Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lainsäädäntöasioiden päällikkö, varatuomari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lainsäädäntöasioiden päällikkö, varatuomari"— Esityksen transkriptio:

1 Lainsäädäntöasioiden päällikkö, varatuomari
Yrityksen ja yrittäjän maksuvaikeudet ja maksukyvyttömyys – taustaa ja SY:n näkemyksiä Seminaarissa Yrityssaneeraus – uhka vai mahdollisuus Janne Makkula Lainsäädäntöasioiden päällikkö, varatuomari Suomen Yrittäjät

2 Yritysten määrän kehitys
Yhteensä yritystä sisältäen maa-, metsä- ja kalatalouden. Kuviossa ilman maa-, metsä-, ja kalataloutta. Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri

3 Yrittäjien lukumäärä pl. maatalous 1990-
Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimus

4 Yritysrakenne Suomessa
Yritysten lukumäärän ( kpl) jakautuminen kokoluokittain vuonna 2008 Yritysten henkilöstö ( henkilöä) eri kokoluokan yrityksissä vuonna 2008 Yritysten liikevaihdon (395 mrd. euroa) jakautuminen erikokoisissa yrityksissä vuonna 2008 Yhteensä yritystä sisältäen maa-, metsä- ja kalatalouden. Kuviossa ilman maa-, metsä-, ja kalataloutta. Lähde: Tilastokeskus

5 PK-sektorin rooli Suomessa 2008
BKT: 184 mrd. €; PK-sektorin osuus noin 40 % Tavaroiden vienti: 65,5 mrd. €, PK 6,5 mrd. €; PK-sektorin osuus 10 % Tavaroiden tuonti: 62,1 mrd. €, PK 14 mrd. €; PK-sektorin osuus 23 % Yritysten investoinnit: n. 15 mrd. €; PK-sektorin osuus 50 % T&K: n. 6,9 mrd. € (3,7 %/BKT); PK-sektorin osuus 20 % Lähde: Tilastokeskus ja Tulli

6 Työllisyyden kehitys koon mukaan
Lähde: Tilastokeskus, Yritys- ja toimipaikkarekisteri

7 Jos saisi valita yrittäjä- ja palkansaajauran välillä… - kehitys, Suomi
Lähde: Flash Eurobarometer 192, 2007.

8 Kasvuhakuisuuden kehitys, % yrityksistä
Lähde: Pk-yritysbarometri, syksy 2009

9 Kasvun esteet/kasvuhaluttomuuden syyt, % kasvuhaluttomista
Lähde: Pk-yritysbarometri, syksy 2009

10 Yritysten vireille pannut konkurssit
Lähde: Tilastokeskus Vireille pannut konkurssit (+16 %) v

11 Konkurssit ja yrityssaneeraukset
Lähde: Tilastokeskus Vireille pannut konkurssit ja yrityssaneeraukset 298 v

12 Yritysten eloonjäämisaste
Lähde: Tilastokeskus

13 Vuonna 2007 toimintansa lopettaneet yritykset toiminta-ajan mukaan
Lähde: Tilastokeskus ja TEM

14 Yritysten selviytymisaste
Vuonna 2008 aloittaneita yrityksiä oli ja lopettaneita Nettolisäys oli siis n Viime vuosina nettolisäys on noussut selvästi aiemmasta noin km yrityksestä vuodessa. Vuonna 2008 konkurssiin haettiin vajaat yritystä eli vajaa prosentti yrityksistä. Vuonna 2008 yrityssaneeraukseen haettiin noin 300 yritystä. Yrityksen toiminnan kriittisintä aikaa ovat kolme ensimmäistä vuotta, jolloin noin kolmasosa yrityksistä lopettaa toimintansa. Reilu puolet yrityksistä on jatkanut toimintaansa viisi vuotta perustamisensa jälkeen.

15 Yrittäjän tukiverkko, tiedolle ja opastukselle on tarve
Suomen Yrittäjien tukiverkko on maksuton nettipalvelu yrittäjille. Tukiverkko auttaa yrityksen taloudellisessa vaikeuksissa. Tukiverkko ohjaa myös vertaistukeen yrittäjän stressitilanteessa. Tukiverkko vastaa henkilökohtaisesti sähköpostilla, puhelimitse, nimettömälle nimimerkille, blogikirjoituksissa. Tukiverkko on avoin kaikille yrittäjille. palvelee alueellisesti ja valtakunnallisesti.

16 Valtakunnallinen seurantaryhmä
Suomen Yrittäjät kutsunut mukaan valtakunnalliseen seurantaryhmään yrittäjien kannalta keskeiset toimijat talouskriisin haittojen vähentämiseksi. Suomen Yrittäjät Työ- ja elinkeinoministeriö Finnvera Oyj Verohallinto Finanssialan Keskusliitto Mielenterveyden Keskusliitto Konkurssiasiamiehen toimisto HTM-tilintarkastajat Taloushallintoliitto

17 Alueelliset vakauttamisryhmät
Alueellisesti toteutettu palvelu. Aluejärjestö kutsunut mukaan yrittäjien kannalta keskeiset toimijat yhteiseen vakauttamisryhmään. Ryhmissä ovat edustettuina mm. Finnvera Oyj TE-Keskus Verottaja, Rahoittajat (lainasalkun mukaan)

18 Pk-yritysten omat maksuvaikeudet
Toimialoittain Kaikki yritykset % Teollisuus % Rakenta- minen % Kauppa % Palvelut % Yrityksellä maksuvaikeuksia viim. 3 kk aikana 18 21 20 16 Kasvuhakuisuuden mukaan Voimakkaasti kasvuhakuiset % Kasvu- hakuiset % Asemansa säilyttäjät % Ei kasvu- tavoitteita % Toimintaansa lopettavat % 24 19 11 30 Kokoluokittain alle 5 henkilöä % 5-9 10-19 henkilöä 20-49 henkilöä yli 50 17 Perustamisvuoden mukaan ennen 1990 % % % 2004 jälkeen % 15 Lähde: Pk-yritysbarometri, kevät 2010

