Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lihantuotannon ja markkinoinnin haasteet lähivuosina

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lihantuotannon ja markkinoinnin haasteet lähivuosina"— Esityksen transkriptio:

1 Lihantuotannon ja markkinoinnin haasteet lähivuosina
Lihantuotannon ja markkinoinnin haasteet lähivuosina Lounais-Suomen MTK-liittojen ja jäsenyhdistysten seminaari , Turku Hannu Kottonen, HKScan Oyj

2 HKScan – pohjoiseurooppalainen lihayhtiö
Liikevaihto (2012) miljoonaa euroa Henkilöstöä keskimäärin noin Kotimarkkinat: Suomi Ruotsi Tanska Baltia Puola Vientiä maailmanlaajuisesti noin 40 maahan HKScanin keskeisiin toimintaperiaatteisiin kuuluu kuluttaja- ja asiakastyytyväisyyden takaaminen, mikä edellyttää tuotteilta ja palvelulta korkeaa laatua arvoketjun jokaisessa vaiheessa.

3 Lihayrityksiä Euroopassa 2011
* = 2010 Lähde: Yhtiöiden julkaisemat tiedot

4 Konsernin muodostuminen
LSO Osuuskunta, per. 1913 Västra Nylands andelsl, per. 1921 Satakunnan Osuusteurastamo per. 1919 1964 Länsi-Uudenmaan Ost 1923 Lohjan Ost per. 1921 Hämeen Ost, per. 1949 1972 1971 Etelä-Suomen Ost, per. 1936 Tuottajain Lihakeskuskunta per. 1936 1974 Ab Kassler Oy, per. 1950 Satahämeen Osuusteurastamo Oy A Marschan Ab per. 1844 1974 1975 Forssan Teurastamo Oy, per. 1974 Osia OTK:n lihateolli-suudesta 1981 Helsingin Kaup- piaat Oy, per 1949 1975 Broilertalo Oy per. 1981 1981 Osia OTK:n lihateollisuudesta Wahlroosit Oy per. 1922 1980 Osia OK-Lihasta (SOK) Osia OK-Lihasta (SOK) 1985 HK Ruokatalo Oy per. 1988 Lihakolmio Oy, per. 1975 Osia OTK:n liha- teollisuudesta 1981 1988 Makkarakolmio Oy per. 1975 1989 1985 Osia OK-Lihasta (SOK) 1985 1991 Kariniemi Oy, siipikarja-ala, per. 1966 1993 AS Rakvere Lihakombinaat Viro, per. 1890 Rigas Miesnieks A/s Latvia, per. 1922 1998 1997 Helanderin Teurastamo Oy, per. 1975 2000 2001 AS Tallegg Viro, per. 1956 Koiviston Teurastamo Oy per. 1957 Sokolowskie Zaklady Miesne, per. 1992 2003 Pouttu Foods Oy, per. 1996 Sokolów S.A. Puola 2000 2004 2007 2010 Farm Food S.A. Puola, per. 1991 Sveriges Djurbönder ek.för. (ent. Swedish Meats ), Ruotsi, per. (1899) 1999 OSK Järvi-Suomen Portti (per. 1914): - hankinta teurastus ja nautojen leikkuu 2008 - liiketoiminta, tuotemerkit Rose Poultry A/S per. 1952

5 Liikevaihto 2012: 2 503 miljoonaa euroa *)
Konsernin rakenne Luulaja HKScan-konserni Liikevaihto 2012: miljoonaa euroa *) Outokumpu Forssa Mellilä Mikkeli Eura Vantaa Turku Tallinna Pietari Örebro Tukholma Rakvere Skara Linköping Viiratsi 50 % Skovsgaard Vinderup Halmstad Riika Suomi Liikevaihto 2012: 814 Meur *) Baltia Liikevaihto 2012: 177 Meur Ruotsi Liikevaihto 2012: 1 058 Meur *) Tanska Liikevaihto 2012: 212 Meur Puola Liikevaihto 2012: 344 Meur Kristianstad Jelgava Vilna Eckernförde Swinoujscie Czyzew Lontoo Varsova Poznan Sokolów Kolo Debica Tarnow Jaroslaw *) oikaistu Tuotantolaitos Myyntikonttori 5

