Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHilja Katajakoski Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Dialogisen alkoholipolitiikan aikakausi Marjatta Montonen m.montonen@pp.inet.fi Päihdehaitat muille Seminaari 12.6.2013
2
EUROOPPA 2020 ”Eurooppa 2020 on EU:n kasvustrategia tulevalle vuosikymmenelle. Maailma muuttuu ja me haluamme, että EU:sta tulee siinä älykäs, kestävä ja osallistava talous.”
3
Maailmankaupan tekniset esteet Economic operators are encouraged to communicate to the Commission their concerns - - - In many cases comments - - - by the European Union with regard to third country notifications have led to modification or even withdrawal of planned measures. Lakisääteiset terveysvaroitukset alkoholipakkauksiin G/TBT/N/ZAF/48 Etelä-Afrikka 2005 - Ei ”alkoholi” vaan ”alkoholin väärinkäyttö” G/TBT/N/CRI/126 Costa Rica 2012 - Riittäähän varmasti 1 mm kirjasinkoko
4
Lobbarit kuuluvat kalustoon EU:n komissio ja parlamentti yhdistivät edunvalvojarekisterinsä ”läpinäkyvyysrekisteriksi” 2011. 10.6.2013 ▪ 5718 organisaatiota ▪ yrityksiä, elinkeino- ja ammattijärjestöjä 50 % ▪ muita järjestöjä 26 % ▪ konsultti- ja lakitoimistoja 12 % ▪ ajatushautomoita yms 7 %
5
Social aspect groups. The Globe 3/1993. Alkoholiteollisuuden uhkakuvia: Veronkorotukset Lupaehdot ja aukiolon rajoitukset Mainonnan rajoitukset Vastauksena proaktiivinen toiminta: Valistus: kohtuujuomisen hyödyt Tutkimus: aihevalinnat Dialogi alkoholipoliittisten toimijoiden kanssa, tavoitteena ohjaaminen ”keskitielle”
6
European Alcohol and Health Forum 2007 > 2012: noin 70 jäsenorganisaatiota, yli 230 hanketta Advertisers, sponsors, publishers Youth, health and consumer NGOs, medical professions, insurers Alcohol producers, wholesalers, retailers, caterers Observers: Member States, EESC, WHO, OIVW Commission services 37 % 10 % 42 %
7
European Alcohol and Health Forum 11/2012
8
Valistusta vastaviestein
9
Kohdennettua valistusta Diageo: Choices campaign 2007 < 25-vuotiaat 30 % 18 % 22 % Vaikuttavuus: Englannissa 62 % ja Espanjassa 50 % kampanjan nähneistä uskoo harkitsevansa vastaisuudessa vastuullisempaa alkoholinkäyttöä.
10
Tieto on valtaa 1971 Institut de Recherches Scientifiques sur les Boissons IREB 1982 Alcoholic Beverage Medical Research Foundation ABMRF 1990 Osservatorio Permanente sui Giovani e l’Alcool 1991 Alcohol in Moderation – AIM Digest 1995 International Center for Alcohol Policies ICAP 2003 European Foundation for Alcohol Research ERAB 2008 Wine Information Council 2010 International Scientific Forum of Alcohol Research ISFAR – ISFAR Critiques
11
Kilpailevia hankkeita EU:n ulkosuhteiden pääosasto rahoittaa EU/USA “dialogeja” kansalaisjärjestöjen kesken. Research and action on underage drinking: Exchange and exploration of issues of mutual concern 2011-12. Hanke tuotti oppaan: Workshop Guide For Alcohol Policy and Adolescent Drinking: Using Science in the Public Interest Konsensuslausuma painottaa alkoholijuomien hinnan ja saatavuuden sääntelyn merkitystä ennaltaehkäisyssä ERAB ja ABMRF rahoittivat 2012 hankkeen, joka tuotti e-kirjan: Underage drinking: A report on drinking in the second decade of life in Europe and North America Suositukset painottavat vanhempien, perheen ja koulun roolia ennaltaehkäisyssä
12
Vastaraportteja Komission toimeksianto RAND EUROPE, tutkimusraportti 2012 Assessment of young people’s exposure to alcohol marketing in audiovisual and online media Advertising Associationin toimeksianto Bacon Strategy & Research 2012 UK Response to the RAND EUROPE report on young people’s exposure to alcohol marketing
13
Dialoginen/neuvotteleva ote* Alkoholielinkeinot ja kansanterveysjärjestöt Tavoitteena yhteisymmärrys tavoitteista ja keinoista Avoimuus, lähikontakti Julkinen valta moderoijana sekä lainmukaisuuden ja kustannusvaikutusten valvojana * Young people and alcohol in Europe. Osservatorio permanente sui giovani e l'alcool, 1997.
14
Dialogisen (alkoholi)politiikan aikakausi Better regulation 2005 Hallintobyrokratian vähentäminen, itsesääntely Vaikutusten arviointi, intressiryhmien kuuleminen Lainsäätäjän ja intressiryhmien dialogi kautta koko prosessin DG SANCO: Challenges and opportunities 2009-2014: “We are recognised as leading practitioners in collaborative multi- stakeholder consultation within the Commission.” EU platform for action on diet, physical activity and health & High Level Group on Nutrition and Physical activity 2005 Healthy Democracy process: Stakeholder Dialogue Group 2006 EU:n alkoholistrategian valmistelu 2006
15
Politiikkaprosessin uusia piirteitä Neuvottelu on jatkuvaa, yhteisymmärrys tilapäistä. Prosessi elää samanaikaisesti monella tasolla ja yli sektorien – ja yli rajojen, kun toimijat ovat kansainvälisiä. Edustuksellinen demokratia väistyy edunvalvonnan tieltä. Laadun ja tuloksellisuuden arviointi tapahtuu vertaisryhmässä. Linjaukset tehdään ylätasolla, toimijat päättävät itse konkreettisista tavoitteista ja keinoista. Pohjana: Greer & Vanhercke 2010
16
Mikä askarruttaa?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.