19 Pk-yritysten kokemat maksuvaikeudet asiakkaiden/kumppaneiden suunnalta
Toimialoittain Kaikki yritykset % Teollisuus % Rakenta- minen % Kauppa % Palvelut % Asiakkailla/kumppaneilla maksu-vaikeuksia viim. 3 kk aikana 55 57 52 62 51 Kasvuhakuisuuden mukaan Voimakkaasti kasvuhakuiset % Kasvu- hakuiset % Asemansa säilyttäjät % Ei kasvu- tavoitteita % Toimintaansa lopettavat % 64 59 36 45 Kokoluokittain alle 5 henkilöä % 5-9 10-19 20-49 henkilöä yli 50 47 63 66 65 Perustamisvuoden mukaan ennen 1990 % % % 2004 jälkeen % 61 53 50 Lähde: Pk-yritysbarometri, kevät 2010

20 Asiakkaiden/kumppaneiden suunnalta koettujen maksuvaikeuksien muutos vuodentak. verrattuna, % maksuvaikeuksia kokeneista yrityksistä Toimialoittain Kaikki yritykset Teollisuus % Rakenta- minen % Kauppa % Palvelut % Asiakkailla/kumppaneilla maksuvaikeuksia vuodentak. enemmän 74 76 78 75 72 Kasvuhakuisuuden mukaan Voimakkaasti kasvuhakuiset % Kasvu- hakuiset % Asemansa säilyttäjät % Ei kasvu- tavoitteita % Toimintaansa lopettavat % 71 95 Kokoluokittain alle 5 henkilöä % 5-9 10-19 henkilöä 20-49 henkilöä yli 50 77 84 Perustamisvuoden mukaan ennen 1990 % % 2004 jälkeen % 73 Lähde: Pk-yritysbarometri, kevät 2010

21 Tarvetta maksujärjestelyille tutkittu
SY tutki keväällä ja syksyllä 2009 sekä keväällä 2010 yritysten kokemuksia Verohallinnon toiminnasta maksuvaikeuksien yllättäessä Keväällä prosentilla oli ollut tarvetta verojen maksujärjestelylle edellisen 6 kk aikana. Puoli vuotta myöhemmin luku oli 10 prosenttia. Myös keväällä 2010 luku oli 10 prosenttia. Keväällä 2009 kysyttiin myös arviota Verohallinnon joustavuudesta maksuvaikeuksissa. Se arvioitiin erittäin tai melko joustavaksi lähes 70 prosentissa niistä yrityksistä, joilla ollut tarvetta maksujärjestelyihin. Maksujärjestelyihin oli ollut tarvetta muita yleisemmin pienimmissä työnantajayrityksissä.

22 Verottajan suhtautuminen maksujärjestelyistä sopimiseen, % yrityksistä, joilla tarvetta maksujärjestelyihin viimeisen 6 kk aikana Lähde: Huhtikuun 2009 tiedustelu

23 Pk-yritysten tarve maksujärjestelyihin verottajan kanssa
Toimialoittain Kaikki yritykset % Teollisuus % Rakenta- minen % Kauppa % Palvelut % Tarvetta maksujärjestelyihin verottajan kanssa viim. 6 kk aikana 10 11 13 9 Kasvuhakuisuuden mukaan Voimakkaasti kasvuhakuiset % Kasvu- hakuiset % Asemansa säilyttäjät % Ei kasvu- tavoitteita % Toimintaansa lopettavat % 15 6 14 Kokoluokittain alle 5 henkilöä % 5-9 10-19 20-49 henkilöä yli 50 8 5 Perustamisvuoden mukaan ennen 1990 % % % 2004 jälkeen % 1

24 Tavoitteeksi se, ettei yksikään elinkelpoinen yritys mene konkurssiin..
…toisaalta, jos yrityksen toiminnan jatkamiselle ei ole taloudellisia edellytyksiä, oikea menettely on konkurssi Yrittäjän turvaverkot tällöin? Lainsäädäntöä kehitetty viime vuosina hyvään suuntaan Esim. yrityssaneerauslain v muutos, jossa tavoitteena oli, että yritysten valikoituminen yhtäältä konkurssimenettelyn ja toisaalta saneerausmenettelyn välillä tapahtuisi nopeasti ja tarkoituksenmukaisesti Saneerausmenettelyyn tulisi hakeutua aikaisemmin Tällöin yrityksen mahdollisuus selviytyä paranee, mikä on sekä yrittäjän että yhteiskunnan etu Tärkeää olisi, että myös velkojat selvittäisivät velallisen kanssa saneerauksen tarvetta ja keinoja mahdollisimman pian maksuvaikeuksien alettua

25 Uuden alun mahdollisuus, ns. fresh start
Ylivelkaantunut yksityishenkilö ei voi toimia markkinoilla normaalin taloudellisen toimijan tavoin. Yksityisvelallisen tulisi voida konkurssin jälkeen palata markkinatoimijaksi Velkajärjestelyyn on yli 40 % tapauksista jouduttu joko oman yritystoiminnan tai toisen henkilön yrityksen veloista annettujen takausten vuoksi (Muttilainen – Tala 1998) Fresh Start -näkökulmasta keskeisessä roolissa velkajärjestelylaki, jota uudistunut alkaen siten, että maksuohjelman pääasiallinen kesto lyhentynyt 5 vuodesta 3 vuoteen


Lataa ppt "Lainsäädäntöasioiden päällikkö, varatuomari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google