Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vaatimusmäärittely Helsingin liikennelaitoksen pysäkkitiedotusjärjestelmälle Petri Hietala 14.03.2006 Osasto: Tietoliikennetekniikka Professuuri:Tietoliikennetekniikka.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vaatimusmäärittely Helsingin liikennelaitoksen pysäkkitiedotusjärjestelmälle Petri Hietala 14.03.2006 Osasto: Tietoliikennetekniikka Professuuri:Tietoliikennetekniikka."— Esityksen transkriptio:

1 Vaatimusmäärittely Helsingin liikennelaitoksen pysäkkitiedotusjärjestelmälle Petri Hietala 14.03.2006 Osasto: Tietoliikennetekniikka Professuuri:Tietoliikennetekniikka Työn valvoja: Professori Sven-Gustav Häggman Työn ohjaaja: DI Pasi Jukkara / PlusDial Oy

2 DIPLOMITYÖN TAVOITE  Tuottaa vaatimusmäärittely julkisen liikenteen häiriötiedotusjärjestelmälle  Kehittää komponenteiltaan nykyisiä tiedotusjärjestelmiä huomattavasti edullisempi järjestelmä, joka on asennettavissa kaikille pysäkeille

3 VAATIMUSMÄÄRITTELY  Vaatimusm ää rittely on ensimm ä inen vaihe, kun rakennetaan uutta j ä rjestelm ää  Hyvin tehty vaatimusm ää rittely helpottaa kustannusten ja hy ö tyjen arviointia  Vaatimusm ää rittelyss ä kuvataan my ö s sellaisia ominaisuuksia, joita ei tulla toteuttamaan  Vaatimusm ää rittely muodostaa alustavan pohjan ratkaisulle, josta voidaan poimia raja- arvoja toteutusta varten

4 TYÖN RAJAUKSET  Toiminnallisuusvaatimukset saadaan Helsingin Kaupungin Liikennelaitoksen (HKL) käyttämistä tai kehittelemistä ratkaisuista.  Ulkomailla on hyödynnetty joukkoliikennetiedotuksessa digitaalista televisioverkkoa (DVB-T) ja muita digitaalisia jakelukanavia (DAB, DARC) ja uutta näyttötekniikkaa.

5 HÄIRIÖTILANTEET ENNEN- PROJEKTI 2004

6 HÄIRIÖTILANTEET

7 HÄIRIÖIDEN SYYT Maaliskuu 2003

8 HKL:n NYKYINEN TIEDOTUSJÄRJESTELMÄ

9 NYKYINEN HÄIRIÖTIEDOTUS  Internetissä osoitteessa www.hkl.fi  GSM tekstiviestinä häiriöstä tiedusteltaessa  Liikenneneuvonnan puhelinnumerossa 0100- 111, syntetisoituna puheena  MONO- näytöillä  Rekisteröitymällä tiedotuspalveluun, jolloin matkustaja saa automaattisesti tekstiviestin ja/tai sähköpostin häiriön tapahtuessa  Liikennevälineessä kuulutuksina

10 NYKYINEN HÄIRIÖTIEDOTUS PYSÄKEILLÄ

11 LIIKENTEEN HÄIRIÖT  Julkisen liikenteen toiminta on mitoitettu normaalitilanteen mukaan  Häiriötilanne lähes aina odottamaton tapahtuma  Häiriötiedotteen olisi pystyttävä tiedottamaan myös jatkoyhteyksistä ja niiden mahdollisista muutoksista

12 LIIKENTEEN HÄIRIÖT  Häiriötiedotteet vaativat monien liikenneyhteystietojen linkitystä  Häiriöviestin tulee sisältää: Häiriön syy, vaikutukset, kesto ja vaihtoehtoiset kulkuvälineet

13 UUSI HÄIRIÖTIEDOTUS Linjat 3B Eläintarhaan päin, 6 Hietalahteen päin ja 7B Senaatintorille päin linja poikki. Syy: kulkue. Paikka: Aleksanterinkatu 12. Häiriö alkoi: 17:10. Arvioitu kesto: 17:25 asti

14 PYSÄKIT  HKL:llä on pysäkkejä kaikkiaan 6796 kpl, joista Helsingin alueella noin puolet.  Pysäkit jaetaan kulkuvälineestä nousu- ja poistumispysäkkeihin. Nousupysäkit on yleensä varustettu katoksella, poistumispysäkit ei  Pysäkkirakenteista on 1/3 katollisia, näillä pysäkeillä on sähköliitäntä. Sähköliitäntä on ajastettu katuvalojen kanssa, saatava sähkö ei ole ympärivuorokautista.