6 Global Consumption Indicators Beef, Pork, Sheep: Carcass Weight Equivalent (CWE); Poultry: Ready to Cook carcasses (RTC) Total meat consumption has been growing significantly during the last 5 decades Fastest growth took place , pace is slowing down but still maintaining 19% growth a year during the next 2 decades During poultry will have biggest growth (59%), followed by pork (37%) Beef consumption will also grow but its share of total will be decreasing: from 35% in 1980 to 20% in 2030 Global meat demand growth estimate Outlook Total growth CAGR Beef 24% 1,2% Pork 37% 1,9% Poultry 59% 3,0% Sheep Total 41% 2,1% +19% Millions of tonnes +19% +25% +33% +32% Source: OECD-FAO Agricultural Outlook

7 Consumption Development HKScan home and close-by markets
Denmark has the highest consumption, 102 kg per capita, followed by Sweden 80 kg, Finland 74 kg and Baltics 68 kg Demand for beef in Sweden is expected to grow, despite the fact that supply may not follow Poultry consumption per capita is expected to grow in all home markets * Germany, Poland: estimate from 2011; Russia: OECD 2012

8 Production (millions of tonnes)
Meat Production (Beef, Pork, Sheep: CWE; Poultry: RTC) Regions & Countries Meat production will grow the most in Asia and Latin America, growth is driven by China Volume growth in Europe will be modest Production (millions of tonnes) Share of total % 2010 2020 +/- % World total 287,1 340,4 53,3 119 100 Regions: Asia 113,4 139,9 26,5 123 40 41 Europe 55,5 60,6 5,1 109 19 18 Latin America 47,3 58,3 11,0 16 North America 41,9 47,0 5,0 112 15 14 Africa 11,2 14,8 3,5 131 4 Countries: China 77,7 93,0 15,3 120 27 United States 40,7 45,6 4,9 13 Brazil 25,6 31,2 5,5 122 9 Russia 7,1 9,5 2,4 134 2 3 India 6,5 9,1 2,6 140 Mexico 5,7 1,3 Source: OECD-FAO Agricultural Outlook

9 Liha-alan vastuullinen esikuva
HKScanin strategia 2012–2015 Visio Liha-alan vastuullinen esikuva Strategia Suorituskyvyn parantaminen Parannamme suorituskykyämme entistä tehokkaammilla ja läpinäkyvillä konsernitasoisilla liiketoiminnoilla, osaamisella, johtamisella ja viestinnällä. Nostamme kannattavuutta kehittämällä brändejä ja tarjoomaa sekä luopumalla kannattamattomasta toiminnasta. Kaikki mitä teemme on vastuullista ja tuo lisäarvoa liiketoiminnalle, sidosryhmille ja kuluttajille. Keskitymme erityisesti kotimarkkinoihimme ja luomme kilpailuetua määrätietoisella strategian toteutuksella. ”Pakkovoitot” 1. Brändiarvon ja kysynnän kehittäminen 3. Tulevaisuuden liiketoiminnan dynamiikan aktiivinen johtaminen 2. Operatiivisen tehokkuuden parantaminen 4. Pääomarakenteen ja konserniraportoinnin kehittäminen Missio ja arvot Enemmän kuin lihaa Trust Team Improve

10 HKScanin toimintamalli
Consumer Suomi ja Baltia Samuli Eskola* Consumer Skandinavia Göran Holm* AfH Jukka Nikkinen* Sokolów + muut osakkuus- yhtiöt Teknologian ja tuotannon kehittäminen Aki Laiho* HR Sari Suono* Lakiasiat ja hallinto Markku Suvanto* Talous Tuomo Valkonen* Markkinointi Anne Mere* Rahoitus Irma Kiilunen (Keijo Keränen) Viestintä Marja-Leena Dahlskog Strategia & Strategiset projektit Juhan Matt (vt.) Toimitusjohtaja Hannu Kottonen* HKScanin hallitus Juha Kylämäki, pj; Niels Borup, varapj; Teija Andersen, Gunilla Aschan, Tero Hemmilä, Henrik Treschow Mikko Nikula (varajäsen) ja Per Nilsson (varajäsen) * Johtoryhmän jäsen

