Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MTL-Barometri 2Q/2013 Tulokset Tarja Virmala Toimitusjohtaja, MTL ry 24.6.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MTL-Barometri 2Q/2013 Tulokset Tarja Virmala Toimitusjohtaja, MTL ry 24.6.2013."— Esityksen transkriptio:

1 MTL-Barometri 2Q/2013 Tulokset Tarja Virmala Toimitusjohtaja, MTL ry 24.6.2013

2 MTL-Barometri Q2/2013 •Tutkimusajanjakso 21.5.–10.6.2013 •Verkkotutkimus sähköpostikutsulla •Kohderyhmänä 424 Suomen suurinta markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijapalveluja myyvän yrityksen toimitusjohtajaa •Vastaajien määrä 84 •Vastaajat edustavat noin 178 m€ myyntikatetta •Luvut painotetaan myyntikatteen mukaan, henkilöstöön liittyvät odotukset kuitenkin henkilöstömäärän mukaan

3 Suhdannenäkymät

4 Yleinen suhdannekuva Miten arvioitte yrityksenne toimialan suhdannenäkymiä? Katsotteko suhdanteiden lähiaikoina…

5 Yleinen suhdannekuva

6

7 MTL-Barometrien saldoluvut 2007–2013* *Positiivisten ja negatiivisten odotusten erotus

8 Yleinen suhdannekuva Q2/2013

9 Suhdannenäkymät vuodelle 2013 Mainostoimistot- 3,7 % Mediatoimistot0,9 % Viestintätoimistot3,9 % Digitoimistot2,0 % Tapahtumatoimistot- 11,8 % Koko toimiala 0,2 % Vastaukset painotettuina myyntikatteella (luku on myyntikatteen odotusten saldoluku)

10 Yleinen suhdannekuva: Johtopäätökset • Koko toimialan suhdanneodotus tälle vuodelle (myyntikatteen saldoluku) on + 0,2 %. Viestintä- ja digitoimistojen odotukset ovat positiivisimmat. • 67 prosenttia toimialan yrityksistä arvioi liiketoimintansa pysyvän ennallaan, 17 prosenttia arvioi liiketoimintansa heikkenevän ja 17 prosenttia uskoo sen kasvavan. • Erityisesti viestintätoimistojen odotukset suhdanteista näyttävät positiivisilta. Digitoimistojen odotukset ovat myös varsin positiivisia. Mainostoimistojen suhdanneodotukset ovat negatiivisempia kuin alalla keskimäärin, mutta ovat kuitenkin hiukan positiivisempia kuin alkuvuodesta 2013. Tapahtumatoimistojen suhdanneodotukset näyttävät huomattavasti negatiivisemmilta kuin alalla yleensä. • Markkinointiviestintäalan odotukset ovat suunnilleen samalla tasolla kuin teollisuuden ja palveluiden odotukset Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toukokuun suhdannebarometrissä.

11 Yrityksen kannattavuuden osatekijät

12 Kasvuodotukset

13 Henkilökunnan määrä

14 Yrityksenne palvelujen kysyntä seuraavan puolen vuoden aikana?

15 Yritysten kannattavuuden osatekijät: Johtopäätökset •Alan yritysten luottamus oman myyntinsä positiiviseen kehitykseen on hiukan laskenut: 50 prosenttia vastaajista odottaa sen kasvavan, 41 prosenttia pysyvän ennallaan ja 9 prosenttia laskevan. •Henkilökunnan kokonaismäärän arvioidaan pysyvän ennallaan: 33 prosenttia yrityksistä arvioi henkilökunnan määrän kasvavan, 55 prosenttia pysyvän ennallaan ja 12 prosenttia laskevan. •62 prosenttia alan yrityksistä arvioi strategisten palveluiden kysynnän edelleen nousevan seuraavan puolen vuoden aikana. Media-, viestintä- ja mainostoimistot arvioivat strategisten palvelujen kysynnän kasvavan voimakkaasti. Digi- ja tapahtumatoimistojen strategisten palvelujen kysynnän kasvu jatkuu huomattavasti maltillisempana. •Suunnittelupalveluiden kysynnän uskotaan hieman laskevan, mutta pysyvän varsin hyvällä tasolla. Tuotantopalveluiden osalta 82 prosenttia vastanneista uskoo kysynnän pysyvän samana tai nousevan.

16 Lisätietoja: •MTL: Toimitusjohtaja Tarja Virmala, puhelin 0400 484 693 tarja.virmala@mtl.fi tarja.virmala@mtl.fi •Think If: Tutkimusjohtaja Lassi Ojala, puhelin 0500 694 144, lassi.ojala@thinkif.com lassi.ojala@thinkif.com •Tämä MTL-Barometri ja MTL-Barometrien arkisto löytyy osoitteesta http://mtl.fi/fi/ala/tutkimukset/mtl-barometri http://mtl.fi/fi/ala/tutkimukset/mtl-barometri


Lataa ppt "MTL-Barometri 2Q/2013 Tulokset Tarja Virmala Toimitusjohtaja, MTL ry 24.6.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google