15 PYSÄKKEJÄ OTANIEMESSÄ

16 HKL:n TOIMINNALLISUUSVAATIMUKSET UUDELLE TIEDOTUSJÄRJESTELMÄLLE  Hinta, toimivuus, käytettävyys ja muut ominaisuudet  Hyväksyttävä toiminta-aste on noin 85 %  Muut vaatimukset: Ei liian hieno ja ”elistinen”

17 HKL:n TOIMINNALLISUUSVAATIMUKSET UUDELLE TIEDOTUSJÄRJESTELMÄLLE  Ei uusien tekniikoiden hankintaa  Tiedotusjärjestelmä lähes joka pysäkille  Ei kiinteitä asennuksia, kuten kaapelointeja tai opastinpylväitä  Ei kuitenkaan niin surkea, että aiheuttaa vain harmia

18 VAATIMUSMÄÄRITTELY TEKNIIKALLE  ISO 8402 "Laatu" tarkoittaa sellaisia ominaisuuksia, jotka täyttävät asiakkaan tarpeet  ISO 9000 määrittelee dokumentoinnin ja takaa, että käytäntöjä noudatetaan  TQM (Total Quality Management) PDCA ympyrä 

19 VAATIMUSMÄÄRITTELY TEKNIIKALLE  Esteettömyyden vaatimukset - näyttö  Ilmastolliset vaatimukset – talvi – kesä  Tekniikan luotettavuus - halpa  Tehonkulutus – virtalähde  Laitteen koko - kotelointi

20 UUSI TIEDOTUSJÄRJESTELMÄ  GSM tekstiviesti  Pysäkkien tunnistus tapahtuu SIM korttien avulla

21 UUSI TIEDOTUSJÄRJESTELMÄ

22

23 VIRTABUDJETTI GSM modeemi Näyttö - SMS vastaanotto 400 mA - lepovirta 30 mA - logiikka 5 mA - taustavalo 500mA Yhden häiriöviestin tapahtuma SMS viestin vastaanotto noin 20 sekuntia. Näytön taustavalo on päällä 20min./viesti.

24 VIRTABUDJETTI Aurinkokennon antama virtamäärä päivänvalosta riippuen

25 VIRTABUDJETTI Alimitoitettu akkukapasi- teetti virrallisella pysäkillä

26 VIRTABUDJETTI  SMS vastaanotto 30 viestille  85% tavoitetoiminta-ajalle / vrk  -> Verkkomuuntaja 6,4 A  -> Aurinkopaneeli 5,1 A  -> Akun kapasiteetti 10,6 Ah

27 Komponenttien valinta  Kaikkien osien ilmastollinen kestävyys -25...+25 ºC  Ylläpidettävyys: Huoltotoimenpide on koko yksikön tai sen osan vaihto  Yksinkertaiset tekniset ratkaisut – halpa  Kotelointi – ilkivallankesto – sijoitus pysäkille  Aurinkopaneelien koko ja sijoitus

28 Komponenttien valinta: Ympäristötekijät - Helsinki  -30… +80 °C  Pilvisyys - lämpötilaa tasaava  Lämpötilan vaihtelu 21 °C / h  Valoisuus 5… 20 h /vrk.  Sadepäivät: 0,1 mm vettä – ½ vuosi  Korroosio ja ilmalaatu – katupöly  Mekaaniset rasitukset - tärinä

29 Komponenttien valinta - akku

30 Toimivuuden ongelmat  Estääkö kosteus näytön lukemisen ?  Akkukapasiteetti laskee kennojen vanhentuessa, toimivuusajan lyheneminen  Latautuvatko akut täyteen alle -20°C tai yli +45°C ?  Näytön ja modeemin toiminnalle lämpötilojen ääripäissä ei valmistajilta mitään selvitystä

31 Toimivuuden ongelmat  Verkkovirrallinen pysäkki: Virransäästökampanjat  Aurinkennopysäkki: Paneelin virrantuotto kaupungin ”rännimäisillä” katuosuuksilla

32 VAATIMUSMÄÄRITTELYN YHTEENVETO

33 YHTEENVETO JA JOHTOPÄÄTÖKSET  Vaatimus huokeudesta rajoitti tehokkaasti valintoja  Päävaatimukset järjestelmän osille hinta, pakkaskestävyys ja saatavuus  Työn tuloksena tiedotusjärjestelmä, joka antaa matkustajille saman tiedon kuin huomattavasti kalliimmatkin järjestelmät

34 JOHTOPÄÄTöKSET  Työtä vaikeutti vähäinen laitetarjonta, ylivarusteltuja ja -hintaisia olisi saatavissa perusmalleja enemmän  Tietojen saamiseksi laitetoimittajilta olisi pitänyt tehdä salassapitosopimuksia  Kokonaisuuden eri osien hinta ilman ohjelmointityötä oli jo tavoitekustannus- tason ulottumattomissa

35 JATKOTOIMENPITEET  Perustutkimus suoritettu  Seuraavaksi prototyyppi ja testaus

36 Vaatimusmäärittely Helsingin liikennelaitoksen pysäkkitiedotusjärjestelmälle Kysymyksiä ?

37 KIITOS


Lataa ppt "Vaatimusmäärittely Helsingin liikennelaitoksen pysäkkitiedotusjärjestelmälle Petri Hietala 14.03.2006 Osasto: Tietoliikennetekniikka Professuuri:Tietoliikennetekniikka."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google