11 Lihan arvoketju HKScanissa
Lisäarvoa tuottavat toiminnot ASIAKAS/ KULUTTAJA Tilaus-toimitusketjun hallinta Teknologia, tutkimus ja kehitys Myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu Henkilöstöjohtaminen Materiaalien ja palvelujen hankinta Lihan tilaus-toimitusketju (sika, siipikarja, nauta, lammas) Jalostus/ Genetiikka Eläintuotanto Teollinen tuotanto Jakelu TEURASTUS LEIKKUU JATKOJALOSTUS Rehun-tuotanto Sivutuotevirtojen hallinta ja jätteiden käsittely Kuljetukset Toimintaa tukevat tahot Rehu-teollisuus Pankit ja rahoitusala Sivutuotteiden hallinta ja jätteiden käsittely Kone- ja laitevalmis-tajat Muut raaka-aine- toimittajat Pakkaus-toimittajat Energian-tuottajat Kemian-teollisuus Palvelun-toimittajat Logistiikka-toimijat Viranomaiset Edunvalvonta Tutkimus- ja koulutusala

12 HKScan Sourcing of Meat
Imports HKScan Meat Domestic Sourcing

13 HKScan Broilerin toimitusketju Suomessa
Isovanhempaispolven maahantuonti (Suomen Broiler Oy) Isovanhempaispolven kasvatus, munitus ja haudonta (Suomen Broiler Oy) Nuorikkokasvatus (sopimustuotanto) Munitus (sopimustuotanto) Hautomo Mynämäki Hautomo Kokemäki Broilerikasvatus (sopimustuotanto) Broilerien kiinniotto ja lastaus Broileriteuraskuljetus Euran tuotantolaitos, teurastus, leikkuu ja prosessointi Jalostus (Aviagen Ltd Scotland) HKScan toiminnot Sopimustuotantoa 123 tilalla Yhteistyökumppanit toimitusketjussa Kuljetus yhteistyökumppanilta Kiinniotto yhteistyökumppanilta HKScan transaktiot Vähimmäisaika isovanhempaispolven maahantuonnista teurastukseen 63,5 viikkoa.

14 Eläinraaka-ainekomponentit - Suomi
HKScan-konserni Broileri Sika Nauta Teurastamot Komponentit 22 Komponentit 181 Komponentit 93 Ruholiha 1 Leikkuutuotteet 20 Eläinten ruoka Ruholiha 34 Leikkuutuotteet 120 Sivutuotteet Eläinten ruoka 8 Jäte 3 Ruholiha Leikkuutuotteet 44 Sivutuotteet Eläinten ruoka Jäte Ei sisällä jatkojalostettuja tuotteita ja pakkausversiota. Lajitelmakäsittelyssä sekoitettuja lajitelmia ei mukana. Ei jätettä eikä sivutuotteita, kaikki menee rehuksi. Ei sisällä jatkojalostettuja tuotteita ja pakkausversioita. Lajitelmakäsittelyssä sekoitettuja lajitelmia ei mukana. Rypsiporsas-variantit eivät mukana. Ei sisällä jatkojalostettuja tuotteita ja pakkausversiota. Eläinten ruoan ja jätteiden luvut laskettu karkealla tasolla.

15 Alkutuotannon yhteistyötasot

16 Yhteistyömallin edut Toimintamallissa on tavoitteena kehittää lihantuotannon ja –hankinnan kilpailukykyä, seurata kannattavuutta sekä varmentaa lihantuotannon jatkuvuus parhaita käytäntöjä hyödyntävillä toimintaansa aktiivisesti kehittävillä tiloilla. Uusi toimintamalli tuottajayhteistyöhön kattaa alkutuotannon suuntaamisen aina parhaan tuotantosuuntakohtaisen tuotantotavan kehittämisestä konsernin strategiselle tasolle saakka ja korvaa nykyisin käytössä olevat yhteistyömallit. Tuottajaedustus tuodaan joka tasolle ja on myös osana konsernin strategiatason työskentelyä. Jokaisella tasolla pyritään myös kansainväliseen vertailtavuuteen. Tavoitteena on myös se, että yhtiön johdolla on mahdollisimman hyvä tilannekuva eri lihantuotantosuuntien kannattavuudesta ja tulevaisuudesta.

