjestelmän vakautta edistävänä keinona. Windfall-vero Windfall-vero pitää ottaa käyttöön. Asuntolainojen korkovähennys ei tarvetta puuttua asuntolainojen korkovähennykseen asuntovelallisten voitava luottaa siihen, että korkovähennysoikeudessa ei tapahdu heikennyksiä nopealla aikataululla. 16.2.2011Talouspoliittinen yksikkö 5
6
Kestävyysvajeen pienentämisen on oltava maan seuraavien hallitusten päätavoitteita. Vanhushuoltosuhteen nopea huononeminen vakava haaste. Terveys- ja hoivamenojen kehitys vaikea arvioida. Työurien pidentyminen helpottaa selviytymistä. Valtiovarainministeriön arvio: kestävyysvaje 2010 lopulla 5 % bkt:sta eli 10 mrd. euroa. 2009–2012 kasvu 7,8 %, tuoreemmat tiedot 9,1 %. kasvu painu 1,7 %:iin vuoteen 2015 mennessä. Vaikean ennustettavuuden takia hallituskauden puolivälissä tehtävä välitarkastelu. 16.2.2011Talouspoliittinen yksikkö 6 Kestävyysvaje
7
7 Palkansaajien keskimääräinen tuloverotus Suomessa ja muissa Länsi-Euroopan maissa 2010 Suomi Muut Länsi- Euroopan maat *) A k a v a l a i s t e n j a k a u m a: 0525 50 (mediaani) 7595 K a i k k i e n p a l k a n s a a j i e n j a k a u m a: 0525 50 (mediaani) 75 95 16.2.2011 Talouspoliittinen yksikkö *) Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa, Sveitsi ja Tanska; Viro ei mukana Yhden hengen talous Lähde: Veronmaksajat, Kansainvälinen palkkavertailu 2010; Tilastokeskus, Tulonjakotilasto
8
Palkansaajien keskimääräinen tuloverotus Suomessa ja muissa Länsi-Euroopan maissa 2010 sekä Akavan hallitusohjelmaesitys 8 *) Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa, Sveitsi ja Tanska; Viro ei mukana Yhden hengen talous Lähde: Veronmaksajat, Kansainvälinen palkkavertailu 2010; Tilastokeskus, Tulonjakotilasto
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.