17 Rehuraaka-aineiden hintaindeksi – Sika
Lähde: HKScan

18 Rehuraaka-aineiden hintaindeksi – Siipikarja
10/ / /2012 1/ / /2013 Lähde: HKScan

19 HKScan master brands will continue to promise domestic origin
Domestic raw material used for master brands’ portfolio to ensure continuity of domestic production and support building high quality image for brands +

20 Lihansyöjän dilemma Voinko syödä lihaa hyvällä omallatunnolla?
Onko liha hyväksi minulle (terveydelleni)? Tuotannon vastuullisuus: ELÄINTEN HYVINVOINTI, YMPÄRISTÖ JA TALOUS Lihan terveellisyys: RAVITSEMUS JA TUOTETURVALLISUUS

21 HK Rypsiporsas® HK Rypsiporsas® on syntynyt pitkän tutkimustyön tuloksena. Rypsiporsas® kasvaa tarkkaan valituilla suomalaisilla kotitiloilla. Rypsiporsas® noudattaa täsmällistä ruokintaohjelmaa. Rypsiporsas® syö kotimaisen viljan lisäksi rypsiöljyä, mikä parantaa lihan rasvan laatua luonnollisella tavalla. HK Rypsiporsas® on kuluttajatestien mukaan maukkaampaa ja mureampaa kuin tavallinen porsaanliha.

22 Pohdintaa… Globaaleja haasteita (ja mahdollisuuksia)
Poliittisten järjestelmien heikkoudet talouden sakatessa Maatalouspolitiikka, tuet tai tukimuutokset Aasian dieettimuutokset ja ostovoima Maailman väkiluvun kasvu ja ruuan riittävyys Viljelyala, säät ja satonäkymät Energia, bioenergia Regulaatio ja kauppasopimukset Ympäristön ja ympäristömuutoksen vaikutus politiikkaan, talouspolitiikkaan, verotukseen ja veronluonteisiin maksuihin Eläintaudit Spekulantit Harmaa talous ja korruptio

23 Pohdintaa… Euroopan haasteita (ja mahdollisuuksia)
Suuret päättävät; pienet vikisee… Talouden ja maatalouden haasteet varsin erilaiset Etelä-Euroopassa vs. Pohjois-Euroopassa Regulaatio siirtää teollisuutta ja seuraavaksi myös maataloutta pois Euroopasta Euroopan kilpailukyky ei näytä olevan poliittisesti tärkeää

24 Pohdintaa… Suomen haasteita (ja mahdollisuuksia)
Pieni kotimarkkina, ”puolisaari” ja vähittäiskaupan & jakelun oligopoli Virkamiesperinne kiristää säännöksiä ja tulkintoja yli EU:n ja kansainvälisten vaatimusten Maatalous- kauppapolitiikka on henkisesti ja käytännössä siirretty EU:n vastuulle Vieraantuminen maaseudusta, maataloudesta, teollisuudesta ja ylipäätään maatalouden ja teollisuuden prosesseista Painostusryhmät (NGO’s) sekä ”oppineet uskovaiset” Hyvä laatu, vastuullisuus Heikko kilpailukyky, joustamattomuus, pula ammattitaitoisesta ja työteliäästä työvoimasta

25 Pohdintaa… HKScanin haasteita (ja mahdollisuuksia)
Konsernisynergiat Innovaatiot koko arvoketjussa Johtaminen (muutoksen johtaminen), osaaminen ja toteuttaminen Brändit vs. kaupan merkit Teollinen tehokkuus, tuottavuus, joustavuus Kysynnän ja tuotannon ohjaus ja tasapainottaminen Kansainvälinen ”jyväbusiness” vs. hinnoittelu ja hinnoittelujaksot

26 Maistuvaa ruokaa!

27 HKScan 100 vuotta

28 Kiitos


Lataa ppt "Lihantuotannon ja markkinoinnin haasteet lähivuosina"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google